Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
ratatosk sa:snajgel sa:Har en gammal Univega mtb från 90-talet skulle jag gissa. Sitter Deore-grejer med canti-bromsar.
Kommer reglagen fungera med v-bromsar? Har både vanliga och mini liggande.
Troligtvis inte. De drar olika mycket vajer. Det har funnits mini- v som passar till canti- reglage, har du tur är det det du har. Ett annat sätt att ha tur är om dina reglage har en lösning för både v och canti, det borde gå att lista ut genom okulär besiktning. Dubbla hål för nippel, en omställningsskruv eller en plastbit att flytta, samt markering i text.
Eftersom cantisar kan justeras till de flesta pull-rates beroende på hur kopplingsvajern justeras så kan det med lite tur funka att byta mot vanliga V-bromsar oxå.snajgel sa:Tack för svar! Får testa minisarna helt enkelt. :)ratatosk sa:Troligtvis inte. De drar olika mycket vajer. Det har funnits mini- v som passar till canti- reglage, har du tur är det det du har. Ett annat sätt att ha tur är om dina reglage har en lösning för både v och canti, det borde gå att lista ut genom okulär besiktning. Dubbla hål för nippel, en omställningsskruv eller en plastbit att flytta, samt markering i text.snajgel sa:Har en gammal Univega mtb från 90-talet skulle jag gissa. Sitter Deore-grejer med canti-bromsar.
Kommer reglagen fungera med v-bromsar? Har både vanliga och mini liggande.
NLC sa:Varför heter ruccola "rocket salad" på engelska? Är det onomatopoetiskt eller nåt annat?
Rattnalle sa:Nej. Det är rätt tunt med gummi där på icke-förstärkta däck. Det är bara estetiskt.NickPick sa:Bakdäck. Väger lite oxh kör typ aldrig under 1.7 bar... 29x1.95 på fälg med id 29mm.
Konstigt!?
Har cyklat 95 mil på däcket ifråga och det verkar hålla ihop... Men det skadar inte att hålla koll såklart.rikard sa:Rattnalle sa:Nej. Det är rätt tunt med gummi där på icke-förstärkta däck. Det är bara estetiskt.NickPick sa:Bakdäck. Väger lite oxh kör typ aldrig under 1.7 bar... 29x1.95 på fälg med id 29mm.
Konstigt!?
Fast kolla noga att väven är ok. Jag har spräckt många däck genom att casingen gett upp efter att gummit spruckit där däcket viker sig. Jag kör lite för lågt tryck rätt ofta verkar det som.
ALK sa:Vad heter det när man lyfter backdäcket i långsamma tighta tekniska svängar som folk som har koll gör? Det måste man uppenbarligen lära sig
borgis sa:Någon som har ett tips på en bra, men
gärna billig ekernippelnyckel som passar på Shimanos stora (3,75 mm?) ekernipplar? Gärna med sexkantsfattning
så att man får bra grepp.
Foxis sa:Var tusan förvarar folk prylar (nycklar, plånbok, mobil, etc.) då man kör DH? Känns som man inte gärna vill ha något av detta i bilen eller liggandes i en rygga vid liften. Men känns inte optimalt att ha saker i fickorna heller? Åker med rygga idag, men det är inte heller optimalt. :) Hjälp!
Vore det inte för att Järvsö-liften ogillar sadelväskor skulle jag banne mig skaffa en bara för att jäklas! :Dmikipedia_ sa:Foxis sa:Var tusan förvarar folk prylar (nycklar, plånbok, mobil, etc.) då man kör DH? Känns som man inte gärna vill ha något av detta i bilen eller liggandes i en rygga vid liften. Men känns inte optimalt att ha saker i fickorna heller? Åker med rygga idag, men det är inte heller optimalt. :) Hjälp!
Sadelväska;-)
Mobilen då? Kan tycka att det är bra att ha om det skiter sig ordentligt. Kanske mest då jag åker med grabben (oftast). Om jag åkte själv eller i ett gäng med vuxna är det mindre viktigt.Rattnalle sa:Tar med så lite som möjligt till att börja med och har allt utom bilnyckeln i bilen (men då som sagt så lite som möjligt även där).
Blir det inte jobbigt när man ska cykla på den ena om man måste växla på den andra? :-)krip sa:Har två cyklar och på den ena växlar jag upp med en knapp och på den andra växlar jag ner med samma knapp.
emmer sa:Blir det inte jobbigt när man ska cykla på den ena om man måste växla på den andra? :-)krip sa:Har två cyklar och på den ena växlar jag upp med en knapp och på den andra växlar jag ner med samma knapp.
krip sa:Har två cyklar och på den ena växlar jag upp med en knapp och på den andra växlar jag ner med samma knapp. Inte helt lyckat när man cyklar lika mycket på båda. Är det reglaget eller bakväxeln som jag behöver byta och hur vet jag att jag får en som växlar ner på samma sätt som den jag behåller? Finns det något jag kan söka på?
krip sa:emmer sa:Blir det inte jobbigt när man ska cykla på den ena om man måste växla på den andra? :-)krip sa:Har två cyklar och på den ena växlar jag upp med en knapp och på den andra växlar jag ner med samma knapp.
Konstruktivt...
Tycker jag nog inte. Jag tycker rent av det verkar idiotiskt.krip sa:Konstruktivt...emmer sa:Blir det inte jobbigt när man ska cykla på den ena om man måste växla på den andra? :-)krip sa:Har två cyklar och på den ena växlar jag upp med en knapp och på den andra växlar jag ner med samma knapp.
emmer sa:high/low -normal kanske är en hint :-)
krip sa:Har två cyklar och på den ena växlar jag upp med en knapp och på den andra växlar jag ner med samma knapp. Inte helt lyckat när man cyklar lika mycket på båda. Är det reglaget eller bakväxeln som jag behöver byta och hur vet jag att jag får en som växlar ner på samma sätt som den jag behåller? Finns det något jag kan söka på?
NLC sa:Vilka MTB baknav för skivbroms med 135/142 OLD finns det där ute som tar 11-delade LVG-kassetter ? Tänker liksom att med de nya skivbromsade CX/LVG-hojjarna som kommer med 11-delade grupper borde det finnas några stycken, men verkar som t.ex. DT 240s (CL/IS) är kvar i historien ??
Öh? Va? DT 240s DB är väl precis vad du vill ha? Eller vad är historien?NLC sa:Vilka MTB baknav för skivbroms med 135/142 OLD finns det där ute som tar 11-delade LVG-kassetter ? Tänker liksom att med de nya skivbromsade CX/LVG-hojjarna som kommer med 11-delade grupper borde det finnas några stycken, men verkar som t.ex. DT 240s (CL/IS) är kvar i historien ??
Varför inte titta på vägnav om du vill ha väghjul? Någon speciell hookup som gör att du måste kolla MTB-data för väghjul?NLC sa:Vad jag förstår av https://www.dtswiss.com/Components/Hubs-MTB/240s-en är "Shimano Road 11" inte med i kompatibla kassetter
Givetvis behöver jag inte svara utan jag kan vara nöjd med 240s för CL och 135/5 -142/12 för 11-delat väg inkl spacer för 10...NLC sa:Om du inte bryr dig om att om läsa frågeställningen behöver du heller inte göra dig omaket att svara.
I princip borde det gå köra 11-delad mtbkassett på 11-delad roadhub om man använder distansen avsedd för 10-delad roadkassett... (typ något såntdär, har inte provat irl)NickPick sa:Jag vet inte om jag är ute och cyklar, men fun works nya nlight one går det att köra mtbkassetter och 11delad "road" enligt mailet jag fick av dom.
NLC sa:Vad jag förstår av https://www.dtswiss.com/Components/Hubs-MTB/240s-en är "Shimano Road 11" inte med i kompatibla kassetter