Frågetråden om dämparservice

inzani sa:
Har problem med min Fox Float 36 Factory FIT4 CTD gaffel. Det är lågkompressionsskruven som vägrar röra sig en millimeter. Den går alltså inte att justera på överhuvudtaget.
Sedan kärvar wiren lite när den ska returnera från trail till öppet läge. Tror dock detta bara är att smörja/fetta in den blåa topcapen tillsammans med fjädern. Men det förklarar dock inte varför den inre axeln/LSC är stum...
Någon som har en idé?

Och är det någon som har sett om det finns å köpa luftspacers/tokens till dessa 36:or någonstans? Fått reda från min LBS att dom är slutsålda å går ej att få tag i. Men kanske finns nån nätbutik ute i europa som har det?

Kan det vara så att kompskruven är dragen hårt i maxläget?

Ang. tokens så går det helt fint att bara trycka dit en klick gaffelfett istället.

14 nm för att dra fast bakdämpare - mycket/lite/lagom?

Kanske dum fråga, men gjorde luftburksservice på grabbens Monarch R som sitter i en Transition Ripcord. Enl. Transition ska "shock mounting hardware" dras med 14 nm, men tyckte det kändes mycket. Då jag dragit fast frambulten kan inte dämparen röra sig speciellt fritt vertikalt. Dock funkar det bra då jag dragit åt båda bultarna och testat cykeln på backen.

Är det jag som är nojig? Hur "fast" sitter normalt bakdämpare i ramen?
Tack på förhand!

Så dämparen går ganska trögt i ramen utan "belastning"? Det är ju hyfsat logiskt då spel är väldans obra. Men som sagt, min första bakdämparservice ever så jag har ingen riktig referens... (skäms) :-)

Tror det är nåt liknande på canyon nerve (där står det på skruven).

På en ny FOX performance 32 float, är det 20wt gold som gäller för ytterbenen alltså? Är det nån som vet var man köper den lätt och billigt (inkl frakt)? Några fler grejer man behöver för service som man kan köpa direkt?

Edit: vad är det för intervall förresten? Vet att jag läste 100h nånstans, men på hemsidan ser jag fortfarande 30h på splash-oljan. Vet dock inte vilken årsmodell det gällde.

Senast ändrad:
Intervallen tror jag står på Fox hemsida. Lite olika beroende på gaffel/dämpare. Generellt är de ganska tajta. Tajtare än vad jag orkar iafall vad gäller gafflarna. :)

Olja finns väl på de flesta nätsajterna. Rekommenderar inte cykelkraft. Men bikediscount har funkat för mig. Sprutor är bra att ha. Finns upp till 5ml på apoteket, de vägrar sälja större. Jag köpte extra luftningssprutor halvbilligt istället för större volymer.
Sen ska du ha servicekit med rätt packboxar/oringar/skumringar/etc. beroende på vad du servar. Vad du ska ha hittar du också lättast på Fox hemsida där du kan knappa in en 4-bokstavskod och få upp både instruktioner och delar. Koden står på dämparen.

Senast ändrad:
Apropå olja så märkte jag att en av mina plastoljeförpackningar (Fox 20wt red) magiskt börjat svettas olja.
Hittade inget hål och vet inte heller vad som skulle kunnat punktera den. Stod tillsammans med andra oljor i en låda. Fick pytsa över i glasburkar. Någon som upplevt liknande olje-punkterar-spöken..?

Foxis sa:
Intervallen tror jag står på Fox hemsida. Lite olika beroende på gaffel/dämpare. Generellt är de ganska tajta. Tajtare än vad jag orkar iafall vad gäller gafflarna. :)

Olja finns väl på de flesta nätsajterna. Rekommenderar inte cykelkraft. Men bikediscount har funkat för mig. Sprutor är bra att ha. Finns upp till 5ml på apoteket, de vägrar sälja större. Jag köpte extra luftningssprutor halvbilligt istället för större volymer.
Sen ska du ha servicekit med rätt packboxar/oringar/skumringar/etc. beroende på vad du servar. Vad du ska ha hittar du också lättast på Fox hemsida där du kan knappa in en 4-bokstavskod och få upp både instruktioner och delar. Koden står på dämparen.

