Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

teamthrone skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad heter det som bromsvätskan rinner i på en
> juici5broms.. 'är det gott o gott bromshölje??

Det är en slang, bromsslang.

Lostsoul skrev:
> Det sitter ett par Hutchinson däck på min kära
> Merida med beteckning 26x2,00. Nu 'är det snart
> dags att köpa nya så jag har kikat runt lite.
> Passar ett par däck typ Scwalbe Noby Nic 26x2,1?
> Sitter ett par mavic Crosslandfälgar på cykel.
>
> Ja tråden heter ju såhär av en anledning.
> Tack på förhand.

Ja,de borde passa. 26 betyder att det är 26tums-hjul, och 2.00 är bredden på däcket (i tum, där det är som bredast). 2.1 är således lite bredare, men det borde verkligen passa. Enda kruxet kan vara om däcket skrapar i mot ramen någonstans, men 2.1 borde inte utgöra något hot.

@Vader.
Tack för svaret. Tror inte det ska vara problem då mellanrummet mellan däck och dämpare är ganska hyfsat nu. Var mest orolig att det inte skulle passa i fälgen..

Så här har jag gjort...

Bilagor

• bild.jpg
    bild.jpg
    56 KB · Besök: 39
Lostsoul skrev:
> Var mest orolig att det inte skulle passa i fälgen..

Alla 26" MTB-däck passar på alla 26" MTB-fälgar (ISO-diameter 559), även om en del hävdar att man inte får sätta för brett däck på för smal fälg. I praktiken spelar det mindre roll - speciellt så länge man håller sig +/- 1". Större risk då att det tar i ramen än att däcket blir för brett för en smal fälg...

Jag går i tankarna att införskaffa mig en effektmätare. Det jag inte förstår är VARFÖR dessa effektmätare ska vara så dyra?

Varför?

iBike verkar vara den billigaste med priser runt 199 dollar men då utan Ant+ om jag fattat det hela rätt. Sedan finns det ju dyrare ibike's också...

Sedan e det väl Cyclop's eller vad den heter som är ett Nav man kan bygga hjul på. priserna ligger väl runt 5-8.000 beroende på vilken vikt du vill ha...

Sedan kommer ju den där Speedplay varianten med Vectran enheten eller vad den kallas för typ 1000 dollar ink. pedaler.

Nu till det knasiga, SRM med vevar eller liknande system kostar ju typ 35.000!

Kan någon förklara Varför det är så stor skillnad då programvaran till iAero verkar vara mer kompetent än den till SRM?

Det finns visserligen fler aktörer men ni förstår bilden jag försker måla upp.

Kommer det komma en dag då effektmätare blir lika billiga som kadenstillbehöret till Garmin EDGE-modellerna eller kommer priserna alltid vara såhär "höga"?

Det som kostar är väl framställningen av tekniken, inte själva produktionen & matrealet=eller?

Globalistic (fd Bang) skrev:
> Jag går i tankarna att införskaffa mig en
> effektmätare. Det jag inte förstår är VARFÖR
> dessa effektmätare ska vara så dyra?
>
> Varför?
>
> iBike verkar vara den billigaste med priser runt
> 199 dollar men då utan Ant+ om jag fattat det
> hela rätt. Sedan finns det ju dyrare ibike's
> också...
>
> Sedan e det väl Cyclop's eller vad den heter som
> är ett Nav man kan bygga hjul på. priserna
> ligger väl runt 5-8.000 beroende på vilken vikt
> du vill ha...
>
> Sedan kommer ju den där Speedplay varianten med
> Vectran enheten eller vad den kallas för typ 1000
> dollar ink. pedaler.
>
> Nu till det knasiga, SRM med vevar eller liknande
> system kostar ju typ 35.000!
>
> Kan någon förklara Varför det är så stor
> skillnad då programvaran till iAero verkar vara
> mer kompetent än den till SRM?
>
> Det finns visserligen fler aktörer men ni
> förstår bilden jag försker måla upp.
>
> Kommer det komma en dag då effektmätare blir
> lika billiga som kadenstillbehöret till Garmin
> EDGE-modellerna eller kommer priserna alltid vara
> såhär "höga"?
>
> Det som kostar är väl framställningen av
> tekniken, inte själva produktionen &
> matrealet=eller?

Har man ant+ kan man köra WKO+ från trainingpeaks både till powertap och srm... då blir det roligare :-) T

saltgurkan skrev:
> Tjena, ngn som vet huruvida det är lagligt att
> bädda in typ google maps-bilder med egna
> gps-spår på, på hemsidor, bloggar och annat?
>
> Ett exempel på en bild som jag klippt ut från en
> tur jag lagt upp på everytrail :
>
>
> Länkt till turen på everytrail --> här
>
> Jag orkade inte läsa det finstilta när jag
> reggade mig där, utan ville bara kom igång asap
> precis som det brukar va på sajter hit o dit.

