Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Jonte H sa:
mikipedia_ sa:
Jonte H sa:
hm sa:
Jonte H sa:
Jag är sugen på en svart kedja till cykeln min.
Kan denna passa? http://www.bikester.se/400864.html

Ja, nej, kanske.

Kryptiskt svar ;)

Japp:-) vad har du för växlar?

Det är nu 1x10 ombyggt från 3x10.

Då är svaret på frågan "ja".
Under förutsättning att 110 länkar är långt nog, bara börja räkna på den nuvarande kedjan =)

Konkret sa:
Jeppe_E sa:
Konkret sa:
Vad är meningen med livet?

42

Konkret sa:
Varför får man inte morgonstånd varje dag?

Av samma anledning som man inte får något varje

Konkret sa:
Skall jag ta en pizza till middag?

Ja, om det är resterna från den pizzan som du köpte i natt. Ätes lite lätt micrad och sköljs ner med ett stort glas mjölk

Tyvärr, du var några dagar försent ute. Nu behövs ej svaren längre. Ekorrhjulet snurrar och bakfyllan är förbi!

Mehn! Det är ju bara att lägga till bland favoriterna tills nästa gång du behöver svaret på frågorna....

Jeppe_E sa:
Konkret sa:
Jeppe_E sa:
Konkret sa:

42

Konkret sa:

Konkret sa:

Ja, om det är resterna från den pizzan som du köpte i natt. Ätes lite lätt micrad och sköljs ner med ett stort glas mjölk

Tyvärr, du var några dagar försent ute. Nu behövs ej svaren längre. Ekorrhjulet snurrar och bakfyllan är förbi!

Mehn! Det är ju bara att lägga till bland favoriterna tills nästa gång du behöver svaret på frågorna....

Iofs. Jag är osäker på det där med morgonståndet. Förut kunde man ju skära glas varje morgon men nu är det bara en gång i månaden. Finns det bot?

Konkret sa:
Jeppe_E sa:
Konkret sa:
Jeppe_E sa:
Konkret sa:

42

Konkret sa:

Konkret sa:

Iofs. Jag är osäker på det där med morgonståndet. Förut kunde man ju skära glas varje morgon men nu är det bara en gång i månaden. Finns det bot?

Byt ut bakisbrustabletten mot viagr a?;-)

NickPick sa:
http://www.actionsports.de/en/fun-works-n-light-evo/4way-pro-freehub-xd-for-sram-xx1-4945
Köpte ett dylikt bättre beg av någon här på happy. Fick ej med capsen visade sig så jag köpte nya för hutlösa 250 kronor. 12x142caps.
Skitsamma.
Bytte på mitt funworksnav (från shimano) till detta men en lös distans satt ivägen innanför shimanobodyn. Tog bort den och då gick xd dit.
MEN när jag drar åt axeln så drar jag åt hela navet och tappat därmed frihjulsfunktionen. Vad kan det bero på? Blir fan galen....
På bilden syns det ipressade lagret på xdbodyn. Har det att göra med att lagerspänningen blir för tight?

Man fick även med 2 olika caps. Vet någon när man ska använda den ena eller den andra?
Den capen med stor krage testade jag först men det kändes som att den blev fastklämd av kassetten.

Jag tror jag ska jobba över och köpa nya 142+hjul och slippa alla bekymmer...

Det är alltså 142+ på cykeln med thru axle.

Du har kanske missat att byta ut distansen som skall sitta innanför bodyn. Den är kortare för XD.

Har 3 nybörjarfrågor som jag gärna vill ha svar på.

1. Kan jag använda Finish Line's EcoTech cleaner/degreaser i en kedjetvättare trots att den skall späs 1:2 med vatten? Eller är det vettigare att använda vanlig citrus degreaser?

2. Vad är bäst att använda för att göra ren bromskransarna på hydrauliska bromsar samt bromsbeläggen - jag har fått förslag på allt ifrån isopropyl, thinner och CRC Bräkleen? Snubben på teamsportia som sålde den sistnämda till mig sa att man kunde spreja rakt in i bromsen och komma åt bromsbeläggen utan ta lös hjulet på de flesta shimanobromsar.

3. Vad är det bästa att använda till att tvätta cykeln, kör man med typ muc-off på allt utom kransar, kuggar och kedjan lr finns det bättre produkter att få tag på, bör man satsa på två olika för ramen och kransar, kuggar och resten av cykeln?

