Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Stewe sa:För mig är det inte frågan om cx-tävling där man springer med hojen på axeln, mera cx cykling på stigar och grusvägar
gärna med förkärlek för slingriga stigar i skogen.
Stewe sa:CX 1x11 eller 2x11?
Om jag köper en Pickenflick, frågan är om man ska ta en med Rival 1x11 eller rival 2x11
Jag är sugen på att prova 1x11 men är rädd att jag blir besviken för att växlarna kanske inte räcker till.
Är det bättre att ta en 2x11 och sen ev. testa och bygga om den med en NW fram och en 11-36 kassett bak?
Tar man en 1x11 från början så blir det bökigare att bygga om?
den med 1x11 har 42 fram och bak en kassett med:
11,12,13,15,17,19,22,25,28,32,36
den med 2x11 har 46/36 fram och bak en kassett med:
11,12,13,14,15,17,19,22,25,28,32
Jag gillar den cleana looken på 1x11
Ni som kör CX med 1x11, upplever ni att det räcker till?
Tänker på branta knixiga stigningar i skogen, räcker 42 fram och 36 bak?
För mig är det inte frågan om cx-tävling där man springer med hojen på axeln, mera cx cykling på stigar och grusvägar
skier sa:Jag kör lite landsväg till och från min mtb-cykling med en cykel som har sram X01 11-delat, jag stör mig på att det är för långt mellan stegen i växlarna, hade jag köpt en cx som inte var ren tävlingscykel hade jag helt klart valt tvådelat fram.
Edit: nu läste jag vad du skrev... ser ut att vara en hyfsat tätstegad kassett på cykeln med singelklinga fram men då tror jag det blir jobbigt i branta uppförsbackar istället, 42/36 är en rätt manlig utväxling...
Nu brukar ju 36/27 (eller 38/27 vid 130bcd) klassas som när det går fortare att jogga med hojen på axeln än att cykla.Stewe sa:...räcker 42 fram och 36 bak... ...cykling på stigar och grusvägar gärna med förkärlek för slingriga stigar i skogen.
mikipedia_ sa:Hur vet man om det är ens pike som knakar?
Jag har ett knak som kommit nu på slutet, har bytt pedaler, lossat sadeln och kollat drevbultarna, sadelstolpen och ja allt jag kan tänkas komma på. Men lik förbannat så knakar det!
Om det skulle vara pike knak, ska man bara säga det till lbsen som en reklamation?
BjornR sa:mikipedia_ sa:Hur vet man om det är ens pike som knakar?
Jag har ett knak som kommit nu på slutet, har bytt pedaler, lossat sadeln och kollat drevbultarna, sadelstolpen och ja allt jag kan tänkas komma på. Men lik förbannat så knakar det!
Om det skulle vara pike knak, ska man bara säga det till lbsen som en reklamation?
Lägg cykeln uppåner och belasta gaffeln fram och tillbaka. Knaket kommer från styrkronan/styrröret. Är det knak så skulle jag reklamera och skaffat en lyrik. Tråkigt att få en ny piké (hört att piké blivit poppis igen) och samma knak uppstår.
Om det måste vara rakt 1-1/8" styrrör skulle jag gissa att du blir tvungen nöja dig med quick release.rikard sa:Jag letar lite lågintensivt efter en gaffel med skivbromsfäste och genomgående axel, för gravelbike/cx, men med det ytterligare kravet att det skall vara rakt styrrör, 1 1/8. Allt på marknaden verkar vara tapered nuförtiden. Borde jag ge upp letandet?
Jag har gjort det iaf.Skral sa:När man byter kedja, återanvänder man kedjelåset från gamla kedjan?
Skral sa:När man byter kedja, återanvänder man kedjelåset från gamla kedjan?
Bengt-re sa:Skral sa:När man byter kedja, återanvänder man kedjelåset från gamla kedjan?
Nä. Ny kedja. Nya kedjelås.
Konkret sa:Jag snackar snabblås nu. Wippperman connex motsvarande.
Bengt-re sa:Konkret sa:Jag snackar snabblås nu. Wippperman connex motsvarande.
Ja jag åsså fast kmc. Man får med ett per kedja. Snabblås.
NLC sa:När det ser ut så här är det lite sent ...
rikard sa:Om sitften på låset är slitna så bör man byta kedjelåset.
http://www.sheldonbrown.com/chains.html figur 2 visar ett slitet stift.
Om man har haft samma kedjelås på kedjan sedan den var ny, är förmodligen kedjelåsets stift lika slitna som resten av kedjans.
skier sa:Stewe sa:CX 1x11 eller 2x11?
Om jag köper en Pickenflick, frågan är om man ska ta en med Rival 1x11 eller rival 2x11
Jag är sugen på att prova 1x11 men är rädd att jag blir besviken för att växlarna kanske inte räcker till.
Är det bättre att ta en 2x11 och sen ev. testa och bygga om den med en NW fram och en 11-36 kassett bak?
