Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Fredreik skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur dyr är en lefty?

MSRP (Manufacturer's suggested retail price) på MTBR är 5-20kkr beroende på modell. Till det kommer ett nytt framhjul, eller i alla fall ett nav. da PEF kanske kan berätta vad listpris är i Sverige?

flöjt skrev:
> Vill köra single speed på min demo. Varför ss
> på wn downhill undrar många, därför svarar jag
> :)
>
> Tips på bra ss kit som funkar för fullgung?

Eftersom länkaget drar en del kedja måste du nästan ha en bakväxel för att lyckas hålla kedjespänning, just heldämpat är osmidigt med SS drivlina :-/ T

Varför hittar jag inte den ultimata vinterhojjen? (enligt mig) Jag tänker mig följande:

1. ganska lätt hoj med möjlighet till båda smala slicks och lite bredare dubbisar -> Hybrid
2. underhållsfria växlar som inte fryser ihop -> Inkapslat nav, typ Alfine
3. underhållsfria bromsar som inte slits ut av grus och salt. -> Skivbromsar
4. ska kunna köras med mjukt över fruset slask och trottoarer -> En enkel dämpad framgaffel.

Kombinationen Alfine, skivbromsar och dämpad framgaffel verkar stört omöjlig att finna. Varför? Är det för tungt, för dyrt, för nördigt, för fult eller tänker jag bara helt fel? Funkar inte kombinationen helt enkelt?

Mr Orange skrev:
> Kombinationen Alfine, skivbromsar och dämpad
> framgaffel verkar stört omöjlig att finna.
> Varför? Är det för tungt, för dyrt, för
> nördigt, för fult eller tänker jag bara helt
> fel? Funkar inte kombinationen helt enkelt?

För liten marknad helt enkelt, skulle jag gissa. Av samma anledning som det är riktigt svårt att hitta annat än små tillverkare som levererar med Rohloffnav. Sedan är det kanske för dyrt också, jag kollade för skojs skull runt lite på de kända näthandlarna och de hybrider som har Alfinenav kostar runt 10k, att jämföra med de som har Nexus och kostar runt 4-5k. På båda modellerna så tillkommer det ju en gaffel, eftersom hybrider inte säljs med en Tora eller Reba eller något liknande (eftersom det gör det till en MTB med kass geometri)

Cotic tar nästan en tusenlapp mer om man vill ha Alfine på sin Roadrat än om man väljer att köra växlat med en Deore/Tiagra-kombo. (en Roadrat Flatbar med Alfine går på nästan 12k i Sverige, med stel gaffel)

Har ett litet problem , sitter på ett par corima hjul med body för 8/9/10 delat och ska sätta dit en 10 delad kasette. Verkar dock som jag behöver en spacer mellan kasette och nav men frågan är hur bred den ska vara. Finns det någon standard eller ska jag maila corima och fråga??

har en lvg 2x10. Bytt kedja men den är väldigt slapp. Kastade tyvärr den gamla så jag kan inte räkna antal länkar på den. Kan jag bara kapa ett par länkar på måfå och testa, eller finns det nån bra tumregel typ ha kedjan på x/x så ska du kunna trycka ned den y'cm? :)

Mr Orange skrev:
> Varför hittar jag inte den ultimata vinterhojjen?
> (enligt mig) Jag tänker mig följande:
>
> 1. ganska lätt hoj med möjlighet till båda
> smala slicks och lite bredare dubbisar -> Hybrid
> 2. underhållsfria växlar som inte fryser ihop ->
> Inkapslat nav, typ Alfine
> 3. underhållsfria bromsar som inte slits ut av
> grus och salt. -> Skivbromsar
> 4. ska kunna köras med mjukt över fruset slask
> och trottoarer -> En enkel dämpad framgaffel.
>

Fixed och starka ben är lösningen på alla dom problemen ;)
Klart man kan ha bromsar också, det är faktiskt skönt, men det blir inte lika mycket nötande på fälgen iom att mycket av bromsandet sköts direkt via kedjan..

Tjena, funderar på att eventuellt byta bakväxel på min cross. Just nu sitter det en 9-delad kassett på och bakväxeln är en shimano 105. När jag tittar på nätet, t ex cyclecomponents så går det att läsa "Cassette Compatibility: 10-speed" på var och varannan bakväxelartikel. Min fråga är: går det att köra 9-delat med en sådan växel också? Eller måste man skaffa en växeln som som bara funkar för 9-delat osv?

Fikasvettot skrev:
> Antalet växlar sitter i reglagen, inte i växeln.

Ok, tack :)!

Vad faaaaan ska man ha dessa till?`
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=33360
33360.jpg

Mr Orange skrev:
> Varför hittar jag inte den ultimata vinterhojjen?
> (enligt mig) Jag tänker mig följande:
>
> 1. ganska lätt hoj med möjlighet till båda
> smala slicks och lite bredare dubbisar -> Hybrid
> 2. underhållsfria växlar som inte fryser ihop ->
> Inkapslat nav, typ Alfine
> 3. underhållsfria bromsar som inte slits ut av
> grus och salt. -> Skivbromsar
> 4. ska kunna köras med mjukt över fruset slask
> och trottoarer -> En enkel dämpad framgaffel.
>

Cube Hooper. Köp ett fläskigt framdäck och pumpa lite snålt så får du dämpningen. En "enkel dämpad framgaffel" klingar dåligt med de underhållsfria tankarna.

canti är ju kanon - finns ingen anledning att byta ;). Har två cyklar med frogglegs och Koolstop-belägg - rätt inställt kan man låsa bägge hjulen - i alla fall om man ligger nere i bocken ....

PerryE skrev:
> canti är ju kanon - finns ingen anledning att
> byta ;). Har två cyklar med frogglegs och
> Koolstop-belägg - rätt inställt kan man låsa
> bägge hjulen - i alla fall om man ligger nere i
> bocken ....

Nä, det är inte kanon, pallar inte att hålla med att mecka med sådana 70-talsbromsar längre :). har iofs inga grodlårsbromsar, mini-v är ganska hyfsade i pris, kan man hitta froggysar till samma pris?

Turesson skrev:
> Vilket är det korrekta sättet att montera ett folding däck?

"O-foldat", på fälgen, med eventuella loggor i höjd med motsvarande klibbor på fälgen. Slang eller inte slang är valfritt.

mickescott skrev:
> Hur tänkte Cresent på 70-80talet när dom byggde
> pakethållarracers?
> Var det inne med racer men den måste vara
> praktisk?

Det var inte racers, snarare touring-cyklar.

inte helt ovanligt, ute i stora vida värden, att cyklar som är avsedda att användas på belagda vägar har både skärmar, kedjeskydd, lyse och pakethållare.

Har ett knäppande ljud som verkar komma från vevpartiet (XT). Låter bara när man lägger lite kraft i trampandet när höger vevarm är påväg ner. Nåt att vara orolig för ?

Mr Orange skrev:

Inte helt rätt och dessutom ganska dyrt men...

http://roseversand.com/bikes/trekki...-npl-5.html?cid=156&detail=1000&detail2=30604

mvh /Jesper

edit: glömde citera

Senast redigerad av en moderator:
Om man ska ringa till Storbritannien. Slår man då landsnumret 0044 och sedan hela det brittiska telefonnumret, eller måste man ta bort 0:an som står först i det brittiska numret?

GöranH skrev:
> Om man ska ringa till Storbritannien. Slår man
> då landsnumret 0044 och sedan hela det brittiska
> telefonnumret, eller måste man ta bort 0:an som
> står först i det brittiska numret?

Bort med första nollan, precis som om du ringer hem till Sverige från nåt annat land.

Krände på ett par nya däck igår. Såg först när jag satte på hjulet på gaffeln igen att det ena var ett tubless. Frågan är, spelar det nån roll om man har slang i eller inte? samt har det med det att göra att jag fick en föhöjning på 1/2 cm på ca: 30-40cm på däcket som är ett schwalbe nobby nick 2.1 eller kan det bara bli så ibland?

FSA Gossamer mot Shimano 105 eller campa Veloce eller Sram Rival - märker man egentligen nån större skillnad på hobbynivå mellan olika vevpartier?

jockmock skrev:
> Krände på ett par nya däck igår. Såg först
> när jag satte på hjulet på gaffeln igen att det
> ena var ett tubless. Frågan är, spelar det nån
> roll om man har slang i eller inte? samt har det
> med det att göra att jag fick en föhöjning på
> 1/2 cm på ca: 30-40cm på däcket som är ett
> schwalbe nobby nick 2.1 eller kan det bara bli så
> ibland?

lart du kan köra slang i USt-däck, det brukar man ta sig hem på om man punkar tex. Däremot väger UST-däcket mer än motsvarande för slangar eftersom insidan är tätad från luftläckage + att däcksidorna oftast är en aningen stabilare en slangvarianten. Att däcken är ojämna beror oftast påatt dom har varit vikta (rättar till sig) eller att det inte sitter jämnt på fälgen, just UST-däck brukar behöva lite såpvatten på fälgen och en omgång med däckets rekommenderade maxtryck för att "poppa" på plats :-) T

jockmock: För att få på däcket rakt brukar jag pumpa i ~1 bar och sedan ta i med händerna och vika däcket åt höger-vänster hela varvet runt. Ungefär som om du skulle försöka dra av däcket. Det drar upp däcket till rätt plats i fälgen.

Jag har precis monterat barends på mitt Ritchey Superlogic. Styret är dock inte förstärkt i ändarna. Jag använder inte barendsen för att bända i cykeln utan mer för att variera handställning på grusvägsrally-passen. Vågar man köra med barends utan förstärkning eller bör man förstärka styränden med instickspluppar?

unwanted skrev:
> Har ett litet problem , sitter på ett par corima
> hjul med body för 8/9/10 delat och ska sätta dit
> en 10 delad kasette. Verkar dock som jag behöver
> en spacer mellan kasette och nav men frågan är
> hur bred den ska vara. Finns det någon standard
> eller ska jag maila corima och fråga??

Shimano's 10-delade ska ha en 1mm distansring innerst, innan du monterar kassetten. Den bör ha följt med när du köpte kassetten.

GöranH skrev:
> Jag har precis monterat barends på mitt Ritchey
> Superlogic. Styret är dock inte förstärkt i
> ändarna. Jag använder inte barendsen för att
> bända i cykeln utan mer för att variera
> handställning på grusvägsrally-passen. Vågar
> man köra med barends utan förstärkning eller
> bör man förstärka styränden med
> instickspluppar?

Instickspluppar elelr täcklock skall du ha ändå så att du inte stansar ut blindtarmen om du kör omkull så det är väl ingen dum ide att stopp in sådana.

Då forumet allt mer blivit ett "happylvg" kan jag ju skjuta in en smalhjulsfråga.
Racerhoj, tempohoj, triathlonhoj, linjeloppshoj, banhoj, nånannanhoj...??
Vad fan är skillnaden, och varför?
I samtliga fall handlar det om att snabbast möjligt ta sig från A till B, vilket väl lämpligen görs på snabbaste cykeln?
Okej att ändra lite utväxling beroende på profil, men annars lär ju snabbaste cykeln alltid vara snabbast?

bollen skrev:
> ska monetra nya vajurar för första gången och
> har då förstått att jag behöver en tång som
> kan klippa vajer utan att "splittra" den
> funkar denna lika bra som cykelspecifika:
> http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=1
> 34466022

Eftersom du kapar vajern efter att ha dragit den genom höljena har det ingen betydelse, på med en ändhylsa och kläm åt så slipper du en taggig vajer vid bromsen/växeln... :-) T

> Racerhoj, tempohoj, triathlonhoj, linjeloppshoj,
> banhoj, nånannanhoj...??

Olika krav på hur länge cykeln ska vara uthärdlig att cykla på, hur "snabb"/"lugn" den ska vara i styrningen, hur mycket packning den ska ta, om den ska fungera att cykla med tillsammans med andra osv.

Tempocykel: Maximal hastighet A-B för inte alltför stora avstånd A-B, kanske 10-40 km. Behöver per definition inte vara anpassad att använda nära andra (i tempolopp kör man utan draghjälp av andra - lite förenklat, det finns lagtempo mm), så behöver inte lika stor koll på omgivningen (och kan därmed använda extra framåtlutad position). Ingen packning, utom möjligen vatten.

"Vanlig" racercykel/landsvägscykel: Ska vara snabb på lite längre sträckor, och behöver vara lätt att manövrera i klunga nära andra cyklister. Packning; ett par vattenflaskor, och om man inte är proffs lite verktyg, godis och regnkläder.

Audaxcykel: En bra cykel för audax/randonne, turer på 200-1200 eller mer km. Mer fokus på distansen än absolut hastighet, men det ibland rätt snabbt ändå ... Många kör randonne med racercyklar, det finns också särskilda audaxcyklar, särskilt bra för de längre distanserna. Gärna något mer långfärdsvänlig geometri än racercykel. Kamratskap på de långa turerna är en fin del av randonne, och då får cykeln gärna ha stänkskärmar (och "kompislapp") i blött väder. "Randonnörer" brukar ha med lite mer packning; extra ombyte, lite mer verktyg, och mer mat och vatten - lite som lättviktstouring. Kanske en liten pakethållare fram eller bak, eller en stor sadelväska. Gärna styrväska om man kör vanlig cykel (till skillnad från liggcykel). Randonnörer cyklar både dag och natt, så bra lyse är önskvärt - generatornav är inte dumt.

Långfärdscykel: För mer packning än en audaxcykel. Ska ta mer last och kunna köra även på sämre vägar, så har oftst större däck. Inte så stort fokus på hastighet, mer upplevelser; mer upprätt sittställning. På vanliga cyklar ska bakjulet gärna sitta en bit längre bak så att cykelväskor bak inte slår i fötterna när man trampar. Pakethållare bak och fram.

Pendlarcykel: Ja, också en sorts landsvägscykel ... bra med uppsikt, g

Bancykel: inte en landsvägscykel - den ska normalt inte användas på trafikerade vägar. Andra kan nog berätta mer om vad som krävs av en bancykel.

Sen finns det olika cyklar som möter kraven; man kan köra randonné med en cykel som var bygd för racerbruk, och sen är både en låg kåpad liggcykel och en vanlig tempocykel med supermanstyre och aero-hjul bra tempocyklar (UCI har sen massa regler, det är en annan historia)

Borde göra en tabell av det här ...

Jag har en ny fråga:

Ibland, kanske 1/15 när jag börjar trampa, oavsett om jag precis växlat eller inte så hoppar det till nere i drivlinan, det känns som att kedjan hoppar rätt. Vevarmarna hoppar liksom till någon cm innan allt är som vanligt och jag kan fortsätta trampa. Svårt att förklara.

Kan det vara så att mekanismen i baknavet behöver service? Är det växeln som är kass? Kedja, vevparti och kasett är helt nya. Vad kan det vara som utlöser 'hoppet'?

Tillbaka
Topp