Fråga till Happystaben: Varför skapade ni happyeride?

sparhawk sa:
Ja visst, plocka ut min sammanfattning av resonemanget. Utelämna det jag skriver om att det inte handlar om användning på avlyst bana, underförstått att det är tänkt för tex pendling, e-MTB eller dylikt.
Resonemanget brukar vara att man vill ha hjälp med hur man gör för att få tex 750 w istället rör 250 w för att de ska kunna cykla uppför/pendla etc på ett bra sätt i uppförsbackar. Svarar man då att ”gör så här” så handlar det inte om lagliga elcyklar längre.
Det är fortfarande inte en uppmaning.

ooms sa:
Enl forumreglerna är "olagligheter" förbjudna. Man får väl gissa att det avses att diskutera olagligheter. Men om det är "uppmaning till olagligheter" som är förbjudet så finns det sådana exempel också. Senast idag anmälde jag ett inlägg där det uppmanades att "släng på så mycket effekt du behöver, och ta böterna om du har oturen att bli stoppad". Men än verkar inget ha hänt, så man får väl anta att happystaben tycker det är ok trots de forumregler de satt upp. Oerhört svagt, de imponerar inte. Snart har vi väl Flashback här.
Bra, då kan de ju sätta igång och radera inlägg där skaparen uppenbarligen inte har ringklocka på cykeln.

Eller så låter man individen ta ansvar för sina egna handlingar. Väldigt osvenskt, jag vet. Men det känns som att det är hög tid för det.

ooms sa:
Har du nån länk till nåt inlägg där det uppmanas till att inte ha ringklocka på cykeln?
Nej, men du borde veta vad du själv skrev. Att inte ha ringklocka på cykeln är "rena olagligheter".

Var kommer den här oändliga skitnödigheten ifrån? Jag fattar verkligen inte.

Makten sa:
ooms sa:
Har du nån länk till nåt inlägg där det uppmanas till att inte ha ringklocka på cykeln?
Nej, men du borde veta vad du själv skrev. Att inte ha ringklocka på cykeln är "rena olagligheter".

Vet inte, det är inte jag som satt upp forumreglerna. Men iom att de finns vore det ju klädsamt om staben ser till att de efterlevs. Annars är det ju inte så mycket mening med dem.

Makten sa:
ooms sa:

Whataboutism igen... Känns igen från elförespråkarna, speciellt från dem som inte pratar om cykel ens utan olagliga fordon, ja, är det ett cykelliknande fordon som drivs med 500w så är det inte en cykel ens på vägen.

Makten sa:
sparhawk sa:
Ja visst, plocka ut min sammanfattning av resonemanget. Utelämna det jag skriver om att det inte handlar om användning på avlyst bana, underförstått att det är tänkt för tex pendling, e-MTB eller dylikt.
Resonemanget brukar vara att man vill ha hjälp med hur man gör för att få tex 750 w istället rör 250 w för att de ska kunna cykla uppför/pendla etc på ett bra sätt i uppförsbackar. Svarar man då att ”gör så här” så handlar det inte om lagliga elcyklar längre.
Det är fortfarande inte en uppmaning.

ooms sa:
Enl forumreglerna är "olagligheter" förbjudna. Man får väl gissa att det avses att diskutera olagligheter. Men om det är "uppmaning till olagligheter" som är förbjudet så finns det sådana exempel också. Senast idag anmälde jag ett inlägg där det uppmanades att "släng på så mycket effekt du behöver, och ta böterna om du har oturen att bli stoppad". Men än verkar inget ha hänt, så man får väl anta att happystaben tycker det är ok trots de forumregler de satt upp. Oerhört svagt, de imponerar inte. Snart har vi väl Flashback här.
Bra, då kan de ju sätta igång och radera inlägg där skaparen uppenbarligen inte har ringklocka på cykeln.

Eller så låter man individen ta ansvar för sina egna handlingar. Väldigt osvenskt, jag vet. Men det känns som att det är hög tid för det.

Check!

DB1F06E3-9E92-4910-ABD8-B1116C829491.jpeg

Makten sa:
ooms sa:

Men hur ska dom kunna hjälpa dej med att radera trådar som du inte ens själv egentligen vet om dom finns?
Den oändliga skitnödigheten kan tex komma av att du äter för mycket vitt bröd, men du kan testa att äta massor av krikon eller dricka en skvätt olivolja så ska du se att det ordnar upp sej.

