Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Octagon sa:
andrewmtb sa:
Eller kan det även vara något annat som får detta problem att uppkomma som tex sittposition eller hur klossarna sitter?
Det kan vara klossarna och allt annat också. Men enklast är väl att mäta och se om det skiljer sig mellan skorna. Testa med en sorts sko på vardera foten så kanske du kan upptäcka vad som skiljer mtb och lvg skon. Själv får jag domningar i ena foten om sadeln är för hög. Knäppt, men skönt när jag hittade felet.

Testade att sänka sadeln idag, vet inte om det var därför, men stickningarna i hälen var inte lika intensiva som innan.
Ska testa och sänka saden lite mer och testa imorgon igen och se om det blir bättre.

Mina fötter är inte riktigt lika stora, så man kanske inte ska ha klossarna på samma ställe på båda skorna.. ska experimentera lite.
Måste bara komma på något smart sätt att veta hur klossarna satt innan.. typ rita runt klossen på skon :)

andrewmtb sa:
Octagon sa:
andrewmtb sa:
Eller kan det även vara något annat som får detta problem att uppkomma som tex sittposition eller hur klossarna sitter?
Det kan vara klossarna och allt annat också. Men enklast är väl att mäta och se om det skiljer sig mellan skorna. Testa med en sorts sko på vardera foten så kanske du kan upptäcka vad som skiljer mtb och lvg skon. Själv får jag domningar i ena foten om sadeln är för hög. Knäppt, men skönt när jag hittade felet.

Testade att sänka sadeln idag, vet inte om det var därför, men stickningarna i hälen var inte lika intensiva som innan.
Ska testa och sänka saden lite mer och testa imorgon igen och se om det blir bättre.

Mina fötter är inte riktigt lika stora, så man kanske inte ska ha klossarna på samma ställe på båda skorna.. ska experimentera lite.
Måste bara komma på något smart sätt att veta hur klossarna satt innan.. typ rita runt klossen på skon :)

Det är faktiskt precis så man/jag gör - rita med penna så tight du kan runt klossen så är det enkelt att rikta in dem vid justering/byte. Ofta stämmer inte tryckt skala på sulorna speciellt bra.

Vet inte om det är rätt ställe. Men är marknaden för Gravity Desender post död? Har en cykel med en sådan, men funderar på att sälja den separat och köpa en billigare sadelstolpe(för att sänka priset på cykeln jag inte får såld). Men frågan är om det finns någon som är beredd att betala något för en välgjord manuell dropper? Hittade inga avslutade auktioner på ebay. och de verkar ha slutat sälja dem på de flesta ställen.

Misstänker att allteftersom andra droppers blivit billigare och budgetalternativen inte är allt för långt borta så blir det svårare och svårare att få liknande droppers sålda.

Gränsfall till att det är bättre att köpa en bättre stolpe istället så den blir mer attraktiv. Brand-X typ. Helt beroende på vad det är för cykel då...

Om den inte blir såld är förmodligen priset för högt bara. Svårt att svara på då vi inte vet vad det är för cykel.

Rattnalle sa:
emmer sa:
Vore vinkeln så känslig så vore slaglängd, sag, däckstorlek, viktfördelning och lufttryck väldigt viktigt för geometrin.
(Och på ett plan är det givetvis det, men jag tror folk hänger upp sig mer på en angle head set än på hur mycket sag de har i gaffeln givet viktfördelningen det blir utför.)
Alla punkterna är viktiga.

Men allt annat lika är 1,5 grads skillnad på HA rätt märkbart.

Jag tycker branter som "chikanen" https://www.trailforks.com/trails/chikanen/ blir lite för läskig med den här hojen. Det kanske går om man har rätt mod och teknik :)

Senast ändrad:
Singular sa:
andrewmtb sa:
Octagon sa:
andrewmtb sa:

Det är faktiskt precis så man/jag gör - rita med penna så tight du kan runt klossen så är det enkelt att rikta in dem vid justering/byte. Ofta stämmer inte tryckt skala på sulorna speciellt bra.

