Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Det var väldigt tydligt, till och med. En del som var svårt precis i början var ganska lätt i mitten (när flytet infann sig) men det som var lätt på mitten var svårt på slutet (när tröttheten infann sig).

Sedan var det definitivt cykeln. Jag kan inte någonstans tänka mig att det var motorn eller motoriken det var fel på.

Allvarligt, blå tillbaks till milspåret från area 51 är ju rätt jobbig. Börja med Sicklaskiftet istället, hyfsat platt och inte alltför svårt. Mirja brukar hoja med mig där och det går bra och då är hon rätt novis. Jag var ute med Atle igår på hans 14" hoj och det gick rätt ok för honom och då har han inte ens hälften av ditt styrkeskägg.

Nu börjar den här grekiskan igen! Blå var ganska lätt att hitta, för den hade blå prickar på träden. Vad har Area 51 för märken? Små aliens? :-) Sicklaskiftet låter bra, när går första riden där? Så länge det är ganska platt eller hindren inte staplas på varandra (typiskt stenig nedförslöpa slutar i rotig stigning, eller vice versa) så är det ju bara att bita ihop och trampa på.

Om Atle klarar det så vore det ju synd och skam om jag inte kunde klara det jag med!

Jag har en Nishiki XC5 hybrid, är inne på att göra den lite med mer skogsvänlig ( ja jag vet att det är bättre att köpa en mtb istället )

Tanken var att ersättta de mekaniska skivbromsarna mot hydraliska dito och köra på xc 29er däck.
Tänkte köra med orginal gaffeln tills den tar slut, borde inte dröja länge.
Frågan är: Passar 29er framgafflar? Hur vet jag vad som sitter där nu?

Ja, en gaffel med passande slag (80 mm?) borde passa.

Edit: Men är du i tagen med att göra sådana uppgraderingar så borde du i stället titta på en ny cykel. Byt däck så länge (den tar ju 42 mm i original, så det borde inte vara något problem) och kör så länge det hållet.

Senast redigerad av en moderator:
mzi skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu börjar den här grekiskan igen! Blå var
> ganska lätt att hitta, för den hade blå prickar
> på träden. Vad har Area 51 för märken? Små
> aliens? :-) Sicklaskiftet låter bra, när går
> första riden där?
I morgon 1830

>
> Om Atle klarar det så vore det ju synd och skam
> om jag inte kunde klara det jag med!
Det gick väl inte helt smärtfritt men i vår så....

Om du är så snäll som du brukar så lovar jag att stå vid HBB 1830. Behöver man pannlampa så här års? Jag har bara en styrmonterad Dinotte som jag kan panga dit, men i övrigt så är jag i mörker.

*Löst* Skulle byta slang på sonens Cressent MTB i går och allt gick bra tills jag pumpade däcket, innerslangen pressade då ut däcket där ventilen sitter och blir mycket större än resten av däcket. jag har bytt och lagat många däck genom åren men aldrig sett detta..... någon?

Det visade sig att jag hade skruvat muttern för hårt, Rookie misstag....

Nu kom jag äntligen på en fråga som jag har funderat länge på, men varit lite för feg för att ställa. Men i den här tråden kanske man vågar ställa den :)

I bland annat filmen som länkas till i den här tråden kan man se att dom hårda DH-cyklisterna oftast vrider lite tufft på cykeln när de hoppar. Gör man detta för att det ser tufft ut, för att det blir tråkigt att hoppa bara rakt fram hela tiden, eller fyller det någon praktisk funktion (stabiliserande eller liknande)?

fredrikw skrev:
> Nu kom jag äntligen på en fråga som jag har
> funderat länge på, men varit lite för feg för
> att ställa. Men i den här tråden kanske man
> vågar ställa den :)
>
> I bland annat filmen som länkas till i den här
> tråden kan man se att dom hårda DH-cyklisterna
> oftast vrider lite tufft på cykeln när de
> hoppar. Gör man detta för att det ser tufft ut,
> för att det blir tråkigt att hoppa bara rakt
> fram hela tiden, eller fyller det någon praktisk
> funktion (stabiliserande eller liknande)?

