Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Min Pike drar ihop sig lite, har förståt att det är för mycket fett nån stans. Men vart? Gärna en bild på den där lilla kanalen/spåret somblir igen geggat:-)

mikipedia_ sa:
mikipedia_ sa:
Min Pike drar ihop sig lite, har förståt att det är för mycket fett nån stans. Men vart? Gärna en bild på den där lilla kanalen/spåret somblir igen geggat:-)

Bump.
Du kan inte missa det om du tar ut luftpistongen.

Men när min Revelation gjorde samma sak tömde jag bara negativa med ventilen i botten sen verkade spåret blåsas rent när gaffeln fylldes om från noll igen. Men Pike saknar den där ventilen har jag förstått.

Rattnalle sa:
mikipedia_ sa:
mikipedia_ sa:

Bump.
Du kan inte missa det om du tar ut luftpistongen.

Men när min Revelation gjorde samma sak tömde jag bara negativa med ventilen i botten sen verkade spåret blåsas rent när gaffeln fylldes om från noll igen. Men Pike saknar den där ventilen har jag förstått.

Ahaa jag behöver alltså plocka bort mer än yttebenen för å se. Då är det inte så konstigt att jag missat tidigare:-)

Kör min gamla cyclepro mtb som pendlare,
Har tryckt dit en niodelad lvg kasett och mtb växeln som kastar runt på kedjan gör inte riktigt jobbet, tänkte ge den sparken och införskaffa en 105 lvg växel i stället.
Men då kom osäkerheten, passar en lvg växel på mitt mtb växelöra?
Säkert jätte dum fråga men inte så självklart för mig.

Byt varjar och höljen, ny kedja och justera så fungerar det bra igen.

Ska du ha en ny växel som köp en Sora 3500. Billig, bra och klarar av 11-32 kassett också.

Alla höljen är nya och vajern lika så, får inte den inre Tristan att vara tillräckligt nära kassetten. Tror det är där problemet ligger.
Den missar växlingar både uppåt och neråt, men när jag har den i mekstället blir det kanon ?.
Eller vad tror du kan vara felet?
Irriterande när man inte får ordning på grejerna.

Låter som om fjädern släppt (vilket inte är första gången i shimanohistorien om man säger så).
En möjlighet är att plocka isär och peta tillbaka fjäderändorna i sina hål (och ev kröka till ändan så den blir rät).
Räkna med massa spårryttare och jox i växeln.

Men för att återgå till grundfrågan:
Ja M10x1 är M10x1 och det har nog inte funnits något annat de senaste trettio åren...

(Nu kan Bengt sätta punkt :-) )

?

Jag insåg att jag upprepade redan sagda saker så punkterade bort mitt överflödiga inlägg.

En ny sora 3500 löser nog problemet annars. 220 pix är billigt och den tar 11-32 kassetter om man känner för det. 105 växeln tar väl 28 som max.

Jag får inte min bakbroms att bete sig. Jag har SRAM DB5-bromsar och frambromsen fungerar bra. Bakbromsen har dock inte lika mycket fjong när man släpper bromshandtaget. Jag har luftat bromsen två gånger, igår stod jag och drog ur bubblor hur länge som helst. Precis när den är nyluftad - i ungefär en kvart - så är det bra fjong i reglaget, sedan återgår den till att vara lite trögare än frambromsen.

Nu har jag inte hunnit testa i solsken än, tidigare så har det varit så att när jag bromsar och sedan släpper reglaget när cykeln stått i solen så går det inte tillbaka och bromsen fortsätter ligga på skivan. Det handlar alltså inte om att innanmätet expanderar utan snarare att det trögar till sig i värmen.

Frågeställningen är: Är jag dålig på att lufta bromsar, är bromssystemet helt enkelt dåligt; är det för lite bromsvätska i systemet, är det för mycket? Bör jag köpa nya bromsar?

Med spd så verkar jag "lägga tryck" på min högra fots utsida (dvs mot lilltån). Hur löser man det enklast? Egentligen bär jag väl bikefitea på riktigt men just nu har jag inte tid.
Kan man sätta en bricka under cleaten?

RobertW sa:
Jag får inte min bakbroms att bete sig. Jag har SRAM DB5-bromsar och frambromsen fungerar bra. Bakbromsen har dock inte lika mycket fjong när man släpper bromshandtaget. Jag har luftat bromsen två gånger, igår stod jag och drog ur bubblor hur länge som helst. Precis när den är nyluftad - i ungefär en kvart - så är det bra fjong i reglaget, sedan återgår den till att vara lite trögare än frambromsen.
Nu har jag inte hunnit testa i solsken än, tidigare så har det varit så att när jag bromsar och sedan släpper reglaget när cykeln stått i solen så går det inte tillbaka och bromsen fortsätter ligga på skivan. Det handlar alltså inte om att innanmätet expanderar utan snarare att det trögar till sig i värmen.
Frågeställningen är: Är jag dålig på att lufta bromsar, är bromssystemet helt enkelt dåligt; är det för lite bromsvätska i systemet, är det för mycket? Bör jag köpa nya bromsar?

Har du kollat så ventilationen i handtaget ovanför membranet är som den skall?
Byggs det upp tryck där så blir det ju precis som du beskriver.

emmer sa:

Jag förstår inte riktigt vad du menar ( är ny på det här med hydrauliska bromsar). Är det något med Swing-linken eller reservoaren? (Sitter och kollar en genomskärningsbild).

