Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Kung_Gustaf skrev:
-------------------------------------------------------
> Svartrejs - ett sätt att "tävla" på stigar utan
> markägarens tillstånd.

Man kan ha svartrace i betongdjungeln också.

Jag har en snabb fråga. Jag gjorde en OTB och sabba min lockout som sitter på styret. Jag har DT swiss XMM gaffel och jag tänkte att jag skulle skita i lockout på styret eftersom dom bara går sönder "hela tiden"(!) och köra manuellt nere vid gaffeln men den flerpar bara tillbaka när jag vill spänna den. Måste jag ha en lockout spak till denna?

Spaken som är av ser ut såhär

http://cdn.velonews.competitor.com/files/2012/02/DT-Swiss-fork-lockout2.jpg

En fråga jag nästan inte vågar ställa: Vilket verktyg ska jag använda för att klippa en hydraulslang? Ska montera min Reverb Stealth och kollar man på SRAMs instruktioner så krävs det en väldigt speciell manick. Men en kraftavbitare eller brytbladskniv kanske funkar? Eller en vajertång? Eller en slangavbitare: http://www.epicbleedsolutions.com/products/tools/brake-hose-cutter/#t-2

Eller ska jag bara ge upp och sälja Reverben? (Lite väl drastiskt men den kom med cykeln och jag har inte riktigt förstått tjusningen med den) Kan man verkligen få 2200:- för en ny? Som denna: http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=119206

2200 får du nog inte. Eftersom det är en del strul med dem är garantin värd betydligt mer än 300 kr. Snarare borde det vara ganska exakt priset för att skicka stolpen på helservice en gång vilket borde vara det dubbla eller mer.

Avbitare skulle jag nog undvika, risk att den plattar till slangen. En vass brytbladskniv låter bättre i så fall. Gärna med något mothåll så att du skär snarare än att trycka kniven genom slangen. Det är ju precis så en slangavbitar fungerar ändå.

Det viktigaste är ett rakt snitt utan ojämnt avslut, sen vad du använder är väl det som ligger inom en armlängd

Inom armlängd har jag en kniv, ska väl testa med den och hoppas på ett rakt snitt.

Edit: Det funkade alldeles utmärkt! Tack för denna simpla lösning.

Senast ändrad:
Så här på midsommardagen tänkte jag bidra med lite underhållning för de som vet bättre. :)

På min runda idag märkte jag vid en hike-a-bike att bakhjulet glappade. Blev grymt förvånad då spärrmojängen (vad det nu heter) var helt lös och baknavet därmed inte alls fastdraget över huvud taget. Min räddning var väl att det numera är genomgående axel som gäller. Så:

1.Kan detta ha sabbat något på cykeln?
Relativt ny (1 månad) AM-hoj. Cyklade sannolikt inte länge sådär. Max 2-3 km på snäll transportsträcka. Tycker inte det glappar då jag dragit fast igen, men vad vet jag.

2. Hur tusan hände detta? Spekulera fritt! :)
Brukar alltid tvätta av och smörja hojen efter varje runda och kan tycka att jag med 99% säkerhet borde märkt om bakhjulet inte var fastdraget. Kan handtagsmojängen ha vibrerat loss? Eller var det bara kasst draget från start och har pö om pö lossnat?

Bonsufråga:
3. Har alltid (20 år, typ) bromsat med pekfinger och långfinger. Har nu för första gången lagt märke till att de flesta proffs (DH / Enduro etc.) bromsar med bara pekfinger. Testade, men fann det grymt mycket jobbigare/läskigare men det är förmodligen bara en vanesak. Tankar? Är pekfinger den Rätta Teknkinen eller är det tycke/smak?

Tack på förhand! :)

Senast ändrad:
1&2 är ganska beroende av exakt vilken sorts axel du har. Bild om du inte vet vad den heter. Eller cykelmodell så kanske det framgår.

3: För att få bra kraft med bara pekfingret är ett tips att flytta in bromsen så att du bromsar längst ut på handttaget med fingret. Har du kvar bromsen i position för att bromsa med fler händer tappar du hävarm då pekfingret hamnar mer mitt på. Fördelen är att kunna hålla resten av fingrarna på styret i ett mer avslappnat men ändå stabilt grepp. Rätt eller fel gäller nog inte utan det är tycke och smak. Det ska dock inte krävas mer kraft än att det går att bromsa bekvämt med ett finger.

Rattnalle skrev:
> 1&2 är ganska beroende av exakt vilken sorts axel
> du har. Bild om du inte vet vad den heter. Eller
> cykelmodell så kanske det framgår.

Såg ingen beteckning på axel, förvisso ganska dålig belysning i garaget. Men hoj är denna:
http://www.lapierre-bikes.co.uk/mtb-all-mountain-trail-zesty-am/zesty-am-327

Ska se om jag kan lura ut vad som sitter på den.

Rattnalle skrev:

> 3: För att få bra kraft med bara pekfingret är
> ett tips att flytta in bromsen så att du bromsar
> längst ut på handttaget med fingret. Har du kvar
> bromsen i position för att bromsa med fler
> händer
tappar du hävarm då pekfingret hamnar
> mer mitt på. Fördelen är att kunna hålla
> resten av fingrarna på styret i ett mer
> avslappnat men ändå stabilt grepp. Rätt eller
> fel gäller nog inte utan det är tycke och smak.
> Det ska dock inte krävas mer kraft än att det
> går att bromsa bekvämt med ett finger.

fniss

Axeln är alltså en genomgående axel modell bredare med snabbfäste. Hur känsliga är de för att sitta löst en stund...?

garfunkah skrev:
> Hur vet man när (racer)-däcken är slut? Mitt
> bakdäck är slut i mönstret, men är däcket
> slut?

Du har inga slitageindikatorer? Små runda hål i slitbanan.

Annars är det väl slut när du antingen börjar punktera det onormalt mycket, väven syns eller däckets profil blivit så kantig av att du slitit ner det mitt på att det börjar kännas konstigt att svänga med.

På en del däck finns slitagemarkörer som ser ut som små hål. När de är borta är det dags att byta.

TreadWearIndicator_with_guides_300.jpg

Jag kan för övrigt inte minnas att jag sett de där hålen på andra däck än Conti. Inte på något av mina Michelindäck eller de billiga Schwalbedäck som satt på sambons cykel från butik åtminstone.

Kan det skita sig om man montera en 120 mm gaffel på en hoj som kom med 100 mm? Jag kan inte komma åt att glo på en cykel och fundera på det för tillfället. Happykunskap eftersökes ödmjukt.

Något mer som kan skita sig? Tapered headset förstås, men hur är det med dropouts. Om det är 15 mm Maxle lite på nya (Reba) och något annat i navet, finns det adapter då?

GruzBuz skrev:
> Kan det skita sig om man montera en 120 mm gaffel
> på en hoj som kom med 100 mm? Jag kan inte komma
> åt att glo på en cykel och fundera på det för
> tillfället. Happykunskap eftersökes ödmjukt.
>
> Något mer som kan skita sig? Tapered headset
> förstås, men hur är det med dropouts. Om det
> är 15 mm Maxle lite på nya (Reba) och något
> annat i navet, finns det adapter då?

Vissa nav går att konvertera, annars är du körd.

Min XC-hardtail blev enormt mycket roligare att cykla på med 120 istället för 100mm gaffel så det kan fungera bra men det finns ju inga garantier.

Tejpen som följde med mitt Stans-kit räckte inte till bakhjulet. La väl ett varv för mycket fram :P

Drog till med två lager eltejp halvt omlott, någon som provat detta innan? :)

Jag har kört tubeless med eltejp ica 2månader fram med HD2,35
Sen svängde jag i luften under Falun endurot å krängde av däcket, har inte orkat fixa igen. Då mina fälgar inte är tl-ready började jag med mitten av tejpen på kanten så den vikt sig på båda sidor och fortsate till platten och vidare ut igen.

bojsänke skrev:
> Absolut inte! Det där är klister för att limma
> tubdäck. Du behöver sånt här, såpvatten och
> en bra pump.

Thx ;)

Fråga... bakväxel med clutch... vad är clutchen å vad är den bra för? :)

Fick tipset om att byta bakväxel till en med clutch och sen ihop med min NW klinga fram kunna plocka av chaiguarden. Bra eller dåligt?

Finns det cykelhjul/fälgar i magnesium? Hörde nån som snackade om bilfälgar där det tydligen var grymt lätt och bra, så började fundera på om det finns till cykel också, och om inte, varför inte? Verkar ju inte vara speciellt vanligt iaf.

Jag har 31.8 mm seat clamp, utbudet på sadelstolpar med den dimensionen är försvinnande få. 31.6 däremot finns det ju massor av. Om jag köper en 31.6, borde inte den sitta bara det att jag får dra åt lite extra? Det är ju liksom 0.2 mm i skillnad bara. Eller är det kört?

Varför lägger vissa upp filtar och liknande för att skydda soffan när det tar "Cykel i soffan"-bild?

Jag menar, antingen har man cykeln i soffan eller så har man det inte. Är det så svårt?

Tillbaka
Topp