Frågetråden om dämparservice

Jag jobbar inte längre på Trekstore, kör min egen grej från denna sommaren.
De har dock ett lämpligt Bontragerreglage liknande den Twinlocvarianten om du vill kunna få tag på något över disk.

Gaffelnkomponenten är korrekt, om man vill ha PTL, trycka in reglaget för att låsa alltså.
Kan verkligen rekommendera att skaffa verktyget för att installera den där, väldigt stökigt annars.

Gällande bakdämparen behöver jag veta en kod eller serienummer på den för att du skall få rätt delar
rekommenderade. Tänk på att det inte är ett lätt byte, krävs en del verktyg som inte var person sitter på.
Var står serie nr? och kod? ?‍♂️ Vilka verktyg behöver jag? Måste jag fylla på gas om jag skall bygga om bakdämparen? Är det inte ”bara” detta jag behöver: https://www.bike24.com/p2332305.html ?

Var står serie nr? och kod? ?‍♂️ Vilka verktyg behöver jag? Måste jag fylla på gas om jag skall bygga om bakdämparen? Är det inte ”bara” detta jag behöver: https://www.bike24.com/p2332305.html ?

Kod brukar vara fyra tecken och stå på burken, alternativt ta av luftburken så står det ett serienummer på tätningsväggen.

Det kan räcka med det kitet om du har ett kompatibelt bakstycke, men du kommer behöva riva den helt och det innebär att du måste ladda om gasen ja. Det kitet har kabelutgång från dämparen.

Jag jobbar inte längre på Trekstore, kör min egen grej från denna sommaren.
De har dock ett lämpligt Bontragerreglage liknande den Twinlocvarianten om du vill kunna få tag på något över disk.

Gaffelnkomponenten är korrekt, om man vill ha PTL, trycka in reglaget för att låsa alltså.
Kan verkligen rekommendera att skaffa verktyget för att installera den där, väldigt stökigt annars.

Gällande bakdämparen behöver jag veta en kod eller serienummer på den för att du skall få rätt delar
rekommenderade. Tänk på att det inte är ett lätt byte, krävs en del verktyg som inte var person sitter på.

Kommer ni sälja service kit också?

Kod brukar vara fyra tecken och stå på burken, alternativt ta av luftburken så står det ett serienummer på tätningsväggen.

Det kan räcka med det kitet om du har ett kompatibelt bakstycke, men du kommer behöva riva den helt och det innebär att du måste ladda om gasen ja. Det kitet har kabelutgång från dämparen.
tack för svaren verkligen. När du säger påfyllning av gas är ett måste, ger jag upp direkt. ?Ser dock fram emot information om kurser.

Vad gör adapter? Skicka länk?
För att ansluta dämparpumpen till gasenheten på dämparen.

Jag har två likadana dämparpumpar som följt med cyklar från Canyon. Det diffade ca 30-40 psi dem emellan när jag serva en gaffel senast. Känns som att jag vill känna min pump väl innan jag ger mig på att fylla gasenheten på min float-x själv. Eller tänker jag fel?

Jag drog igång en stor dämparservice (200h) men glömde att inventera oljeflaskorna ordentligt innan. Går det att få tag i Maxima Plush 3wt över disk i Stockholm på en söndag? Eller finns det någon ”samma-lika” produkt under annat namn? Det är dämparblåsan i en Pike som ska fyllas.

Jag drog igång en stor dämparservice (200h) men glömde att inventera oljeflaskorna ordentligt innan. Går det att få tag i Maxima Plush 3wt över disk i Stockholm på en söndag? Eller finns det någon ”samma-lika” produkt under annat namn? Det är dämparblåsan i en Pike som ska fyllas.
Hittade en oöppnad 1L flaska i garaget och har inte längre någon RS gaffel. Hojta om det du inte hittar någonstans ?

Blocknycklar i storlekarna 29 resp 31 mm saknas i min arsenal, men krävs inför service.

På Biltema, Bauhaus etc hittar jag bara jämna storlekar när man kommer upp så högt. På Swedol hittar jag en 29mm. Men 31 mm för rimligt pris är svårare.

Någon som har tips på var jag hittar nycklar i dessa dimensioner över disk i Stockholm? (Vill helst fixa det hela omgående)

Är det verkligen bättre eller bara mer happykorrekt?

fan med dessa udda storlekar. Det är specat i mm? Förr kunde man åka på tumm. Hade insex i både mm och '' på min kawa

Blocknycklar i storlekarna 29 resp 31 mm saknas i min arsenal, men krävs inför service.

