Har mekat en del igår och idag. Bakväxeln glappar litegran om jag har gjort rätt enligt Kneecaps instruktioner. Fästet som den röda pilen pekar på sitter lite löst. Lyckas inte se ifall man kan tighta till den. Skruven ser ut att vara "nitad" fast.
Har även kontrollerat kedjans längd. Jag tycker det ser ut som enligt SRAMs instruktioner för en hardtail.
Växelvajern har jag tagit ur och den ser bra ut. Men den har börjat fransa lite så jag ska köpa ny och passar på att byta hölje också. Mest för utbildningssyfte och som förebyggande åtgärd och service.
Växelörat är inte helt platt. Det gör det väldigt svårt att se ifall den är böjd.
Bytte för övrigt en eker igår igår som hade gått sönder i bakhjulet. Tror att jag har fått till spänningen på den. Försökte lyssna efter samma tonläge som när man slår på de andra ekrarna och hjulet snurran hyfsat rakt. Inga större avvikelser. Monterade då av och på kassettet igen och såg till att allt satt som det ska. Såg då att distansringarna har en bestämd plats mellan skivorna. Kan det ha påverkat något ifall fel distans sitter på fel skiva?
Ska förmodligen åka och köpa riktningsverktyg för växelörat idag. Får jag till det men växeln fortfarande är knas, så blir det en helt ny bakväxel.
Då är frågan. Tycker ni att jag bör gå på en Shimano XT M8100 eller SRAM GX? Kör nu med 1.1mm växelvajer. Funkar det med Shimanos bakväxel fast med SRAM reglage? Om jag byter till Shimano reglage, måste jag byta till 1.2mm då?
Förstår det som att SRAM kör med 1.1mm vajer med 4mm hölje och Shimano kör med 1.2mm vajer och 5mm hölje.
Edit: Växelörat är inte universalt