Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Det kan vara förklaringen, får testa, då han man lärt sig något nytt. Hatar när det krånglar vill inte meka i onödan lägger hellre den tiden på att hoja.

Det ser onekligen ut att kunna stämma. Om du tar bort den delen jag snackar om, så kommer växeln definitivt hamna längre in. Jag tror att den följer med växeln för att den ska passa på traditionella växelöron (där t.ex en SRAM-växel hade passat fint), men när du har örat för Direct Mount så ska den bort.

Här kommer en lätt korkad fråga.
Jag har aldrig handlat begagnade cykeldelar, knappast något annat heller. Funderar så smått på att bygga om en gammal hybrid till 10s och bockastyre, som ett terapiprojekt.
Ni som handlar mycket begagnade cykeldelar, de växelgrupper som annonseras ut, brukar det mest vara typ utslitna, eller växelgrupper är inte så känsliga för slitage?

EDIT: Det är Shimano 105 jag funderar på

Senast ändrad:
Konkret sa:
Jag hade inbrott i bilen under natten. Hur många öl på systemet bör inhandlas för kvällen? ( räknat i långburkar)

Långburkar, 5-6 stycken?

kortburkar är så små så dom räknas knappt, dom får man ta hur många man vill

BjornR sa:
*Nicke* sa:
Nu kommer säkert en för er löjlig fråga men vad menas med stansade däck?

Däck som körs utan slang. Stans fluid. Dvs tagit företagsnamnet och gjort det till ett verb. Gratis reklam för stans.

Å faan.. Jag trodde det var vikthetsande cyklister som gjorde fullt av små hål i däcken för att spara vikt..

Kanoners Kupa, jag tänkte aldrig så långt. Klart att det ska vara så.

Stefan stansade däck är det nya svarta så slipper man pumpa däcken överhuvudtaget, måste bli grymt grepp då.

Kung_Gustaf sa:
*Nicke* sa:
Nu kommer säkert en för er löjlig fråga men vad menas med stansade däck?

Det fantastiska med tråden är att det inre finns några dumma frågor och att bra svar i majoritet ges. Den funkar verkligen.

Detta är ju en "frizon" där frågorna förväntas vara av det mer ofrågbara slaget :-D

Har länge funderat. Hur f*n gör man när ska fota en cykel i profil ute i det vilda, utan att stötta upp den med något? Ser ju hela tiden både här på forumet, men framförallt i artiklar och cykeltester, bilder på cyklar tagna i profil rakt från sidan, tillsynes helt utan någon form av stöttande tillhygge. Jag lutar alltid cykeln mot ett träd, en stubbe, sten eller liknande. Så vad är knepet för att få den att stå rätt upp men helt fritt från allt annat?

Om man har många pumpar som är kass för att pumphuvudet (som gängas fast på ventilen) fastnar hårdare i ventilen än ventilen sitter fast i däcket så att ventilen fastnar i pumpen när man tar loss den (krånglig beskrivning men jag hoppas att någon fattar).

Vilka pumphuvud är bäst / billigt att byta till?
Det skall funka till superstressade triathleter som vill pumpa så högt tryck att slangen/tuben spricker utan att lossna.

vill du ha lätt och snabbt så skulle jag köra med gaspatron och munstycke, annars funkar väl en bättre SKS eller Blackburn pump med en expanderande gummipackning.

"Om man har många pumpar som är kass för att pumphuvudet (som gängas fast på ventilen) fastnar hårdare i ventilen än ventilen sitter fast i däcket så att ventilen fastnar i pumpen när man tar loss den (krånglig beskrivning men jag hoppas att någon fattar). "

Tips; Skruva fast ventilen lite lätt med en polygrip så kan du använda vilken pump som helst.
Problemet är inte pumpen utan fysiken ; )

clintus sa:
Det ska tydligen vara så enligt Cube så har de olika växelöron till SRAM och Shimano.
Är nog snarare så att de har växelöra för vanliga SRAM och Shimano och ett annat för Shimano Direct Mount.
Deoren du har är inte Direct Mount (eller snarare har "Direct Mount" aluminiumbiten inbyggd - så det blir tårta på tårta).
Visst är Shimano käcka....

Edit: Typ bolltolva :-) Sorry :-)

Senast ändrad:
"Fast ska man låna ut pumpen blir det krångligt om alla ska behöva komma ihåg att skruva fast ventilen igen :)"

Jaa, fast alltså, ventilen ska inte skruvas fast ordentligt efter att man pumpar utan innan ju?
Jag menar alltså att ventilen måste sitta fast i godset hårdare ifrån början än du/ triathlet lyckas med handkraft skruva på pumpen.
Jag hajar ditt problem men man måste inte gänga på pumphöljet för kung och fosterland?
En tävlingsdeltagare dyker väl knappast upp med en hoj till ett race utan att veta hur man fyller på luft i däcken oavsett vilken pump som råkar stå till buds?

Havoc 5 sa:
"Fast ska man låna ut pumpen blir det krångligt om alla ska behöva komma ihåg att skruva fast ventilen igen :)"

Jaa, fast alltså, ventilen ska inte skruvas fast ordentligt efter att man pumpar utan innan ju?
Jag menar alltså att ventilen måste sitta fast i godset hårdare ifrån början än du/ triathlet lyckas med handkraft skruva på pumpen.
Jag hajar ditt problem men man måste inte gänga på pumphöljet för kung och fosterland?
En tävlingsdeltagare dyker väl knappast upp med en hoj till ett race utan att veta hur man fyller på luft i däcken oavsett vilken pump som råkar stå till buds?
Tyvärr kan många inte pumpa sin cykel (det hjälper väl inte att de är superstressade) och de är lite för många för att jag ska kunna hjälpa dem.
Det slog mig att det kanske är bättre att bara köpa nya pumphuvud istället för nya pumpar men det måste ju vara bra krångelfria saker i så fall.

