Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Vilket fett ska man ha på bussningarna vid service? Jag har lärt mig att lithium är big NO no då det reagerar med beläggen på bussningarna.

Dr Spoke tipsade om några men minns ej vilka. Ska självklart höra med honom men tänkte om ni har något allmänt förslag som du flesta har i meklådan redan. Då kan jag få det godkänt hos mäster själv :)

Kung_Gustaf sa:
Vilket fett ska man ha på bussningarna vid service? Jag har lärt mig att lithium är big NO no då det reagerar med beläggen på bussningarna.

Dr Spoke tipsade om några men minns ej vilka. Ska självklart höra med honom men tänkte om ni har något allmänt förslag som du flesta har i meklådan redan. Då kan jag få det godkänt hos mäster själv :)

Brukar man inte använda nått random syntetiskt fett på bussningar bara? De har alltid jag gjort..

Edit:
På senare tid har jag använt PM600 för det har jag mest av...

Senast ändrad:
Nu är ju litiumen bara en liten del av tvålstrukturen, och bunden i denna, men liksom folk tror på brinnande buskar i öknen så.
Men tar du ett fett för temperaturer över 140 grader, eller under -40 grader, så är det vanligen annan tvål än litiumtvål. (Du får nog lite kortare livslängd på fettet, men är det ni så är det bo.)
Lite beroende på bussningsmaterial och toleranser och glid eller valsning så förekommer väl olja, anti fret eller fett.

Kung_Gustaf sa:
Jag är fett dålig på fett. Hihi

Tror andra har bra förslag på ersättningsprodukter, jag kan ha väldigt fel med så :P Jag tar lite vad jag har.

Men köp inte PM400, det är ett ganska farligt vapen :P PM600 är mycket bättre som fett.

Glidlager med PTFE eller liknande beläggningar skall egentligen inte smörjas alls eftersom beläggningen då skall sköta om detta, och till smörjbara bussningar funkar det med vilket kullagerfett som helst. Men det är ingen ko på isen om du lägger en tunt lager kullagerfett på en teflonbussning heller, men man missar ju poängen med beläggningen lite då.

Hej. Behöver vägledning i hur jag plockar av gaffeln på min radon zr team 2013. Sitter en fox 32 ctd på. Lossa bromso, styrstam och starnut? Ska starnuten skruvas ur helt? Är det några lager som kan tänkas trilla ur?

Fråga 2: Var i göteborgsområdet kan man få en service av nämnda gaffel utförd bra och prisvärt? Den är 2 år gammal, vad servas då?

Tacksam för svar!

A. Bengtsson sa:
Hej. Behöver vägledning i hur jag plockar av gaffeln på min radon zr team 2013. Sitter en fox 32 ctd på. Lossa bromso, styrstam och starnut? Ska starnuten skruvas ur helt? Är det några lager som kan tänkas trilla ur?

Fråga 2: Var i göteborgsområdet kan man få en service av nämnda gaffel utförd bra och prisvärt? Den är 2 år gammal, vad servas då?

Tacksam för svar!
Locket till starnuten ska skruvas av helt, det är 1 skruv och vanligen 1 bricka. Är styrstammen lös så borde gaffeln gå att dra ut?

A. Bengtsson sa:

Standardsvar; Bikeplace eller trekstore numera. Tagit max ett dygn att få tillbaka prylarna av egen erfarenhet. Kan dock vara lite längre väntetider nu när våren kommer och folk som ska lämna in cyklarna redo för sommaren.

emmer sa:
Sätt i lätta slangar så väger det 140gr istället för över 200gr.
Reglagen skall givetvis vara så man når dom lätt från hood och bock. På moderna compact brukar detta motsvara att styrets överkant är parallell med tappen och överkanten på horden är parallell med överkanten på styret. Då brukar avståndet i bocken bli bra och bocken gå tillräckligt långt ner så man greppar säkert.

Tänkte klara mig ifrån att beställa ännu mer slang. Har ju en massa olika varianter... Dock inga lättvikt till landsväg/cx. Men jag kanske får investera då helt enkelt. :) Dom där nya från schwalbe var ju lätta och fina. De nuvarande jag har väger 145 gram och ingick i däckköpet.

Ska kolla närmare på hur sittställningen är. Tycker det är sjukt obekvämt att "gå ner i bocken" så det kanske är helt fel.Minns att bromshandtagen var lite riktade uppåt så jag vred ner hela styret lite så att bromsarna blev vertikala.

Nu ang narrow wide. Finns det någon klinga som är bättre eller sämre? Det pratas om att man ska ta den "billigaste". Det är den från superstar components för 312 sek plus frakt... Men då är man farligt nära vad en race face n/w ligger på (dvs inklusive frakt). Har en 34t RF som jag vände på idag. Ska försöka få några mil till från den.

Och apropå det. Hur vet jag vilka klingbultar jag har till mitt shimano slx? Ska köpa nya utan den där kassa "mejselskallen" på mutterdelen har jag bestämt mig för. Finns dock hur många varianter som helst, typ.

Blev långt detta.

BjornR sa:
A. Bengtsson sa:

Standardsvar; Bikeplace eller trekstore numera. Tagit max ett dygn att få tillbaka prylarna av egen erfarenhet. Kan dock vara lite längre väntetider nu när våren kommer och folk som ska lämna in cyklarna redo för sommaren.

Fick tid imorgon när jag ringde idag. Hetsen har inte dragit igång än.