Jag tycker din fråga nästan är lite konstigt med tanke på vad Google pysslar med. :-)

Titta på de som försökt/försöker och som lyckats tillverka effektmätare baserade på töjningsgivare. SRM hade länge patent på sitt system och dom har hållt på i 20 år. SRM säljer på sitt rykte. Dom har längst erfarenhet och tar betalt för det.
Quarq var de som gav sig på en liknande lösning när SRMs patent gick ut. Deras system är billigare, men har tagit mycket längre tid att få pli på än vad dom (troligen) hade hoppats. Först nu på deras andra version av sin mätare verkar dom fått den stabil.
Metrigear lovade sin pedalbaserade mätare som klar Q1 2010. Sedan blev det slutet på Q2 2010. Nu verkar dom även ha backat på Speedplay som pedal och har bara sagt att det kommer släppas innan 2010 är slut. Om det blir klart innan 2010 är slut återstår att se. Jag är skeptisk. Vad priset blir återstår oxå att se. Ett års extra utvecklingskostnader lär knappast gynna priset.
Ytterligare en mätare är på gång som baseras på klossarna under skorna.

Troligen är det inte så jäkla enkelt som det verkar vid första anblicken att konstruera dessa mätare så att dom funkar pålitligt, tål väder och vind och dessutom ger korrekt data. Därav priset.

Vill man komma billigare undan så får man köra Polar eller iBike. Dom har dåligt rykte mest pga att folk inte förstår hur dom fungerar. Båda har dock visat sig fungera tillräckligt bra för att kunna använda som träningsverktyg.

Hade vi bara inte haft så förbannat höga krav på vikten så skulle vi nog få se betydligt billigare effektmätarnav. Principen är inte svår och det behövs inte så mycket för att beräkna effekten ur kraften när all geometri är känd. Synd bara att vi ska ha det så lätt vilket med all sannolikhet försvårar konstruktionen avsevärt. Hur är det förresten, har SRM med andra separat varvräknare till hjulen eller antar datorn att två momenttoppar är lika med ett varv?

Det är lögnaktigt att påstå att de beräknar 'drag coefficient' för det kan de absolut inte göra utan att veta frontalytan. Dessutom är det sedan lögnaktigt (av samma orsak) att prata om bättre eller sämre strömlinjeform då de banne mig endast kan uttala sig om form OCH yta som en sammanbakad faktor - vilket de faktiskt gjort iom att de benämnt koefficienten som CdA vilket de ska ha en eloge för.

Friktionen skulle teoretiskt kunna beräknas ur en serie effektupptagningar vid olika farter för att den ska kunna beräkna den förhållandevis konstanta friktionen. Detta skulle man givetvis kunna göra själva efter att man fört över data från en vanlig powertap till datorn - allt iBike gör kan man göra själva i efterhand.

Jag är också sjukt sugen på en effektmätare. Bang, har du sett den där filmen där man ser cyklingen via hjälmcamen samt har en massa härlig data likt bilspel/telemetri snyggt snurrande runt kanten?

Vad är det för fel på Continentals nya racerdäck, Grand Prix 24mm? Ett däck för 150:- låter ju lite väl billigt fast läser man på Continentals sida verkar det här däcket vara det nya svarta. Däremot fattar jag inte om det har BC gummit eller inte.

Rudan skrev:
> Hur är det förresten, har SRM med andra separat
> varvräknare till hjulen eller antar datorn att
> två momenttoppar är lika med ett varv?

SRM använder kadensen (som mäts mha kadensmagneten under vevpartiet) för att beräkna vinkelhastigheten.
PowerTap gissar kadensen baserat på kraftfördelningen under pedalvarvet.

Rudan skrev:
> Det är lögnaktigt att påstå att de beräknar 'drag coefficient'
> för det kan de absolut inte göra utan att veta frontalytan.
> Dessutom är det sedan lögnaktigt (av samma orsak) att
> prata om bättre eller sämre strömlinjeform då de banne
> mig endast kan uttala sig om form OCH yta som en
> sammanbakad faktor - vilket de faktiskt gjort iom
> att de benämnt koefficienten som CdA vilket de
> ska ha en eloge för.

Blanda dock inte ihop iBike och iAero. Både iBike och iAero kan beräkna (uppskattad) effekt baserat på accelerometrar i mätaren + vindsensor och lite uppskattningar.
Det som dock iAero även har är möjligheten att *tillsammans* med en annan ANT+-mätare (exempelvis en SRM eller PowerTap) beräkna (någorlunda) verklig drag-koefficient genom att jämföra dess uppskattade effekt med den verkliga effekten (från Ant+-mätaren). Med en iAero och en ANT+-effektmätare kan man alltså göra ganska vettiga analyser av sin aerodynamik. Rullmotstånd och friktion i lager kan den ju dock bara uppskatta men eftersom luftmotståndet oftast är det huvudsakliga motståndet så kan man då räkna fram en rätt vettig drag-koefficient.

Johan A skrev:
> Vad är det för fel på Continentals nya
> racerdäck, Grand Prix 24mm? Ett däck för 150:-
> låter ju lite väl billigt fast läser man på
> Continentals sida verkar det här däcket vara det
> nya svarta. Däremot fattar jag inte om det har BC
> gummit eller inte.