JPL sa:
Makten sa:
ooms sa:

Men hur ska dom kunna hjälpa dej med att radera trådar som du inte ens själv egentligen vet om dom finns?
Den oändliga skitnödigheten kan tex komma av att du äter för mycket vitt bröd, men du kan testa att äta massor av krikon eller dricka en skvätt olivolja så ska du se att det ordnar upp sej.
Det är inte jag som vill radera trådar eller förbjuda diskussioner om olagliga saker.

Makten sa:
JPL sa:
Makten sa:
ooms sa:

Det är inte jag som vill radera trådar eller förbjuda diskussioner om olagliga saker.

Om du inte kommer ihåg vad du skrev själv så finns det en finess med sånahäringa internetforum, scrolla upp en bit och läs innantill. Helt otroligt praktiskt och avslöjande.

ForesterGuy sa:
RockyM sa:
Frågan är väl, Varför blev Happymtb = Happyride.
Var det en ekonomisk fråga?

Vore skönt att slippa alla lvg-trådar.
Jag är ju ointresserad av lvg, så jag antar att jag har majoriteten med mej.

Landsväg har diskuterats på happy sedan forumet grundades. På den tiden välkomnades alla typer av cykling, landsväg, rando, fixie, enhjuling - allt med pedaler och hjul. Numera är det en väldans rädsla för allt som är nytt.

glitch sa:
ForesterGuy sa:
RockyM sa:

Vore skönt att slippa alla lvg-trådar.
Jag är ju ointresserad av lvg, så jag antar att jag har majoriteten med mej.

Landsväg har diskuterats på happy sedan forumet grundades. På den tiden välkomnades alla typer av cykling, landsväg, rando, fixie, enhjuling - allt med pedaler och hjul. Numera är det en väldans rädsla för allt som är nytt.
Jag tycker nog att all cykling fortfarande välkomnas, det är väl snarare motorer som är tabu bland cykelentusiaster. Så har det nog "alltid" varit, det kan inte nån juridisk definition ändra på.

Senast ändrad:
Känner inte att min ringklocka på 250gr fick det uppmärksamhet och effekt som jag önska.

Att bringa fred och lycka på internet.

En ”kumbahja” klocka helt enkelt.

Ni borde skämmas allesammans...

Mini_me sa:
Känner inte att min ringklocka på 250gr fick det uppmärksamhet och effekt som jag önska.

Vem bryr dig om gram? Hade det varit 250W, då hade det blivit liv i luckan :-)

ooms sa:
Mini_me sa:

Vem bryr dig om gram? Hade det varit 250W, då hade det blivit liv i luckan :-)

Vem bryr sig om gram!? Är du galen? Alla vet att 5gr sparat på flaskstället gör 10W på veven och att man kan ”tabletoppa” med hojen. ??

En hård moderering hade troligen gett bättre effekt. Direkt låsa alla ”trimma elcykel”-trådar och diskussioner om el-mtb i skog eller foga ihop dem till en enda tråd.

Politiktråden visade med all önskvärd tydlighet att den diskussionen blir en evig cirkel och att konsensus aldrig infinner sig.

Diskussionen om elcykel verkar följa samma mönster

(Edit: avslutade oavslutad mening)

Senast ändrad:
Paco sa:
Känner att jag saknar Pushbike mer och mer....
Ja. Ett återuppstått Pushbike med fokus på DH, enduro och "rolig" stigcykling skulle ju inte sitta fel. Mårten kan säkert låna ut logotypen om nån styr ett forum.

Lars.E sa:
jonte987 sa:
H. sa:
Paco sa:
Ja. Ett återuppstått Pushbike med fokus på DH, enduro och "rolig" stigcykling skulle ju inte sitta fel. Mårten kan säkert låna ut logotypen om nån styr ett forum.

Domänen är inte ledig.

Menar du att någon annan än Mårten förfogar över domänen?

Ingen aning om vem som har den. Det är tydligen inte publikt om det är en privatperson. Parkerad hos www.binero.se

H. sa:
Paco sa:

Måste va ok med hjälpmotor på puchbike va ? Namnet ger mig lite associationer till min gamla moped puchdakota :)

hm sa:
H. sa:
Paco sa:

Måste va ok med hjälpmotor på puchbike va ? Namnet ger mig lite associationer till min gamla moped puchdakota :)

Jag hade en Crescent Compact. Får mig ändå inte direkt till 50/34.

Mårten sa:
jonte987 sa:
Lars.E sa:
jonte987 sa:
H. sa:
Paco sa:

Domänen är inte ledig.