Konkret sa:
BjornR sa:
A. Bengtsson sa:

På gaffelservice?

evirob sa:
A. Bengtsson sa:

Tacksam för svar!
Locket till starnuten ska skruvas av helt, det är 1 skruv och vanligen 1 bricka. Är styrstammen lös så borde gaffeln gå att dra ut?

Tackar! Ska göra ett försök nåndag.

BjornR sa:
A. Bengtsson sa:

Ok, tack! Får ringa runt och höra.

A. Bengtsson sa:
Konkret sa:
BjornR sa:
A. Bengtsson sa:

På gaffelservice?
Gaffelservice, lufta bromsar.

1. Vad har jag gjort för fel, då mitt integrerade styrlager (konat 1.5) är genomrostigt efter någon tur i lätt regn..?

2. Förbereder man ramens styrrör för integrerade lager t.ex. på samma sätt som man planar vevlagerhylsan?

HG81 har tre största dreven på spindel. Kan spela roll om bodyn är gjord av mjukost. Jag hade HG81 på min Dude och bytte mot en XT-kassett, som har två stycken spindlar med 3 drev på varje. Bodyn har blivit skapligt tuggad av de som inte sitter på spindel.

DSC02105.JPG

Kupa sa:
HG81 har tre största dreven på spindel. Kan spela roll om bodyn är gjord av mjukost. Jag hade HG81 på min Dude och bytte mot en XT-kassett, som har två stycken spindlar med 3 drev på varje. Bodyn har blivit skapligt tuggad av de som inte sitter på spindel.
Ett vettigt svar på Happy, när hände det sist?

Igino Cazzola sa:
Kupa sa:
Ett vettigt svar på Happy, när hände det sist?

Hade inte ett vettigt svar påpekat att shimano cshg62 är en DEORE, inte slx eller xt...? :)

Aha! Läste bara i specen på cykeln, och där stog det SLX CS-HG62?! ?
Och började kika efter ersättning och fick bara upp HG81 som förslag när jag sökte, det förklarar väl det då om det är en deore?

Är en Scott Genius 740 -13 iaf.

Grytlocket sa:
Och började kika efter ersättning och fick bara upp HG81 som förslag när jag sökte, det förklarar väl det då om det är en deore?

Vart hittade du specen?
Om du googlar shimano slx cs-hg62, får du många träffar som stämmer? :)

http://www.chainreactioncycles.com/se/en/cassettes/mtb-cassettes?f=4294964100,2258,4294963637 Här har du din deore-kassett också. Själv skulle jag iaf köpa en hg81 med kedja på en gång.

NickPick sa:
Grytlocket sa:

Vart hittade du specen?
Om du googlar shimano slx cs-hg62, får du många träffar som stämmer? :)

http://www.chainreactioncycles.com/se/en/cassettes/mtb-cassettes?f=4294964100,2258,4294963637 Här har du din deore-kassett också. Själv skulle jag iaf köpa en hg81 med kedja på en gång.

Här hittade jag den http://mountain-bikes.gearsuite.com/l/5049/2013-Scott-Genius-740
och söker jag på SLX CS-HG62 11-36 får jag bara upp deore. vad är skillnaden? billigare? kvalitén?

Men men kanske blir en hg81 ändå.

Bakväxelproblem,

Vad är det som är fel, någon som kan hjälpa till?

Det verkar som att aktionsradien på bakväxeln inte går att få ända in så man kommer åt största drevet, det går knappt upp på näst största.
Givetvis har jag skruvat på ändlägesskruven och provat att spänna vajern men det hjälper inte det är stopp, det ska väl gå att justera så bakväxeln går in i hjulet om man vill det. Utåt är inga problem snarare tvärt om. Känns som att hela paketet ligger 15-20mm för långt ut.

Bilagor

• 1.JPG
    1.JPG
    84.8 KB · Besök: 61
  • 2.JPG
    2.JPG
    96 KB · Besök: 62
  • 3.jpg
    3.jpg
    66.6 KB · Besök: 60
Det ska tydligen vara så enligt Cube så har de olika växelöron till SRAM och Shimano, detta är det som ska passa Shimano. Har skruvat av det för att se om det var skadat eller inte men det är intakt. Men visst ser det ut att peka utåt.

clintus sa:
Det ska tydligen vara så enligt Cube så har de olika växelöron till SRAM och Shimano, detta är det som ska passa Shimano. Har skruvat av det för att se om det var skadat eller inte men det är intakt. Men visst ser det ut att peka utåt.
Tycker det ser ut som att infästningen för bakväxeln kommer väldigt långt ut oavsett om nu örat är oskadat eller inte.
Att det ser ut som om örat är långt ut samtidigt som du har problem med att få växeln att nå största dreven men inga problem att överväxla på det minsta lär ju inte bara vara en slump.
Hur ser det andra örat ut då?

"enligt Cube så har de olika växelöron till SRAM och Shimano, detta är det som ska passa Shimano. "

Det har jag aldrig hört talas om förut, att det skulle vara olika öron beroende på fabrikat på växeln. Men om det stämmer så känns det väl inte otänkbart att du fått fel öra? Har du två olika, eller bara det där på bilden?

Och dessutom, vad är historiken på hojen? Har det fungerat förut men inte nu längre; har du ändrat på något? Det ser väldigt rent och fint ut, är den helt ny?

Tillbaka
Topp