Potatismos
Medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Bengt-re sa:Är väl bara att dra rakt ner? Ev flexa benen lite.
Fick slå lite med ett hammarskaft, löste sig :)
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Bengt-re sa:Är väl bara att dra rakt ner? Ev flexa benen lite.
emmer sa:Rival 22, eller om du vill ha Shimano, 105 (/Ultegra).Potatismos sa:Vilka fälgbromsar ger mest bang for the buck att ersätta tektro-bromsarna med, sora, tiagra, 105 etc?
(Campa dual pivot kan man tyvärr inte rekommendera till Shimanoreglage eftersom det blir svårt att byta hjul då :-) )
Potatismos sa:emmer sa:Rival 22, eller om du vill ha Shimano, 105 (/Ultegra).Potatismos sa:Vilka fälgbromsar ger mest bang for the buck att ersätta tektro-bromsarna med, sora, tiagra, 105 etc?
(Campa dual pivot kan man tyvärr inte rekommendera till Shimanoreglage eftersom det blir svårt att byta hjul då :-) )
Thx, blir kanske 105. Vad gör finare fälgbromsar som inte billigare gör? Pincipen är ju enkel... :)
Bengt-re sa:Är lättare?Potatismos sa:Tnx, blir kanske 105. Vad gör finare fälgbromsar som inte billigare gör? Principen är ju enkel... :)emmer sa:Rival 22, eller om du vill ha Shimano, 105 (/Ultegra).Potatismos sa:Vilka fälgbromsar ger mest bang for the buck att ersätta tektro-bromsarna med, sora, tiagra, 105 etc?
me.I.am sa:"42-11 trampar man ur det på normal grusvägskörning?"
Nej, jag skulle inte göra det på grusväg iaf, 90 är ingen direkt hög kadens och det ger 44km/h, 100 ger 49km/h.
Rattnalle sa:Jag funderar på att skaffa navdynamo till pendlarcrossen. Finns det någon som helst anledning att inte bara köpa Biltemas hjul för 700 kr och vara nöjd? Mer än möjligtvis att det inte har snabbkoppling.
Rattnalle sa:Jag funderar på att skaffa navdynamo till pendlarcrossen. Finns det någon som helst anledning att inte bara köpa Biltemas hjul för 700 kr och vara nöjd? Mer än möjligtvis att det inte har snabbkoppling.
Det var bra info. Det får jag kolla upp.Pfaff sa:Rattnalle sa:Jag funderar på att skaffa navdynamo till pendlarcrossen. Finns det någon som helst anledning att inte bara köpa Biltemas hjul för 700 kr och vara nöjd? Mer än möjligtvis att det inte har snabbkoppling.
Nej. Fast, BTs billiga Shimanonav ger bara 2,4 W ut och 3 W är vad du vill ha för att kunna driva lyse både bak och fram. I någon ordning.
Rattnalle sa:Det var bra info. Det får jag kolla upp.Pfaff sa:Rattnalle sa:Jag funderar på att skaffa navdynamo till pendlarcrossen. Finns det någon som helst anledning att inte bara köpa Biltemas hjul för 700 kr och vara nöjd? Mer än möjligtvis att det inte har snabbkoppling.
Nej. Fast, BTs billiga Shimanonav ger bara 2,4 W ut och 3 W är vad du vill ha för att kunna driva lyse både bak och fram. I någon ordning.
Wilkas sa:Nån som har byggt om era RS pike gafflare med den uppdaterade blåsen?
Orwar sa:Wilkas sa:Nån som har byggt om era RS pike gafflare med den uppdaterade blåsen?
Vad är det här för nåt som jag missat?
trailbiker sa:Byt och prova. Eller en bikefit...
Wilkas sa:Orwar sa:Wilkas sa:Nån som har byggt om era RS pike gafflare med den uppdaterade blåsen?
Vad är det här för nåt som jag missat?
Själva blåsan är inte ny men tätningar till den ska va uppgraderade.
Alla ny delar ska tydligen följa med i deras full service kitt.
11.4018.027.004 Service Kit Full - PIKE Dual Position Air Upgraded (includes upgraded SealHead, dual position air and damper seals and hardware)
https://www.bike-components.de/de/R...Pike-Dual-Position-Air-ab-Modell-2014-p47365/
Hade det varit på en VAZ 2106 så hade jag sagt att du skulle kolla så att kulmuttern på bromsservon inte var för långt utskruvad så att i sin tur huvudbromscylindern inte går tillbaka helt.magnil sa:Hydraulisk skivbroms. Från att ha fungerat perfekt så ligger den på hela tiden så fort man använt den minsta lilla. Stannar man (så den kallnar?) så kan man cykla igen efter ca 30 sek. Vatten i bromsvätska eller vad kan var fel?
oatp1b1 sa:Fråga 2: Är ny inom landsvägscykling, och inte helt van vid sadeln. Vänjer man sig så att man inte får ont i sittbenen dagen efter, eller bör jag byta sadel?
