Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Sungam skrev:
-------------------------------------------------------
> ...jag har ett foto där vattenlinjen/horisonten är lite sned, känner någon till något
> gratis-program där man kan justera detta?

Gimp, http://www.gimp.org/

Sungam skrev:
> Här kommer OT...
> ...jag har ett foto där vattenlinjen/horisonten
> är lite sned, känner någon till något
> gratis-program där man kan justera detta?

Eller Picasa.

Och om du inte kör så ofta så förvadlas den biologiska kejdeoljan till klister och klistrar fast kedjan mot svärdet och gör så att länkarna blir stela.

Vill du göra rätt och använda biologisk olja så kör då den sista tanken med kedjeolja på "vanlig mineralkedjeolja innan du ställer undan sågen.
Min såg förbrukar en tank kedjeolja på tre tankar bensin, så man får vara ute i tid.

Earlslick skrev:
> Om sågen gått på alkylatbensin aka miljöbensin
> skall du fortsätta med det och om den gått på
> vanlig blyfri så fortsätt med det fast då
> måste du blanda i 2-taktsolja.
>
> Om du ska köra på miljöbensin finns det på
> Jula och en massa andra ställen, finns
> färdigblandat för 2-takt.
> Glöm inte kedjeoljan också, om du sågar ofta
> köp biologisk nedbrytbar olja, om den bara ska
> gå lite då och då så kör på vanlig olja, den
> nedbrytbara oljan blir tydligen tjockare med tiden
> vilket gör att pumpen kan gå sönder.
>
> http://www.jula.se/search-result/?q=ALKYLATBENSIN%
> 20F%C3%96R%202%20-%20TAKTSMOTORER%205%20L
> http://www.jula.se/sagkedjeolja-520593

Tack för svaren killar!

Photoshop-web var enkelt, men bilden blev väldigt liten efter behandlingen.
5,5 mb från början blev bara 0,8 mb och eftersom jag ska skriva ut bilden vill jag ha max kvalitet.

Gimp är säkert bra, men jag hittar inte var i programmet man vrider bilden. Tips, någon?

Picasa har jag ännu inte testat..

Ny på det här med LVG cyklar but here we go: Om man ska köpa ny gaffel finns det gafflar i olika storlekar? Jag gissar nej men vill dubbel kolla.

Alltså, bib är inte en förkortning, det betyder förkläde eller haklapp och används även som benämning på "maglappen" på tex snickarbyxor med hängslen.

edit: det finns förstås flera betydelser

Senast ändrad:
rising skrev:
> Varför är det så många annonser på Happy K&S
> där det inte står hur stor cykeln som säljs
> är?

Och varför står det inte var cykeln finns när man klickat sig in på annonsen, utan måste gå tillbaka för att se det? Idiotiskt...

Stötte på begreppen lycra-AM och Baggy-Am i en happy-tråd. Om jag förstod det rätt, så skildrar det två olika åkstilar!

Kan någon beskriva dessa åkstilar, eller vad det nu menas?

Kan inte happy införa en begreppslista.

Varför viskar golfkommentatorer? Zacrison började denna "era" och nu har vi en på karlstads kanal 12 som viiskar när han kommenterar någon lokal golftävling med några gamla kärringar. Det är såå
s p ä n n a n d e! Citat Zacrison "här ser vi att greenen ser ut som en fläskottlet fast större"
Jag antar att han viskade fläskkottlet.

Om hayes ryde skivbromsar.

Bromsarna skriker ganska rejält. Aldrig bytt belägg, haft den sen förra året.
Har försökt att googla men hittar inget.
När vet man när man måste byta skivbromsbeläggen?

Byter kassett på gammal cykel med 7-delat. Har bara 8-delat hemma i lådan (köpt på rea för 4 år sedan). Google säger att det fungerar om jag tar bort yttersta drevet. Men den har ju skåror som fästskruven/låsringen ska greppa mot? Är det problem?
Om jag har kvar 8-delat genom att ta bort en distans/bricka som sitter på bodyn: vad händer då? Kan jag växla på alla utom sista?

Ska ju såklart också byta kedja. det har jag inte gjort själv på 15 år... Men kan jag ta gamla kedjans länkantal alt. samma längd minus 1-2 cm beroende på slitage?

/Alex

Gaston Garcon skrev:
> Stötte på begreppen lycra-AM och Baggy-Am i en
> happy-tråd. Om jag förstod det rätt, så
> skildrar det två olika åkstilar!
>
> Kan någon beskriva dessa åkstilar, eller vad det
> nu menas?
>
> Kan inte happy införa en begreppslista.

jag hänvisar till den här artikeln som jag tror är det första stället där det användes: http://happymtb.org/2009/07/03/am-grupptestet-sammanfattat-asikter-och-alternativ/

rising skrev:
> Varför är det så många annonser på Happy K&S
> där det inte står hur stor cykeln som säljs
> är?

Gäller ju inte bara cyklar utan även skor, kläder etc.. Man kanske tänker "jaha, nu skall jag väl i alla fall få lite samtal och mail från folk som undrar över storleken i varje fall"

Jag vågar knappt fråga, så det här är nog helt rätt tråd...

Är köpsugen på en Enduro MTB (Canyon Strive ES 7.0) o frågan handlar om pedaler.

Jag är van vid att cykla i SPD o gillar det. Men på ALLA bilder från "Internets" jag ser på denna cykel o liknande hojar så sitter det ALLTID platta pedaler.

Fråga: Är det helt fel med SPD för stigcykling med Enduro? Har man platta pedaler vid allmän DH/utförs för att man enkelt ska kunna hoppa av hojen eller vad? :)

Kombipedaler funkar aldrig i skogen, särskilt inte vid stigcykling och lera.

