Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

NLC skrev:
-------------------------------------------------------
> Lägg på 3, montera ihop och kolla om det blir en
> glipa mellan lagerskål och tätning. Om ja,
> plocka bort en och pröva igen. Och igen.

Thanx! :-D

Jag ska köpa en kedja, och det står "The chain is assembly packed and without an extra chain connecting pin." vad betyder det?

Fliken skrev:
> Vad är skillnaden mellan cyclocross ykel och
> gravel bike?

Flaskhållare...

Varför!?!?
Bytt bromsbelägg på pendlarns skivbromsar (Shimano 486) men trots att jag masserat in kolvarna och justerat oket så är det för trångt för skivan. Det bromsar alltså hela tiden. Både nya och gamla belägg är original Shimano.

andematt skrev:
> Varför!?!?
> Bytt bromsbelägg på pendlarns skivbromsar
> (Shimano 486) men trots att jag masserat in
> kolvarna och justerat oket så är det för
> trångt för skivan. Det bromsar alltså hela
> tiden. Både nya och gamla belägg är original
> Shimano.

Slipa av lite från nya beläggen med sandpapper. Le och se glad ut.

Pfaff skrev:
> fhloston skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag ska köpa en kedja, och det står "The
> chain
> > is assembly packed and without an extra chain
> > connecting pin." vad betyder det?
>
>
> Att om du torskar på att sära på kedjan som kommer i ett stycke får du skaffa eny och passande nit själv.

Edit, man ska läsa hela frågan....

Fast du hade ju typ rätt. Skickar inte Shimano med två pinnar till butikspackade kedjor? För det kan väl inte gärna vara att ingen medföljer?

andematt skrev:
> Varför!?!?
> Bytt bromsbelägg på pendlarns skivbromsar
> (Shimano 486) men trots att jag masserat in
> kolvarna och justerat oket så är det för
> trångt för skivan. Det bromsar alltså hela
> tiden. Både nya och gamla belägg är original
> Shimano.

Öppna resorvoaren så att eventuellt övertryck kan jämnas ut. Funkade för mig.

Rattnalle skrev:
> Fast du hade ju typ rätt. Skickar inte Shimano
> med två pinnar till butikspackade kedjor? För
> det kan väl inte gärna vara att ingen
> medföljer?

Hmm, kan ju vara så att kedjan är i "bulk" som det i
bland kallas när förpackningen är ämnad för tillverkning eller service

Länk
http://www.actionsports.de/en/shimano-kette-deore-cn-hg53-9-speed-assembly-packed-3790?c=518

Jag blir dock lite förvirrad av att de pratar om pin, on det är nit som menas, då det kallas rivet på annat ställe på siten.
http://www.actionsports.de/en/shimano-rivet-9-speed-3782?c=520

Så Pfaffs raderade förklaring verkar rimlig.

Min Shimano 105 bakväxel är lite sned utåt (!) och jag har redan beställt en ny Ultegra. Jag läste dock att cykelbutiker har något slags verktyg som kan mäta och räta ut en sned bakväxel. Stämmer det och är det värt att göra sig besväret för att ha en reservväxel?

Kan man alltså komma in med en avmonterad växel och få den spikrak igen? Pris?

Rookie123, det är antagligen inte växeln som är sne utan ditt växelöra på ramen.
De går att räta ut mha en sån här: http://www.parktool.com/product/derailleur-hanger-alignment-gauge-dag-2

Finns även lite ghettovarianter där du använder två gängstänger och lite muttrar.

Ska du ha något i reserv så är det bättre att du har extra växelöron, det är dessutom bra mycket billigare och tar mindre plats.

Fliken skrev:
> Vad är skillnaden mellan cyclocross ykel och
> gravel bike?

En gravel bike har väl geometri som mer liknar en räser medan en CX är lite kortare. En del gravel bikes verkar ha mindre drop än räsers, men andra har samma drop.

silverman834 skrev:
> Fliken skrev:
> -----
> > Vad är skillnaden mellan cyclocross ykel och
> > gravel bike?
>
>
> En gravel bike har väl geometri som mer liknar en
> räser medan en CX är lite kortare. En del gravel
> bikes verkar ha mindre drop än räsers, men andra
> har samma drop.

Det finns så stor variation inom respektive grupp att jag tror att marknadsföringen skiljer sig mer än produkten :-)

emilh skrev:
> Rookie123, det är antagligen inte växeln som är
> sne utan ditt växelöra på ramen.
> De går att räta ut mha en sån här:
> http://www.parktool.com/product/derailleur-hanger-
> alignment-gauge-dag-2
>
> Finns även lite ghettovarianter där du använder
> två gängstänger och lite muttrar.
>
> Ska du ha något i reserv så är det bättre att
> du har extra växelöron, det är dessutom bra
> mycket billigare och tar mindre plats.