Visst "tränar man upp" röven en smula men i princip ska det kännas bra på studs, och det man kan känna de två á tre första gångerna är en smula ömhet om man trycker vid sittbenen. I princip samma som man känner om man går från tvåtimmarsturer till sextimmarsturer.oatp1b1 sa:Är ny inom landsvägscykling, och inte helt van vid sadeln. Vänjer man sig så att man inte får ont i sittbenen dagen efter, eller bör jag byta sadel?
NickPick sa:Fick bra ont i PELVIS efter 2,5 mil på min cykelcross med giant originalsadel. Ska nog testa tipset att vinkla ner sadeln lite innan jag byter. Sitter ju mycket mer upprätt på mtb som jag är van vid.
Svårt det där.
En gång fick jag ont som fan i pelvis tills jag satte dit en kortare styrstam. Då blev det bra!
Rattnalle sa:Ska köpa ny vev till sambon. Den nya NX-veven för 89 europengar inklusive X-sync-klinga ligger väldigt bra till.
Hon har 175 nu och det är lite onödigt långt för någon på 163 cm. Dessutom är det precis så att Reverben blev för lång på nya ramen.
Jag tänker mig 170. För visst är 165 lite onödigt kort?
Rattnalle sa:Och så kan jag bumpa en gammal fråga jag hade för ett tag sen. Funkar Shimanos bakväxeltrissor på en SRAM Rival-bakväxel?
Hittar inga billiga SRAM-trissor där jag tänkt handla, bara dyra saker.
Nej det kanske inte spelar så stor roll.nisseson sa:Rattnalle sa:Ska köpa ny vev till sambon. Den nya NX-veven för 89 europengar inklusive X-sync-klinga ligger väldigt bra till.
Hon har 175 nu och det är lite onödigt långt för någon på 163 cm. Dessutom är det precis så att Reverben blev för lång på nya ramen.
Jag tänker mig 170. För visst är 165 lite onödigt kort?
Jag är 180 lång och kör 175 på racern och 170 på pendelcrossen. Märker ingen stor skillnad (ingen alls om jag inte hade vetat om det, tror jag). Vevarmslängd verkar ha mycket med tycke och smak att göra, men kortare vevarm slår ju i mindre så varför inte gå kort?
Jag har noterat samma sak men googlar jag hittar jag folk som påstår att det är olika också. Att det är olika mängd spel i sidled i övre trissan eller nåt sånt.xdr sa:Rattnalle sa:Och så kan jag bumpa en gammal fråga jag hade för ett tag sen. Funkar Shimanos bakväxeltrissor på en SRAM Rival-bakväxel?
Jag vet inte om det hjälper, men när jag ebayshoppat så har trissorna på vissa ställen marknadsförts som Shimano/SRAM. Jag vågar inte påstå att dom har rätt eller att det alltid gäller.
Rattnalle sa:Jag har noterat samma sak men googlar jag hittar jag folk som påstår att det är olika också. Att det är olika mängd spel i sidled i övre trissan eller nåt sånt.xdr sa:Rattnalle sa:Och så kan jag bumpa en gammal fråga jag hade för ett tag sen. Funkar Shimanos bakväxeltrissor på en SRAM Rival-bakväxel?
Jag vet inte om det hjälper, men när jag ebayshoppat så har trissorna på vissa ställen marknadsförts som Shimano/SRAM. Jag vågar inte påstå att dom har rätt eller att det alltid gäller.
Att slippa kullager ser jag som en bonus :)emmer sa:Fast nu är ju SRAM kullagrade. men för den skull innebär det ju inte att inte Shimanos bussningslagrade kan funka..
Då så.Rattnalle sa:Att slippa kullager ser jag som en bonus :)emmer sa:Fast nu är ju SRAM kullagrade. men för den skull innebär det ju inte att inte Shimanos bussningslagrade kan funka..
Rattnalle sa:Den snygga lösningen är att de korsar under ramen.
Ja nej då blir det kanske inte så snyggt :)NLC sa:Rattnalle sa:Den snygga lösningen är att de korsar under ramen.
Om det går, ibland sitter ju ramfästena vid styrhuvudet för långt upp / fram för att vajern inte ska skava mot lacken