Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

emmer sa:
White_XC_Ultimate_Carbon sa:
Det är ingen old school lösning med mutter under som känner ihop röret?
Tror oxå på det.
Så stor skiftnyckel är rätt verktyg :-)
Tack men tyvärr inte :/
Ska skruvas uppifrån med vad som liknar insex enligt manual. Tar med hojen till svärfars verkstad imorgon, håller er uppdaterade om jag hittar något som passar. Tack för input iaf!

BjornR sa:
Orwar sa:
BjornR sa:
Orwar sa:
Är Maxxis HR2 3C Maxxterra ett sånt där däck som blir plötsligt ap-halt i minusgrader? Ska väl vara ett däck som greppar bra, men jag är inte så imponerad av beteendet på hällar, rötter och annat där dobbarna inte gör så mycket nytta.

Japp, MaxxTerra är jättehårt i kyla. Blir inte så mycket bättre på sommaren. MaxxTerra är ett rätt hårt gummi, sämre än Schwalbe PaceStar i både kyla och värme.

Det förklarar saken. Levde i tron att jag hade fått något greppigt och fint, och tyckte inte alls det kändes så. Går som på räls när man hittar nåt som är mjukt nog att få ner dobbarna i, men känns allmänt sketchy så fort det är nåt hårt. Då blir det till att ge sig in i däckträsket i jakt på något annat.

Bara att försöka köra smart. Sväng där du kan svänga och försök köra rakt. Många stigar har ju lätt bankade svängar med en fångränna ifall man tappar greppet. HR2 kommer kännas som hemma när lersäsongen börjar, däcket rensar väldigt bra.

Blir inte så mycket bättre, men MaxxTerra ger tillräckligt bra grepp på hällar på sommaren. Vi har ju trots allt hällar med sandpappermönster där allt greppar. Jag jämför dock bara med Magic Mary TrailStar som är rena klistret på allt som finns, rullmotståndet och hållbarheten är dessvärre rätt dåligt och gummit blir puckgummi i kyla. DHF kan vara ett bra alternativ, mer anlagsyta och bra kantdobbar.

Ge inte upp med HR2, det är ett utmärkt däck på sommaren. Körde med det själv förra året och nackdelen är väl lite svaga kantdobbar. Du kommer vänja dig vid däcket och veta var gränserna går. Nu på vintern så är det mest att gilla läget oavsett däck.

http://happyride.se/forum/read.php/1/2596044/page=1

Jo, lät väl lite drastiskt, ska nog ge det ett försök. Är väl knappast ett skräpdäck direkt. Blev mest lite förbannad när det släppte som fasen även uppför rätt enkla branter, samt gick åt fanders så fort man försökte cykla på skrå på hällar. Blir nog bättre när jag lärt mig köra med det.

Orwar sa:
Jo, lät väl lite drastiskt, ska nog ge det ett försök. Är väl knappast ett skräpdäck direkt. Blev mest lite förbannad när det släppte som fasen även uppför rätt enkla branter, samt gick åt fanders så fort man försökte cykla på skrå på hällar. Blir nog bättre när jag lärt mig köra med det.

HR2 har ett riktigt dåligt drivgrepp pga rampade mittdobbar och relativt glest mönster som inte kan bita tag i underlaget. Byt ut bakdäcket mot något som har mer kantiga mittdobbar för drivgrepp och bromsgrepp. Hans dampf är en klassiker bak, stor anlagsyta och kantiga dobbar som biter för både acceleration och broms.

jgn832 sa:
Vad fasen är det för nyckel för att lossa och räta styret på en sån här? Inte insex 5 eller 6 som det var på resten av hojen iaf.. Med våld kan man få i en flat mejsel men sitter ju som berget. Tips tack! Känner mig just nu som världens sämsta far ☺

Kanske 7/32" ?
Det motsvarar ungefär 5,5mm.

Du menar den tunna biten som håller bromsbeläggen? Du får nog köpa nya belägg... antar jag..
bromsbelagg.jpg

dnleriksson sa:
ylva sa:
Upptäckte att det var sådana här
http://www.cykelkraft.se/shimsbricka-skivbroms-05-mm-br-m965m555-xtr

Men nu vet jag inte om jag behöver 0,5 eller 0,2 mm haha :)

Inte för att vara sån, men vem har sett ett problem i att skruva ur skruven helt och orkat utveckla en ny produkt istället för att använda en vanlig bricka...