Ergon tp1 fungerar bra tycker jag.

http://www.chainreactioncycles.com/mobile/se/en/ergon-tp1-pedal-cleat-tool/rp-prod37987

Är det en engångsgrej eller följer det med stickers för att kunna använda den till nya skor/klossar även i framtiden?

Känns som en engångsartikel när man såg videon.

Tänkte anmäla mig till ett motionslopp i helgen, men av tristess läste jag igenom policyn för personuppgifter.

Där står det "Dina personuppgifter kommer att behandlas av Arrangören. Dina personuppgifter kan även komma att behandlas av Arrangörens samarbetspartners, t.ex. hotell, resebolag, lokala samarbetspartners på evenemangsorten samt av Arrangören anlitande leverantörer av administrativa tjänster samt systemtjänster."

Varför ska jag betala för att delta i ett motionslopp där mina uppgifter säljs till företag?

Det är ju som att ringa upp telefonförsäljare och fråga vad de har för erbjudande idag.. nej tack.

Antar att det här är vanligt numer? brukar tyvärr aldrig läsa igenom dessa saker utan bara kryssa i. :/

Du får ta upp det till dialog offentligt på skaparen av evenemangets sida. Självklart låter det halvbra, men det är nya tider nu.

andrewmtb sa:
Är det en engångsgrej eller följer det med stickers för att kunna använda den till nya skor/klossar även i framtiden?

Det går att markera på olika sätt även utan orginaltejpen. Det fina är det är enkelt att få skorna symetriska och lika mellan skoparen. Det går att få till det utan ergon också, men det spar tid och blir som en vill ha det från första rundan.

Det som är allra bäst är när en byter utslitna klossar - det går jättefort och blir precis som de gamla på en gång.

Vad är vettigt pris om man vill kränga sin 5 år gamla 47" 3D LED platt-tv på Blocket? Tror jag köpte den för strax under 10 000kr på NetOnNet.
http://www.lg.com/se/tv/lg-47LM669T
https://www.dustin.se/product/5010655768/47lm669t-47-led-full-hd-3d-whitealu

Vet att man får helt ok TV för typ 5-6tkr idag men hur står sig en sån här som begagnad egentligen, är den ens värd nåt?
3D är väl en sales pich iaf... Passiv 3D tror jag det kallas, inga batterier behövs till glasögonen.

Är väldigt nöjd med bildkvalitén och enda jag egentligen vill göra är att "byta upp" mig i bildstorlek.

Kan man begära typ 3 500kr? Eller kanske 4 000?

Spec.
Upplösning 1920x1080
Cinema Screen Design - Minimala kanter
3D
Smart Tv
Magic Remote - avancerad fjärrkontroll. Styr TVn genom enkla handrörelser där man även kan göra gester och scrolla. - Handrörelser: Bara peka och klicka. - Rörelse: Med enkla rörelser i luften kan du utföra olika kommandon och spara tid. - Scollhjul: Rulla upp och ner och zooma ut och in med hjulet, precis som på datorn.

Smart Share
Bläddra bland och dela filer från dina egna externa lagringsenheter på tv:n, eller dela filer på datorn, den bärbara eller den smarta telefonen.

Med Skype-kameran kan du titta på, höra och prata direkt med dina nära och kära på din LG Smart TV. Skype-kamera säljs som tillbehör.

Wireless Display
Intels WiDi (Wireless Display)-teknik möjliggör enkel och snabb anslutning mellan TV och bärbara datorer utan sladdar eller internetanslutning.

Micro Pixel Control
Med Micro Pixel Control kan LG erbjuda ännu bättre local dimming i både 2D och 3D där färgdjup och färgomfång förbättras samtidigt som det går åt mindre ström. Individuella LED-block kan styras och ge en större färgvariation och återge ännu bättre svärta.

TruMotion 100Hz
En kombination av 100 och 200 Hz behandar 100/200 bildrutor per sekund, vilket minimerar eftersläpning även i de snabbaste action-sekvenserna. TruMmotion 200Hz är ett fantastiskt verktyg för att visa högupplösta 2D-bilder och hjälper även till för att ge den absolut skarpaste 3D återgivningen.