För mig är det inte frågan om cx-tävling där man springer med hojen på axeln, mera cx cykling på stigar och grusvägar
Jag kör lite landsväg till och från min mtb-cykling med en cykel som har sram X01 11-delat, jag stör mig på att det är för långt mellan stegen i växlarna, hade jag köpt en cx som inte var ren tävlingscykel hade jag helt klart valt tvådelat fram.
Edit: nu läste jag vad du skrev... ser ut att vara en hyfsat tätstegad kassett på cykeln med singelklinga fram men då tror jag det blir jobbigt i branta uppförsbackar istället, 42/36 är en rätt manlig utväxling...[/quote
Usch, nu blev det jobbigt....
Nu rear dom pickenflick med 1x11 för 1300 Pund
http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOPICKRIV1/on-one-pickenflick-sram-rival-1-cyclocross-bike
Jag sitter och jämför utväxlingarna och tycker nog inte att högsta/lägsta skilljer så himla mycket.
det enda drevet jag kan tänka mig att jag skulle sakna på 1x11 är 14,
det kan kännas som ett hopp mellan 13 och 15 när man ligger och nöter grusvägar?
42-11 trampar man ur det på normal grusvägskörning?
Det kommer nog aldrig bli aktuellt för mig att sätta på slicks och köra landsväg.
frågan är om 42-36 räcker i lite brantare stigningar och med lite lösare underlag.
Nån skrev på nått forum att utväxlingen räcker för att orka trampa runt när det är lite brant, men på löst underlag (blött gräs mm) så spinner man loss?
NickPick sa:Kom att tänka på en sak... Det verkar ju vara populärt med testcyklar med vikter i någon slags korg för att köra typ intervaller osv på. Duger det inte bra att köra intervaller på typ en spinningcykel inomhus? Pulsen ska väl upp till minst x procent av maxkapacitet, bara?
Stewe sa:skier sa:Stewe sa:CX 1x11 eller 2x11?
Jag kör lite landsväg till och från min mtb-cykling med en cykel som har sram X01 11-delat, jag stör mig på att det är för långt mellan stegen i växlarna, hade jag köpt en cx som inte var ren tävlingscykel hade jag helt klart valt tvådelat fram.
Edit: nu läste jag vad du skrev... ser ut att vara en hyfsat tätstegad kassett på cykeln med singelklinga fram men då tror jag det blir jobbigt i branta uppförsbackar istället, 42/36 är en rätt manlig utväxling...
Usch, nu blev det jobbigt....
Nu rear dom pickenflick med 1x11 för 1300 Pund
http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOPICKRIV1/on-one-pickenflick-sram-rival-1-cyclocross-bike
Jag sitter och jämför utväxlingarna och tycker nog inte att högsta/lägsta skilljer så himla mycket.
det enda drevet jag kan tänka mig att jag skulle sakna på 1x11 är 14,
det kan kännas som ett hopp mellan 13 och 15 när man ligger och nöter grusvägar?
42-11 trampar man ur det på normal grusvägskörning?
Det kommer nog aldrig bli aktuellt för mig att sätta på slicks och köra landsväg.
frågan är om 42-36 räcker i lite brantare stigningar och med lite lösare underlag.
Nån skrev på nått forum att utväxlingen räcker för att orka trampa runt när det är lite brant, men på löst underlag (blött gräs mm) så spinner man loss?
me.I.am sa:Dags för min fråga.
Har en TREK CrossRip LTD 2014
Vad är det? CX/Gravel/Touring? Har väldigt dålig koll på varianterna som finns idag, det enda jag vet är att den är bra.
HåkanC sa:+1Rattnalle sa:Det är inte ens säkert att det är rent fett. Det borde vara monteringspasta.
Och med en alustolpe bör det tom vara alupasta
Typ sådan här
40SEK för en tub: http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Ovriga-smorjmedel/Aluminiumpasta-2000017188/
/Håkan
Rattnalle sa:Det som redan är påsmetat duger förmodligen utmärkt.
Får du problem med att stolpen glider kan du ju omvärdera det men annars finns ingen anledning att krångla till det.
Potatismos sa:Rattnalle sa:Det som redan är påsmetat duger förmodligen utmärkt.
Får du problem med att stolpen glider kan du ju omvärdera det men annars finns ingen anledning att krångla till det.
Done and done. Tack för svaret. En bonusängslighet: Vågar man ens sätta fast cykeln, via sadelstolpen, i mekstället? Känns som att något kommer böja/spricka av sin egen vikt.
Topp tre dummaste frågor-kvalificering right there. :)
Bengt-re sa:Jag har gjort det extremt många gånger och inget ont händer. Jag skulle inte våga cykla på en cykel där sadelstolpen var så klen att den inte höll för cykel. Du väger ju säkert 70+ och cykeln 15- Stolpen håller för dig då håller den för att hänga cykeln i. Jag lovar.
Rival 22, eller om du vill ha Shimano, 105 (/Ultegra).Potatismos sa:Vilka fälgbromsar ger mest bang for the buck att ersätta tektro-bromsarna med, sora, tiagra, 105 etc?
Potatismos sa:Hur får jag av den där plastbiten som sitter för att skydda framgaffeln utan att skada någonting? Sitter som berget.