Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Samma upplevelse. Beställde Amachete. Gråt en gångNu vet jag inte om det är generellt eller om jag haft otur men min upplevelse är att Rockshox DU bussningar är riktigt tighta allt som oftast. Hade kollat på något från huber el dyl om jag ändå skulle köpa nytt.
Fick dit grejerna, och ja passformen var tajt!Beställde detta och hoppas det ska gå bra :)
Får väl svara mig själv.Morrn, vilken adapter ska man använda för att få på en bra luftningsspruta på en:
SID Ultimate med RaceDay dämpare
Jag fick till det med bonnameck igår och den är luftad nu, men tänkte jag skulle lyxa till det och köpa hem något som man inte skäms för att använda.
Liten följdfråga eller kanske påståenden, jag fyllde dämparen med stången(damper rod) fullt utdragen, tills bladdern såg ut och var i ett "lagom" fullt läge. Detta gjorde att den från fullt bottnad inte återfjädrade helt men kanske till 90% som enligt min erfarenhet är "lagom".
Lockouten funkar med prima nu, så jag utgår från att det är iaf okej. Innan tog det ett par cm innan den aktiverade och jag upplevde att det saknades ett par cl olja.
Många antaganden här, men det är fan barskrapat på internet om hur man byter olja i en RaceDay.
Ny fråga. Servicekiten för Fox float verkar inte innehålla Float Fluid längre utan måste köpas separat. Min fråga är om man kan använda Fox Fluid 5WT teflon infused som man har i Grip gaffeln då även i float dämparen?
Mvh Micke
Jag gjorde air can service på en Nude från 2016 (osäker på version) men där fungerade iaf ett vanligt kit som är för Float DPS.Hej,
Är det någon som vet om det finns kit för aircan service på Fox Nude 5/Scott dämpare? Enligt listan så verkar det finnas att köpa, men har hört att det inte ska finnas att köpa kit till Nude dämpare? Eller är det komplett kit som inte går att köpa?
Scott Nude 5/5T Part Information | Bike Tech Help Center | FOX
www.ridefox.com
Floar fluid är ju väldigt trögflytande så Gold som nån skrev ovan eller nåt annat tjockare bör vara bättre. Men den ska bara smörja så helt noga är det knappast heller.Ny fråga. Servicekiten för Fox float verkar inte innehålla Float Fluid längre utan måste köpas separat. Min fråga är om man kan använda Fox Fluid 5WT teflon infused som man har i Grip gaffeln då även i float dämparen?
Mvh Micke
läste någonstans att Fox rekommenderar 20wt Gold ist för Fluid i Float X2 dämpare. 5wt teflon infused lär vara för tunn.
Nu blir man ju väldigt nyfiken på orsaken till det.Fox verkar säga precis tvärtom enligt hemsidan att den absolut inte får användas som luftkammar-olja tyvärr.
Borde väl rimligen funka om diameter ät rätt?Ang Crush-washers som ska bytas efter varje gaffelservice, kan man köpa dessa i bulk nånstans? Går det att använda sig av motsvarande bricka från RockShox även om man har gaffel från Fox tro? Verkan vara samma innermått (8mm) på dessa. Fox tar 1$ styck medan man får 50st för en hundring från RS.
Mvh Micke
fox brukar ha en större och en mindre, iallafall på vissa gafflar, men har du redan mätt på din egen gaffel ska det absolut funkaAng Crush-washers som ska bytas efter varje gaffelservice, kan man köpa dessa i bulk nånstans? Går det att använda sig av motsvarande bricka från RockShox även om man har gaffel från Fox tro? Verkan vara samma innermått (8mm) på dessa. Fox tar 1$ styck medan man får 50st för en hundring från RS.
Mvh Micke
Specifika verktyg kan man bygga själv Visa bilaga 664756Visa bilaga 664757
Jag köpte en defekt Foxdämpare här på K&S för 500:-,rev bit för bit isär och tillverkade alla verktyg som behövdes för en total rebuild.Hej,
Har aldrig gjort en helservice på bakdämpare men funderar på att göra det själv. Det är ju en hel del specialverktyg från Fox som behövs, så är det verkligen lönsamt att göra servicen själv eller bör man lämna in den för 2000kr+? Många verktyg passar ju inte ens mellan de olika dämparna om man nån gång skulle byta cykel. Hur gör ni andra som vill meka själva?
Har turen att minsta grabben jobbar på en Hydraulfirma här i stan,sådana firmor har alltid nitrogen.Var får man tag på nitrogen och det som behövs för att fylla på nitrogen i dämparna? Har försökt googla, men inte blivit nå klokare av det…
Nitrogen är säkert bättre men jag körde med luft, var i kontakt med en i canada som har endel ”gör det själv filmer” på youtube om dämparservice och han kör luft när han servar, köpte även lite olika servicekit och verktyg av honom. Den jag sevade är en fox dpx2 factory och har funkat fint hela sommarn?Var får man tag på nitrogen och det som behövs för att fylla på nitrogen i dämparna? Har försökt googla, men inte blivit nå klokare av det…
Kanske fel typ av fett som stelnar när det är kallt?Har gjort hel service på en rockshox monarch rl och fick låsningen att funka både under service och när den var färdig och monterad på cykeln. Men ett par dagar efter så funkar det inte att låsa den igen. Tänkte att jag gjort nåt fel och gjorde om servicen igen. Fick allt att funka och nu ett par dagar efter igen så funkar det inte. Förslag på vad som kan vara fel?