3D tror jag inte höjer priset något, eftersom den teknologin dog ut.

Jag köpte själv en Samsung 4k HDR tv för 14000kr för 3 år sedan.

Jag får en ny sådan 50" idag för 5500kr, men sånt är livet :/

Bengt-re sa:
andrewmtb sa:

Det går att markera på olika sätt även utan orginaltejpen. Det fina är det är enkelt att få skorna symetriska och lika mellan skoparen. Det går att få till det utan ergon också, men det spar tid och blir som en vill ha det från första rundan.

Det som är allra bäst är när en byter utslitna klossar - det går jättefort och blir precis som de gamla på en gång.

Ok, det låter bra. Då får det bli en sådan :) Tack för tipset

andrewmtb sa:
Bengt-re sa:
andrewmtb sa:

Ok, det låter bra. Då får det bli en sådan :) Tack för tipset

Se bara till att du får för rätt klossar. Det finns varianter för lvg-klossar också.

Karin_P sa:
dnleriksson sa:
När innerröret vred sig kanske något spöade ytterröret så det expanderade? Isf kan det nog gå lite tungt att dra ur den. Och förmodligen är det inte så mycket att spara på heller med tanke på kras och övriga omständigheter...

Dåså... bara att ladda på med hela våldsarsenalen.

En halv flaska WD40 i sadelröret, en påse frysta ärtor, stans kanske största rörtång och en massa våld gjorde susen (och gjorde mos av stolpen). Men den är loss!

Bilagor

• 2076814E-B1ED-4F5A-B4C1-E3431CDE4D9A.jpeg
    2076814E-B1ED-4F5A-B4C1-E3431CDE4D9A.jpeg
    335 KB · Besök: 51
Karin_P sa:
Karin_P sa:
dnleriksson sa:
När innerröret vred sig kanske något spöade ytterröret så det expanderade? Isf kan det nog gå lite tungt att dra ur den. Och förmodligen är det inte så mycket att spara på heller med tanke på kras och övriga omständigheter...

Dåså... bara att ladda på med hela våldsarsenalen.

En halv flaska WD40 i sadelröret, en påse frysta ärtor, stans kanske största rörtång och en massa våld gjorde susen (och gjorde mos av stolpen). Men den är loss!

Grattis! De små vardagssegrarna ger livet den där lilla extra sötman :)

andrewmtb sa:
Tänkte anmäla mig till ett motionslopp i helgen, men av tristess läste jag igenom policyn för personuppgifter.

Där står det "Dina personuppgifter kommer att behandlas av Arrangören. Dina personuppgifter kan även komma att behandlas av Arrangörens samarbetspartners, t.ex. hotell, resebolag, lokala samarbetspartners på evenemangsorten samt av Arrangören anlitande leverantörer av administrativa tjänster samt systemtjänster."

Varför ska jag betala för att delta i ett motionslopp där mina uppgifter säljs till företag?

Det är ju som att ringa upp telefonförsäljare och fråga vad de har för erbjudande idag.. nej tack.

Antar att det här är vanligt numer? brukar tyvärr aldrig läsa igenom dessa saker utan bara kryssa i. :/
Jag skulle hellre anmäla mig, cykla och när jag får mailet(n) bara blocka adresserna. Inte jättejobbigt IMHO istället för att strunta i att köra loppet....

WSMC sa:
Jag skulle hellre anmäla mig, cykla och när jag får mailet(n) bara blocka adresserna. Inte jättejobbigt IMHO istället för att strunta i att köra loppet....

Jag struntar i loppet :-) Har inte ens facebook på grund av sådana där idiotier.
Ska ut och köra backar idag på egen hand istället och ett plus är att man får ta all vind själv = Bättre träning :D

andrewmtb sa:

Jaså, dog ut?
Är det inget som säljer längre? Jag har iofs knappt kollat på 3D mer än 4-5 gånger men är faktiskt rätt coolt när man väl kollar.