Jag har ett par LOOK Keo 2 max pedaler. Det finns en skruv där man ändrar hur hårt pedalen skall sitta. Hur hårt mätt i Nm kan man dra åt den skruven samt hur vet man hur hårt man vill ha?

"Det slog mig att det kanske är bättre att bara köpa nya pumphuvud istället för nya pumpar men det måste ju vara bra krångelfria saker i så fall."

Okej jag förstår. Som sagt, här snackar vi fysik och jag kan inte hjälpa dej.
Har tusentals gånger gett mej på dessa jävla lagar och för det mesta misslyckats kapitalt.
Mina försök i kombination med mitt oregerliga humör och bristande tålamod har i regel resulterat i onödiga (hutlösa) utgifter samt att jag lyckats skrämma skiten ur både barn och grannar (bor i lägenhet).
I ditt fall så är nog nya pumphuvuden en grym idé. Lycka till.

Peach sa:
Jag har ett par LOOK Keo 2 max pedaler. Det finns en skruv där man ändrar hur hårt pedalen skall sitta. Hur hårt mätt i Nm kan man dra åt den skruven samt hur vet man hur hårt man vill ha?

Jag vet inte max men du får pröva dig fram. Vissa gillar att sitta hårt, andra mindre hårt.

Vilket av hjulen på bilden ska sitta närmast respektive längst ifrån kassetten?

Måste en kedja vara i jämnt antal länkar? Dvs 114, 116 etc eller kan man lika gärna ha 115 länkar?

Bilagor

• Skärmklipp.PNG
    Skärmklipp.PNG
    53.6 KB · Besök: 44
Brukar det inte stå på hjulen?
Och så vitt jag kan se så kan man identifiera ett av dom på bilden, och sedan med uteslutningsmetoden komma fram till vart det andra ska sitta.

Hjulning sa:
Måste en kedja vara i jämnt antal länkar? Dvs 114, 116 etc eller kan man lika gärna ha 115 länkar?

Eftersom en kedja består av lika dela innerlänkar och ytterlänkar bör kedjan ha ett jämnt antal länkar om den skall "gå ihop". Sedan kan man fuska med halvlänkar, men det finns mig veterligen inte till cykelkedjor.

Hjulning sa:

G-pulley överst, Tension pulley nederst. Tänk vilken det är som spänner kedjan.

Och kedjan måste ha ett jämnt antal länkar, om du ska få ihop den. Annars måste du använda en halvlänk.

Edit. Var visst puckåtta på den,

Senast ändrad:
Kikon sa:
Hjulning sa:

G-pulley överst, Tension pulley nederst. Tänk vilken det är som spänner kedjan.

Och kedjan måste ha ett jämnt antal länkar, om du ska få ihop den. Annars måste du använda en halvlänk.

Edit. Var visst puckåtta på den,

Tack för svaren!

Frågan om kedjan var nog mer om man måste ha jämnt antal par med inner och ytterlänkar.

Jag ska köpa en ny cross och velar mellan två storlekar:

Om båda storlekarna har samma sadelrörslutning och jag har sadeln på en viss höjd så blir avståndet mellan sadel och vevparti samma va?
(alltså hur långt bak sadeln kommer i förhållande till vevpartiet)

Senast redigerad av en moderator:
Stewe sa:

Om båda storlekarna har samma sadelrörslutning och jag har sadeln på en viss höjd så blir avståndet mellan sadel och vevparti samma va?
Korrekt, med samma sadelrörsvinkel så påverkas inte förhållandet vevparti-sadel. Förutsatt samma sadelstolpe/sadel och injustering naturligtvis.

eketjall sa:
Stewe sa:

Korrekt, med samma sadelrörsvinkel så påverkas inte förhållandet vevparti-sadel. Förutsatt samma sadelstolpe/sadel och injustering naturligtvis.

bra, tack

Finns det någon gräns för hur många gånger man kan byta namn på happy? Jag trivs verkligen inte med mitt nya namn och skulle vilja gå tillbaka till mitt gamla.

Alexander_kyckling sa:
Finns det någon gräns för hur många gånger man kan byta namn på happy? Jag trivs verkligen inte med mitt nya namn och skulle vilja gå tillbaka till mitt gamla.

Det finns väl vad jag har förstått ett par användare som har genomgått ett flertal metamorfoser så ställ frågan till "di som har hann öm'ett" :-D
Vad har du att förlora?

Jag får ta och maila och fråga helt enkelt.

Det är väl inget fel på Alexander eller Alexander kyckling, det är bara helt enkelt inte jag. Jag får hela tiden gå tillbaka till och se vem det var som skrivit mina egna inlägg.

Det finns tydligen subforum till Happy. Hur funkar dom?
Är det föreningar eller andra mer eller mindre organiserade grupper som "driver" dom?
Krävs det inbjudan för att delta i dom eller ens få veta vilka dom är?

eketjall sa:
Det finns tydligen subforum till Happy. Hur funkar dom?
Är det föreningar eller andra mer eller mindre organiserade grupper som "driver" dom?
Krävs det inbjudan för att delta i dom eller ens få veta vilka dom är?
På fråga 2 och 3 är svaret ja, åtminstone är det ett alternativ.

Jag gissar att moderatorerna har åtminstone ett också :)

Tillbaka
Topp