Kan det vara trycket i damper bodyn som läcker ut och ifpn som hamnar fel?
Edit: verkar vara nått med trycket. Tog in cykeln i värmen och då började låsningen funka igen. Har haft den stående i kallverkstad (ca -2-3 grader)..
Billigare alternativ med likvärdigt innehåll:Hej, vilken av de här är bättre, eller är det samma prestanda (förutom på märke, literpris och förpacknkngsstorlek.) ?
Ska vara till bla. RockShox Lyrik och Pike + Manitou circus och Marchozzi bomber z2.
Mvh
Emil
![]()
Rockshox Dämparolja Rockshox Pike 0W-30 1000 Ml
Dämparolja RockShox Pike 0W-30 är en högkvalitativ olja speciellt utformad för att underhålla och förbättra prestandan på din RockShox Pike-dämpare. Med en volym på 1000 ml har du tillräckligt med olja för att serva din dämpare f...www.bikester.se
Smörjmedel - Bra pris online
Köp Smörjmedel till cykeln hos oss - Hög kvalitet till låga priser! ✔ Alltid snabba leveranser ✔ Välkommen! - Bikester.sewww.bikester.se
Gött !Billigare alternativ med likvärdigt innehåll:
![]()
Helsyntetisk motorolja 0W-30, ACEA C2, 1 liter
En helsyntetisk högpresterande motorolja, utvecklad för moderna bensin- och dieselmotorer med partikelfilter. Mid SAPS-Level-olja har lågt innehåll av sulf...www.biltema.se
Kör den i hustruns RS....lika bra som "specialoljorna".?Billigare alternativ med likvärdigt innehåll:
![]()
Helsyntetisk motorolja 0W-30, ACEA C2, 1 liter
En helsyntetisk högpresterande motorolja, utvecklad för moderna bensin- och dieselmotorer med partikelfilter. Mid SAPS-Level-olja har lågt innehåll av sulf...www.biltema.se
Jag kan tänka mig att det funkar ok i nedre gaffelbenen men ni kör väl inte motorolja i själva dämparen?Kör den i hustruns RS....lika bra som "specialoljorna".?
Grymt, då sparar jag en hundring och kan fixa snabbt!Kör den i hustruns RS....lika bra som "specialoljorna".?

Nej men i en charger-gaffel är de avskiljda och det är bara smörj till ytterbenen. Så man får ju kolla att gaffeln faktiskt ska ha 0w30 olja.Jag kan tänka mig att det funkar ok i nedre gaffelbenen men ni kör väl inte motorolja i själva dämparen?
Kör både Sram Butter och Rockshocks Dynamic Grease beroende på vad som jag har hemma....inte märkt någon "icke kompabilitet" på något sätt.Grymt, då sparar jag en hundring och kan fixa snabbt!
Vad använder du för fett? Jag har sett att det har angivits s.k. kompabilitet mellan fett och olja för RS. Men finns det något som inte passar ihop på riktigt, dvs de reagerar med varandra.
Jag har ”Dynamic fork grease” som jag tycker är trevlig.
Visa bilaga 667327
Är det inte piggyback som skiljer?Halv ot men hur stor skillnad är det på en deluxe och superdeluxe båda finns till rimligt pris och det skiljer ”bara” en tusing, är det värt det?
Jo det ser jag men är jag dumsnål eller är det värt det , det längsta backarna jag rullar nerför är Hammarbybacken och högdalstoppen !??Är det inte piggyback som skiljer?
ser ju myyyycket coolare ut med piggyback, och några gram extra hjälper väl i nedförsbackarna ?Jo det ser jag men är jag dumsnål eller är det värt det , det längsta backarna jag rullar nerför är Hammarbybacken och högdalstoppen !??
Jo men han menar nog om det blir bättre dämpare med piggyback, jag vill också veta ?Är det inte piggyback som skiljer?
Bättre lär det bli. I alla fall för enduro så frågan är väl som vanligt var mellan xc och alperna man ska dra gränsenJo men han menar nog om det blir bättre dämpare med piggyback, jag vill också veta ?
Hammarbybacken ?Bättre lär det bli. I alla fall för enduro så frågan är väl som vanligt var mellan xc och alperna man ska dra gränsen
Det ger möjligheter till större oljevolym och bättre dämpning om man också utnyttjar det när man konstuerar dämparen. Men jag tvivlar på att man märker skillnaden just i vad piggybacken faktiskt ger om man inte kör långa åk på åtminstone 500 + hm gärna mer. Därutöver så beror det ju på hur de byggt de enskilda dämparna också. En bra dämpare utan piggy t ex CC Inline är ju bättre även på långa åk än en enklare modell med piggyback ..Jo men han menar nog om det blir bättre dämpare med piggyback, jag vill också veta ?
Största fördelen med piggyback tror jag har o göra med att det håller nere tempen. Större oljevolym och separerad ifp från själva dämparen.Jo men han menar nog om det blir bättre dämpare med piggyback, jag vill också veta ?
Vad tror du om ” vanlig” stigcykling? Jag drog på en dpx2 factory på min trek fuel ex8 och den blev ljusår bättre på allt, speciellt över rötter, MEN frågan är ju hur mycket det har med piggyn att göra? jag menar att nån bättre fox dämpare än den instegsmodellen som satt på kanske hade vart lika bra till stig? om piggybacken är mer för enduro?Bättre lär det bli. I alla fall för enduro så frågan är väl som vanligt var mellan xc och alperna man ska dra gränsen