Ingen aning om vem som har den. Det är tydligen inte publikt om det är en privatperson. Parkerad hos www.binero.se

Hade lovat Westman att inte posta mer i år, men nu blev det svårt.

Ja, det är jag som fortfarande sitter på domänen.

Ja, det kan återuppstå om efterfrågan finns. Inga konstigheter.

Hmm.. Det skulle ju faktiskt kunna funka. :)

H. sa:
Mårten sa:
jonte987 sa:
Lars.E sa:
jonte987 sa:
H. sa:
Paco sa:

Domänen är inte ledig.

+1

Oskar sa:
H. sa:
Mårten sa:
jonte987 sa:
Lars.E sa:
jonte987 sa:
H. sa:
Paco sa:

Domänen är inte ledig.

+1

+massor

Paco sa:
Oskar sa:
H. sa:
Mårten sa:
jonte987 sa:
Lars.E sa:
jonte987 sa:
H. sa:
Paco sa:

Domänen är inte ledig.

+1

+massor

Do it!

Luthman Photography sa:
RockyM sa:

Det var väl för att markera att alla typer av cyklister är välkomna. Även om alla vet att lvg-cyklister får hålla sig i sin hörna av vardagsrummet.

Visst är det så, redan från begynnelsen fanns det lvg-cyklister på Happymtb. Vill man läsa mer om allt som föregick den ändringen så finns en del att hitta för forum-arkeologen. El-cyklisten är dock en nyare företeelse och det är den vi ska ta ställning till nu. Mer info kommer under dagen...

Martin_Akesson sa:
Luthman Photography sa:
RockyM sa:

Det var väl för att markera att alla typer av cyklister är välkomna. Även om alla vet att lvg-cyklister får hålla sig i sin hörna av vardagsrummet.

Visst är det så, redan från begynnelsen fanns det lvg-cyklister på Happymtb. Vill man läsa mer om allt som föregick den ändringen så finns en del att hitta för forum-arkeologen. El-cyklisten är dock en nyare företeelse och det är den vi ska ta ställning till nu. Mer info kommer under dagen...

Om ni beslutar att gå vägen med (nedläggning av happyeride och all) ecykeldiskussioner här så tror jag att ni måste trappa upp modererandet markant i dessa trådar. Stenhård moderering mot diskussioner som spårar ur och otrevligt bemötande.

Den tråkiga tonen är det som förstör mest. Jämför med hur det var när det diskuterades politik här för ett par år sedan.

Sen tycker jag personlogen det är ett tråkigt beslut. Jag förstår att det finns ett marknadsvärde i att ha en mötesplats även för elcyklister, men glöm inte bort att ryggraden i happy är alla medlemmar som skriver och håller forumet levande. Det kan gå fort att rasera ett forum. Kolla vad som hände med Swebikers när kärntruppen över en natt bestämde sig för att flytta. Happy är större men ett fåtal mycket aktiva är det som håller forumet levande och spännande.

Ni borde dock kunna ha civilkurage nog att säga att happyrides ställningstagande är att ni delar Naturvårdverkets syn på hur elcyklar får användas till dess att det prövats i domstol. Det skulle vara fint och troligen vara en kompromiss som alla sidor skulle kunna enas runt.

sparhawk sa:
Martin_Akesson sa:
"Varför skapade ni happyeride?" Väldigt bra fråga, såhär efter en tid och lite eftertanke så frågar vi oss ibland samma sak, VARFÖR?
Grundtanken var att skapa något nytt som inte riktigt fick en bra plats på vanliga Happy. Visst fanns en viss tanke om en ev. möjlighet att hitta samarbetspartner som är intresserade av enbart Elcyklister. En stor anledning var dock att diskussionen kring elcykling lätt blev infekterad, varför en fristad i form av HappyEride.se kunde vara en lösning på problemet. Såhär i efterhand så är vi inte helt säkra på om vi tog rätt beslut, så är det ibland. Trafiken på HappyEride har inte tagit fart som vi önskat och den infekterade diskussionen finns fortfarande kvar på Happyride.

Den som faktiskt lusläst forumreglerna kan läsa "Är du speciellt intresserad av elcyklar får du gärna ÄVEN besöka vår systersajt HappyEride.se". Det är alltså helt ok att prata elcyklar på Happyride även om en del verkar tro motsatsen. Många gånger innefattar även diskussionerna både sådant som är direkt kopplat till elcyklar och övrigt, väldigt svårt att dra en tydlig gräns. Samtidigt som många diskussioner kring elcykling och elcyklar även berör vanliga analoga cyklister.