RobertW sa:
emmer sa:

Jag förstår inte riktigt vad du menar ( är ny på det här med hydrauliska bromsar). Är det något med Swing-linken eller reservoaren? (Sitter och kollar en genomskärningsbild).

Troligtvis har packningarna på pistongen svällt en aning. Brukar bli värre när det är varmt.
Reservdels nr: 11.5018.005.003

Har en gammal Univega mtb från 90-talet skulle jag gissa. Sitter Deore-grejer med canti-bromsar.
Kommer reglagen fungera med v-bromsar? Har både vanliga och mini liggande.

Senast ändrad:
Petter.T sa:
RobertW sa:
emmer sa:

Troligtvis har packningarna på pistongen svällt en aning. Brukar bli värre när det är varmt.
Reservdels nr: 11.5018.005.003

Det låter rimligt. Tack så mycket.

Få se om jag vågar mig på tyska Ebay.

Kan någon hjälpa mig med instruktionen för IrDA https://support.microsoft.com/sv-se/kb/3150989.

1. Ska jag skriva det direkt i c:\users\Namn> eller behöver jag gå upp i hierarkin, hur gör jag det i så fall?

2. Steg 1b anger flera kommandon men var slutar respektive kommandon? netcfg ger inget svar medan -u ger att det inte är giltigt. Hur jag ska göra med resterande harang vet jag inte.

Tack på förhand

Vad heter det när man lyfter backdäcket i långsamma tighta tekniska svängar som folk som har koll gör? Det måste man uppenbarligen lära sig

Pand sa:
Kan någon hjälpa mig med instruktionen för IrDA https://support.microsoft.com/sv-se/kb/3150989.

1. Ska jag skriva det direkt i c:\users\Namn> eller behöver jag gå upp i hierarkin, hur gör jag det i så fall?

2. Steg 1b anger flera kommandon men var slutar respektive kommandon? netcfg ger inget svar medan -u ger att det inte är giltigt. Hur jag ska göra med resterande harang vet jag inte.

Tack på förhand

Min tolkning:
1, spelar ingen roll, huvudsaken är att du kör "elevated" alltså med administrationsrättigheter.

2, prova skriv hela harangen exakt som det står sedan enter.

Om jag som mtb:are känner att jag vill bättra på min teknik (bunny hopp, manual, allmän balans os.v) är bmx ett bra alternativ då eller blir det bara att jag lär mig nåt som blir svårt att överföra mellan disciplinerna?

/P

Palle Kuling sa:
Om jag som mtb:are känner att jag vill bättra på min teknik (bunny hopp, manual, allmän balans os.v) är bmx ett bra alternativ då eller blir det bara att jag lär mig nåt som blir svårt att överföra mellan disciplinerna?

/P

Gissningsvis är det den cykel du tänker utföra det på i skogen, som du bör lära dig det på.
Jag har själv ett h-lvete att få upp min Trance på bakhjulet, men det är väl bara att öva antar jag.

Jo jag vågar fråga, men var ska man annars ställa en random fråga?

Jag köpte nya hjul till min Inbred 29, äntligen. Ett par grisbilliga Shimano MT-35or. De duger länge för det
användningsområde cykeln är tänkt för. Fick på¨dem och strippade dem på dekaler och var hur nöjd som
helst i två dagar.

Tredje dagen var det en halvblind SUV-gubbe som var tvungen att putta på mitt bakhjul
med bilen och nu behöver jag rikta det en smula. Inte lika kul längre. Någon som har ett tips på en bra, men
gärna billig ekernippelnyckel som passar på Shimanos stora (3,75 mm?) ekernipplar? Gärna med sexkantsfattning
så att man får bra grepp.

jpa sa:
Pand sa:

Tack på förhand

Min tolkning:
1, spelar ingen roll, huvudsaken är att du kör "elevated" alltså med administrationsrättigheter.

2, prova skriv hela harangen exakt som det står sedan enter.

Tack för hjälpen. Missförstod administrationsrättigheter. Nu blir det enklare att få över data från Polar-klockan.

snajgel sa:
Har en gammal Univega mtb från 90-talet skulle jag gissa. Sitter Deore-grejer med canti-bromsar.
Kommer reglagen fungera med v-bromsar? Har både vanliga och mini liggande.

Troligtvis inte. De drar olika mycket vajer. Det har funnits mini- v som passar till canti- reglage, har du tur är det det du har. Ett annat sätt att ha tur är om dina reglage har en lösning för både v och canti, det borde gå att lista ut genom okulär besiktning. Dubbla hål för nippel, en omställningsskruv eller en plastbit att flytta, samt markering i text.

Bakdäck. Väger lite oxh kör typ aldrig under 1.7 bar... 29x1.95 på fälg med id 29mm.
Konstigt!?

Bilagor

• 20160604_211750.jpg
    20160604_211750.jpg
    144.3 KB · Besök: 80
Är ju renegade "control". Jag vet ju att det fungerar men var nyfiken på ränderna. Hur det har kommit till typ :)

Renegade är ett riktigt fint bakdäck. Har ett thunder burt sprillans nytt men folk säger att man får punka?

Har en racer med 53/29 vevparti, bakväxel 105 5701 och en 11-25 kassett. Kan jag byta till 11-28 eller 11-32 utan problem?

Sen en fråga om min slx 9-delad bakväxel. Jockey hjulet nere ser ut som en kaststjärna, byta?

Tillbaka
Topp