Flyga med cykel?

Günther

Ny medlem
Flyga med cykel?
Skall ut och flyga med min cykel. Hur gör ni? Vad måste man tänka på? Har beställt en diskret förpackning...
image.jpg

Flyga med cykel?
Med den väskan är du nog hemma rent tekniskt vad gäller packning och skydd. Resten lär framgå av respektive flygbolags hemsida vad gäller vikt, pris etc.

Flyga med cykel?
mn skrev:
-------------------------------------------------------
> Med den väskan är du nog hemma rent tekniskt vad
> gäller packning och skydd. Resten lär framgå av
> respektive flygbolags hemsida vad gäller vikt,
> pris etc.

+1, den väskan klarar biffen.
Sen är det bra att ha goda tidsmarginaler på flygplatsen. Man brukar behöva bär runt cykeln till röntgen själv. Ett tips är att trippelkolla allting personalen säger. De har oftast inte koll...

Och ska du på charter och har bokat transfer från flygplats till hotell så är det bara att pröjsa extra för cykeln. Annars kan det bli en extra taxiresa.

Flyga med cykel?
Helt rätt med hårdskalsväska. :)
Tänk på att boka plats för den på flyget i förväg så du är säker på att den kommer med på ditt flyg. :)

Flyga med cykel?
Kul väska. Jag har just gått igenom vad som gäller för en kommande cykelflygresa.
Du hittar mycket nyttigt här på forumet. Annars får jag lite olika besked om vikter och å vad man får ta med. Ibland hör jag att det går att ta med hur mycket som helst, trots maxvikt. Men det får man nog se som lotteri så jag kör en extraväska ändå.
När det gäller hårdskal eller mjukt, är det ett val mellan bättre skydd eller låg vikt. Eftersom jag vill få plats med en AM/DH-cykel, faller en tung hårdväska bort. Hittade Evocs väska som fick bra omdöme och verkar skydda cykeln bra, enligt vissa. Bara min Reign och väska väger 23kg och jag skall hålla mig under 25kg.

Flyga med cykel?
Om du har otur så går den inte in i flygplatsröntgen. Då får den inte följa med dig, kolla måtten med flygplatsen redan nu.

Jag har sett en kille få packa ur cykeln , slå filt runt den och plasta in den i väsk-inplastmaskinen. Väskan blev kvar på Malagas flygplats. Har du möjlighet så checka in cykeln någon dag i förväg? Kan du få garanti på att den får följa med hem?

Eller så är väskan inte så stor som den ser ut, men jag kan nästan sätta pengar på att det var just en sådan väska.

Flyga med cykel?
Vad många olyckskorpar det var nu då! Det där är en grym väska som kommer att skydda din cykel riktigt bra.

Ryanair är inga problem. De har en viktsgräns på 30 kg för cykel (jag har haft cykel med mig på tre resor med dem utan krångel). Swissair brukar vara generösa med medhavd sportutrustning (de har rutin på skidor, snowboard och cykel).

Kolla på flygbolagens resp hemsidor för villkor och priser för specialbagage/cyklar och boka i tid.

BikeBoxAlan är lätt så med räser så tror jag inte att du kommer upp över 20 kg. Provväg på badrumsvågen. Just den väskan är en av två (Scicion är den andra) som många proffslag verkar använda för att frakta sina dyrgripar.

/K

Flyga med cykel?
Tack för alla inlägg. Kollade på forumet men hittade inte så mycket om flyg och väskor. Gärna tips på trådar. Bikeboxalan verkar mycket bra och lätt. Gillar de hårda väskorna bäst... Har dock inte haft någon annan innan men känns som mera skydd för babyn.

Flyga med cykel?
Tjena. Den väskan är grym!

Själv kom jag hem nyligen efter rundtur med cykel i hårdväska. Jag gjorde följande:
Kolla med flygbolagen på förhand om vikt och kostnad. Vid checkin kan de försöka ta mer, det hände mig men jag hade med mailet från deras customer service.
Kolla vikten som nämnts ovan. Överstig ej det kan bli jävligt dyrt.
Inga lösa delar i väskan. Inte bara för att det inte ska åka runt men flygplatssecurity öppnar väskan. Gör det lätt för dem att få ihop väskan.
Bubbelfoam, kardborrband och zipplock som går att öppna igen är bra grejer. Finns på clas ohlson.
Viktigt: printa ut egna röda lappar med ordet fragile på. Klistra på överallt. Vissa checkin har inte det.

Men din väska ska va the shiet. Så du kan nog va lugn.

