Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

jekyll skrev:
-------------------------------------------------------
> På vilket sätt är skivbromsar bättre än V-bromsar

+ Funkar bra i extremare väder, is på fälgarna är inte kul.
+ Billigare i längden (färre beläggbyten och inga fälgbyten).
+ Mindre mek (även om en del anser det svårare).
+ Renare.

- Dyrare i inköp.
- Väger mer.
- Få alternativ om man har bockstyre varav inget helhydrauliskt (tror jag, har inge hängt med i utvecklingen).

Är det en dålig idé (läs implosionsrisk) att slipa ner svetsfogarna så dom blir släta och fina på en gammal aluminiumram som man tänkt lacka om?

tillmann skrev:
> Är det dags att ta av dubbdäcken nu?

Det är väl egentligen bara så här års dom egentligen behövs. En nattfrost på det här slasket och.. ;)

tillmann skrev:
> Är det dags att ta av dubbdäcken nu?

Du skall väl ha dem på lördag? med smygpunka.

Varför finns det ofta blå loctite på skruvar som exempelvis medföljer skivbromsar? Jag har alltid trott att loctite ska appliceras precis innan man skruvar fast skruvarna så att det härdar när man skruvat fast och på så sätt "låser" lite.

Fikasvettot skrev:
> tillmann skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är det dags att ta av dubbdäcken nu?
>
> Du skall väl ha dem på lördag? med smygpunka.

Nej tidigast 31/3 =D

the_TnT skrev:
> jekyll skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > På vilket sätt är skivbromsar bättre än
> V-bromsar
>
> + Funkar bra i extremare väder, is på fälgarna
> är inte kul.
> + Billigare i längden (färre beläggbyten och
> inga fälgbyten).
> + Mindre mek (även om en del anser det
> svårare).
> + Renare.
>
> - Dyrare i inköp.
> - Väger mer.
> - Få alternativ om man har bockstyre varav inget
> helhydrauliskt (tror jag, har inge hängt med i
> utvecklingen).

Klockren sammanfattning. Skivbromsar är bättre än V-bromsar på i stort sett alla sätt utom just bromskraften...

Hur ofta bör man bryta bromsklossar till skivbromsar? Mina börjar ta halvkass nu men det går ju att använda dem än, eller bör man byta ändå för att spara på oljan/skivan?

Den här frågan är väl egentligen en som jag vågar ställa, men den känns ändå inte riktigt värd en egen tråd så vi kör här:

Jag har nyss vanställt min brukshybrid genom att byta ut det ursprungliga raka styret mot bockstyre och STI-reglage. Allt verkar frid och fröjd förutom framväxeln, eller snarare framväxelreglaget(Shimano ST-R500).

Det känns som om det har fyra lägen istället för de tre som jag behöver till det tredelade vevpartiet, är det nån finurlig "inbyggd justering" eller nåt, eller är det något gravt fel?
Om det är tänkt att vara så, hur ska man ställa in växeln (ska jag ställa in det hela så att lägena ligger "1-2-3-extraläge" eller "extraläge-1-2-3"? Jag hittar tyvärr inte mycket vettigt i Shimanos manual, och jag har prövat att söka här utan framgång.

Framväxelreglage kan ha ett trimläge, för att slippa kedjerassel när kedjan är i ett av ytterlägena på kassetten. Mina reglage till tvådelat har tre lägen, så att man kan köra på stora fram och de största bak, utan att kedjan skaver mot framväxeln.

Du har inte ännu fler lägen om du släpper lite på vajern? Det förekommer väl att framväxlar är tätt stegade så man kan anpassa efter vilken klinga man ligger på bak, eller? Jag kör ju bara oväxlat =P

Orwar skrev:
> Den här frågan är väl egentligen en som jag
> vågar ställa, men den känns ändå inte riktigt
> värd en egen tråd så vi kör här:
>
> Jag har nyss vanställt min brukshybrid genom att
> byta ut det ursprungliga raka styret mot bockstyre
> och STI-reglage. Allt verkar frid och fröjd
> förutom framväxeln, eller snarare
> framväxelreglaget(Shimano ST-R500).
>
> Det känns som om det har fyra lägen istället
> för de tre som jag behöver till det tredelade
> vevpartiet, är det nån finurlig "inbyggd
> justering" eller nåt, eller är det något gravt
> fel?
> Om det är tänkt att vara så, hur ska man
> ställa in växeln (ska jag ställa in det hela
> så att lägena ligger "1-2-3-extraläge" eller
> "extraläge-1-2-3"? Jag hittar tyvärr inte mycket
> vettigt i Shimanos manual, och jag har prövat att
> söka här utan framgång.

om ja nu inte e helt galet ute så ska du alltid ha både växeln o reglaget i "bottenäge" sen justerar du dej fram utifrån det o extraläget bör vara ett "halvsteg" för största framkransen för det inte ska ta i då man bryter kedjan mellan största kransarna fram och bak

PrinsValium skrev:
> Varför har man inte glidlager i styrlagret? Borde
> det inte tåla mer och inte riskera att bli
> "indexerat"?

Dålig känsla och dålig funktion när man förspänner det. Tveksamt om det tål mer i praktiken.

Det där med trimläge låter ju faktiskt ganska rimligt, och det står nog nånting om det i manualen också vid närmare eftertanke (hade man varit normalbegåvad hade man säkert förstått vad som åsyftades). Ska pröva att justera och joxa lite imorgon så kanske man kan få någon rätsida på det. Tackar ödmjukast för hjälpen!

Crossmax skrev:
> Varför finns det ofta blå loctite på skruvar
> som exempelvis medföljer skivbromsar?