Hej Emil och tack för svaret!

Jag glömde nämna att jag besökt en verkstad och de sade att växelörat var rakt men att själva växeln var sned vilket var lite ovanligt. De bände lite med en polygrip, tog 200 kr och sedan fungerade cykeln utmärkt i ett par veckor - men inte nu längre...

Prova Selle Italias XL. Den är dubbelt så tjock som vanlig, skapligt greppig och ligger snyggt.

Annars Pro med gelklibb i stället för klister. Den randen är så bred att man kan överlappa varven för att nå dubbel tjocklek och ändå börjar den inte glida och glipa.
Ser dock lite muppigt ut när man gör så.

Raggamuffin skrev:
> Är det någon som lyckats få det bra med dubbla
> styrlindor? Jag menar då ovanpå varandra.
>
>
> Ja jag har redan gel under :/

Ska du ner och cykla pavé i Flandern eller? :p

De gånger jag försökt mig på gelkuddar tycker jag det varit väldigt bökigt att få till lindan snyggt, och den har tyvärr haft större tendenser att flytta på sig efter lindning så man blivit tvungen att öppna upp och göra om. Nu kör jag Lizard Skins tunnaste linda 1.8 som redan den känns väldigt bekväm med mycket dämpning. Om du vill ha ännu mer dämpning prova deras tjockare varianter 2.5 eller 3.2!

3.2 visste jag inte fanns. Hoppas de har de hemma på lbs. Nej, jag har skadat handlederna bara, det strålar upp i armbågarna. Plus en whiplash som gör att två fingrar somnar med jämna mellanrum ändå.

Längre turer står på schemat helt enkelt och bättre att föregå tänkte jag. :)

Införskaffat en ny älskling, en Nishiki Team mtb. 27.5" och har fortfarande inga verktyg i min ägo! (skäms skäms...) så tänkte jag att jag skulle ta tag i det här pinsamma problemet. Och därför att det kostar löjligt mycket att behöva lämna in för småfix jag kan själv egentlgien men bara inte har orkat köpa verktyg!

Vilka verktyg behöver jag för att kunna sköta min cykel vettigt...och vilka varianter( märken, set, multiset etc) av dessa rekommenderar ni?

Mvh. tjej-somm-skäms-att-jag-beter-mig-som-en-typisk-tjej :P

Ett bra multiverktyg kommer du rätt långt med. Exakt variant och storlek beror lite på vilka skruvskallar du faktiskt har på cykeln. En del cyklar har mycket torx, andra bara insex. Kedjebrytare är bra om den har. Jag är nöjd med mitt Crank Brothers m17 men det finns säker lika många rekommendationer som användare här.

Så våldsamt mycket annat behöver du inte till att börja med. Beroende på vad du har för gaffel på den där kanske servicemanualen till den är nästa bra ställe att börja på. Det kommer att behövas innan det är dags att byta grejer i drivlinan eller så.

Det mesta fixar man med en uppsättning insexnycklar och ev. torx. Sedan köper man verktyg man behöver vartefter man behöver dem så blir det inte så dyrt på en och samma gång.

Jag gissar att en del service inte blir av pga att man inte har verktygen redan.
Göra rent ett vevlager tex är ingen svår operation om verktygen finns hemma, men man kanske inte köper verktygen om det inte redan är fel på prylarna.
Har man inte en massa cyklar utan någon enstaka (man ska inte skruva så mycket) så är jag övertygad att man klarar sig på en billig verktygslåda som innehåller "allt" från lagningslappar till vevlagerverktyg.
Har för mig att Rose har någon lådda för knappa 5-hunkan.

Fast hälften av verktygen i en sån sats kommer ändå inte att passa eller behövas till cykeln om man bara har en cykel.. Bättre att köpa de få man behöver löst.

Enda specialverktyget jag kan komma på behövs till min cykel är HT2-verktyget. Och det behövs ju inte ens för att fetta in lagren om man skulle vilja det. Annars insex, torx, gummiklubba, vanliga skruvmejslar. Mycket frän biltema, grejerna med 5-10 års garanti håller utmärkt för hemmamek. Luftningskit till bromsar och reverb förstås, men det är ju relativt märkesspecifika grejer ändå.

