Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

ratatosk sa:
snajgel sa:
Har en gammal Univega mtb från 90-talet skulle jag gissa. Sitter Deore-grejer med canti-bromsar.
Kommer reglagen fungera med v-bromsar? Har både vanliga och mini liggande.

Troligtvis inte. De drar olika mycket vajer. Det har funnits mini- v som passar till canti- reglage, har du tur är det det du har. Ett annat sätt att ha tur är om dina reglage har en lösning för både v och canti, det borde gå att lista ut genom okulär besiktning. Dubbla hål för nippel, en omställningsskruv eller en plastbit att flytta, samt markering i text.

Tack för svar! Får testa minisarna helt enkelt. :)

snajgel sa:
ratatosk sa:
snajgel sa:
Har en gammal Univega mtb från 90-talet skulle jag gissa. Sitter Deore-grejer med canti-bromsar.
Kommer reglagen fungera med v-bromsar? Har både vanliga och mini liggande.
Troligtvis inte. De drar olika mycket vajer. Det har funnits mini- v som passar till canti- reglage, har du tur är det det du har. Ett annat sätt att ha tur är om dina reglage har en lösning för både v och canti, det borde gå att lista ut genom okulär besiktning. Dubbla hål för nippel, en omställningsskruv eller en plastbit att flytta, samt markering i text.
Tack för svar! Får testa minisarna helt enkelt. :)
Eftersom cantisar kan justeras till de flesta pull-rates beroende på hur kopplingsvajern justeras så kan det med lite tur funka att byta mot vanliga V-bromsar oxå.

http://www.actionsports.de/en/fun-works-n-light-evo/4way-pro-freehub-xd-for-sram-xx1-4945
Köpte ett dylikt bättre beg av någon här på happy. Fick ej med capsen visade sig så jag köpte nya för hutlösa 250 kronor. 12x142caps.
Skitsamma.
Bytte på mitt funworksnav (från shimano) till detta men en lös distans satt ivägen innanför shimanobodyn. Tog bort den och då gick xd dit.
MEN när jag drar åt axeln så drar jag åt hela navet och tappat därmed frihjulsfunktionen. Vad kan det bero på? Blir fan galen....
På bilden syns det ipressade lagret på xdbodyn. Har det att göra med att lagerspänningen blir för tight?

Man fick även med 2 olika caps. Vet någon när man ska använda den ena eller den andra?
Den capen med stor krage testade jag först men det kändes som att den blev fastklämd av kassetten.

Jag tror jag ska jobba över och köpa nya 142+hjul och slippa alla bekymmer...

Det är alltså 142+ på cykeln med thru axle.

NLC sa:
Varför heter ruccola "rocket salad" på engelska? Är det onomatopoetiskt eller nåt annat?

Wikipedia har som vanligt ett tämligen troligt svar på frågan.
"The English common name, rocket, derives from the French roquette, a diminutive of the Latin word eruca, which designated an unspecified plant in the Brassicaceae family (probably a type of cabbage)."

Rattnalle sa:
NickPick sa:
Bakdäck. Väger lite oxh kör typ aldrig under 1.7 bar... 29x1.95 på fälg med id 29mm.
Konstigt!?
Nej. Det är rätt tunt med gummi där på icke-förstärkta däck. Det är bara estetiskt.

Fast kolla noga att väven är ok. Jag har spräckt många däck genom att casingen gett upp efter att gummit spruckit där däcket viker sig. Jag kör lite för lågt tryck rätt ofta verkar det som.

rikard sa:
Rattnalle sa:
NickPick sa:
Bakdäck. Väger lite oxh kör typ aldrig under 1.7 bar... 29x1.95 på fälg med id 29mm.
Konstigt!?
Nej. Det är rätt tunt med gummi där på icke-förstärkta däck. Det är bara estetiskt.

Fast kolla noga att väven är ok. Jag har spräckt många däck genom att casingen gett upp efter att gummit spruckit där däcket viker sig. Jag kör lite för lågt tryck rätt ofta verkar det som.
Har cyklat 95 mil på däcket ifråga och det verkar hålla ihop... Men det skadar inte att hålla koll såklart.
Jag kör 1.7 som grundtryck me väger inte direkt som ett oljefat så egentligen bör jag kunna sänka mer :)

Låg vikt är inte en av mina karaktäriserande kärnegenskaper, så det spelar förmodligen in. Jag är bara så himla smooth att jag kan köra med lågt ryck utan att slå igenom verkar det som. =)

Citerar mig väl själv då.

borgis sa:
Någon som har ett tips på en bra, men
gärna billig ekernippelnyckel som passar på Shimanos stora (3,75 mm?) ekernipplar? Gärna med sexkantsfattning
så att man får bra grepp.

Vet inte vart jag fick det ifrån, men det är vanliga fyrkantiga grepp på nipplarna. 4mm ska de visst vara. Antar att
det finns någon nyckel som passar då. Det löste sig med en vanlig enkel nyckel använd på fel sätt. Återstår att
hitta någonting SpoKeyliknande som passar för framtida behov.

Var tusan förvarar folk prylar (nycklar, plånbok, mobil, etc.) då man kör DH? Känns som man inte gärna vill ha något av detta i bilen eller liggandes i en rygga vid liften. Men känns inte optimalt att ha saker i fickorna heller? Åker med rygga idag, men det är inte heller optimalt. :) Hjälp!

Foxis sa:
Var tusan förvarar folk prylar (nycklar, plånbok, mobil, etc.) då man kör DH? Känns som man inte gärna vill ha något av detta i bilen eller liggandes i en rygga vid liften. Men känns inte optimalt att ha saker i fickorna heller? Åker med rygga idag, men det är inte heller optimalt. :) Hjälp!

