Förväntningar på verkstaden?

Ja, det ska funka ok vad jag hört att mixa mellan SRAM och Shimano 12-delat. Eller kanske till och med perfekt.

Då borde ju även en 12-delad Deore bakväxel funka. Då blir det ännu mindre pengar.

Samtidigt kan det fortfarande vara växelörat…
Det funkar perfekt med SramGX-reglage och Shimano 8100 XT 12s växel. Så bra att jag funderade på att plocka över GX-reglaget till nya cykeln då jag egentligen tycker det är skönare än XT. Men då XT-reglaget satt på XT-bromsens klämma krävdes adapter och då orkade jag inte.

Växelörat ska man alltid kolla med riktverktyg innan man försöker justera oavsett om det är nytt eller "ser rakt ut".
Men när det är rakt är det en mycket bra uppgradering att gå från NX till XT på 12s

Det funkar perfekt med SramGX-reglage och Shimano 8100 XT 12s växel. Så bra att jag funderade på att plocka över GX-reglaget till nya cykeln då jag egentligen tycker det är skönare än XT. Men då XT-reglaget satt på XT-bromsens klämma krävdes adapter och då orkade jag inte.

Växelörat ska man alltid kolla med riktverktyg innan man försöker justera oavsett om det är nytt eller "ser rakt ut".
Men när det är rakt är det en mycket bra uppgradering att gå från NX till XT på 12s
Tips på någon som inte kostar en massa? Har bara 1 cykel och känner inte för att lägga massa pengar...

Alltså, att köpa massa nya grejer känns inte som en rimlig lösning när du inte vet vad felet är. Det kan ju fortfarande vara justeringen.

Har du koll på b-skruven till exempel?

Edit: Eller har du kanske köpt en kedja för 10- eller 11-delat som du försöker köra på 12-delat?

Alltså, att köpa massa nya grejer känns inte som en rimlig lösning när du inte vet vad felet är. Det kan ju fortfarande vara justeringen.

Har du koll på b-skruven till exempel?

Edit: Eller har du kanske köpt en kedja för 10- eller 11-delat som du försöker köra på 12-delat?
Att byta ut slitdelar som höljen och vajer är inte något som kostar speciellt mycket eller är onödigt. Det är lika bra om det är det som strular. Att köpa något annat nytt bara för att testa, nej då håller jag med dig!

Kan va rätt krångligt ibland med växlar men det är ju begränsat med saker som kan få fel. Jag som bara meckar egna och familjens cyklar lyckas 100/100 gånger ställa in eller exakt peka ut felet. Helt oacceptabelt att betala pengar och inte få det bra. Dom saknar kunskaperna helt enkelt. Fel i tjänst tycker jag.

Gissar på växelörat för övrigt. Ett billigt riktverktyg kostar några hundralappar och räcker för det det mesta. Bra att alltid ha en extra på lager också.

Ja, det ska funka ok vad jag hört att mixa mellan SRAM och Shimano 12-delat. Eller kanske till och med perfekt.

Då borde ju även en 12-delad Deore bakväxel funka. Då blir det ännu mindre pengar.

Samtidigt kan det fortfarande vara växelörat…

Tjena!

Byter man ändå till Shimano kan man ju lika gärna lägga 300:- och få ett XT reglage. Klart trevligare än NX

Ja det kan ju det...
Vad tror du stegen är här?
1. Byta vajer och hölje
Funkar inte det
2. Byta växelöra
Funkar inte det
3. Byta rulltrissor och inner arm på min bakväxel

Funkar inte detta så måste väl bakväxeln vara trasig? Eller så är något felmonterat (Jag hoppas cykelkraft skulle märkt det isf).
istället för att bara byta blint så fundera lite över symptomen:
- börja med att kolla att allt sitter fast och inte glappar, dra i växeln utåt/inåt. Sitter kassetten fast?
- växlar fint till lägre/lättare växlar men går segt/fastnar när du växlar upp -> byt vajer och hölje. B-skruvsinställningen kan ge liknande problem.
- går att ställa in så att låga växlar funkar, men då funkar inte de höga och vice versa -> snett växelöra eller hjulet sitter snett monterat.

En vanlig mek-tabbe är att råka skruva på B-skruven när man ska ändra ändlägen - B-skruvsinställning är superkänsligt på SRAM, finns en plastguide för att få det rätt.

Ja jag funderar på att bara byta ut bakväxeln också.
Just nu kör jag:
NX växelraglage
GX 34T drev
GX kedja
NX bakväxel
NX 11-50 Kassett

Allt är 12 speed så det ska väl lira ihop?
Det går fint att blanda och ge mellan alla varianter av SRAM Eagle 12s. Har du glapp i infästningen på bakväxeln (vilket är vanligt på NX och GX) kan du åtgärda det med monteringskitet från X01 och XX1. Finns även i piffiga färger om man kollar runt lite: https://www.bike-discount.de/en/sram-x01/xx1-eagle-rear-derailleur-mounting-kit

Växelreglaget från X01 har också väldigt mycket trevligare känsla än de billigare.

Om man frågar mig (det gjorde man inte) så är min erfarenhet att man får optimal prestanda till lägsta pris med SRAM Eagle så här:

Växelreglage: X01
Vevparti: Vilket som, bara vikt och utseende som skiljer
Kedja: X01
Bakväxel: GX
Växelmontering: X01

Flådigare komponenter än så ger lägre vikt men ingen funktionell förbättring.

Tillbaka
Topp