Med vänlig hälsning,

Flyga med cykel?
Jag kom precis hem från en resa till Nice. När jag checkade in i Sverige frågade personalen om jag hade en cykel i väskan. Jag utgick ifrån att det skulle vara dyrare att ta med en cykel och svarade att det knappast spelar någon roll vad jag har i väskan - det är en väska. Nej, det är en cykel, svarade hon. Jag kontrade med att det var en väska. Samtalet var i en trevlig ton hela tiden, och mina argument tog plötsligt slut när hon sa att en cykel kostar 450 kr att ta med, och dito väska kostar 850 kr. Nå, är det en cykel eller är det en väska? Öhhh, det är en cykel..... i väskan.... Pris 450 kr. Funkade lika bra på väg hem. Tack SAS.

//Marcus

Flyga med cykel?
Flugit några gånger då jag bara tagit en gammal cykelkartong som väska och de har funkat fint. Landsväg som mtb. Väskorna tar en del stryk dock och där är oftast nått hål lite här å där så det gäller att klä in ramen osv i nått mjukt.

Viktigast är som de jämt ovan att se till och följa flygbolagets riktlinjer och boka cykeln i förväg. US airways, Lufthansa och SAS har alla funkar riktigt bra och de har tydliga regler online. Se bara till å vara i tid så du hinner checka in vid två olika diskar och ofta betala vid en tredje.

Det enda nya tipset jag kan komma med år att i te ha luft i hjulen och absolut inga komsyrepatroner i väskan. De har gått igenom några gångar men sen plocka de ut dem två gånger på raken vilket resultera i inte lika fint packad cykel efteråt.

Nu kör jag med väskan på bilden och den har tom ibland fått flyga gratis som vanlig resväska med Lufthansa. Aldrig några bekymmer med vikt eller storlek. Försöker oftast knöla ner skor och lite annat runt ramen också.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    93 KB · Besök: 27
Flyga med cykel?
Flyga med cykel är som att hoppa med skidor. Inga som helst problem, det är landningen som går åt h-vete.

Snygg väska tycker jag som mest är avundsjuk då du sannolikt inte kommer resa till sämre klimat än här.

;~}

Flyga med cykel?
>Nu kör jag med väskan på bilden och den har tom ibland fått flyga gratis som vanlig resväska med Lufthansa. Aldrig några bekymmer med vikt eller storlek. Försöker oftast knöla ner skor och lite annat runt ramen också.

Vad är det för väska och får du in hjulen där också?

Den såg klockren ut.

Flyga med cykel?
När vi ändå pratar lite väskor, vilka finns det som är värda att titta på?
Bikeboxalan ser ju sjukt bra. Men samtidigt känns £550 lite mycket, finns det liknande till något mindre peng?

Flyga med cykel?
Tack för alla kloka kommentarer. Ska ta tag i dess inför resan.

Tänkte själv ang. väska att om jag nu har lagt ned massor med tid och pengar på en bra cykel som passsar mig måste jag ha en väska som bevarar detta till resmålet och hem igen. Sen spelade färgen in (ser ut som en karamel). Många penagar blir det om det strular med trasig cykel och försening av resa pga hyra i all hast.

Det finns säkert massor med teorier om hur man skall resonera ang krafter vikter mm.
Väskor som koster lite mer går tydligen att laga vilket inte de billigaste plasterna fixar. Lite som med billiga kolfiber ramar? Sci-con har en hård väska som verkar bra men tror inte den är så billig.

//Günther

Flyga med cykel?
SirUlrich skrev:
> Riktigt prisvärt ---->
> http://www.bike-discount.de/shop/k1250/a91654/bicy
> cle-suitcase-bike-box.html?mfid=52

Jag har en tidigare modell av en sån väska. Köpte den för 10 år sen.
Välanvänd, ung fem utlandsresor/år, den har varit på många platser i världen - just nu är den på Mallis.
Bytt några hjul och sidohandtaget. Köpte på mig reservdelar vid nåt reatillfälle så jag klarar några hjulbyten mm till.
Ett av de bästa investeringar(?) jag gjort!

Flyga med cykel?
GurraG skrev:
> SirUlrich skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Riktigt prisvärt ---->
> >
> http://www.bike-discount.de/shop/k1250/a91654/bicy
>
> > cle-suitcase-bike-box.html?mfid=52
>
> Jag har en tidigare modell av en sån väska.
> Köpte den för 10 år sen.
> Välanvänd, ung fem utlandsresor/år, den har
> varit på många platser i världen - just nu är
> den på Mallis.
> Bytt några hjul och sidohandtaget. Köpte på mig
> reservdelar vid nåt reatillfälle så jag klarar
> några hjulbyten mm till.
> Ett av de bästa investeringar(?) jag gjort!

Det är helt rätt att kalla cykelkomsumtion för investeringar. Då kan man med godare samvete forsätta konsumera ;-)

Senast ändrad:
Flyga med cykel?
Fliken skrev:

> Det är helt rätt att kalla cykelkomsumtion för
> investeringar. Då kan man med godare samvete
> forsätta konsumera ;-)

+42 på den :)

Tillbaka
Topp