Det som är förkletat är en annan variant än den du köper på flaska, den härdar inte förrän du dragit åt skruvförbandet. Du behöver alltså inte tvätta rent och applicera ny gänglåsning.

rularn skrev:
> Hur ofta bör man bryta bromsklossar till skivbromsar?

Strax innan de är slut. Gör en okulärbesiktning, kanske behöver du ta ur dem för att se. Du vill inte slita bort allt belägg och börja nöta metall mot bromsskivan, då slits skivan ut snabbt! Det hörs på ljudet när det börjar skrika metallgnissel. Är man på en alptopp då stannar man och byter mot extraparet i ryggan, annars kör man klart turen och byter när man kommit hem - men försöker låta bli att använda bromsen. Typ.

Maguras originalbelägg har små metallupphöjningar mellan själva beläggytan och de små hålen för saxsprintarna. När beläggen är slitna börjar därför bromsarna kvittra. Dags att byta. Eller så är man sniken som jag och slipar ned varningsupphöjningen och cyklar slut beläggen på vanlig stigcykling. För massiva nedfarter alá Alper och Åre byter man dock.

bromsbelagg.jpg

Bromsen bör inte ta sämre för att beläggen är slitna, det låter som ett annat problem. Kanske dags att lufta? Kanske har du en Shimanobroms som inte tål kyla (åtgärdas på garanti)? Kanske har du fått olja på beläggen?

Kom ihåg att nya belägg behöver slitas in några hårda inbromsningar innan de tar! Kan bli ruskigt om man glömmer det efter den där mekfikan på den där alptoppen...

Ska det verkligen se ut så här?

Nytt Open Pave Evo däck...

Det e likssom lite ihoptryck/ihopsjunket på ett ställe...

Bilagor

• IMG_1850.JPG
    IMG_1850.JPG
    49.7 KB · Besök: 76
  • IMG_1854.JPG
    IMG_1854.JPG
    47.8 KB · Besök: 75
  • IMG_1853.JPG
    IMG_1853.JPG
    69.8 KB · Besök: 68
Det är när däcken ser ut så där som jag frågar mig hur noga man egentligen behöver vara med hjulriktningen...

Nej, alltså det är inte slangen utan däcket ser ut så där oavsett hur man trycker, bänder å klämmer på det. Hjälper inte heller att pumpa upp däcket :/ Jagtror visserligen inte att jag kommer känna av den där lilla gropen men jag blir irriterad när jag Vet att den finns där :/

Vad är det för skillnad på skivbromsbelägg i resin och de i metall som finns till shimanobromsar?

Nopp, likadan slang fram. Jag har aldrig varit med om att däcket sugs innåt. Den buktar alltså innåt även på sidorna samt upptill. Ska montera om det men trordethjälper föga :(

Markera var det är på däcket när du monterar om och rotera däcket i förhållande till slangen så vet du om det är slangen eller däcket det beror på.

Varför väger dagens moderna kolfiberstyren mer med intergrerad styrstam än när man köper styre + styrstam ? Borde inte den intergrerade i kolfiber bli mycket lättare ?? :-/ T

Lillskeden skrev:
> jag skulle vilja påstå att däcket är
> felgjutet. sånt händer ibland. gå till butiken
> med hjulet och se vad de säger.

Bang handlar inte hos LBS, han köper allt på nätet... T

Tjena, ngn som vet hur man lägger in en sådan där tjusig länk längst ner i sin signatur? Jag vet hur man lägger till signatur och http-länk, men en sådan där som man tidigare skrev typ såhär i html :
< a href = 'http://www.aftonbladet.se' > blabla < /a > , där man vill ha som t ex i det här fallet texten "blabla" att länkas till t ex aftonbladet.se .

Fick nytt däck utan krångel. Nu har jag varit ute och cyklat och det rullar på braaaaaaaaaaaaaaaaa!

Dock fick jag ett litet snitt/hål av allt grus på vägen men ingen punka. vad gör jag nu? SK ajag täta med något elleR?

PrinsValium skrev:
> Är det en dålig idé (läs implosionsrisk) att
> slipa ner svetsfogarna så dom blir släta och
> fina på en gammal aluminiumram som man tänkt
> lacka om?

Det beror lite på hur och hur mycket man slipar, att en svets buktar utåt vinner man inget på i styrka.
Därimot är det nog rätt pilligt att slipa för att få det både snyggt och bra, klart det går att slipa ner så svetsen blir helt konvex och mjuk i övergången mellan rören men då börjar materialet bli ganska tunt! :)

Och slipar man med elverktyg så är det lätt att råka ta på rören och där är det inte mycket som krävs..
Dessutom är aluminium mjukt som smör ;)

Så.. Jag tror inte det är nått jag skulle ge mig på, särskilt inte då det är svåååårt att komma åt alla fogar ordentligt..

Senast redigerad av en moderator:
lleberg skrev:
> Så.. Jag tror inte det är nått jag skulle ge
> mig på, särskilt inte då det är svåååårt
> att komma åt alla fogar ordentligt..

Fast dom som är svåra att komma åt är nog också dom som inte riktigt syns =) Jag tänkte mest ta bort vågigheten i svetsningen så dom blir lite jämnare. Får testa att ta lite grann när och om det blir omlackering. Har aldrig riktigt slipat aluminium men jag har förstått att det sätter igen slipmaterial rätt kvivkt =P

Little Stereo skrev:
> Varför väger dagens moderna kolfiberstyren mer
> med intergrerad styrstam än när man köper styre
> + styrstam ? Borde inte den intergrerade i
> kolfiber bli mycket lättare ?? :-/ T

Bump...

Tillbaka
Topp