3 papp borde man ändå kunna lägga ut som annonsering fast bäst är väl att sluta gissa och bara gå in på blocket senare idag och se hur en beg. TV ligger i pris...

Klavikel sa:
andrewmtb sa:

Jaså, dog ut?
Är det inget som säljer längre? Jag har iofs knappt kollat på 3D mer än 4-5 gånger men är faktiskt rätt coolt när man väl kollar.

3 papp borde man ändå kunna lägga ut som annonsering fast bäst är väl att sluta gissa och bara gå in på blocket senare idag och se hur en beg. TV ligger i pris...

Man får så mycket som köparen tycker den är värd så kanske mer tom:)

Ja, jag tror till och med att 3d inte ens stöds i 4k blurayformatet, utan man blir låst till 1080p
Vet även att några tillverkare slutat helt med 3d tv.

Ja, se här https://www.mirror.co.uk/tech/3d-tv-officially-dead-sony-9657808

"A Sony representative also confirmed: "Based on current market trends we decided not to support 3D for our 2017 models."

The move comes after Samsung and Philips decided to abandon 3D TV in 2016. Smaller names, like Sharp, TCL and Hisense, also refrained from announcing any new 3D TVs at CES 2017."

Tycker det är synd för 3d när det var gjort på rätt sätt var riktigt häftigt. Dock tror jag att alla post processing 3d-filmer som kom ett tag gav 3d ett dåligt rykte.

andrewmtb sa:

Intressant i dessa GDPR-tider. Många företag som man är kund hos hör av sej för att man ska godkänna deras användning av diverse kunddata. Telia skickade t.ex ut en påminnelse igår, men fortfarande finns ingen möjlighet att tacka nej, om man inte godkänner ska man istället låta bli att svara. Varpå de skickar en påminnelse...

andrewmtb sa:
Klavikel sa:
andrewmtb sa:

Jaså, dog ut?

Man får så mycket som köparen tycker den är värd så kanske mer tom:)

Ja, jag tror till och med att 3d inte ens stöds i 4k blurayformatet, utan man blir låst till 1080p
Vet även att några tillverkare slutat helt med 3d tv.

Ja, se här https://www.mirror.co.uk/tech/3d-tv-officially-dead-sony-9657808

"A Sony representative also confirmed: "Based on current market trends we decided not to support 3D for our 2017 models."

The move comes after Samsung and Philips decided to abandon 3D TV in 2016. Smaller names, like Sharp, TCL and Hisense, also refrained from announcing any new 3D TVs at CES 2017."

Tycker det är synd för 3d när det var gjort på rätt sätt var riktigt häftigt. Dock tror jag att alla post processing 3d-filmer som kom ett tag gav 3d ett dåligt rykte.

Håller helt med om 3D, släpps det ens material längre?

Bengt-re sa:
Rasmus90 sa:
Tycker ni denna klinga ser ok? Kedjan hoppar på framklingan emellanåt.
Ser slut ut. Men det är inte jättenkelt att bedömma.
Visste är det svårt. Jag hade tänkt skriva "-Tittar bra ut. Kör bara"
Men å andra sidan går ju funktion före utseende, och hopar den (över? av? hur?) och kedjan är bra och växeln ställd så är den ju slut...

emmer sa:
Bengt-re sa:
Rasmus90 sa:
Men å andra sidan går ju funktion före utseende, och hopar den (över? av? hur?) och kedjan är bra och växeln ställd så är den ju slut...
känns som om den hoppar över en tand. Händer inte ofta vilket är konstigt. Hänt kanske fem gånger dom senaste 300 kilometetrarna när jag accelererat.

Rasmus90 sa:
emmer sa:
Bengt-re sa:
Rasmus90 sa:
känns som om den hoppar över en tand. Händer inte ofta vilket är konstigt. Hänt kanske fem gånger dom senaste 300 kilometetrarna när jag accelererat.
Veven glappar inte i sidled i lagringen?