Det kan ju tänkas att man behöver 10 försök för att få det bra, så de där är guld.

jgn832 sa:
emmer sa:
White_XC_Ultimate_Carbon sa:
Det är ingen old school lösning med mutter under som känner ihop röret?
Tror oxå på det.
Så stor skiftnyckel är rätt verktyg :-)
Tack men tyvärr inte :/
Ska skruvas uppifrån med vad som liknar insex enligt manual. Tar med hojen till svärfars verkstad imorgon, håller er uppdaterade om jag hittar något som passar. Tack för input iaf!

Torx T40! Husfriden återställd. Mycket stolt tvååring har knallat runt inomhus med hojen under eftermiddagen ☺

På min trek mtb har jag racerventil på framdäcket och "vanlig" ventil på bakdäcket. Min fråga är nu när jag ska köpa en reservslang om det funkar att köpa en med racerventil som även passar bak? Eller måste jag köpa två stycken, en med racer och en vanlig?

Det finns växelvajer-kit från diverse tillverkare. Allt för oftast står det ex:
"All you need to refresh the cabling on one of your Shimano derailleurs."

Sen finns det universalkit som passar båda.

Då till frågan som lyder: passar exempelvis Jobsworth's växelvajer-kit för Shimano på SRAMs växlar?

Kung_Gustaf sa:

Då till frågan som lyder: passar exempelvis Jobsworth's växelvajer-kit för Shimano på SRAMs växlar?
Ja. Det är olika till landsväg och MTB men Shimano och SRAM har samma modell av respektive. Sedan har Campa en sort till tror jag.

Kung_Gustaf sa:

Ska du köpa nu? Isf kolla på cykelkraft, köpte precis ett Jagwire ripcord för 99kr istf 379kr sist jag köpte

Om jag beställer en ny hoj (On-one Pickenflick) så kan man välja vevarmslängd 172,5 eller 175mm

vevarmar.GIF

men då får man antingen Rival 11 eller 22 beroende på val..

Är det någon som kan förklara skillnaden, tydligen så ingår vevlager i 22:an
Vilken blir "bäst"? Jag har läst lite på Sram:s hemsida, men fattar inte vad jag ska välja.

Stewe sa:
Om jag beställer en ny hoj (On-one Pickenflick) så kan man välja vevarmslängd 172,5 eller 175mm
Vilken blir "bäst"? Jag har läst lite på Sram:s hemsida, men fattar inte vad jag ska välja.

Normalt sett så är rival 11 med singelklinga fram och rival 22 med dubbelklinga.
Det jag skulle bekymra mig för i så fall är hur 46/36 singelklinga är tänkt att fungera...

Köper du direkt eller via http://www.trimate.se/ ?

Spd sl-pedaler... Finns det några pedaler som är platta på ena sidan (så att man helt enkelt kan ha vanliga skor) och med spdsl på andra sidan?
Letar men finner inget. Dom är inte till mig.

emmer sa:
Stewe sa:

Normalt sett så är rival 11 med singelklinga fram och rival 22 med dubbelklinga.
Det jag skulle bekymra mig för i så fall är hur 46/36 singelklinga är tänkt att fungera...

Tack, jo jag trodde att det borde vara så, konstigt att On-one listar den enkelklingade som Rival 1 och dubbel som Rival 11
Jag väljer Rival 22 för jag vill ha 175mm

Det blir nog via Trimate tror jag, lite bättre pris.
Men å andra sidan kanske det blir lite struligare om det blir fel?
Å andra sidan är ju inte On-one direkt kända för att ha en oklanderlig reklamationshantering...

Stewe sa:
emmer sa:
Stewe sa:

Tack, jo jag trodde att det borde vara så, konstigt att On-one listar den enkelklingade som Rival 1 och dubbel som Rival 11
Jag väljer Rival 22 för jag vill ha 175mm

Det blir nog via Trimate tror jag, lite bättre pris.
Men å andra sidan kanske det blir lite struligare om det blir fel?
Å andra sidan är ju inte On-one direkt kända för att ha en oklanderlig reklamationshantering...