Däremot kan kan faktiskt trampa på "vanliga" SPD dubbelsididiga tex M540 med vanliga skor (inte för mjuka sulor) på vägen utan större problem.

klippan skrev:
> Jag vågar knappt fråga, så det här är nog
> helt rätt tråd...
>
> Är köpsugen på en Enduro MTB (Canyon Strive ES
> 7.0) o frågan handlar om pedaler.
>
> Jag är van vid att cykla i SPD o gillar det. Men
> på ALLA bilder från "Internets" jag ser på
> denna cykel o liknande hojar så sitter det ALLTID
> platta pedaler.
>
> Fråga: Är det helt fel med SPD för stigcykling
> med Enduro? Har man platta pedaler vid allmän
> DH/utförs för att man enkelt ska kunna hoppa av
> hojen eller vad? :)

Smaksak, en del DH-åkare kör också med SPD - fast oftast då med pedaler som har stor anläggningsyta för bättre grepp. Jag gillar att sitta fast när jag kör, då blir det lättare att styra cykeln tycker jag.

De bästa pedaler jag kört med i skogen är Shimanos XTR-trail. De är sketabra, dyra visserligen, men bra. De finns även i XT och billighetsutförande.

robbanh skrev:
> Vad menas med "sag" när man pratar bakdämpare
> på mtb?

Vad jag vet är innebär det den mängd av dämparens slaglängd som komprimeras av att du bara sitter på cykeln. Alltså någon form av grundläge för dämparen, mer sag ger mindre slaglängd att utnyttja för stök, men ger en mjukare gång över mindre ojämnheter, mindre sag ger mer slaglängd över till stök men blir lite stummare.

Tack för svaren, känns rimligt. Jag hör gärna någon från andra skolan uttala sig oxå, de som använder platta pedaler och "skate" skor (ej clipless SPD) så man får en nyanserad bild.

Crocs/foppatofflor skall tydligen vara riktigt bra (de bästa?) cykelskor för platta pedaler. Lättviktiga, bra grepp, bekväma, torkar snabbt om det blir blött, ventilerar bra. Finns många recensioner. Själv har jag inte vågat pröva, håller mig till SPD...

Cannondale Bad Boy finns i ett antal olika varianter, men är det 'bara' att det en och sammma ram till samtliga och det finns plats för 28"-hjul?

klippan skrev:
> Tack för svaren, känns rimligt. Jag hör gärna
> någon från andra skolan uttala sig oxå, de som
> använder platta pedaler och "skate" skor (ej
> clipless SPD) så man får en nyanserad bild.

Jag kör plattisar för all MTB-cykling.
Dels tycker jag att det är lättare att komma igång på knepiga ställen om man inte behöver pricka pedalen "rätt". Komma ur är sällan något problem...
Dels så är det roligare att cykla om jag kan flytta foten beroende på situation, när jag trampar så har jag gärna pedalen under trampdynan på foten medans jag vill ha pedalen mitt under foten när det går utför.
Dessutom tycker jag att det är det lite lättare att få "tryck" på cykeln om jag kan vrida tårna inåt. Alltså, på den inre pedalen vrider jag foten inåt i kurvan, bort från cykeln. (Klart som korvspad, eller?)

Och jag vill poängtera att jag har cyklat med spd i skogen, och fortfarande gör det på landsväg. Det är ju inte ovanligt att det ifrågasätts om man ens provat om man som jag inte trivs med det...

Vad gäller skor så har jag inte provat Crocs, men brukar köra i random skate-dojjor. Nu kör jag iofs med ett par 5.10 "cykelskor" i samma stil. Sjukt bra grepp på pedalerna ger dom, mkt bättre än vanliga skate-pjuck.

Din fråga angående Cannondale Bad Boy är inte solklar men..

De skiljer mellan ramarna. De dämpade versionen har ju annan geometri för att få plats med dämparen tex. Jag har en BB Ultra från 2010, den har plats för bredare MTB däck också. Jag tror att 2009:orna hade lite smalare gafflar så osäker om man kan få in MTB däck på de årsmodellerna.

Tack mn för svaret. Jag tänkte lite mer på om man ser på de odämpade, är det samma ram för 26" som för 28" då? Vart sugen på en men kom på att om min misstanke/teori stämmer så finns det ev. plats i min nuvarande pendlarhoj (helstel mtb) att klämma in större hjul med skivor och kanske få en "ful boy", åtminstone för att prova på det. Sen kommer det säkert se för jävligt ut men men :)

Rhino skrev:
> Tack mn för svaret. Jag tänkte lite mer på om
> man ser på de odämpade, är det samma ram för
> 26" som för 28" då? Vart sugen på en men kom
> på att om min misstanke/teori stämmer så finns
> det ev. plats i min nuvarande pendlarhoj (helstel
> mtb) att klämma in större hjul med skivor och
> kanske få en "ful boy", åtminstone för att
> prova på det. Sen kommer det säkert se för
> jävligt ut men men :)

skicka ett pm till cerro. Han vet detta och mycket mer.

Hej, ramarnas geometrier finns väll på Cannondales hemsida. Tror 26'n har en annan ram. Jag pendlar på min BB, dämpare inte nödvändigt men bra om man skall ha Mtb däck och åka lite på sämre vägar.

För pendling tror jag att du skall undvika BB 26", det finns nog bättre köp. 28" är dock bra pendlarhoj.

Globalistic skrev:
> Vad behöver man för verktyg för att montera ett
> BB30-vevlager?

80_ton_hydraulic_press.jpg

Tillbaka
Topp