Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

emmer sa:
Potatismos sa:
Vilka fälgbromsar ger mest bang for the buck att ersätta tektro-bromsarna med, sora, tiagra, 105 etc?
Rival 22, eller om du vill ha Shimano, 105 (/Ultegra).
(Campa dual pivot kan man tyvärr inte rekommendera till Shimanoreglage eftersom det blir svårt att byta hjul då :-) )

Thx, blir kanske 105. Vad gör finare fälgbromsar som inte billigare gör? Pincipen är ju enkel... :)

Potatismos sa:
emmer sa:
Potatismos sa:
Vilka fälgbromsar ger mest bang for the buck att ersätta tektro-bromsarna med, sora, tiagra, 105 etc?
(Campa dual pivot kan man tyvärr inte rekommendera till Shimanoreglage eftersom det blir svårt att byta hjul då :-) )

Thx, blir kanske 105. Vad gör finare fälgbromsar som inte billigare gör? Pincipen är ju enkel... :)

Är lättare?

Bengt-re sa:
Potatismos sa:
emmer sa:
Potatismos sa:
Tnx, blir kanske 105. Vad gör finare fälgbromsar som inte billigare gör? Principen är ju enkel... :)
Är lättare?

Snarare är styvare utan att bli tyngre.
Rör man sig vidare upp i grupphierarkin så bli de ju lättare utan att bli vekare.
Bang for buck är väl att köpa en bra frambroms och behålla den befintliga enklare bak.

me.I.am sa:
"42-11 trampar man ur det på normal grusvägskörning?"
Nej, jag skulle inte göra det på grusväg iaf, 90 är ingen direkt hög kadens och det ger 44km/h, 100 ger 49km/h.

Tack, det låter som att det räcker till med råge till mina klena ben :-)

I så fall kan man kanske prova sig fram och gå ner på 40 eller kanske till och med 38 fram?
För mig är inte toppfarten viktig, snarare klättringsförmågan.

Jag funderar på att skaffa navdynamo till pendlarcrossen. Finns det någon som helst anledning att inte bara köpa Biltemas hjul för 700 kr och vara nöjd? Mer än möjligtvis att det inte har snabbkoppling.

Rattnalle sa:
Jag funderar på att skaffa navdynamo till pendlarcrossen. Finns det någon som helst anledning att inte bara köpa Biltemas hjul för 700 kr och vara nöjd? Mer än möjligtvis att det inte har snabbkoppling.

Jag har haft ett och det fungerade till den cykeln blev stulen iaf. Det har dock på en skitställapåstanskräpcykel men där dög det mer än det sög.

Rattnalle sa:

Nej. Fast, BTs billiga Shimanonav ger bara 2,4 W ut och 3 W är vad du vill ha för att kunna driva lyse både bak och fram. I någon ordning.

Pfaff sa:
Rattnalle sa:

Nej. Fast, BTs billiga Shimanonav ger bara 2,4 W ut och 3 W är vad du vill ha för att kunna driva lyse både bak och fram. I någon ordning.
Det var bra info. Det får jag kolla upp.

Nån som har byggt om era RS pike gafflare med den uppdaterade blåsen? Nått man ska ångest över är det en hyffsad lätt procedur eller ska man lämna in gaffeln för sånt?

Rattnalle sa:
Pfaff sa:
Rattnalle sa:

Det var bra info. Det får jag kolla upp.

Alla biltemahjul jag köpt har behövt justeras, några reklameras för hack i lagerbanor pga våld på fabriken som skruvar ihop hjul. Vet inte om maskinen som skruvar ihop hjul med navdynamo är lika illa inställd.

Om man har en fälg som man inte reder ut vilka hål som är höger och vilka som är vänster, är man blind eller dum i huvudet då? Eller finns det fälgar som där alla hålen är borrade "dead center" ?

EDIT: ja, uppenbarligen

Senast ändrad:
Finns det något sätt att kolla om man har rätt reach?camber med 75mm styrstam och 720-styre (stammen original). Tycker att jag lutar mig för mycket på styret... Bör jag testa min 90-stam?

Fråga 1: Köpte en ny landvägscykel för någon vecka sedan, och plockade precis bort några klistermärken som satt på den (varningslappar á la USA) varpå det såklart blev klister kvar på ramen. Tips på hur jag får bort det? Testat med lacknafta utan framgång.

Fråga 2: Är ny inom landsvägscykling, och inte helt van vid sadeln. Vänjer man sig så att man inte får ont i sittbenen dagen efter, eller bör jag byta sadel?

Hydraulisk skivbroms. Från att ha fungerat perfekt så ligger den på hela tiden så fort man använt den minsta lilla. Stannar man (så den kallnar?) så kan man cykla igen efter ca 30 sek. Vatten i bromsvätska eller vad kan var fel?

Orwar sa:
Wilkas sa:
Nån som har byggt om era RS pike gafflare med den uppdaterade blåsen?

Vad är det här för nåt som jag missat?

Själva blåsan är inte ny men tätningar till den ska va uppgraderade.
Alla ny delar ska tydligen följa med i deras full service kitt.
11.4018.027.004 Service Kit Full - PIKE Dual Position Air Upgraded (includes upgraded SealHead, dual position air and damper seals and hardware)
https://www.bike-components.de/de/R...Pike-Dual-Position-Air-ab-Modell-2014-p47365/

Senast ändrad:
Wilkas sa:
Orwar sa:
Wilkas sa:
Nån som har byggt om era RS pike gafflare med den uppdaterade blåsen?

Vad är det här för nåt som jag missat?

Själva blåsan är inte ny men tätningar till den ska va uppgraderade.
Alla ny delar ska tydligen följa med i deras full service kitt.
11.4018.027.004 Service Kit Full - PIKE Dual Position Air Upgraded (includes upgraded SealHead, dual position air and damper seals and hardware)
https://www.bike-components.de/de/R...Pike-Dual-Position-Air-ab-Modell-2014-p47365/

Åhå. Tackar för info.

magnil sa:
Hydraulisk skivbroms. Från att ha fungerat perfekt så ligger den på hela tiden så fort man använt den minsta lilla. Stannar man (så den kallnar?) så kan man cykla igen efter ca 30 sek. Vatten i bromsvätska eller vad kan var fel?
Hade det varit på en VAZ 2106 så hade jag sagt att du skulle kolla så att kulmuttern på bromsservon inte var för långt utskruvad så att i sin tur huvudbromscylindern inte går tillbaka helt.

Nu är jag dock inte helt insatt i den exakta konstruktionen på hydrauliska cykelbromsar men det skulle ju kunna vara något liknande. Att cylindern vid reglaget inte går tillbaka ordentligt av någon anledning så att återflödet av hydraulolja blir alldeles för långsamt.
Eller för all del ett kärvande bromsok.

oatp1b1 sa:
Fråga 2: Är ny inom landsvägscykling, och inte helt van vid sadeln. Vänjer man sig så att man inte får ont i sittbenen dagen efter, eller bör jag byta sadel?

Jag brukar vänja mig efter några gånger, men det kommer tillbaka om jag gör uppehåll på någon månad eller så. Dock har jag inte kört så många heldagspass så jag vet inte hur det skulle kännas då.

Det kan ju också vara så att din sadel inte alls passar dig, så blir det inte bättre kan man ju testa att byta.

oatp1b1 sa:
Är ny inom landsvägscykling, och inte helt van vid sadeln. Vänjer man sig så att man inte får ont i sittbenen dagen efter, eller bör jag byta sadel?
Visst "tränar man upp" röven en smula men i princip ska det kännas bra på studs, och det man kan känna de två á tre första gångerna är en smula ömhet om man trycker vid sittbenen. I princip samma som man känner om man går från tvåtimmarsturer till sextimmarsturer.
Men då man sitter så länge och så på samma position så är injustering av sadeln (höjd i förhållande till pedalerna, i längdled i förhållande till pedalerna och lutning så att länden trivs med axelpositionen) väldigt viktig. Och man vänjer sig aldrig vid en feljusterad sadel, eller en sadel som inte passar röven, utan det är en konstant källa till irritation (i dubbel bemärkelse kan hända...).

Fick bra ont i PELVIS efter 2,5 mil på min cykelcross med giant originalsadel. Ska nog testa tipset att vinkla ner sadeln lite innan jag byter. Sitter ju mycket mer upprätt på mtb som jag är van vid.
Svårt det där.

En gång fick jag ont som fan i pelvis tills jag satte dit en kortare styrstam. Då blev det bra!

NickPick sa:
Fick bra ont i PELVIS efter 2,5 mil på min cykelcross med giant originalsadel. Ska nog testa tipset att vinkla ner sadeln lite innan jag byter. Sitter ju mycket mer upprätt på mtb som jag är van vid.
Svårt det där.

En gång fick jag ont som fan i pelvis tills jag satte dit en kortare styrstam. Då blev det bra!

Ja, alltså så här va

1996-JLS_poisson_avril_010410.jpg

Så kan det gå om trycket pågår under för lång tid. Även känt som "le troisieme testicule"
Se till att sadeln är rätt inställd oc håll hygienen i topp...

Huvva. Mellan pung och anus... Där sitter pelvis enligt Robert Gustafsson!

Sitter på smala sadlar i vanliga fall... Dock är cxens sadel liite högre samt att styret blir ju lägre. Sadeln är horisontell. Ska nog testa lätt framvinkel på den.