Om man har kolfibersadel samt stolpe, är det safe med en sadelväska då, eller ska man köra med någon typ av ramväska istället då?
Skulle gärna vilja kunna ha med mig lite saker på längre turer,

andrewmtb sa:
Om man har kolfibersadel samt stolpe, är det safe med en sadelväska då, eller ska man köra med någon typ av ramväska istället då? Skulle gärna vilja kunna ha med mig lite saker på längre turer,
Så länge det inte är en sånär gigantisk tiolitersväska fylld med metall så är det inget problem.
Annars skulle ju alla vara fulla med kolfibesplitter i skinkorna...
Sen kan man ju fundera på hur bra det är på långtur för kolfiber är ju sådan att så går den sönder då går den jävlar i mig sönder...

andrewmtb sa:
Om man har kolfibersadel samt stolpe, är det safe med en sadelväska då, eller ska man köra med någon typ av ramväska istället då?

Ja. Det lär hålla. Jag känner mig inte orolig iaf. Reservdäck, lite verktyg, två slangar och lite kläder har jag kört i väskan. Stolpen håller ju för 85 kg gubbe dynamiskt, så vad gör 650 gram väska då likssom?

Bilagor

• IMG_20170916_063810_420.jpg
    IMG_20170916_063810_420.jpg
    302.3 KB · Besök: 24
emmer sa:
andrewmtb sa:
Om man har kolfibersadel samt stolpe, är det safe med en sadelväska då, eller ska man köra med någon typ av ramväska istället då? Skulle gärna vilja kunna ha med mig lite saker på längre turer,
Så länge det inte är en sånär gigantisk tiolitersväska fylld med metall så är det inget problem.
Sen kan man ju fundera på hur bra det är på långtur för kolfiber är ju sådan att så går den sönder då går den jävlar i mig sönder...

SadelSTOLPväska är kanske inte att rekommendera, om det är en så'n du menar.

21689_949.jpg

Pfaff sa:
emmer sa:
andrewmtb sa:

SadelSTOLPväska är kanske inte att rekommendera, om det är en så'n du menar.

Nä. Stor så risk att den lastas tung åsså.

Bengt-re sa:
andrewmtb sa:

Ja. Det lär hålla. Jag känner mig inte orolig iaf. Reservdäck, lite verktyg, två slangar och lite kläder har jag kört i väskan. Stolpen håller ju för 85 kg gubbe dynamiskt, så vad gör 650 gram väska då likssom?

Det låter bra :) Var mest fundersam då man hör om kolfiber belastas fel att det ska gå sönder.
Gillar inte att ha saker i fickorna på ryggen.

Hade inte tänkt mig en sadelpostväska. Yikes! De känns overkill för att ha en mobil och något att äta i :-)

Hur varmt törs man tvätta en bioracer klubbtröja?
Jag cyklade i lera och fick fläckar som inte går bort. Funderar på om det är olja från typ en skogsmaskin då det var nyavverkat och jäkligt lerigt. 4 tvättar och inte blir det bättre.
40 grader dock.

kolan sa:
Rattnalle sa:
På vilket sätt har du ont?

Jag får ont om jag är otränad och hänger för tungt på styret. Jag kan också få ont, men kanske mer att jag blir öm, om jag cyklat för lite och plötsligt börjar kötta liftdagar och liknande så att det blir mycket mer än jag är van vid.

Det gör ont på utsidan av handleden, vid knölen så att säga. Ofta kanske jag inte känner så mycket när jag cyklar men sen efteråt när jag ska greppa och lyfta saker osv...
Kör mycket styrketräning så jag är inte direkt otränad men det är en liknande problem man kan få när man kör bänkpress men nu har jag fått det genom MTB. Det är väl alla stötar när man kör på rötter och annat.

Har du kollat så att eventuell backsweep på styret pekar åt rätt håll, d v s bakåt?

Kan bli bekymmer ibland om styret råkat hamna så att svepet pekar uppåt.

Ser koolt ut med lite horn-look men handlederna hamnar i en jäkligt slitsam vinkel, vilket kan vålla problem.

Tillbaka
Topp