Vill folk diskutera elcyklar så kommer vi inte automatiskt hänvisa dom till HappyEride, möjligen tipsa om det är uppenbart att den sidan är ny för dom.

Så länge diskussionen inte handlar om uppmaningar till direkta olagligheter så ryms diskussionen även på vanliga Happy. Skulle dagens elcyklar klassas annorlunda i framtiden så skulle en OT (Off-Topic) markering i trådrubriken möjligen vara ett krav.

Är det något mer ni undrar över så är det bara att fråga på! Jag ska strax poppa lite popcorn :)
Men här tycker jag inte att ni moderatorer är konsekvent. Jag kan ha missat det men jag har inte en enda gång se att ni går in i en tråd gällande någon form av elcykling och styrt upp olagligheter. Finns många exempel på frågor och svar gällande trimning av elcyklar, något som ju då gör fordonet olagligt eftersom det aldrig handlar om att använda fordonet på avlyst bana.
Just detta är 1 av 2 huvudorsaker till den schism som finns här. Den 2:a är e-MTB i terrängen som dock är mer oklar.
Om det nu inte är tillåtet att med uppmaningar till olagligheter varför modereras aldrig trimning av elcyklar?

250w elcyklar för att färdas på väg är säkert ett ypperligt val för många men trimning är det inte.

Vi försöker att moderera trådar där direkta olagligheter uppmanas. Har vi missat något får du jättegärna rapportera det, tack!

Man ska kanske komma ihåg att Happy startades på grund av missnöje med moderering på Sveriges då största cykelforum. Dvs hela Happys existensberättigande är att ha en känsla för att dess medlemmar är viktigare än plattformen och marknadsmässiga fördelar.

theBrand sa:
Paco sa:
Oskar sa:
H. sa:
Mårten sa:
jonte987 sa:
Lars.E sa:
jonte987 sa:
H. sa:
Paco sa:

Domänen är inte ledig.

+1

+massor

Do it!

Bara kör! Forumet var ju i högsta grad levande när det lades ner.

Oj, mycket kloka saker från H. nu.

Hade också önskat att happyride skulle kunna problematisera elcyklandet i skog med grund i allemansrätten och risken med att definiera ett motorfordon som cykel. Men med tanke på det tydliga ställningstagandet mot Naturvårdsverkets linje på happyEride är det kanske så inte troligt.

H. sa:
Man ska kanske komma ihåg att Happy startades på grund av missnöje med moderering på Sveriges då största cykelforum. Dvs hela Happys existensberättigande är att ha en känsla för att dess medlemmar är viktigare än plattformen och marknadsmässiga fördelar.

Det är väl därför det inte modereras så mkt nu heller. Dvs medlemmarna får lösa det där själva.

Luthman Photography sa:
H. sa:

Det är väl därför det inte modereras så mkt nu heller. Dvs medlemmarna får lösa det där själva.
Det är skillnad på anarki och förutsägbarhet/rättvisa.

Samt allmänt debattklimat.

H. sa:
Luthman Photography sa:
H. sa:

Det är skillnad på anarki och förutsägbarhet/rättvisa.

Samt allmänt debattklimat.

Fast just nu är det ju typ två trådar om elcyklar på förstasidan, det känns inte som om två trådar borde kunna påverka debattklimatet på hela happy. Tittar min inte i dem märker man inte av någon förändrat debattklimat utöver hur internet generellt utvecklats med pajkastning och påhopp till höger och vänster, det har inte med elcyklar att göra, det har med idioter att göra.

Sen är det väl som vanligt, om man inte betalar är man inte kunden, Då är man produkten.

Luthman Photography sa:
Sen är det väl som vanligt, om man inte betalar är man inte kunden, Då är man produkten.
Ja. Och i detta fall närmar sig happy ett klassiskt "det är han eller jag"-val. Risken är överhängande att happy tappar profilerade medlemmar. Det är jag övertygad om. Men det är mycket möjligt att det ur ett marknadsperspektiv är bättre att ha massa frågor om vilken cykel som passar bäst för nybörjaren, istället för att ha intimitet och personlig anknytning.

Happy är väl rätt långt bortom intimitet och personlig anknytning? Happy har redan tappat en massa duktiga och kunniga användare men av helt andra skäl, typ besserwissrar, debattklimat på nätet (i allmänhet) osv.

Och ja, det är väl klart att det är bättre rent ekonomiskt att ha en mängd besökare som babblar om cykelvasan, vätternrundan och långloppscupen, än att ha en liten klick som snackar fjäderkurvor och tpi.

Tillbaka
Topp