Awen79 sa:
Har 3 nybörjarfrågor som jag gärna vill ha svar på.

1. Kan jag använda Finish Line's EcoTech cleaner/degreaser i en kedjetvättare trots att den skall späs 1:2 med vatten? Eller är det vettigare att använda vanlig citrus degreaser?

2. Vad är bäst att använda för att göra ren bromskransarna på hydrauliska bromsar samt bromsbeläggen - jag har fått förslag på allt ifrån isopropyl, thinner och CRC Bräkleen? Snubben på teamsportia som sålde den sistnämda till mig sa att man kunde spreja rakt in i bromsen och komma åt bromsbeläggen utan ta lös hjulet på de flesta shimanobromsar.

3. Vad är det bästa att använda till att tvätta cykeln, kör man med typ muc-off på allt utom kransar, kuggar och kedjan lr finns det bättre produkter att få tag på, bör man satsa på två olika för ramen och kransar, kuggar och resten av cykeln?

1. Det kan du förmodligen men kedjetvättar är ganska dåliga på att faktiskt göra rent kedjan så att det spelar någon roll för funktionen. För utseendets skull kan du lika gärna bara torka av den och slippa kladda.

2. Behöver du göra rent bromsarna av någon särskild anledning? Funktionen blir inte bättre av att okynnestvätta om det inte kommit smuts där. Annars är det just bromsrengöring/Bräkleen som du ska använda, ja.

3. Undvik medel i närheten av rörliga delar så som lager. Alltså bör du inte kladda lösningsmedel på kassetten på plats på cykeln eftersom det gärna rinner ner i navet. Använd inte större mängder än att du har koll på vart det tar vägen om inte annat. Babywipes är grymma för att torka bort gammal olja och smuts i allmänhet.

Tvätt av cykeln är i första hand estetiskt. Att torka bort överflödig olja från drivlinan med en trasa räcker långt för funktionens skull.

Ubyk, är den handlaren på riktigt eller är det ngt konstigt?

Jag har alltid trott att det är ngt skumt med den men nu får jag intrycket av att en hel del handlar där och att allt är reko.
Scamadviser säger 100% säker.

Har jag levt i villfarelse ang Ubyk?

(edit: rättade länken)

Senast ändrad:
Vernersson sa:
[ur=http://www.ubyk.co.uk]Ubyk[/url], är den handlaren på riktigt eller är det ngt konstigt?

Jag har alltid trott att det är ngt skumt med den men nu får jag intrycket av att en hel del handlar där och att allt är reko.

Det skulle jag också vilja ha svar på. De har ett bra pris på framgaffeln jag planerar att köpa.

Tips på bang for the buck komfortracer?
Cyklat på en synapse med kolfiber och ultegra... Fick mersmak. Den var i storlek 58 med 100stam.
Stack och reach verkar vara väldigt viktigt. Trivdes mycket bra på denna men trivs sämre på min giant tcx slr 2 2016 cykelcross.
Är 184 med 89 långa ben.
Vad är den vanliga utväxlingen på en komfortracer?

Har förstått att rose xeon, synapse och Canyon endurace har liknande stack / reach.
Specialized Roubaix eller giant defy kanske? Lbs kränger dom.

https://www.cyclestore.co.uk/giant_defy_0_2016_road_bike-ID_67439 typ en sådan här. Måste vara en helt okej cykel? Minst motsvarande shimano 105 vill jag ha. Vad kan en väga tro? Edit: vill ha bongoplast...
Sen ska jag byta vajer i ett slxreglage i dagarna... Men det löser sig nog. Är väl "bara" att skruva isär :)

Senast ändrad:
emmer sa:
Konkret sa:
emmer sa:
NickPick sa:
Vad är den vanliga utväxlingen på en komfortracer?
För proffs 53/39 - 11/21
För karlar 53/39 - 12/25
För hurtbullar 50/34 - 11/28
För mesar 50/34 - 11/32

Om man kör på kompakt men funderar på att köra 11-23 bak, är det läge istället att fundera på 52/36?53/39?
52/36 är väl det som finns rikligt för samma BCD
Är det att föredra framför en tajt kassett? Det är 10delat vi snackar.

Det enda som behövs justeras är väl framväxeln i höjdled om jag skulle byta till 52/36.

Finns det ett tak på hur många kalorier man kan ta upp per timme/dygn?

Säg att man dricker 15-20öl och smäller i sig 4 pizzor på 24timmar. Finns det nån övre gräns där kroppen helt enkelt inte kan ta upp allt?