Okej, mer specifikt undrar jag om man alltså inte behöver göra det oftare än var 125h/årligen http://www.ridefox.com/help.php?m=bike&id=551. Längst ner står det inget mer om oljebad som det gör på 2014 tex. Låter sällan dock!

Jojo, självklart! Jag tänkte mest om någon hade tips på en specifik där frakten inte 50% av värdet på oljan. Sprutor är smart, ringar och packningar tror jag att jag återanvänder (det går tydligen iaf 3-4 ggr enligt fox).

Tack för tipset om koden, det hade jag helt missat!

Skumringarna kanske du inte vill återanvända, beroende på hur länge sedan det var sist. Mina var skitiga bortom möjlighet att tvätta rent. :)
Crushwashers kan man behöva byta också. Skulle vilja kunna köpa skumringar och brickor i bulk vilket en del lyckats med, men tycker det är knepigt att hitta rätt. Eller också har jag inte letat tillräckligt ordentligt.

Angående intervall kanske de äntligen gett upp. Min Float 32mm ska ha ny olja var 30:e timme enl. manual. Det är ofta. Jag brukar byta då det känns dags, skulle gissa att det blir 50 timmar minst. Som sagt, skumringarna var väldans skitiga, men ben och packningar var som nya.

En annan fundering vad gäller oljor: Funkar egentligen inte vad som helst som är samma typ av olja och rätt viskositet?
Jag letade ju tidigare efter 15w50 som ska vara i Monarch-dämpare. Hela 0.3ml (!!). En liter sådan kostar 500 kronor via cykelbutik. Exakt samma olja (helsyntet, esterbaserad, 15w50) på mekonomen kostade 142 kronor.
Så varför köpa RS/Fox-olja egentligen? Det måste bara vara märket man betalar för....eller?

Jag säger ja på det Foxis. Just 15w50 oljan är iprincip en motorolja, så det borde inte vara nå bekymmer å hitta substitut där iaf?
Till Chargern och ifpn i reverb osv, skulle jag tveka innan nån annan olja häldes i.

Foxis sa:
Skumringarna kanske du inte vill återanvända, beroende på hur länge sedan det var sist. Mina var skitiga bortom möjlighet att tvätta rent. :)
Crushwashers kan man behöva byta också. Skulle vilja kunna köpa skumringar och brickor i bulk vilket en del lyckats med, men tycker det är knepigt att hitta rätt. Eller också har jag inte letat tillräckligt ordentligt.

Angående intervall kanske de äntligen gett upp. Min Float 32mm ska ha ny olja var 30:e timme enl. manual. Det är ofta. Jag brukar byta då det känns dags, skulle gissa att det blir 50 timmar minst. Som sagt, skumringarna var väldans skitiga, men ben och packningar var som nya.

En annan fundering vad gäller oljor: Funkar egentligen inte vad som helst som är samma typ av olja och rätt viskositet?
Jag letade ju tidigare efter 15w50 som ska vara i Monarch-dämpare. Hela 0.3ml (!!). En liter sådan kostar 500 kronor via cykelbutik. Exakt samma olja (helsyntet, esterbaserad, 15w50) på mekonomen kostade 142 kronor.
Så varför köpa RS/Fox-olja egentligen? Det måste bara vara märket man betalar för....eller?

Gabelprofi har det skumringar och crushwasher på bulk. Iallafall till RS, men du verkar köra fox? Då vet jag tyvärr inte..

fredrik168 sa:
mikipedia_ sa:
Den service manualen är senaste versionen så den hade iaf jag följt. Sen har jag gjort ca 5 ytterbens servicar på min egen med 10ml och vet att det fugerar.

Dito! Både min och roger utan happys går med 10ml i båda benen

Fick info att hur många ml det skall vara i nondriveside står på skruven som den röda rebound hylsan är påskruvad på.
Man skall även följa manualen för årsmodellen för gaffeln, vilket jag tycker verkar logiskt. Enligt två cykelhandlare..

Suger att RockShox inte har sina tillverkningsnummer sökbara så man vet vad man skall följa och inte tillåter konsumenter att kontakta dem för att få infon.

etnica sa:
fredrik168 sa:
mikipedia_ sa:
Den service manualen är senaste versionen så den hade iaf jag följt. Sen har jag gjort ca 5 ytterbens servicar på min egen med 10ml och vet att det fugerar.

