Orwar sa:
BjornR sa:
Orwar sa:
Är Maxxis HR2 3C Maxxterra ett sånt där däck som blir plötsligt ap-halt i minusgrader? Ska väl vara ett däck som greppar bra, men jag är inte så imponerad av beteendet på hällar, rötter och annat där dobbarna inte gör så mycket nytta.
Japp, MaxxTerra är jättehårt i kyla. Blir inte så mycket bättre på sommaren. MaxxTerra är ett rätt hårt gummi, sämre än Schwalbe PaceStar i både kyla och värme.
Det förklarar saken. Levde i tron att jag hade fått något greppigt och fint, och tyckte inte alls det kändes så. Går som på räls när man hittar nåt som är mjukt nog att få ner dobbarna i, men känns allmänt sketchy så fort det är nåt hårt. Då blir det till att ge sig in i däckträsket i jakt på något annat.
Bara att försöka köra smart. Sväng där du kan svänga och försök köra rakt. Många stigar har ju lätt bankade svängar med en fångränna ifall man tappar greppet. HR2 kommer kännas som hemma när lersäsongen börjar, däcket rensar väldigt bra.
Blir inte så mycket bättre, men MaxxTerra ger tillräckligt bra grepp på hällar på sommaren. Vi har ju trots allt hällar med sandpappermönster där allt greppar. Jag jämför dock bara med Magic Mary TrailStar som är rena klistret på allt som finns, rullmotståndet och hållbarheten är dessvärre rätt dåligt och gummit blir puckgummi i kyla. DHF kan vara ett bra alternativ, mer anlagsyta och bra kantdobbar.
Ge inte upp med HR2, det är ett utmärkt däck på sommaren. Körde med det själv förra året och nackdelen är väl lite svaga kantdobbar. Du kommer vänja dig vid däcket och veta var gränserna går. Nu på vintern så är det mest att gilla läget oavsett däck.
http://happyride.se/forum/read.php/1/2596044/page=1