Det är en teknik som används för att hoppa lägre och kortare, gör man det så kan man hålla en högre fart genom hoppet utan att hoppa för långt och missa landningen. Används flitigt inom motocross bla.

/Mattias

matte skrev:
> Det är en teknik som används för att hoppa
> lägre och kortare, gör man det så kan man
> hålla en högre fart genom hoppet utan att hoppa
> för långt och missa landningen. Används flitigt
> inom motocross bla.

aha, det verkar ju vettigt. är det rent aerodynamiskt, eller är det något annat man gör under själva ansatsen (eller vad det nu kan heta på DH-språk).

Det är inget jag kan göra själv men de förklaringar jag hört är att man "riktar" energin i sidled istället för uppåt och därmed hoppar lägre. I ansatsen till hoppen komprimeras ju dämparna på cykeln och när man sen åker över kanten vill man inte att kraften i returen riktas uppåt utan åt sidan. Typ.

Ta en titt på den här videon så ser du hur det funkar lite mer

/Mattias

Havregrynsgröt skrev:
> Här kommer världens nobobigaste fråga: hur
> talas SRAM?... *rodnar*
>
> sram som ett ord eller S R A M som varje bokstav?
> (nu var det sagt) :-)

Inte bokstav för bokstav iaf! Det uttalas som det stavas, med ett amerikansk uttal! Vacchis "Schram" är inte snyggt!

Spola 54 sekunder om du vill höra hur det ska uttalas!

ln.png ht=305

Freedom finance tycker att jag ska köpa en ny cykel för 350 000. Litar jag på dem och kör, eller frågar jag frun först vad hon tycker?

matte skrev:
> Det är inget jag kan göra själv men de
> förklaringar jag hört är att man "riktar"
> energin i sidled istället för uppåt och därmed
> hoppar lägre. I ansatsen till hoppen komprimeras
> ju dämparna på cykeln och när man sen åker
> över kanten vill man inte att kraften i returen
> riktas uppåt utan åt sidan. Typ.
>
> Ta en titt på den här videon så ser du hur det
> funkar lite mer
>
>
>
> /Mattias
Rent aerodynamiskt lär det ju inte vara fördelaktigt när man snedställer cykeln under luftfärden. Därmed kommer farten att minska och hoppet att bli kortare

Ska ut och flyga med räsern imorgon för första gången, en varningsklocka ringde och sa att man borde släppa ut lite luft ur däcken innan man packar ner den...stämmer det?

Lufttrycket i lastutrymme och kabin på moderna trafikflygplan motsvarar ca 3000möh, dvs ca 30% lägre än vid havsytan. Volymen är direkt proportionell mot trycket så om du kör med maxtryck i smala däck bör du nog tappa ut lite för att undvika otrevliga överraskningar. Åas är ju tryckangivelsen på däcken ganska konservativ, de skall ju klara 50kg tyngd/däck och dessutom slag och stötar från asfalten, en belastning som inte finns på flygplanet.

Lev lite på kanten och släpp bara ut luft ur det ena däcket så får vi se hur det går! =)

swedo skrev:
> >
> Freedom finance tycker att jag ska köpa en ny
> cykel för 350 000. Litar jag på dem och kör,
> eller frågar jag frun först vad hon tycker?

Kör!

Är skruven till klingan på "kap- och gersåg" typ den här, höger eller vänstergängad?
sg.jpg ht=250

Fråga...
_________

Fråga 1: Vad är det som säger att NYA Shimano, SRAM & Campangolo-gruppernas reglage INTE passar Microshift white? Eller gör de det?

Enligt Microshift skall deras grupp "White" passa Ultegra och 105. Men om man ser till Microshifts egna White reglage och Arsis reglage så har man den där "vajerbågen" på sidan av reglagen alla brukar sätta fast hjälmen i, om det nu var bromsvajern. Gamla 105 samt Ultegra hade ju sådan utfästning på sidan av reglaget så vajern hängde fritt i luften istället för som hos Campa linda fast den på styret. Är det därför det inte kommer gå att växa eller är det bromsvajern som sitter utanpå?

Anders H skrev:
> Är skruven till klingan på "kap- och gersåg"
> typ den här, höger eller vänstergängad?
>
Vänstergängad.

Beskådade en målgång i jämtland runt och tyckte att alla räcercyklarna väsnades vädligt mycket, oljudet tycktes komma från hjulen, mest från högprofilshjul och mest vid hög belastning/brytning..
Vad är det som för sånt oljud?? Är det dessa tunna platta ekrar som gnider sig mot varandra?

rouster skrev:
> Beskådade en målgång i jämtland runt och
> tyckte att alla räcercyklarna väsnades vädligt
> mycket, oljudet tycktes komma från hjulen, mest
> från högprofilshjul och mest vid hög
> belastning/brytning..
> Vad är det som för sånt oljud?? Är det dessa
> tunna platta ekrar som gnider sig mot varandra?

Det är hjälpmotorn som väsnas.

Blir bacon i obruten förpackning dåligt snabbt?
Hållbarheten är ju specad till 2 månader men den här har bäst före i juli..

Hur märker jag om den är dålig?

lleberg skrev:
> Blir bacon i obruten förpackning dåligt snabbt?
> Hållbarheten är ju specad till 2 månader men
> den här har bäst före i juli..
>
> Hur märker jag om den är dålig?

Lukta och smaka, smakar det bra så käka på bara.

Finns det verkligen "A & B" kor?
Alltså att man kan vara laktosintolerant mot den ena men inte mot den andra? Har aldrig haft problem med mjölkprodukter innan men hör i Finland är det verkligen knas. Det var av en skånsk nyfinnne som gnällde över fetthysterin på BB som nämnde detta..
Google ger inte mycket svar mer än att en majoritet av världens befolkning är laktosintoleranta medens dom skandinaviska invånarna producerar mycket av enzymet Laktas, förutom i Finland såklart, men så länge har jag ju inte varit där??

Klarar du dricka mjölk i sverige men inte i andra delar av världen? Jag gör det uppenbarligen inte och det är väldigt tydligt. :/

En majoritet av befolkningen, men inte en majoritet inom de flesta folkgrupperna. Indiens groteska folkmängd påverkar nog statistiken avsevärt. Inte ens i Finland är det mer än en femtedel som är laktosintoleranta, har jag läst.

Men laktos är ändå laktos, vilket land du än befinner dig i. Om du blev dålig i magen av nån mjölkprodukt där beror det kanske på bakteriefloran i mjölkprodukten du fick i dig?

lleberg skrev:
> Blir bacon i obruten förpackning dåligt snabbt?
> Hållbarheten är ju specad till 2 månader men
> den här har bäst före i juli..
>
> Hur märker jag om den är dålig?

1. Lukten, luktar det surt så är den påväg att bli dålig. För de flesta matvarar kan man säga att det nästan inte går att missa om de blivit dåliga. De luktar och ser dåliga ut helt enkelt. Undantag finns dock, bla " färsk" fisk paketerad i såndär "skyddande" atmosfär.

Så lukta och smaka. Verkar det bra så är det bra.

Morfum skrev:
> Finns det verkligen "A & B" kor?
> Alltså att man kan vara laktosintolerant mot den
> ena men inte mot den andra? Har aldrig haft
> problem med mjölkprodukter innan men hör i
> Finland är det verkligen knas. Det var av en
> skånsk nyfinnne som gnällde över fetthysterin
> på BB som nämnde detta..
> Google ger inte mycket svar mer än att en
> majoritet av världens befolkning är
> laktosintoleranta medens dom skandinaviska
> invånarna producerar mycket av enzymet Laktas,
> förutom i Finland såklart, men så länge har
> jag ju inte varit där??
>
> Klarar du dricka mjölk i sverige men inte i andra
> delar av världen? Jag gör det uppenbarligen inte
> och det är väldigt tydligt. :/

Det finns en hel del svenskar som inte producerar tillräckligt med laktas, bla jag själv, min fru och minst 3 av mina närmaste vänner. Gissar på att läkarna är sämre på att ställa diagnosen i Sverige än vårat grannland ? Här säger man att det är vanligt med sk "irriterad mage" vilket motsvarar laktosintollerans rätt bra... :-/ T

Tillbaka
Topp