Dito! Både min och roger utan happys går med 10ml i båda benen

Fick info att hur många ml det skall vara i nondriveside står på skruven som den röda rebound hylsan är påskruvad på.
Man skall även följa manualen för årsmodellen för gaffeln, vilket jag tycker verkar logiskt. Enligt två cykelhandlare..

Suger att RockShox inte har sina tillverkningsnummer sökbara så man vet vad man skall följa och inte tillåter konsumenter att kontakta dem för att få infon.

Må så vara att handlarn säger så.MEN om Rs/sram updaterar sina manualer/riktlinjer så är det ju nyaste som gäller. Så det är bara att pytsa i mer olja.

mikipedia_ sa:
Jag säger ja på det Foxis. Just 15w50 oljan är iprincip en motorolja, så det borde inte vara nå bekymmer å hitta substitut där iaf?
Till Chargern och ifpn i reverb osv, skulle jag tveka innan nån annan olja häldes i.
Håller med. Tänkte specifikt på oljorna som ska i ytterben. Är ju i princip bara en massa olika viskositeter, och förmodligen är de helsyntet. Borde gå att byta mot annat...

Jag är inte känd som speciellt ekonomisk/snål, men det stör mig då något är mer än tre gånger så dyrt bara för att det ska vara till en cykel.. :)

marr sa:
Foxis sa:

Gabelprofi har det skumringar och crushwasher på bulk. Iallafall till RS, men du verkar köra fox? Då vet jag tyvärr inte..
Kör tyvärr både och. Min stighoj har Fox, resten RS. Men då ska jag shoppa på Gabiprofi till RS iafall. Tack!

Foxis sa:
mikipedia_ sa:
Håller med. Tänkte specifikt på oljorna som ska i ytterben. Är ju i princip bara en massa olika viskositeter, och förmodligen är de helsyntet. Borde gå att byta mot annat...

Jag är inte känd som speciellt ekonomisk/snål, men det stör mig då något är mer än tre gånger så dyrt bara för att det ska vara till en cykel.. :)

Håller med. Ska jag handla något annat kan jag ofra mig på brandad olja (så jag handlat den jag har hemma) men skulle jag enkpmt behöva olja så blir det troligen hos bildelar/hydroscand/oljebaren i framtiden

Foxis sa:
marr sa:
Foxis sa:

Kör tyvärr både och. Min stighoj har Fox, resten RS. Men då ska jag shoppa på Gabiprofi till RS iafall. Tack!

Finns service set till fox på gabelprofi. Det är Skf skrapringar,foamrings och nå mer för typ 400kr

Tack! Men det är ju ur de där set:en man vill ha bara foamringar och washers och en massa (eller iafall 10+). Byter ju packboxar mycket mer sällan än skumringar. Men det kanske är dumsnålt även om de ser helt perfekta ut. :)

Just gammla fox verkar ha mer stiction än Rs, därav kan det vara najs med nya Skf som ska vara mer plush.
Har du inge stiction att prata om skulle jag låta packboxarna vara till sen.

Fast det finns grader i helvetet... Ingen chans att jag återanvände skumringarna sist. :)

Men apropå Fox-packboxar: Är inte FOX-originalen numera också SKF?

Man gnäller alltså på att tillverkarens specade olja är dyr, samtidigt är det så otroligt viktigt att man har långa serviceintervaller?

Det KAN vara så att just den specifika oljan gör att serviceintervallerna kan förlängas. För övrigt tror jag inte att Biltemas olja är samma som Castrols racingolja bara för att båda har samma viskositet och är syntetiska. Bara för att alla siffror som står på flaskan är samma betyder inte det att innehållet är det. Och jag har inte upplevt att RS har någon speciell markup på de oljor de brandar om. Deras vanliga dämparolja ska vara Redline om jag inte minns fel, den kostar där jag har tittat ungefär lika mycket oberoende om den är brandad Redline eller RS. Samma sak med Castrol-oljan.

marran sa:
Man gnäller alltså på att tillverkarens specade olja är dyr, samtidigt är det så otroligt viktigt att man har långa serviceintervaller?

