Jag postade detta i "visa din misär" men tänkte prova här också och se om jag kan få lite råd och argument nu när jag kontaktar Evans cycles om skadan.
När jag växlade ner på lilla fram så hoppade kedjan förbi lillklingan och ramlade ner och fastnade mellan ramen och vevpartiet.
Min gissning är att varken framväxeln eller stoppskruven var rätt justerade/inställda.
Som man ser på bilderna så är skyddlacken, färgen och kolfibreramen skrapat nästan hela vägen runt:
Jag har tagit en första kontakt med Evans, dom har svarat och efterfrågat bilder.
Jag har skickat dessa bilder och frågat vad dom tycker.
Med tanke på vad jag läst på nätet och grundat på min allmänt negativa och pessimistiska livssyn så förutsätter jag att jag kommer få ett ganska skralt gensvar från Evans.
Detta är min första kolfiberhoj och jag skulle verkligen uppskatta lite råd och tips från er.
Är ramen så pass skadad att den måste repareras/kasseras? Eller räcker det att lägga på ett lager med skyddslack?
Självklart (så här i efterhand) inser jag att jag borde ha kollat igenom hojen ordentligt innan jag körde iväg.
Men som Evans skriver själva:
"
How your bike will arrive
Bike manufacturers send us new machines in bits and pieces – far from being ride-ready. And while some bike retailers are happy to just send this box onto you, we get your bike fully assembled and tested by one of our qualified mechanics BEFORE we send it. After all, you’ll be like a kid at Christmas when it arrives and probably won’t want to spend hours piecing it together (that’s even if you’ve got the right tools for the job).
So we’ll fit the forks, wheels, seat-post and other components for you. We’ll also adjust the gears and brakes (bleed disc brakes if necessary) and we’ll true the wheels, pump the tyres, and make sure that everything is tightened. Finally, we’ll turn the handlebars 90 degrees and remove the pedals (if supplied) for even more security during shipping. Only then will we pop it into one of our custom oversize bike boxes ready for collection. Hey presto."
Hjälp mig gärna med lite argument när lilla jag ska kämpa mot den stora elaka internationella draken...