Eller är kroppen så grym att det är i princip omöjligt att äta sig förbi den gränsen?

mtb565 sa:
Jag krökte "hävarmen" på min bakbroms igår, nu försöker jag hitta en ny för att byta den men hittar ingenting, säljs det endast som komplett bromshandtag? Säljs det inte reservdelar?
Med tanke på att det lär variera mellan både tillverkare och enskilda modeller samt att du inte specificerar någotdera så vet jag inte riktigt hur du förväntar dig att någon skall kunna svara på frågan…

RobertW sa:
Vernersson sa:
[ur=http://www.ubyk.co.uk]Ubyk[/url], är den handlaren på riktigt eller är det ngt konstigt?

Det skulle jag också vilja ha svar på. De har ett bra pris på framgaffeln jag planerar att köpa.

Sökte här på forumet och det verkar som om en del handlat från ubyk och det funkat prima. Så det är nog safe.
Jag själv har hittat ett hjul-set där som jag tänkt köpa men frakten var inte att leka med.. 370spänn.
Samköp någon?

Mayhem sa:
mtb565 sa:
Jag krökte "hävarmen" på min bakbroms igår, nu försöker jag hitta en ny för att byta den men hittar ingenting, säljs det endast som komplett bromshandtag? Säljs det inte reservdelar?
Med tanke på att det lär variera mellan både tillverkare och enskilda modeller samt att du inte specificerar någotdera så vet jag inte riktigt hur du förväntar dig att någon skall kunna svara på frågan…

Haha nej det blir inte lätt :D Det gäller bromshandtag av modellen Shimano Deore BL-M615
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/shimano-deore-m615-disc-brake/rp-prod108802

Det är alltså bara armen som är krökt, annars är det full funktion. Känns överkurs att behöva köpa nytt broms handtag för ~300 när det bara är armen som är kass. Men jag letar på fel ställe kanske?

mtb565 sa:
Haha nej det blir inte lätt :D Det gäller bromshandtag av modellen Shimano Deore BL-M615
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/shimano-deore-m615-disc-brake/rp-prod108802

Det är alltså bara armen som är krökt, annars är det full funktion. Känns överkurs att behöva köpa nytt broms handtag för ~300 när det bara är armen som är kass. Men jag letar på fel ställe kanske?
Kollar man på Shimanos sprängskiss finns inget produktnummer angett på handtaget så sannolikt finns det inte som reservdel. Deore anses väl för billig för att det skall vara värt det.
http://si.shimano.com/php/download.php?file=pdf/ev/EV-BL-M615-3496.pdf

För SLX och uppåt finns handtaget som reservdel, så det skulle i sådana fall vara om någon av dem har samma passform. Men det kan säkert kosta lika mycket att få hem som ett helt nytt Deore-reglage.
http://si.shimano.com/php/download.php?file=pdf/ev/EV-BL-M675-3394.pdf

Konkret sa:
Finns det ett tak på hur många kalorier man kan ta upp per timme/dygn?

Säg att man dricker 15-20öl och smäller i sig 4 pizzor på 24timmar. Finns det nån övre gräns där kroppen helt enkelt inte kan ta upp allt?

Eller är kroppen så grym att det är i princip omöjligt att äta sig förbi den gränsen?

Du får väl pröva nån gång och sedan examinera "utfallet" för att se hur mycket energi som är kvar ;-)

20 öl och 4 pizzor är väl inte mer än 10000kcal och det räcker väl inte stort mer än runt Vättern.
Och ska kroppen ta upp det får man nog småäta och vara på kanelen hela dagen...

emmer sa:
20 öl och 4 pizzor är väl inte mer än 10000kcal och det räcker väl inte stort mer än runt Vättern.

Det är ju det jag vill komma åt. Jag haft rejäla dyngsfyllor och tanken har då slagit mig om det finns något maxtak liksom.

Konkret sa:
emmer sa:
Det är ju det jag vill komma åt. Jag haft rejäla dyngsfyllor och tanken har då slagit mig om det finns något maxtak liksom.
Det är nog upp till vilken fysik man har, men med tanke på att Roskilde är hyfsat aktuellt så är väl mitt (en gång i tiden) tak tre á fyra dygn (det är ju lätt gjort att slumra till lite mellan fem och sju på "natten").

Under min runda idag blev jag omkörd av en person på tempohoj vid ett tillfälle, direkt dök det upp på skärmen till min Garmin edge 500 något i stil med "ny wattmätare funnen, vill du koppla ihop?" Jag klickade i nej (tror jag, börjar tvivla nu :S)
För att förtydliga har jag alltså ingen wattmätare, det jag har är ett pulsband, och en kombinerad kadens- och hastighetsmätare som sitter på baktriangeln.
Hursomhelst.. Nu när jag kom hem och la upp turen på strava reagerade jag först på att det stod att jag gjort av med 3 kalorier, vilket kändes konstigt för en tretimmarstur på runt 7,5 mil.. När jag kollade närmare så såg jag att jag fått in watt-information under en kort kort period, precis när tempopersonen körde om mig typ. Antar att det är därifrån den tagit informationen om att jag gjort av med 3 kalorier.
Så här ser det ut på strava.
Skarmavbild2016-07-07kl.21.03.27.png

Går det att plocka bort enskild information? Inte för att det egentligen spelar någon roll men irriterande att ha den liggandes där. Kanske att jag behöver göra det via garmin connect på något sätt?

crust sa:
Går det att plocka bort enskild information?
Tror inte det går att göra på varken Strava eller Connect. Enklaste sättet är nog att du tar bort passet från Strava/Connect, tar aktuell .fit-fil direkt från din Garmin och använder dig av FIT File Tools för att plocka bort effektdata, sedan ladda upp den manuellt till Strava/Connect.

Slökollade just på smveckan och rullskidor och kommentatorn pratade om en brant kurva. Vad tusan är en brant kurva i fråga på en väg?

Jag har tappat en liten plupp som sitter i änden på bockstyret. Vad heter den pluppen, och säljs de separat? Kan inte ens komma på något att söka på hos näthandlarna.

Har detta styrlager på min ht: "fsa orbit 1.5e zs". Även denna info finns i specen till ramen: 1.5" tapered HT, BSA 73 mm

Min fråga är helt enkelt, om jag vill uppgradera till ex en Reba, vilken typ passar då?

Flumskola sa:
Jag har tappat en liten plupp som sitter i änden på bockstyret. Vad heter den pluppen, och säljs de separat? Kan inte ens komma på något att söka på hos näthandlarna.

Bar end plugs...?

Fråga från mig: Racercykel eller endurance-racer? Har som sagt en synapse som inspiration då den tjänade mig väl de få dagar jag hyrde den.... Men det kanske är "lika bra" att köpa en fullblodsracer egentligen? Har mtb redan.

Sen är det ju en modelldjungel... Ska man köpa en merlin fuse 105 eller lägga på kanske 5 lök för att få en liknande här hemma?

Flumskola sa:
Som sagt bar end plug och det följer alltid med när man köper styrlinda. Men det funkar med en kork från en whiskyflaska oxå :-)

Ful-cykeln.

Avfettning, avtorkning och dusch av kedja plus kasett. Torkade av allt samt lät det lufttorka. Sedan smörjde jag in alla delar med rikliga mängder FinishLine Krytech. Nu gnisslar det som om det vore torrare än snustorrt när jag cyklar.

Vad gjorde jag för fel?

Samt, hjälper det om jag bara smörjer på med annan olja eller skall jag upprepa tvättproceduren först igen?

Om man räknar utvväxling med ovalklinga, hur tänker man då? Jag fick det till att absoluteblacks oval 34t har samma diameter (iaf samma antal länkar) som en raceface n/w 34t. 34t ska ju vara 36/32 säger dom. Låter vettigt?
Alla gillar det inte men jag gillar oval iaf.

David_J sa:
RobertW sa:
Vernersson sa:

Sökte här på forumet och det verkar som om en del handlat från ubyk och det funkat prima. Så det är nog safe.
Jag själv har hittat ett hjul-set där som jag tänkt köpa men frakten var inte att leka med.. 370spänn.
Samköp någon?

Jag köpte 7idp-skydd där förra hösten som ramlade isär lite fort. Var inte sydda ordentligt. Jag haft en reklamationsdiskution sedan i april och har uppfattat som att de inte så många för att det tar så lång tid i kommunikationen. Jag inte fått tillbaka dem än men det kommer nog lösa sig snart. De väljer tydligen att skylla på leverantören när något är fel på produkten istället för att ta själva ta på sig ansvarat som många av de stora butikerna gör. Tyvärr tar då små reklamationen mycket lång tid.
Men själva köpandets fungerade bra.

Tillbaka
Topp