Det KAN vara så att just den specifika oljan gör att serviceintervallerna kan förlängas. För övrigt tror jag inte att Biltemas olja är samma som Castrols racingolja bara för att båda har samma viskositet och är syntetiska. Bara för att alla siffror som står på flaskan är samma betyder inte det att innehållet är det. Och jag har inte upplevt att RS har någon speciell markup på de oljor de brandar om. Deras vanliga dämparolja ska vara Redline om jag inte minns fel, den kostar där jag har tittat ungefär lika mycket oberoende om den är brandad Redline eller RS. Samma sak med Castrol-oljan.

Jag har sett att Maxima rekommenderas som ersättare till RS egna.

marran sa:

Om du med "man" menar mig så tycker jag som så här:

- 3-4 ggr högre pris jämfört med motsvarande olja köpt på Mekonomen (motorcykel-olja för högpresterande motorer, samma bas (ester), helsyntet.), har svårt att tro att den är så pass skit att den inte funkar lika bra för att smörja en luftburk . Speciellt då man behöver 0.3 ml (!!!). Då vill RS alltså sälja mig 1 liter för 500 kronor? Det fick mig att reagera. Om det diffar en hundring så bryr jag mig inte (tror "vanlig" Fox/RS olja brukar ligga mellan 250-300 spänn /liter). Men skillnad på 350, och 500 spänn för något jag behöver några procent av över dämparens livslängd? Inte okej.

- Serviceintervallen bör väl vara vettiga. Tycker inte 20-40 timmar som det är på vissa gafflar är vettigt. Det blir då ibland service 2-3 ggr / månad. Så kul är det inte. 120 timmar å andra sidan känns långt. Tror inte heller att det beror så himla mycket på just oljan. Tror mer på att konstruktion och oljevolym styr serviceintervallerna.

Nu spekulerar jag hej vilt, men det känns som om RS/Fox hade en period med mindre olja och kortare serviceintervall (för att få ner vikten? bättre prestanda?) men nu gått till mer olja / längre intervall.

Det som stör mig lika mycket som viss överprissättning (på vissa oljor) är som sagt att man inte bemödar sig sälja det i mindre kvantiteter. 1 liter kanske man kan göra av med på vanlig olja som går mycket, 10/20w beroende på vad man kör. Men alla andra special-oljor som ska pytsas lite här och var, de borde gå att få tag på i mindre mängder. Hur bra är det att resten hamnar på miljöstationen?

Nåväl, så tycker jag. Negga på om du vill. :P ;)

Senast ändrad:
Luthman Photography sa:
marran sa:

I det här specifika fallet så sa RS servicemanual att det skulle vara Maxima. Och @marran, de kanske inte kör överpriser på sin ombrandade olja, men Maxima Extra 15w50 går för 15 USD på andra sidan pölen. Tror 200-250 spänn är vad den borde kosta i LBS också. Så det är mao. ingen superexotisk, magisk olja som jag erbjöds köpa för 500 riksdaler.

Senast ändrad:
Med "man" menade jag nog mest dig ja.

"Motsvarande" olja, det är inte samma sak. Den är en rebrandad olja, vilken olja det är står i den här tråden, och om det ens är någon markup är det väldig lite. Men det är klart att det är surt att de använder sjukt dyr olja. Men finns den inte i småburkar? De flesta andra RS-oljor finns ju att köpa på liten burk i alla fall. Kan vara värt att kolla hos vettig lbs, "alla" butiker kan beställa från Sram och det lär kosta ungefär samma oavsett butik.

Jag håller med om att serviceintervaller bör vara vettiga, och det kollar man idealiskt innan man köper sin utrustning.
När det gäller de längre intervallerna som har kommit på senare år så har det inte med oljemängder att göra, för det är lika pyttelite i de lite äldre fox-gafflarna som skulle servas en gång i veckan som det är i de nya som ska klara sig en gång per säsong eller vad de nu säger. Den stora skillnade jag har sett är snarare att man gått ifrån generisk 15wt gaffelolja som smörjmedel till mer specifika multigradeoljor eller i Fox fall 20wt Gold som är som sirap och definitivt inte som någon annan 20wt olja jag sett. Sen har det även trixats och fixats med tätningar osv.

Sanningen är väl den att vill man få optimal prestanda och serviceintervall är det originaloljor som gäller, kan man leva med att serva lite oftare och har bra koll på sina grejer kan man slatta i lite vad som helst från mekonomen, biltema eller vart man nu hittade det.

