Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Blir vansinnig.

Får inte på ett par Challenge Elite på DT swiss fälg. Torterar dem efter att slitit med däckavtagaren i 30 min.
Men snudd på omöjligt att få till det med en slang (nej vill inte köra slanglöst), och har än så länge klämt sönder två.

Provat både värma upp däcken lätt, samt snart gjort slut på en flaska talk.

iddqd sa:
Blir vansinnig.

Får inte på ett par Challenge Elite på DT swiss fälg. Torterar dem efter att slitit med däckavtagaren i 30 min.
Men snudd på omöjligt att få till det med en slang (nej vill inte köra slanglöst), och har än så länge klämt sönder två.

Testa idkfa.

Konkret sa:
iddqd sa:
Blir vansinnig.

Testa idkfa.

Talken är ju inte slut än

iddqd sa:
Konkret sa:
iddqd sa:
Blir vansinnig.

Testa idkfa.

Har du pressat in däcket i fälgen runt om innan du försöker smätta på det?

Man måste få med varje mm till sin fördel. Har brottats med lite däck i mina dar men trägen vinner alltid.

Konkret sa:
iddqd sa:
Konkret sa:
iddqd sa:
Blir vansinnig.

Testa idkfa.

Har du pressat in däcket i fälgen runt om innan du försöker smätta på det?

Man måste få med varje mm till sin fördel. Har brottats med lite däck i mina dar men trägen vinner alltid.

Förstår inte riktigt vad du menar där, förklara gärna.

Oavsett så har jag mölat på dem på fälgen nu utan slang i förhoppning att de töjer sig lite.

Det brukar vara en försänkning i mitten av fälgen där nippelhålen är. Det är den som han menar, då får man ju det där liite extra som behövs.

Om däcket går på utan slang, men klämmer slangen om den ska i så brukar lösningen vara attt bara blåsa upp slangen med "munkraft" så att den håller formen och ligger längst ut i däcket under själva "påsättningen".

iddqd sa:
Oavsett så har jag mölat på dem på fälgen nu utan slang i förhoppning att de töjer sig lite.
Är dom alltjämt "platta" så är det rätt melodi. inte för töjningen utan för att de ska forma sig som däck en smula.
[Har för mig att man fått hålla på att pumpa och släppa ur luft fram och tillbaka första gången man sätter dom. Så jag skulle aldrig sätta dom med latexslang första gången :-) ]

Jag skulle inte kunna flytta kanttråden från mittenfåran om jag ens hade velat. :) Också det som är problemet när jag har försökt med slang, och ja, den har varit lite uppblåst.

Tror oavsett det var sista gången jag skaffade challenge däck.

OT (pun intended)
Om du äger ett hjul som är TL-ready och har TL-ventil skulle jag testa att använda Grumme såpa som TL-vätska och pumpa upp däcket och låta det sträcka sig i 24h till avsedd form. Sedan montera det på rätt fälg/hjul med slang.

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
OT (pun intended)
Om du äger ett hjul som är TL-ready och har TL-ventil skulle jag testa att använda Grumme såpa som TL-vätska och pumpa upp däcket och låta det sträcka sig i 24h till avsedd form. Sedan montera det på rätt fälg/hjul med slang.

Ingen dum ide, tackar för tipset!

Sixten Fors sa:
OT (pun intended)

Du behöver inte ens använda något som TL-vätska. För att ett däck och fälg ska fungera bra som TL rekommenderar man ju att det ska gå att pumpa upp även tomt, och att det ska hålla luften skapligt ändå.

Det är jäkligt mycket lättare med vätska även om däcket fungerar bra TL. Men vätskan kan lika gärna vara såpvatten eller nåt om däcket i sig är tätt, bara det tätar lite mot fälgen.

emmer sa:
Du har följt http://www.challengetech.it/info/faq/en fråga 2?
[Att montera så utan slang över natten bara för att vänja däcket vid att vara kupat stället för platt är inte så dumt.]
[Fråga 11, och ev. 3, kanske oxå kan vara relevant?]

Har följt den, men inte lämnat över natten, får prova det med.
check på 3. 11an vet jag inte, tanken var ju inte att köra tubeless, nu känns det mest som en nödlösning.