Är nog enklare att styra upp eventuella fel med trimate än p-x.

Jag har förstått att man bör ha monteringspasta för carbonramar/stolpar om man ska montera dito
men hur är det med alustolpe i carbonram, behövs det då?

OK, det låter logiskt. Jag tänkte att man kanske använde det i förebyggande syfte om något kunde bli förstört ifall det gled.

Då känner jag mig trygg utan klet. Tackar.

Kellogg's sa:
Väl inne på ämnet p-x/o-o, som jag alltid förstått det så betyder hög vinkel brant och låg vinkel ''slack''. Varför står det på On-one:s hemsida att nya V4 Pompinon har brantare geo om man kollar den här tabellen?
Ser ju onekligen ut att vara tvärt om :-)
[En grad mindre på både sadel och gaffel...]
Sen tycker jag ramar med samma vinklar i alla storlekar är allmänt skumma :-)

Kommer min cykel bli "ocyklingsbar" om jag byter till gaffel med 51mm offset istället för 46mm som det är nu? Cykeln är en Radon Slide 130

Putte.w sa:
Kommer min cykel bli "ocyklingsbar" om jag byter till gaffel med 51mm offset istället för 46mm som det är nu? Cykeln är en Radon Slide 130

Snabbare styrning, längre hjulbas och effektivt flackare styrvinkel.

Kan inte yttra mig mer än så.

dnleriksson sa:
När imploderar en tråd? Eller var det bara på gamla happy? 8000+ inlägg nu!

Den första "Vänta på paket-tråden!" kom upp till 6994 inlägg då den tog stopp.
Fast det verkar som att storleken på tråden begränsades av datamängden, inte antal inlägg.

Saxar ur det sista inlägget: http://happyride.se/forum/read.php/1/732931/1849878#msg-1849878

Fatal error: Allowed memory size of 134217728 bytes exhausted (tried to allocate 8208 bytes) in /home/httpd/happymtb/happymtb/forum/include/db/mysql.php on line 1441

Specialized Roubaix pro (däck) slanglöst på mina giant sx2fälgar. Tror ni det är någon idé eller ska jag helt enkelt sätta slang? Hjulen är dödstunga, därför tänkte jag iaf bli av med 200g totalt på slang...

Ska bromshandtagen vara "vertikala" med vattenpass mätt på min cx om den oftast används på väg? Har svårt att "greppa bromsarna".

Sätt i lätta slangar så väger det 140gr istället för över 200gr.
Reglagen skall givetvis vara så man når dom lätt från hood och bock. På moderna compact brukar detta motsvara att styrets överkant är parallell med tappen och överkanten på horden är parallell med överkanten på styret. Då brukar avståndet i bocken bli bra och bocken gå tillräckligt långt ner så man greppar säkert.

Jag har råkat runddra capen på ett SRAM-vevparti, alltså den där capen som håller emot när man skruvar på self-extracting-bolten. Spelar det någon roll egentligen? Den sitter där den sitter och jag får loss vevpartiet, och jag kan dra fast det igen.

Det känns ändå fel.

RobertW sa:
Jag har råkat runddra capen på ett SRAM-vevparti, alltså den där capen som håller emot när man skruvar på self-extracting-bolten. Spelar det någon roll egentligen? Den sitter där den sitter och jag får loss vevpartiet, och jag kan dra fast det igen.
Det känns ändå fel.
Egentligen spelar det ingen roll så länge skruven innanför är frisk.
Men behöver den bytas blir det muppigt.

RobertW sa:

Det känns ändå fel.
Först och främst; bra jobbat! Den där sitter ju som döden själv. Eller vänta nu, du har bara dragit den rund men inte fått lös den? I såna fall är det en estetisk fråga. Den är inte tänkt att tas lös :)

Erfarenhet som kommer från "learning by doing" :P

Tack så mycket emmer och Kung_Gustaf, det var vad jag ville höra.

Jag fick för mig att jag skulle lossa den bara för att se om det gick och det ena gav det andra, nu sitter den där den sitter och ser runddragen ut.

Tillbaka
Topp