Foxis sa:
Luthman Photography sa:
marran sa:

I det här specifika fallet så sa RS servicemanual att det skulle vara Maxima. Och @marran, de kanske inte kör överpriser på sin ombrandade olja, men Maxima Extra 15w50 går för 15 USD på andra sidan pölen. Tror 200-250 spänn är vad den borde kosta i LBS också. Så det är mao. ingen superexotisk, magisk olja som jag erbjöds köpa för 500 riksdaler.

Jämför gärna pris i en svensk butik, annars får du jämföra vad RS-oljan kostar på andra sidan pölen också. Och om den nu är så mycket billigare och det inte är någon hemlis vad det är för olja, då är det väl bara att köpa den?

marran sa:
Foxis sa:
Luthman Photography sa:
marran sa:

Jämför gärna pris i en svensk butik, annars får du jämföra vad RS-oljan kostar på andra sidan pölen också. Och om den nu är så mycket billigare och det inte är någon hemlis vad det är för olja, då är det väl bara att köpa den?

Men det var ju det jag gjorde. ;)
Och du har nog misstolkat mig lite om du tror att jag gnäller på RS/Fox generella prissättning av oljor. Som sagt, jag skiter lite i om 20wt gold kostar 250/300 spänn. Dels för att jag gärna kör original och för att den går åt. Samma sak med RS.
Problemet är när det ska i en special-olja, den säljs till överpris, inte finns hemma nånstans, det ska i 0.3ml, och nej den finns inte mindre än 1 liter.
Visst jag skulle ha planerat servicen bättre, men ändå. Ovanstående är bara dumt, och jag tror att du innerst inne håller med. ;)

Det är väl på väg åt rätt håll dock. Vanliga RS-oljan (20w?) finns numera i liten burk och till och med på hyllan hos LBS. Så det verkar som om tillverkarna fattar och bryr sig om att folk faktiskt servar själva och inte har lust att ha ett dedikerat rum till alla storförpackningar av olja och fett. :-)

Senast ändrad:
Med tanke på hur sanslöst mkt pengar vi plöjer ner i utrustning så kan vi baskemig köpa dyr olja också!

Sådetså!

:-D

(dyrt är samma sak som bra) *S*

Hela oljediskussionen hålls ju på bilfoum också. "Tillverkaren rekommenderar märke X". Men läser man närmare anges en klassning och det går att köpa olja för en tredjedel av priset som uppfyller den.

Nu anges ju tyvärr inte klassning för gaffeloljorna, men att skillnaderna mellan märken skulle vara märkbara tror jag inte på. Fox Gold låter ju i så fall som ett undantag och jag har inte sett den så jag kan inte säga något om den.

Nu köpte jag en gaffel som inte är så kinkig med just oljan så jag slipper fundera så mycket. Tror att det är motorolja i Manitous ytterben egentligen men jag har hällt i vanlig gaffelolja för att jag vill göra slut på slattarna jag har och den verkar smörja den också. När den är slut går jag kanske på förrådet med olja till bilen köpt för 150 kr / 5 liter.

Servade min Fox 40 nu och nederbenen fick helsyntetiskt motorolja. Efter en hel del efterforskningar så verkar en hel del människor tycka det fungerar bättre än Fox Gold t.ex. vet inte om det är bättre, sämre eller samma likadant men oljan i nederbenen är bara där för att smörja och jag gör täta oljebyten så tror ej gaffeln kommer implodera.

Obs annan femma om man pratar om oljan till själva dämparenheten

Foxis sa:

Hur känner man att det år dags att renovera? Kommer ju inte ihåg hur det kändes med ny gaffel, dvs referensen. Har kört två säsonger utan renovering.

Den här tråden påminner mig om att det är dags att serva alla dämpare på alla cyklar, egentligen.
2x fox float, en revelation rct3 och en fox 34 nånting.

Men då jag har använt wd40 så är iofs dämparna slut enligt expertis :)

Nu är semestern räddad iaf.

Apropå olja så använder jag rockshox egen olja i foxdämpare efter rekommendation. Fox är så krångligt att få tag på.

Jag har precis hällt vanlig 15w olja i min bakdämpare. Man skulle 1ml 15-50. Det hade jag inte. Förutsätter att den imploderar snarast.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp