Så här på midsommardagen tänkte jag bidra med lite underhållning för de som vet bättre. :)
På min runda idag märkte jag vid en hike-a-bike att bakhjulet glappade. Blev grymt förvånad då spärrmojängen (vad det nu heter) var helt lös och baknavet därmed inte alls fastdraget över huvud taget. Min räddning var väl att det numera är genomgående axel som gäller. Så:
1.Kan detta ha sabbat något på cykeln?
Relativt ny (1 månad) AM-hoj. Cyklade sannolikt inte länge sådär. Max 2-3 km på snäll transportsträcka. Tycker inte det glappar då jag dragit fast igen, men vad vet jag.
2. Hur tusan hände detta? Spekulera fritt! :)
Brukar alltid tvätta av och smörja hojen efter varje runda och kan tycka att jag med 99% säkerhet borde märkt om bakhjulet inte var fastdraget. Kan handtagsmojängen ha vibrerat loss? Eller var det bara kasst draget från start och har pö om pö lossnat?
Bonsufråga:
3. Har alltid (20 år, typ) bromsat med pekfinger och långfinger. Har nu för första gången lagt märke till att de flesta proffs (DH / Enduro etc.) bromsar med bara pekfinger. Testade, men fann det grymt mycket jobbigare/läskigare men det är förmodligen bara en vanesak. Tankar? Är pekfinger den Rätta Teknkinen eller är det tycke/smak?
Tack på förhand! :)