Hur kommer det sig att pulsmätningen (bröstbandsensor) sjunker 5-10 slag under några sekunder när man rapar?

Ska rusta upp en damtralla som stått några år och behöver köpa nya däck. Men det står ingen storlek på däcken.. på fälgen står 622-19C.. Passar däck som heter 37-622 då? :)

På min cx sitter det fsa omega vevparti. Det går rätt trögt att snurra runt pedalerna om man säger. Verkar inte normalt?

Kanske cyklat 70 mil på den nu.
Det kan även vara inbillning.

NickPick sa:
På min cx sitter det fsa omega vevparti. Det går rätt trögt att snurra runt pedalerna om man säger. Verkar inte normalt?

Testa att växla ner till en lättare växel.

AX3L sa:
NickPick sa:

Testa att växla ner till en lättare växel.

Jag har forskat i detta i höstas, men om jag inte minns fel så är det fortfarande rätt trögt när kedjan är av. Återkommer i den frågan.

Trögt är ju en definitionsfråga. Ett friskt och fräscht vevlager gör att veven stannar ganska omgående om man sätter snurr på den men på ett mjukt sätt, inte som om metall ligger mot metall och bromsar.

Rattnalle sa:
Trögt är ju en definitionsfråga. Ett friskt och fräscht vevlager gör att veven stannar ganska omgående om man sätter snurr på den men på ett mjukt sätt, inte som om metall ligger mot metall och bromsar.

Ja då kanske det är friskt och fräscht bara. Jag har 4 cyklar men bara en med FSA-vevparti (alla köpta nya) och ingen annan har snurrat "segt". Då är det väl bara att trampa vidare då!

Vad är skillnaden på ett FSA PF30 vevlager till LVG vs MTB? Finns att köpa till MTB, men har ett från LVG liggandes.

Ska tvätta cykeln imorgon. Har inget cykeltvättmedel. Kan man inte lika gärna ta Bilshampo :-o eller rasar hela cykeln ihop i molekyler då?

Den där som jag tror dom kallar wave washer har tryckt sig in... Hur kan det bli så? Gjort i fabrik isåfall.
Jävla skit.

Bilagor

• 20170320_184151.jpg
    20170320_184151.jpg
    230.8 KB · Besök: 37
  • 20170320_184708.jpg
    20170320_184708.jpg
    151.9 KB · Besök: 26
Om inte annat ligger det på fel sida. Vågbrickan kan ju inte ligga med ena sidan mot något roterande (veven) och något som står stilla (tätningen).

En vecka senare så var iaf ett av två däck på fälg med förhoppningsvis frisk slang..

En modig däckavtagare och två slangar har fått sätta livet till än så länge.

Bilagor

• IMG_2550.JPG
    IMG_2550.JPG
    234.5 KB · Besök: 27
Senast ändrad:
iddqd sa:
En vecka senare så var iaf ett av två däck på fälg med förhoppningsvis frisk slang..

En modig däckavtagare och två slangar har fått sätta livet till än så länge.

Ett knep om man överjävliga däck är att spara något hjul med djup fälg vilket är lätt att montera däck på. Dra dit däcket och pumpa det till maxtryck - låt stå över natten och flytta sedan över det till önskad grund tubeless fälg.

Vad är grejen med cyklar som har en halv gaffel? Aldrig sett en sån förut (kalla mig gärna ignorant, jag har inte hängt med i cykelsvängarna på många år)! Såg bilder på några såna i "visa din cykel 2017"-tråden och trodde först det var nån som photoshoppat in ett framhjul för att... typ se hur cykeln skulle se ut med en annan frän fälg som man inte köpt ännu. Hjulet var ju liksom framför gaffeln, såg inte klokt ut, men jaja tänkte jag, man har väl inte riktigt koll på hur lager funkar i photoshop eller nåt. Men dra på trissor, jag hade fel. De finns verkligen! Känns som jag sovit i en tidskapsel i tusen år.

Varför finns de? Hur länge har de funnits? Antar att de skall vara bättre på nåt sätt, eller åtminstone under någon viss typ av omständigheter.
(Exempel på en sån cykel här: http://p.vitalmtb.com/photos/produc...600_2013_Cannondale_Scalpel_29er_Carbon_3.jpg )

Tillbaka
Topp