Sadelväska;-)

Tar med så lite som möjligt till att börja med och har allt utom bilnyckeln i bilen (men då som sagt så lite som möjligt även där).

mikipedia_ sa:
Foxis sa:

Sadelväska;-)
Vore det inte för att Järvsö-liften ogillar sadelväskor skulle jag banne mig skaffa en bara för att jäklas! :D
Men ramväska kanske? Hehe! :)

Rattnalle sa:
Tar med så lite som möjligt till att börja med och har allt utom bilnyckeln i bilen (men då som sagt så lite som möjligt även där).
Mobilen då? Kan tycka att det är bra att ha om det skiter sig ordentligt. Kanske mest då jag åker med grabben (oftast). Om jag åkte själv eller i ett gäng med vuxna är det mindre viktigt.
Hmm.... Får fundera vidare. :)

På tal om sadelstolpar... Och eftersom tråden handlar om frågor man inte törs ställa. Tänkte köpa just en sadelstolpe, men när jag ska fylla i önskad diameter blir jag osäker på om måttet avser diameter på ramröret eller diameter på sadelstolpen? Mitt ramrör verkar nämligen vara just 31.6 mm. Tacksam om någon vill bidra med lite kunnighet kring detta!

Ponera att man har en vän som vill se dagens etapp av Critérium du Dauphiné i direktsändning redan från när de börjar klättringen till Col de la Madeleine - vilken fulström rekommenderas då ?

Har två cyklar och på den ena växlar jag upp med en knapp och på den andra växlar jag ner med samma knapp. Inte helt lyckat när man cyklar lika mycket på båda. Är det reglaget eller bakväxeln som jag behöver byta och hur vet jag att jag får en som växlar ner på samma sätt som den jag behåller? Finns det något jag kan söka på?

krip sa:
Har två cyklar och på den ena växlar jag upp med en knapp och på den andra växlar jag ner med samma knapp. Inte helt lyckat när man cyklar lika mycket på båda. Är det reglaget eller bakväxeln som jag behöver byta och hur vet jag att jag får en som växlar ner på samma sätt som den jag behåller? Finns det något jag kan söka på?

Vilka märken, modeller snackar vi om?

krip sa:
emmer sa:
krip sa:
Har två cyklar och på den ena växlar jag upp med en knapp och på den andra växlar jag ner med samma knapp.
Blir det inte jobbigt när man ska cykla på den ena om man måste växla på den andra? :-)

Konstruktivt...

Thats the way we doit here?

Gissar att du har olika fabrikat på reglagen, om så bestäm vilket du gillar mest å köpa lika till den andra cykeln.
Sram växel vil ha sram reglage och shimano vill ha shimano.

Båda är shimano den ena XT och den andra är SLX eller snäppet under. Men är det reglaget eller växeln som påverkar?

krip sa:

Du har förmodligen Rapid Rise på den ena hojen, Shimano hade/har en variant där man växlar till lättare växel när man släpper wire, istället för tvärtom. Dv.s fjädern i bakväxeln drar in växeln mot navet.

Det är en smaksak vad man vill ha, en del gillar Rapid Rise en del gillar det ine.

men det är nog inte så praktiskt att ha olika :-)

Det är bakväxeln du bör byta om du vill ha samma på båda.

Senast redigerad av en moderator:
Vilka MTB baknav för skivbroms med 135/142 OLD finns det där ute som tar 11-delade LVG-kassetter ? Tänker liksom att med de nya skivbromsade CX/LVG-hojjarna som kommer med 11-delade grupper borde det finnas några stycken, men verkar som t.ex. DT 240s (CL/IS) är kvar i historien ??

NLC sa:
Vilka MTB baknav för skivbroms med 135/142 OLD finns det där ute som tar 11-delade LVG-kassetter ? Tänker liksom att med de nya skivbromsade CX/LVG-hojjarna som kommer med 11-delade grupper borde det finnas några stycken, men verkar som t.ex. DT 240s (CL/IS) är kvar i historien ??

Hope Pro 4.

NLC sa:
Öh? Va? DT 240s DB är väl precis vad du vill ha? Eller vad är historien?

Emmer, om du inte bryr dig om att om läsa frågeställningen behöver du heller inte göra dig omaket att svara.

Tack till BjornRv för snabb respons

Senast ändrad:
NLC sa:
Om du inte bryr dig om att om läsa frågeställningen behöver du heller inte göra dig omaket att svara.
Givetvis behöver jag inte svara utan jag kan vara nöjd med 240s för CL och 135/5 -142/12 för 11-delat väg inkl spacer för 10...
...osså kan någon annan deppa över att han inte kan köpa 240s för CL och 135/5 -142/12 för 11-delat väg inkl spacer för 10.

Jag vet inte om jag är ute och cyklar, men fun works nya nlight one går det att köra mtbkassetter och 11delad "road" enligt mailet jag fick av dom.

NickPick sa:
Jag vet inte om jag är ute och cyklar, men fun works nya nlight one går det att köra mtbkassetter och 11delad "road" enligt mailet jag fick av dom.
I princip borde det gå köra 11-delad mtbkassett på 11-delad roadhub om man använder distansen avsedd för 10-delad roadkassett... (typ något såntdär, har inte provat irl)

The new hub has the following new features

48T Ratchet with 4pawls.Very fast freehub engagement 7,5°

New stronger Inner axle made of one piece shoulderless

The Freehub works with 9,10,11 Speed MTB Cassetts and also with 11Speed Road Cassettes

optional XD Freehub body available.

Tror dom gjorde fel. Verkar som dom bjöd både på svensk moms och priset för xdbody. Tackar... I Hamburg påväg hem nu (hjulen).

Tillbaka
Topp