Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

mugge skrev:
-------------------------------------------------------
> Höjdarn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ja, navet ligger på cirka 12 cm och det finns
> > inga fästen för vare sig växel eller
> skivbroms,
> > men tack för hjälpen iallafall :-) Jag ska
> klura
> > vidare hur jag ska göra.
>
> Jag har själv gjort vissa ombyggnationer av
> cyklar och enligt min erfarenhet så är det
> endast i vissa specialfall som det är ekonomiskt
> och arbetsmässigt försvarbart. För din idé
> behövs en hel del prylar (fästen för bromsar,
> bromsar, ny drivlina, nya hjul mm). Med en massa
> tur kanske du kan skrapa ihop allt du behöver på
> rea eller begagnat, men rimligen måste du nog
> räkna med minst 2-3 kkr, förmodligen mer än det
> dubbla. Sedan vill det till att verkligen få allt
> att passa. Att byta från växelnav till
> utanpåliggande är inte alls självklart om du
> inte är så pass händig att du bygger om ramen.

Jag får tacka för inputten! Jag har nog kommit fram till att det blir en ny cykel framöver:-D
Jag lovar att visa upp den här på forumet när det blir:-)

Om jag har fattat det hela helt rätt så är dessa ett par
SL-M670-B I-Spec

Vad den fina bokstavs och sifferkombinationen ovan är det jag behöver ha koll på för att hitta rätt kompis?
Är det "B"? eller är det I-Spec?

48037_191243.jpg

Kärnan i problemet är att jag har ett par SLX bromsar monterade ihop med ovan visade reglage och jag önskar montera ett M9000 reglage och utnyttja just fördelen med bara en klämma. Nya versionen av det här systemet verkar klämmas innanför klämman - finns det några bra problemsolvers för detta?

Johan Falk skrev:
> Ska göra service på en RockShox Recon-gaffel och
> behöver skaffa fett till montering av nya
> tätningar m.m. och undrar om nedanstående är
> avsedd och passar för detta? Eller finns det mer
> lämpade och Happy-korrekta :-) fetter?
>
> http://www.cyclecomponents.com/buzzy-s-slick-honey
> -480-ml-70212.html
>
>

Det finns ett otal sorters gaffelfett som fungerar lika bra. Manitou Prep-M, Rock Shox PM600, m fl. Köpt det som är billigast i en lagom stor förpackning. Det räcker länge.

Min tub Prep-M på 180 g eller vad det nu är har jag haft i typ tre år nu den är inte tom än trots att jag varit ganska generös med innehållet och servar hyfsat

Höjdarn skrev:
> mugge skrev:
> -----
> > Höjdarn skrev:
> >
>
> > -----
> > > Ja, navet ligger på cirka 12 cm och det
> finns
> > > inga fästen för vare sig växel eller
> > skivbroms,
> > > men tack för hjälpen iallafall :-) Jag ska
> > klura
> > > vidare hur jag ska göra.
> >
> > Jag har själv gjort vissa ombyggnationer av
> > cyklar och enligt min erfarenhet så är det
> > endast i vissa specialfall som det är
> ekonomiskt
> > och arbetsmässigt försvarbart. För din idé
> > behövs en hel del prylar (fästen för
> bromsar,
> > bromsar, ny drivlina, nya hjul mm). Med en
> massa
> > tur kanske du kan skrapa ihop allt du behöver
> på
> > rea eller begagnat, men rimligen måste du nog
> > räkna med minst 2-3 kkr, förmodligen mer än
> det
> > dubbla. Sedan vill det till att verkligen få
> allt
> > att passa. Att byta från växelnav till
> > utanpåliggande är inte alls självklart om du
> > inte är så pass händig att du bygger om
> ramen.
>
>
> Jag får tacka för inputten! Jag har nog kommit
> fram till att det blir en ny cykel framöver:-D
> Jag lovar att visa upp den här på forumet när
> det blir:-)

Gör en vintercykel av den. Eller en fixie.

Fettets funktion är densamma men alla gör såklart sina små optimeringar. Fox kör ju med sin Float Fluid i bakdämpare istället för fett. Till skrapringar och liknade i en Recon är inte så kritiskt.

Konkret skrev:
> team_hink_racing skrev:
> > Om man efter en semester tex i USA råkar gå
> > förbi tullen i Sverige med ett stort cykelpaket.
> > Ska/kan man hävda att den var med på utvägen
> > och har varit med som tränings utr för att
> > slippa avgifter?
> > Vad kommer dom att kräva mig på för bevis?
>
> Det enda du behöver bevisa är att du använt
> varan i USA. Cykla runt och ta några bilder på
> dig och cykeln. Det skall räcka gott när det
> gäller tält och kamera utrustning vad jag har
> läst.

Det är helt fel. Allt som köps utanför EU ska förtullas och resulterar då ibland i tull och i princip alltid i moms. Det finns fribelopp för sådant man köper på resa (för några år sen var det runt 4000 kr, kolla tullverkets hemsida om du vill veta exakt). Det är helt oväsentligt om det är nya eller begagnade grejer. Marknadsvärdet avgör vilket belopp som gäller.

Så om du kommer med grejer i bagaget och tullen frågar så måste du på något sätt kunna bevisa att du hade med grejerna när du reste ut från Sverige om du vill slippa tull och moms.

I praktiken så lär du dock vara tvungen att tala om själv för tullen att du vill deklarera skiten för de lär inte stoppa dig för det annars.

Finns det något styrlager (angleset elr liknande) man kan köpa för att ändra styrrörsvinkeln på en ram för integrerat styrlager? (konat 1 1/8 - 1.5)

Hur dyra växel- och bromsvajrar har man glädje av på en pendlare?
Det är dessa som känns aktuella primärt:
https://www.bike-components.de/en/Shimano/Schalt-Bremszugset-Rennrad-p46854/
Med alternativen:
https://www.bike-components.de/en/Shimano/Schalt-Bremszugset-SIL-TEC-Rennrad-p46857/
https://www.bike-components.de/en/Shimano/Schalt-Bremszugset-Polymer-Rennrad-p46856/

Innebär det längre livslängd kan det ju vara värt lite mer pengar. Nuvarande set som jag inte vet riktigt vad det är mer än Jagwire och vitt har överlevt två hela säsongers pendling nu men det börjar bli lite trögt.

Rattnalle skrev:
> Hur dyra växel- och bromsvajrar har man glädje av på en pendlare?...

IMHO:
Växelvajrar: Köp de bästa, det är väl investerade pengar.
Bromsvajrar: De flesta funkar bra (t.o.m. Jagwire).

Detta är polar flow. Är siffran 7 dagar 12h tid för återhämtning? Cyklade dubbelt så långt och siffran är fortfarande på 7 dagar och 12 timmar.

Cyklade samma sträcka 2 gånger på samma dag... Finns på strava men inte på Flow. Kan det bero på att Flow sorterat bort en "dublett"?

Bilagor

• Screenshot_2016-01-23-09-48-42.png
    Screenshot_2016-01-23-09-48-42.png
    52.2 KB · Besök: 94
Raggamuffin sa:
Om jag har fattat det hela helt rätt så är dessa ett par
SL-M670-B I-Spec

Vad den fina bokstavs och sifferkombinationen ovan är det jag behöver ha koll på för att hitta rätt kompis?
Är det "B"? eller är det I-Spec?

Kärnan i problemet är att jag har ett par SLX bromsar monterade ihop med ovan visade reglage och jag önskar montera ett M9000 reglage och utnyttja just fördelen med bara en klämma. Nya versionen av det här systemet verkar klämmas innanför klämman - finns det några bra problemsolvers för detta?

Jag har monterat mina M8000 med I-spec II på mina XT I-spec B bromsar. Det finns ett litet trick, men det kostar sisådär 200pix extra.

Med hjälp av http://www.bike24.com/p2135018.html och lite fixande så får man dit ett I-spec II reglage på en I-spec B broms. Funkar sannolikt även på I-spec A bromsar.

Hur stor kassett kan man räkna med att en okänd SRAM Rival bakväxel tar? Nu sitter 11-23 på pendlaren och det är lite onödigt tungt. Jag använder typ bara fyra-fem största dreven. Så 12-25 eller vågar jag satsa på 12-28?

Rattnalle sa:
Hur stor kassett kan man räkna med att en okänd SRAM Rival bakväxel tar? Nu sitter 11-23 på pendlaren och det är lite onödigt tungt. Jag använder typ bara fyra-fem största dreven. Så 12-25 eller vågar jag satsa på 12-28?
Jag har rival och den tar 28. 32 om du har long Cage.