På Biltema, Bauhaus etc hittar jag bara jämna storlekar när man kommer upp så högt. På Swedol hittar jag en 29mm. Men 31 mm för rimligt pris är svårare.

Någon som har tips på var jag hittar nycklar i dessa dimensioner över disk i Stockholm? (Vill helst fixa det hela omgående)

Behöver du verkligen blocknyckel? Nuförtiden använder jag min Knipex till allt som är lite större.

EDIT: ser nu att poqa redan hade skrivit samma svar.

Senast ändrad:
Köpte en svindyr tångnyckel i morse. Fantastiskt verktyg, men tyvärr är käftarna för breda för att komma åt ?.
IMG_3272.jpeg

Här ska man använda en smal 31 mm blocknyckel. Var man får tag på en har jag dock inte lyckats lista ut.

Tyvärr behöver jag ha igång cykeln i morgon. Några servicesteg får jag hoppa över. Men på något sätt måste dämparen skruvas ihop. I det ingår att få ut den vita ”brickan” nedan, för att sedan kunna fylla på olja. ??‍♂️
IMG_3273.jpeg

Tyvärr behöver jag ha igång cykeln i morgon. Några servicesteg får jag hoppa över. Men på något sätt måste dämparen skruvas ihop. I det ingår att få ut den vita ”brickan” nedan, för att sedan kunna fylla på olja.
IFP kallar jag den eller skiljekolv. Men vad är det för gänga i skruvhålet i mitten? Kan du inte gänga i något långt lämpligt och dra upp IFPn?

Det är så man gör på många Öhlinsdämpare till MC iaf.

Är det verkligen bättre eller bara mer happykorrekt?

fan med dessa udda storlekar. Det är specat i mm? Förr kunde man åka på tumm. Hade insex i både mm och '' på min kawa
Ja, jämfört med skiftnyckel är det mycket bättre. Skiftnyckel har en tendens att öppna upp sig. Tångnyckeln klämmer man ihop så att det blir otimal anläggningsyta.
Skulle till och med påstå att tångnyckel kan vara bättre än vanliga blocknycklar då en tångnyckel alltid är så att säga "rätt storlek" (även om längden på käftarna såklart inte alltid är rätt för det man ska greppa) medans skruv/mutter och tångnycklar kanske inte alltid passar varandra perfekt.

Nöden är alla uppfinningars moder.

Nyckel för att dra kökskranar. Hittade den på Bauhaus röravdelning. Den har smala käftar och är 32 mm. Till det en tillsågad 1 mm distans från ett bladmåttsett.

Tipset kanske kan hjälpa någon annan som hamnar i samma sits någon gång

IMG_3275.jpeg

Jag hade lätt slipat ner spetsbredden på tångnyckeln. Köpte själv en Bahco 9031 smalkäftad (4,5 mm) skiftnyckel med stort ingrepp till sånt - manitou mcleod air can). Inte mycket smalare än tångnyckel 180 mm som har 5 mm käftar dock, men kostar mindre och funkar bra.

Nån som skruvat isär en Marzocchi 380? Skulle ta isär dämparenheten men fick loss hela dämparenheten ur gaffelbenet. Den inre mätte jag till 26mm och den yttre till 33mm. Min fina knipex tångnyckel funkar utmärkt för att få grepp om den större, men käftarna är för breda så att jag inte kan få grepp om den mindre med något verktyg.
Nån som öppnat upp en 380?
Nån som kan tipsa om antingen tex blocknycklar i 26mm och 33mm som är max 3mm tjocka? Alternativt en 26mm hylsa med mindre ytterdiameter än 33mm?

Med en tunnväggig hylsa på den inre skruven och tångnyckel på den yttre borde det inte vara något problem att få isär.
Likaså med 2 tunna blocknycklar.

Något annat kreativt tips?

Bilagor

• 380_dämp.PNG
    380_dämp.PNG
    43.6 KB · Besök: 55
Nån som skruvat isär en Marzocchi 380? Skulle ta isär dämparenheten men fick loss hela dämparenheten ur gaffelbenet. Den inre mätte jag till 26mm och den yttre till 33mm. Min fina knipex tångnyckel funkar utmärkt för att få grepp om den större, men käftarna är för breda så att jag inte kan få grepp om den mindre med något verktyg.
Nån som kan tipsa om antingen tex blocknycklar i 26mm och 33mm som är max 3mm tjocka? Alternativt en 26mm hylsa med mindre ytterdiameter än 33mm?

