Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Nä, bara hur mycket den sjunker ner när du sätter x antal kilo på sadeln.Cyklot B sa:Jo, det är den billigaste av skitgafflar, men jag såg i a f att den satt på en ny Nishiki för tiotalet år sedan.eketjall sa:Är det en hybrid med det billigaste av skitgafflar så gör det där vredet inget annat än "justerar" sag.Cyklot B sa:Om man har en ratt för att justera stötdämparen på framgaffeln och vrider den mot pluset, blir då dämparen hårdare eller blir slaget längre? Båda utgör ju mer av något, så det är inte uppenbart för den oinsatte.
Frågar inte åt en kompis, men har mest kört hybriden med slicks och kopplat ur lock-outen bara när jag kört på lite väl ojämn asfalt och velat dämpa vibrationerna, så har aldrig brytt mig om att skruva på den där ratten. :D
Jag pillade lite på vredet när cykeln var ny, men lyckades bara vrida det 30 grader ungefär och märkte ingen skillnad, så det fick vara. Nyligen vid en rengöring märkte jag att de där 30 graderna bara var glappet i vredet och att, om jag tog i lite, vredet gick att vrida flera varv. :D
Det där med "sag" och "rebound" verkar för krångligt för en asfaltsnötare som jag, så jag orkar nog inte sätta mig in i saken. Men det är alltså varken ren slaglängd eller ren hårdhet man ökar mot pluset.