Ska köpa ny vev till sambon. Den nya NX-veven för 89 europengar inklusive X-sync-klinga ligger väldigt bra till.

Hon har 175 nu och det är lite onödigt långt för någon på 163 cm. Dessutom är det precis så att Reverben blev för lång på nya ramen.

Jag tänker mig 170. För visst är 165 lite onödigt kort?

Och så kan jag bumpa en gammal fråga jag hade för ett tag sen. Funkar Shimanos bakväxeltrissor på en SRAM Rival-bakväxel?

Hittar inga billiga SRAM-trissor där jag tänkt handla, bara dyra saker.

Rattnalle sa:
Ska köpa ny vev till sambon. Den nya NX-veven för 89 europengar inklusive X-sync-klinga ligger väldigt bra till.

Hon har 175 nu och det är lite onödigt långt för någon på 163 cm. Dessutom är det precis så att Reverben blev för lång på nya ramen.

Jag är 180 lång och kör 175 på racern och 170 på pendelcrossen. Märker ingen stor skillnad (ingen alls om jag inte hade vetat om det, tror jag). Vevarmslängd verkar ha mycket med tycke och smak att göra, men kortare vevarm slår ju i mindre så varför inte gå kort?

Rattnalle sa:
Och så kan jag bumpa en gammal fråga jag hade för ett tag sen. Funkar Shimanos bakväxeltrissor på en SRAM Rival-bakväxel?

Jag vet inte om det hjälper, men när jag ebayshoppat så har trissorna på vissa ställen marknadsförts som Shimano/SRAM. Jag vågar inte påstå att dom har rätt eller att det alltid gäller.

Olika, skulle jag säga. Min hustru accepterar inte 172.5mm, påpekade att de var för korta utan att jag frågat. 175 mm ska det vara, hon är drygt 170 cm.

Själv är jag 195 och har 180 mm på SS, 175 mm för det mesta men 172.5mm alfinevevar på en höj och kan inte påstå att det märks. För mig.

nisseson sa:
Rattnalle sa:

Jag är 180 lång och kör 175 på racern och 170 på pendelcrossen. Märker ingen stor skillnad (ingen alls om jag inte hade vetat om det, tror jag). Vevarmslängd verkar ha mycket med tycke och smak att göra, men kortare vevarm slår ju i mindre så varför inte gå kort?
Nej det kanske inte spelar så stor roll.

Jag räknade lite snabbt ut att för mig är 175-veven 19 % av benlängden. För henne är 175/170/165 24/23/22 procent.

Skillnaden i hävarm mot bakhjulet (vevlängd/fälgdiameter) innebär i princip ingen skillnad det heller. Varje N på pedalen blir 0,29 N vid fälgen med 175 mm och 0,28 med 165 mm.

Då är det nog mer värt att garantera att 125 mm Reverb passar bra än att behöva gå ner på en 100 mm-stolpe.

Dessutom har hon ju ändå sån där lättrampad 42t-klinga bak :)

xdr sa:
Rattnalle sa:

Jag vet inte om det hjälper, men när jag ebayshoppat så har trissorna på vissa ställen marknadsförts som Shimano/SRAM. Jag vågar inte påstå att dom har rätt eller att det alltid gäller.
Jag har noterat samma sak men googlar jag hittar jag folk som påstår att det är olika också. Att det är olika mängd spel i sidled i övre trissan eller nåt sånt.

Rattnalle sa:
xdr sa:
Rattnalle sa:

Jag har noterat samma sak men googlar jag hittar jag folk som påstår att det är olika också. Att det är olika mängd spel i sidled i övre trissan eller nåt sånt.

Men det är ju en känd mod på shimano att sätta ett övre länkhjul med mindre spel om man vill ha hårdare växlingar och större känslighet för feljustering.

Jag tappade ju delen man växlar till mindre bakklinga med på min cykel idag. Det sitter shimano slx i-spec(eller vad det heter) där nu.
Kan jag lika gärna köpa ett xt eller blir det inte "bolt on"?

Rattnalle sa:
emmer sa:
Fast nu är ju SRAM kullagrade. men för den skull innebär det ju inte att inte Shimanos bussningslagrade kan funka..
Att slippa kullager ser jag som en bonus :)
Då så.
För det är faktiskt en inte oäven förlust i trasorna så att ha små 10-taggars med bussningar är ett sätt att maximera den :-)

1461568797600719324139.jpg

Är det här rätt? (Växelkablarna)
Jag tycker det ser fel ut men annars måste väl vajrarna korsa varandra under ramen.
Man tänker alltid att man inte behöver fota före man tar isär..

Tillbaka
Topp