Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Cyklot B sa:
eketjall sa:
Cyklot B sa:
Om man har en ratt för att justera stötdämparen på framgaffeln och vrider den mot pluset, blir då dämparen hårdare eller blir slaget längre? Båda utgör ju mer av något, så det är inte uppenbart för den oinsatte.

Frågar inte åt en kompis, men har mest kört hybriden med slicks och kopplat ur lock-outen bara när jag kört på lite väl ojämn asfalt och velat dämpa vibrationerna, så har aldrig brytt mig om att skruva på den där ratten. :D
Är det en hybrid med det billigaste av skitgafflar så gör det där vredet inget annat än "justerar" sag.
Jo, det är den billigaste av skitgafflar, men jag såg i a f att den satt på en ny Nishiki för tiotalet år sedan.

Jag pillade lite på vredet när cykeln var ny, men lyckades bara vrida det 30 grader ungefär och märkte ingen skillnad, så det fick vara. Nyligen vid en rengöring märkte jag att de där 30 graderna bara var glappet i vredet och att, om jag tog i lite, vredet gick att vrida flera varv. :D
Det där med "sag" och "rebound" verkar för krångligt för en asfaltsnötare som jag, så jag orkar nog inte sätta mig in i saken. Men det är alltså varken ren slaglängd eller ren hårdhet man ökar mot pluset.
Nä, bara hur mycket den sjunker ner när du sätter x antal kilo på sadeln.

iddqd sa:
Håller på med mitt första hemmabygge.

Har fastnat lite vid gaffelröret/styrhuvudet?.
Saknar stemcapen och tillhörande skruv.

Det är ett kolfiberrör på 1 1/8 tum. Vilken typ av expander och cap bör jag ha? Den som sitter. Verkar sitta väldigt djupt.

Samt hur fan vet man om det är lugnt att köra utan spacers eller ej?
Vad är det för pucko som dragit i en starnut i ett styrrör av kolfiber? Det där kan potentiellt vara ganska förödande.

Bilagor

• images-28.jpeg
    images-28.jpeg
    16.1 KB · Besök: 37
Stod och tittade på co2 tuber och gjorde misstaget att börja tänka och nu kan jag inte släppa det. Hur många liter co2 innehåller en sådan liten tub? Stod att den fyller ett racedäck till 7bar och ett mtbdäck till 2,8bar men det stod inget om trycket i den lille tuben. 25 år sedan man slutade skolan har satt sina spår.

Långsam sa:
Stod och tittade på co2 tuber och gjorde misstaget att börja tänka och nu kan jag inte släppa det. Hur många liter co2 innehåller en sådan liten tub? Stod att den fyller ett racedäck till 7bar och ett mtbdäck till 2,8bar men det stod inget om trycket i den lille tuben. 25 år sedan man slutade skolan har satt sina spår.

Om jag inte minns helt tokigt så ta behållarens volym x trycket i bar= volym vid havsytan/ vanligt lufttryck.
(Om man ska va petig rymmer behållaren lika mkt som den är stor men SÅ petiga behöver vi ju inte vara)

/T

Långsam sa:

pV = nRT så det är bara att börja gissa/räkna eller läsa på t.ex. https://www.dcrainmaker.com/2008/08/how-to-use-co2-for-cycling-beginners.html

NLC: Så var det ju! Tackar för hjälpen och länken!

tmalm: Hade också för mig att det var så man höftade men tyckte siffrorna var knasiga. Tack för hjälpen!

Rattnalle: Det förklarar det hela hur de får sånt tryck från den lilla behållaren. Tack för hjälpen!

undra om man lärt upp sniglar att dra paket från flyget till post nord..... beställer lite nu o då från asien bland annat via wish o i de flesta fallen så tar de en vecka ungefär att lämna butik till att de ankommer med flyg till sverige men sen tar de 3 till 4 veckor att nå postsorteringen i sverige... för att sen komma i brevlådan dagen efter

lite intressant att de ska ta sån enorm tid att lastas utr gå genom tullen o köras till postsortering som 3-4 veckor

darkforce sa:
undra om man lärt upp sniglar att dra paket från flyget till post nord..... beställer lite nu o då från asien bland annat via wish o i de flesta fallen så tar de en vecka ungefär att lämna butik till att de ankommer med flyg till sverige men sen tar de 3 till 4 veckor att nå postsorteringen i sverige... för att sen komma i brevlådan dagen efter

lite intressant att de ska ta sån enorm tid att lastas utr gå genom tullen o köras till postsortering som 3-4 veckor

Det verkar knepigt att träna sniglarna, men kul(?) att de lyckats!

Bilagor

• snailmail2.png
    snailmail2.png
    10.4 KB · Besök: 41
Varför är det vänster pedal som är felgängad? Jag har alltid trott att ena sidan har motsatt gäng för att de inte ska skruva ur sig om lagret skulle skära, men i så fall borde det ju vara högra sidan som har felgäng...

Jag köpte ett fint bromswireset till min hybrid med gula höljen. Visade sig när det kom hem att det var för racer. :o
Det går att skicka tillbaka dem.
Men jag undrar ändå om det är samma dimension på höljena så jag bara kan skaffa nya vajrar med rätt ändplutt för MTB, hybrid? :)

frid!

Skiljer det verkligen mellan de två? Jag vet att de brandar till racer resp mtb, men allmänna konsensusen verkar väl vara att så länge man inte blandar campa och shimano/sram så funkar det.

NLC sa:
Det _går_ att köra bromshöljen också för växelvajrar, men det är lite onödigt tungt.
Fast då ska man nog kolla mot reglagen först (vägreglage går det icke på, i vart fall inga jag stött på, då de normalt sett inte ens pallar ändhylsor). Sen är de ju inte lika styva axiellt så växlingen kan bli lite oprecis.

frause sa:
BuTTuS sa:
Varför är det vänster pedal som är felgängad? Jag har alltid trott att ena sidan har motsatt gäng för att de inte ska skruva ur sig om lagret skulle skära, men i så fall borde det ju vara högra sidan som har felgäng...
Ah, så det är inte rotationskrafterna från lagret som är problemet utan kraften på pedalen, tackar.

Har för första gången köpt en helt ny cykel. Bromshandtagen känns lite svampiga men bromsarna nyper bra när de väl tar. Behöver man "köra in" nya bromsar eller är det så jävligt att jag måste lufta dem redan?

Cykeln är beställd från bikester och kom monterad och inställd förutom styre och framhjul

CMI sa:
Har för första gången köpt en helt ny cykel. Bromshandtagen känns lite svampiga men bromsarna nyper bra när de väl tar. Behöver man "köra in" nya bromsar eller är det så jävligt att jag måste lufta dem redan?

Cykeln är beställd från bikester och kom monterad och inställd förutom styre och framhjul

Så kan det såklart vara. Upplever du att de blir bättre om du pumpar lite med dom? Hur långt in mot handtaget tar bromsarna?

Helt nya belägg brukar behöva bli ordentligt varmkörda åtminstone en gång innan de tar riktigt bra. Bromsa sig nedför någon backe eller bara trampa och bromsa en bit brukar räcka.

AX3L sa:
CMI sa:

Så kan det såklart vara. Upplever du att de blir bättre om du pumpar lite med dom? Hur långt in mot handtaget tar bromsarna?

När jag trycker in handtagen 1/4 börjar bromsarna ta och halvvägs är det tvärstopp. Bakbromsen får jag trycka in lite längre för samma effekt

CMI sa:
AX3L sa:
CMI sa:

När jag trycker in handtagen 1/4 börjar bromsarna ta och halvvägs är det tvärstopp. Bakbromsen får jag trycka in lite längre för samma effekt

Längre hölje. Är så på alla bromsar oavsett hydrauliska eller mekaniska. Finns säkert några få undantag med extremt formstabila höljen och någon specialvätska som inte kan komprimeras.

CMI sa:
AX3L sa:
CMI sa:

Då är det ju spontant inte luft i systemet iaf. Oftast yttrar det sig genom att det tar nära handtaget, eller i extremfall inte hinner ta direkt innan man bottnar så att säga. Det där låter mer som dåligt inkörda belägg, så googla "bed in disk brakes" eller likande om du vill gå grundligt tillväga. Annars handlar det bara om att bromsa, egentligen.

BjornR sa:
Finns säkert några få undantag med extremt formstabila höljen och någon specialvätska som inte kan komprimeras.
Bromsvätskan ska ju inte komprimeras i någon mätbar utsträckning. Längden på höljet är rimligtvis boven, om systemet är luftat.
B!

Är det Shimano och Bockstyre så är svampigheten bak högst normal - eller snarare så som det är.
Inget man märker något av när man cyklar mer än när det är "panikstopp".

emmer sa:
Är det Shimano och Bockstyre så är svampigheten bak högst normal - eller snarare så som det är.
Inget man märker något av när man cyklar mer än när det är "panikstopp".

Det är Shimano deore BR-M447L och sitter på en mtb. Är van vid Avid code och de känns annorlunda, förvisso är det kraftigare bromsar överlag på den cykeln

Blir bromsen märkbart sämre när det är kallt är luft imho en trolig kandidat. Allt hydrauliskt jag haft, från droppers till bromsar har blivit sämre på vintern när de behöver luftas. Törs mig inte på att gissa den verkliga anledning dock.

Kan man köra en Shimano kassette med största klinga bak på 32kugg ? Med en racerväxel 105 ?
Problemet är väl att Short case inte spänner kedjan på lilla fram långt ned i bak // Typ kedjan blir någon
länk längre & 34-11-13 inte kan användas ? Men det går ju inte ändå,om man inte slipar ned 50 klingan
på insidan.?

Om det slaskar på 34-12 är inte lika illa som om du trycker in hela växeln i hjulet på 50-32.
Att få short cage (de brukar väl gå till 28-30, ja kanske till och med 32?, beroende på årsmodell) att klara lite större än tänkt går genom att skruva den uppåt/bakåt med B-skruven - men man får något lite kortare livslängd på kedja/drev och lite slappare växlar på de små dreven..

emmer sa:
Om det slaskar på 34-12 är inte lika illa som om du trycker in hela växeln i hjulet på 50-32.
Att få short cage (de brukar väl gå till 28-30, ja kanske till och med 32?, beroende på årsmodell) att klara lite större än tänkt går genom att skruva den uppåt/bakåt med B-skruven - men man får något lite kortare livslängd på kedja/drev och lite slappare växlar på de små dreven..

Ja 50-32 är väl inte tänkt ,utan snarare 9delad shimano 34-fram 30 /32 bak som akut växel.

Tillbaka
Topp