Antagligen icke black chili variant, kan tom vara ovikbar. Tung, tråkig, billig, pick all three! :)

Det är ju samma däck som Leo och gänget ska köra runt med på VR (om jag inte har missförstått saken helt fel) så det borde ju inte vara så dåligt om det även ska användas i PR-syfte men 150:- (från Tyskland) får iaf mig att bli väldigt tveksam.

Jo men man kunde ju tänka sig att dom skulle bli sponsrade med GP4000s om dom nu är så mycket bättre/snabbare då dom kostar det dubbla. Fast Duells kanske är snåla och valde att sponsra med de billigaste racerdäcken dom kunde hitta i sina gömmor ;o)

Nåväl, som vanligt är det enklast att löpa det dyraste alternativet ty det borde ju vara bäst :o)

JT; tack. Jo jag blandar friskt ihop modellerna då jag ej ännu sovrat sortimentet. Självfallet behöver de ta in vindhastigheten ifall de ska beräkna någons slags aerodynamisk data. Dock vidmakthåller jag att det ej alls rör sig om drag koefficienten även om detta endast har akademisk betydelse i sammanhanget. Ytan känner de ej och just därför kan denna ej beräknas.

Övrig friktion i däck och transmission borde vara enkel att beräkna utifrån kunskapen om att effekten är prop mot farten i kub adderat friktionsfaktorn (huvudsak konstant gissar jag). Friktionen i sig skulle vara kul att beräkna på olika komponenter.

Eller så cyklar man bara o skiter i all teknik... :)

Senast redigerad av en moderator:
Helvete! Jag har lyckas få med mina vita ben/armvärmare med röda plagg. Vaf*n gör jag nu? Dem e lätt Rosa!!!!! Klorinbad, köpa nya eller kan man färga demsvarta?

Bang, är du osäker på din läggning? Annars är det bara att säga att de är från Rapha och låta mamma tvätta framöver.

Globalistic (fd Bang) skrev:
> Dem e lätt Rosa!!!!!

De Rosa heter det.

Har tjackat gasolgrill och la vantarna på ett paket lavastenar för det såg ju bra ut och det har man ju hört talas om.
Ska/bör/kan man använda lavastenar till alla gasolgrillar? Vad är syftet och ska man tänka på något speciellt när man lägger ut dom? Nu ligger dom lite sådär fint utspridda runt brännaren och på hela botten.

Som kille ska man ju vara expert på grillning så det här är ju bland det värsta man kan fråga.

Johan A skrev:
> Har tjackat gasolgrill och la vantarna på ett
> paket lavastenar för det såg ju bra ut och det
> har man ju hört talas om.
> Ska/bör/kan man använda lavastenar till alla
> gasolgrillar? Vad är syftet och ska man tänka
> på något speciellt när man lägger ut dom? Nu
> ligger dom lite sådär fint utspridda runt
> brännaren och på hela botten.
>
> Som kille ska man ju vara expert på grillning så
> det här är ju bland det värsta man kan fråga.

Pinsamt, men så här gör du: Marinera stenarna i grillolja minst en vecka innan användning för den där goa inrökta grill billy-doften.

Johan A skrev:
>
> Som kille ska man ju vara expert på grillning så
> det här är ju bland det värsta man kan fråga.

Gasolgrillsklipp ?, lite sugen på att byta ut våran elektriska som grillar men inte lika effektivt som en "vanlig" grill... :-/ T

Kan någon svara på varför hästar verkar ha den stora förmågan att pricka med sin skit mellan större stenar där jag måste dra genom för inte köra sönder mina cross hjul?
Är detta som gör att folk börjar med lvg?

s skrev:
> Pinsamt, men så här gör du: Marinera stenarna i
> grillolja minst en vecka innan användning för
> den där goa inrökta grill billy-doften.

Smaskens. Ska genast utvärderas.

Varför använder man dom 2 innersta klingorn när man uppgraderar ett trippelvevparti till dubbelklinga ?
Varför kan man inte använda dom 2 yttre klingorna ?? :-/ T

Little Stereo skrev:
> Varför använder man dom 2 innersta klingorn när
> man uppgraderar ett trippelvevparti till
> dubbelklinga ?
> Varför kan man inte använda dom 2 yttre
> klingorna ?? :-/ T

För att få bättre kedjelinje för storklingan.

fredrikw skrev:
> Little Stereo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Varför använder man dom 2 innersta klingorn
> när
> > man uppgraderar ett trippelvevparti till
> > dubbelklinga ?
> > Varför kan man inte använda dom 2 yttre
> > klingorna ?? :-/ T
>
>
> För att få bättre kedjelinje för storklingan.

Ok, ungefär som jag misstänkte då... Såg dom här http://www.ison-distribution.com/ison/english/product.php?part=CRRND32N som väger 35g i 32t och tyckte dom verkade trevliga, finns dock bara i 4-arm bcd 104mm. Fast med trippel ligger ju nästan bara kedjan på största och den kedjelinjen funkar i mina ögon utmärkt :-/ T

Johan A skrev:

Lavastenar är djävulens uppfinnelse. Ta bort direkt.

Tillbaka
Topp