Konkret sa:
Rattnalle sa:
Utan att veta så tror jag inte att det är en long cage. Hittar ingen text på och den ser inte så lång ut :)
12-28 får det bli då.

Nu ska jag bara kolla hur stor den förbrukade framklingan är.

Rattnalle sa:
Konkret sa:
Rattnalle sa:
Utan att veta så tror jag inte att det är en long cage. Hittar ingen text på och den ser inte så lång ut :)
12-28 får det bli då.

Nu ska jag bara kolla hur stor den förbrukade framklingan är.

Står det inget är det vanliga.

Det skulle väl iofs vara möjligt, tror det är vanlig 135x10 axelstandard.. Men existerar det verkligen att man kör trial med växlar? :o
(Det är en Inspired Fourplay på bilden).

Kellogg's sa:
Det skulle väl iofs vara möjligt, tror det är vanlig 135x10 axelstandard.. Men existerar det verkligen att man kör trial med växlar? :o
(Det är en Inspired Fourplay på bilden).

Just den ramen kanske man kan tänkas köra 4x på eller något liknande, då kan det vara trevligt med växlar.

Rattnalle sa:
Kung_Gustaf sa:
Kan man stoppa i hjul med vanlig QR i horisontella dropouts, eller vilken typ ska man ha? Det handlar om en dirthojpa.
Så länge dropoutsen är gjorda för hjul med vanlig 9mm axel, QR eller mutter, så ja.

Fast om du är en stark o modig dirtare vete fan om det håller. Jag har qr på fixien. Det ska inte gå enligt internet. Men jag är klen o feg o skiddar inte, så det går ändå. En gång hängde jag på min Bob yak-kopia (enhjulig cykelvagn), då drog hjulet snett så fort jag började trampa, o jag kunde inte dra fast det hårt nog.

ratatosk sa:
Rattnalle sa:
Kung_Gustaf sa:
Kan man stoppa i hjul med vanlig QR i horisontella dropouts, eller vilken typ ska man ha? Det handlar om en dirthojpa.
Så länge dropoutsen är gjorda för hjul med vanlig 9mm axel, QR eller mutter, så ja.

Fast om du är en stark o modig dirtare vete fan om det håller. Jag har qr på fixien. Det ska inte gå enligt internet. Men jag är klen o feg o skiddar inte, så det går ändå. En gång hängde jag på min Bob yak-kopia (enhjulig cykelvagn), då drog hjulet snett så fort jag började trampa, o jag kunde inte dra fast det hårt nog.
Hur det fungerar är en annan sak än om det passar :-)

Igino Cazzola sa:
Rattnalle skrev:

IMHO:

Nåja, Jagwires universalväxelkit tycker jag har fungerat bra de senaste sex åren. Har det både på Spectralen och Scalen. Kommer använda det på Treken också. Edit: 149:- hos XXL.

Senast ändrad:
Kung_Gustaf sa:
Igino Cazzola sa:
Rattnalle skrev:

IMHO:

Nåja, Jagwires universalväxelkit tycker jag har fungerat bra de senaste sex åren. Har det både på Spectralen och Scalen. Kommer använda det på Treken också. Edit: 149:- hos XXL.

Jag brukar kosta på mig mountain pro eller motsvarande.

Rattnalle sa:
ratatosk sa:
Rattnalle sa:
Kung_Gustaf sa:

Hur det fungerar är en annan sak än om det passar :-)

Absolut.

Är det olagligt att som privatperson handla kina-kopior av t.ex. cykelglasögon för eget bruk, eller är det bara tillverkningen och försäljningen som är olaglig?

Raggamuffin sa:
Marsupilami sa:
Har en Scott CR1 2012 som gått dom milen som behövs för att komma fram till byte av kedja drev m.m.
På wiggle ha dom ett bra och prisvärt gruppset. http://www.wiggle.se/shimano-6800-ultegra-komponenter-11-delat/
Iom att det är 10-delat på min cykel så är min fråga.
Kan man få det att funka utan att behöva byta hjul?

Har du spacer innanför kassetten idag?

Frågan som ska ställas är egentligen; Sitter det 1mm eller 2,85mm spacer bakom kassetten idag? (I några enstaka fall kan det vara 10-delat utan spacer alls iofs)
Bara om du idag har 2,85mm spacers totalt bakom den 10-delade kassetten kan du få på en 11-delad. Annars måste du byta body.

Tillbaka
Topp