Med en tunnväggig hylsa på den inre skruven och tångnyckel på den yttre borde det inte vara något problem att få isär.

Varför inte tunna ner en hylsa eller en blocknyckel?

Lite för sent kanske men klassiskt knep är att köpa en mindre nyckel och kapa ur till rätt mått.
Är du lite fin på handen får du nog till toleransen.
Har gjort det själv xx gånger i tidigare arbete. Brukar bli bra!

Knipex och tunn hylsa funkar. Alternativt: gör rent gängan på enheten väl, samma med gaffelröret. Kläm sedan fast innerbenet i kronan igen med klämman högt upp så den överlappar läppen på cartridgen och nyp åt med kronans klämma. Brukar funka.

Screenshot_20240621_063141_Drive.jpg

Knipex och tunn hylsa funkar. Alternativt: gör rent gängan på enheten väl, samma med gaffelröret. Kläm sedan fast innerbenet i kronan igen med klämman högt upp så den överlappar läppen på cartridgen och nyp åt med kronans klämma. Brukar funka.

Visa bilaga 706956
Ah, det var smart, det blir det att prova först. Tackar och glad midsommar :)

Varför inte tunna ner en hylsa eller en blocknyckel?
Funderat på det. Blocknycklar i 33mm är sjukt dyra, från ca 370kr, och att sen låta nån firma slipa ner de tar emot...
Att svarva ner (och plana) hylsa känns tveksamt med tanke på avrundningarna av spetsarna. kanske inte blir så mycket material kvar. Men det är nog det jag provar om inte Jons tips funkar.

Bilagor

• hylsa.PNG
    hylsa.PNG
    128.2 KB · Besök: 41

Visa bilaga 706956
Preacher du är asgrym, om du startade en youtube kanal i exakt samma upplägg som "gmbn tech" anda så hade du fyllt den med Sveriges alla MTB nördar som prenumeranter inkl mig =). Fyll din youtube kanal med endast MTB lagningsteknik kring alla dämpare mm som jag vet att du kan utan och innan och du kommer gå runt. =)

Preacher du är asgrym, om du startade en youtube kanal i exakt samma upplägg som "gmbn tech" anda så hade du fyllt den med Sveriges alla MTB nördar som prenumeranter inkl mig =). Fyll din youtube kanal med endast MTB lagningsteknik kring alla dämpare mm som jag vet att du kan utan och innan och du kommer gå runt. =)
En av få grejor jag faktiskt skulle tycka var intressant och värt att betala för på typ Patreon!

Arbetet fortskrider, dämparbenet ihopmonterat igen. Har följt denna video på youtube och det skiljer en del, tex saknas det foamrings i min gaffel. Vad är det primära syftet med sånna?
Han skriver att det är svårt att montera tillbaka dämpinsatsen, men trots att jag öppnade LSC som han också skrev så fick jag inte i den utan fick tippa ur en del olja för att kunna pressa ner den och få den att ta gänga. Får se om det påverkar dämpningen.
Gaffeln kommer direkt från fabrik, haft den liggandes sen 2018 tror jag när Jenson reade ut de, köpte en cykel till den förra våren och monterade den så jag är den första som våldför mig på den.
Nu har jag tagit isär fjäderbenet och det var riktigt geggigt inuti, olja blandat med fettklumpar jämnt utspritt över innanmätet.
Det var grön fjäder monterad och grå i kartongen så jag byter till den gråa, får se om det blir för hårt, trivdes ganska bra med den gröna.
Däremot är den gråa ca 1cm längre, så får se om det blir problematiskt att få ihop fjäderbenet. Men först behöver jag köpa mindre krympplast, den jag redan köpt var för stor diameter så veckade sig och blev inte så snyggt.
Hur vet jag om det är titan eller stålfjädrar? Fjädrarna är gråa med ljusgrå respektive grön påstruket längs med för att markera hårdhet.

Bilagor

• IMG_20240630_171612__01.jpg
    IMG_20240630_171612__01.jpg
    452.1 KB · Besök: 44
Tillbaka
Topp