Rattnalle skrev:
> Fast hälften av verktygen i en sån sats kommer
> ändå inte att passa eller behövas till cykeln
> om man bara har en cykel.. Bättre att köpa de
> få man behöver löst.

Håller med. Bättre kvalité på lösa har jag fått för mig, när jag klämt o känt.
>
> Enda specialverktyget jag kan komma på behövs
> till min cykel är HT2-verktyget.

Sant? Kassettavdragare, kedjepiska o kedjebrytare har jag svårt att se att det går att komma undan. Fast jag kanske feltolkar dig, jag läser specialverktyg som cykekspecifika verktyg.

ratatosk skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > Fast hälften av verktygen i en sån sats
> kommer
> > ändå inte att passa eller behövas till
> cykeln
> > om man bara har en cykel.. Bättre att köpa de
> > få man behöver löst.
>
> Håller med. Bättre kvalité på lösa har jag
> fått för mig, när jag klämt o känt.
> >
> > Enda specialverktyget jag kan komma på behövs
> > till min cykel är HT2-verktyget.
>
> Sant? Kassettavdragare, kedjepiska o kedjebrytare
> har jag svårt att se att det går att komma
> undan. Fast jag kanske feltolkar dig, jag läser
> specialverktyg som cykekspecifika verktyg.

Kedjebrytare har jag iofs men bara den på multiverktyget så där kan jag rädda mig med att jag redan nämnt att det är bra att ha ;-)

Kassettverktygen finns också hemma, dem hade jag glömt. Men det dröjer ganska många mil eller ett hjulbyte innan man har någon glädje av dem så det är ju inget som behöver köpas direkt.

Då är vi uppe i tre ganska billiga verktyg. Om cykeln inte har nåt pressfitlager, då blir det mer om man ska göra det själv.

^Kedjebrytaren på topeak multiverktyget är klockren. Haft min i flera år. En stor fördel med den kedjebrytaren är att den funkar för alla kedjor, de flesta andra multiverktygs brytare tar bara 8-11 delat. Bra alltså om man både kör fixed & växlat & bara behöver en brytare.

Brytaren till mitt Crank Brothers-verktyg tar åtminstone 6, 9 och 10 delat, det är vad jag har provat. Inga klagomål på funktionen till någondera.

^Jag vet bara att en kedjebrytare som är gjord för växlade kedjor inte klarar en 1/8-dels singlespeedkedja. Det beror på att kedjan & niten är betydligt grövre vs en växlad kedja. När man skall köpa ett multiverktyg eller kedjebrytare så framgår det (oftast) vilken kedja den är gjord för. Se t ex beskrivningen på crank brothers multi 17, den brytaren är gjord för 8-10 delade kedjor men kanske funkar för andra växlade kedjor också? Men garanterat inte en 1/8 kedja.
http://www.wiggle.co.uk/crank-brothers-17-function-multi-tool/#product-description

Märkligt. Jag kör med samma brytare för alla kedjor.

Det som kan vara skillnad är om man använder mothållen för att få rätt djup när man sätter tillbaka en nit. Men det går att göra på fri hand om man är uppmärksam.

Däremot så knäckte jag en brytare från clasohlson när jag skulle öppna en keirin-kedja. Kedjan var fetare än budgetbrytaren.

Hallå!
Här precis skaffat mig en beggad Grand Canyon AL 8.0.
Gaffeln på den är en Fox 32 F100 Terralogic.
Min fråga är vad dom olika vreden är till, höger krona(?) sitter ett rött vred med texten rebound. Det är väl hur snabbt dämparen går tillbaka?
Sen har jag ett vred i underkant på högre sida som jag TRODDE var rebounden, men som uppenbarligen är något annat?
Kan genierna på Happy hjälpa en stackare som bara vill ta sig ut och cykla lite mtb?!

Här ni även tips på vart man köper tätningar och olja till gaffeln till bäst pris?

Jag har en obh perkulator för kaffekokning. Plastknoppen överst gick sönder och jag köpte en ny av metall och nu är kaffekoking ett smärre helsike. Det blir knappt kaffe. Blir det för varmt med metallknopp så kannan slår av för tidigt eller vad är det frågan om?

Hur skall man tänka med sadelstolpe och setback?

Edit. Är normalbyggd proportionellt men brukar tröttna på baksidan lår först.

Senast ändrad:
Fliken skrev:
> Hur skall man tänka med sadelstolpe och setback?

Man kan tänka på en helgrillad gris om man vill?
Eller en koltrasts antal fjädrar.

Men också att sadeln hamnar lite längre bak om man vill det. :p

Tillbaka
Topp