Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Hm, när jag skrev att diskussionen dödades tänkte jag nog lite tokigt...
En halvlänk är ju lika lång som en hel länk enligt mig...
Men ändå tycker jag definitivt att en länk består av en inner- eller ytterlänk och absolut inte båda!

Måste undersöka det här lite mer.

Go figure:
Rullkedja_1.jpg

hm sa:
nisseson sa:
Lingon sa:
Vad brukar det stå på paketet när man köper en ny kedja? 58 eller 116 länkar? Go figure!
Som Lingon skriver, en ny okapad kedja är oftast definierad som 116 länkar. Det ger svaret.
Jaha och vem fan har räknat då ?
Om det är 116 eller 232 nitar...
116 x 1/2' = 58'' = 4' 10'' = 1,45 meter
Kedjestag 425mm och drev 50/26 = 25+13 * 1/2'' = 850mm + 19'' = 850mm + 1' + 7'' = 1,33 meter
Är jag fan nu? eller är du tankeorkeslös?

xyz-saft sa:
CMI sa:
Kan man sätta spacers under gaffelröret?

Om du menar mellan mellan gaffelkronan och nedre styrlagret så är svaret nej. Frågan är varför du skulle vilja göra det?

För att jag vill ha direct mount till styret och vill ha det så högt som möjligt. Insåg dock att det blev en tankevurpa och skulle inte ha hjälpt mig även om det gick.

Min cykel ska tydligen ha en dämpare som är 7.25x1.75" (184x44 mm, typ?). Det verkar inte vara en storlek man hittar hur som helst. Kan jag köra 190x51 och mer sag istället, eller är det av någon anledning en askass idé? Får mäta lite och se så att inget tar i när den går i topp antar jag, men finns det något annat dumt med det?

Fråga två (om ovan är en dum idé): Kan man korta en Rockshox Monarch på nåt käckt sätt, med spacers eller dylikt?

Fråga tre: Det kanske inte alls är en Monarch jag ska ha. Tips på andra prisvärda, vettiga dämpare som man åtminstone kan/får göra luftburksservice själv på mottages gärna. Behöver nog ha en reservdämpare om man ska ha Cane Creek verkar det som.

Senast ändrad:
Orwar sa:
Min cykel ska tydligen ha en dämpare som är 7.25x1.75" (184x44 mm, typ?). Det verkar inte vara en storlek man hittar hur som helst. Kan jag köra 190x51 och mer sag istället, eller är det av någon anledning en askass idé? Får mäta lite och se så att inget tar i när den går i topp antar jag, men finns det något annat dumt med det?

Fråga två (om ovan är en dum idé): Kan man korta en Rockshox Monarch på nåt käckt sätt, med spacers eller dylikt?

Fråga tre: Det kanske inte alls är en Monarch jag ska ha. Tips på andra prisvärda, vettiga dämpare som man åtminstone kan/får göra luftburksservice själv på mottages gärna. Behöver nog ha en reservdämpare om man ska ha Cane Creek verkar det som.

Inget svar på nån av dina frågor, men här finns 184x44 i lager: https://www.bike-components.de/de/RockShox/Monarch-RT3-Daempfer-Modell-2016-p43808/

184x44 är ju en standardstorlek. Jag ska ha 184x51, det är klurigare. Har kollat på att korta en dämpare, men det verkar inte fungera på något enkelt sätt. För min del lutar det åt en 190x51 och offset-bussningar den dagen jag måste byta dämpare. Eller ny ram.

Går det lägga in kartor och köra Strava offline? Jag tappar sändning när jag cyklar och Strava tappar bort sig. Det är inte skitkul.

pkarlsson sa:
NLC sa:
Bengt-re sa:
pkarlsson sa:
Går det lägga in kartor och köra Strava offline? Jag tappar sändning när jag cyklar och Strava tappar bort sig. Det är inte skitkul.

Enklast att köra dedikerad cykel gps. Den löser problemen.

Eller en app som tex ridewithgps
Den verkar ju göra det jag vill. Kan man lägga in rutten i Strava sen?

Antingen gör du en ride i RWGPS och sparar ner ett GPX-spår som du laddar upp på Strava i efter eller så loggar du med Strava-appen samtidigt.

NLC sa:
pkarlsson sa:
NLC sa:
Bengt-re sa:
pkarlsson sa:

Antingen gör du en ride i RWGPS och sparar ner ett GPX-spår som du laddar upp på Strava i efter eller så loggar du med Strava-appen samtidigt.
Ska absolut testa detta. Tack!

NLC sa:
pkarlsson sa:
NLC sa:
Bengt-re sa:
pkarlsson sa:

Jag har testat och det hjälpte inte. Jag vet inte om jag cyklar så fruktansvärt långsamt så den tror att jag står stilla? Var ute i 46 minuter. Enkligt RWGPS så stod jag stilla i 20 minuter av dessa 46 minuter. Hos Strava fick jag 26 minuter cykling, så det är ju dom där 20 minuterna som "försvinner" i skogen.

I RWGPS, gå om under Settings -> Loggning och kolla att "auto-pause" är av samt att "Logging Interval" är typ 1 sek

NLC sa:
I RWGPS, gå om under Settings -> Loggning och kolla att "auto-pause" är av samt att "Logging Interval" är typ 1 sek
Auto-pause är ikryssad och den loggar med 2 sekunder. Kan det vara så jävligt att den pausat automatiskt när jag stannat och tagit en slurk vatten och inte startat igen? Strava är ju likadant med automatiskt paus.

Auto pause funkar dåligt i skogen enligt min erfarenhet av garmins cykeldatorer. Min piper när den pausar och då hör man med jämna mellanrum att det piper till, antagligen av kombon dålig mottagning och låg hastighet (men man ändå inte stannat). