Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

I made a stupid kan man säga, högst oklart vad jag menade när jag skrev som jag gjorde. Jag menade mer: vad behövs specifikt för delar för att bygga ihop drivlinan så att säga?

Hur många kedjor brukar en kassett klara?
Är inne på min andra kedja och undrar om man ska klämma på en tredje eller köra dessa två tills allt är slut?
Kedjorna har gått ca 120mil styck och är inte uttänjda så dom är slut.

Är på gång att byta till en sram växelgrupp med 10-42 kassett och har fattat att jag måste ha ha xd driver ody flr att detta ska gå. Har googlat lite efter att byta ut min befintliga body men inser att det kostar lika mycket som ett nytt hjul.

Är det så enkelt att jag bara köper något av dessa hjulen och det bara funkar?
https://www.bike-discount.de/en/buy...5M1LrU50gXAmQ3EQ8SxilyDvPS5khxKxoCA80QAvD_BwE

http://www.cykelkraft.se/wheel-rear-bontrager-duster-elite-xd-tlr-27-5-black

Tacksam för lite hjälp

Rattnalle sa:
Då kan du nog smacka på en tredje. Sen börjar du om med den första och roterar alla tre ett varv till.

Ja har kört 3000mil på samma kassett /4 Kedjor skifte eft 200 mil På racer. På MTB har ja kört 5kedjor
Bytt Var 100e mil och tagit den kortaste gick fint 2500mil sen bytte ja utväxling.

Letar efter en teckning där en/två grottmänniskor kör en skottkärra med fyrkantigt hjul och inte har tid att byta till ett runt. Någon som kan hjälpa mig hitta den?
Tack på förhand.

Edit:
Hittade den efter nästan 1 h letande.https://media.licdn.com/mpr/mpr/AAEAAQAAAAAAAAK-AAAAJDRlNzZjODgxLWQ5ZWQtNGNjZS05Mjc3LWU1ZjkxNzgxODJjYQ.jpg

Senast ändrad:
Vad kan ha hänt här? Och hur fuxar jag det ?
Mvh nybörjare

Bilagor

• IMG_20171021_142942.jpg
    IMG_20171021_142942.jpg
    244.1 KB · Besök: 159
kolan sa:
När man har isär delar på cykeln och ska avfetta och göra rent innan man lägger på nytt fett, vad för avfettning ska man ha? Typ vanlig avfettning som man har till bilen eller? Finns det någon smidigare mindre variant

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tvatt-och-Rengoring/Avfettning/Avfettning-Bio-2000018131/
Ska du bara ha bort smutsigt fett räcker det att torka bort det och fetta in igen.

För att faktiskt göra rent saker som är feta behöver du kallavfettning. Sån där alkalisk avfettning löser trots sitt namn inte fett, bara annan smuts.

För framgafflar för 15x100 mm thru axel finns det olika versioner m.a.p gängstigning på insticket beroende på gaffeltillverkare. Är det samma sak med 12x100 mm för stela gafflar på LVG/CX??

NLC sa:
För framgafflar för 15x100 mm thru axel finns det olika versioner m.a.p gängstigning på insticket beroende på gaffeltillverkare. Är det samma sak med 12x100 mm för stela gafflar på LVG/CX??
Cykelbranchen har tappat stinget om det inte finns flera olika :-)

Rattnalle sa:
NLC sa:

Det ante mig! Kommer bli spännande och se om Maxle axeln jag köpte passar i gaffeln då...

Och hur är det med 142x12 bak, är det X-12 som "standard" eller får det bli att ta fram gängtappen?? ?

NLC sa:
Rattnalle sa:
NLC sa:

Det ante mig! Kommer bli spännande och se om Maxle axeln jag köpte passar i gaffeln då...

Och hur är det med 142x12 bak, är det X-12 som "standard" eller får det bli att ta fram gängtappen?? ?

Bak är det olika om det är släta lr koniska anliggningsytor och kanske även gängstigning.

Vad har insatsen+topplocket i styrröret/gaffeln för funktion mer än täcka hålet? Det är väl ändå styrstammen som håller gaffeln på plats?

Senast ändrad:
Gergö sa:
Vad har insatsen+topplocket i styrröret/gaffeln för funktion mer än täcka hålet? Det är väl ändå styrstammen som håller gaffeln på plats?

För att få rätt spänning på lagret. Det är väldigt svårt att uppnå med att bara trycka på styrstammen. Därför spänner man först topcap mot vad man nu har i sitt gaffelrör. Sen är det helt riktigt styrstammen som håller det hela på plats.

marr sa:
Gergö sa:

För att få rätt spänning på lagret. Det är väldigt svårt att uppnå med att bara trycka på styrstammen. Därför spänner man först topcap mot vad man nu har i sitt gaffelrör. Sen är det helt riktigt styrstammen som håller det hela på plats.

På vilket sätt spänner den lagrena? Spänner/trycker den styrröret utåt sätt? Kan röret verkligen bli töjt/spänt?Tänker på att kolfiber te är rätt stumt..

Gergö sa:
marr sa:
Gergö sa:

På vilket sätt spänner den lagrena? Spänner/trycker den styrröret utåt sätt? Kan röret verkligen bli töjt/spänt?Tänker på att kolfiber te är rätt stumt..

Inte radiellt, vertikalt.

mikipedia_ sa:
NLC sa:
Rattnalle sa:
NLC sa:

Bak är det olika om det är släta lr koniska anliggningsytor och kanske även gängstigning.

Nu så har ramsetet packats upp (som även inkluderade insticksaxlar) och det var DT Swiss RWS med fast arm och släta anläggningsytor fram & bak. Men de väger ju bly; 51,6 resp 61,9 gram! Är det E-thru kompatibla axlar man ska leta efter som tredjepartsprylar? Isf kan man ju spara 65 gram för ynka 160 euros!

Ja, jag med. Men lyckligtvis var felköpet samma som jag har (bak) på MTBn så jag ser det snarare som en reservdel att ha verktygslådan

Vad kan detta vara för nav?
Dt Swiss straightpull något. X1700 heter hjulsetet. 20mm id men överlevde dagen.

Jag tänkte köpa xdbody.

Bilagor

• 20171029_131923.jpg
    20171029_131923.jpg
    260.4 KB · Besök: 162
1700 brukar väl vara DT 350 med 18T ratchet. Går det inte bara att dra bort end cap och kassett (inkl. body) med lite muskelkraft?

(Samt 1900 hjulen DT 370 med pawl och 1500 hjulen DT 240s med 36T ratchet. Grovt förenklat.)

Okej. Kanon!
Jag har både 1700 och 1900.
1700 har 18 "klor" iaf. :) märkte att navet såg lite annorlunda ut på mina m(?) 1900 så det skulle bli en senare fråga faktiskt

Om skruven som man drar fast vevarmarna med (GXPlager) ideligen skruvar upp sig, måste man köpa nya vevar å lager då eller räcker det att hälla på gänglåsning?

/T

Finns det volume spacers (för att reducera luftkammarens volym) till gafflar med 30mm:s innerben? I det här fallet är det en RS 30 gold. Den är billig, men ändå helt ok om den bara hade kunnat hålla sig lite högre i slaget.

Om det inte finns, vilket material är lämpligast för att göra en egen?

Senast ändrad:
djungelmyran sa:
Finns det volume spacers (för att reducera luftkammarens volym) till gafflar med 30mm:s innerben? I det här fallet är det en RS 30 gold. Den är billig, men ändå helt ok om den bara hade kunnat hålla sig lite högre i slaget.

Släng i en liten fett klick lr någon ml olja, inte lika lätt att dosera som ”tokens” men dom gör samma jobb.

mikipedia_ sa:
djungelmyran sa:

Släng i en liten fett klick lr någon ml olja, inte lika lätt att dosera som ”tokens” men dom gör samma jobb.

Fett kanske skulle vara något. Olja har jag testat, och det var ingen bra ide. Fungerade jättebra i 500m men sen tror jag det löste upp fettet på o-ringarna och fick luften att lämna negativa sidan - gaffeln förvandlades till hoppstylta...

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp