Simpanovic skrev:
-------------------------------------------------------
> Jaha, nästa hjärnknäckare gäller
> heminredning!
>
> Har ju precis flyttat, och ommålning är nära
> förestående. Tänker måla direkt på tapeterna
> och spackla bort lite bårder som är gräsliga.
>
> Det största problemet är en bård i köket.
> Väggarna är bara målade, lite putsad, som
> kalkad vägg, men lik förbannat har de smällt
> upp en bård vid taket. Mm man spacklar den
> skarven och målar så blir ju då strukturen på
> bård och vägg helt olika vilket inte är bra.
> Hur får man alltså lättast bort en bård?
>
> Andra tips till övriga väggars bårder mottages
> också gladeligen. Grundtanken är att spackla
> bort den skarven för att spackel är lättare att
> slipa ned än pappersbårt/tapet.
Det finns speciella ångmaskiner man kan hyra hos maskinuthyrare som fungerar som en jättestor vattenkokare som leder vattnet till en ram som man sätter mot tapeten man vill få bort. Det är jäkligt smidigt på betong. Jag har rensat en hel lägenhet från många lager tapet med en sådan. Gipsväggar blir gärna lite ledsna i papperlagret längst ut. Spackel har också en förmåga att lösa upp sig (bli väldigt varmt och ge röda underarmar). Så om det har någon oöverkomlig effekt på puts låter jag vara osagt. Jag har även sett maskiner i biltema kvalitet med färre lager plåt, tapetklister och färgrester på.
Det hela kanske är lite overkill för en liten bård dock men om det är någon annan som är i renoveringstagen så är det mitt tips att hyra dylik maskin ett par dagar. Att måla på tapet kan också vara trassligt. Har man tur så går bubblet tillbaka när färgen torkar. Jag tycker det hjälper att bara dra ett drag med rollern. Rollar man tillbaka är det lätt att gegga runt den uppblötta tapeten. Bättre att ta många omgångar och låta det torka mellan istället.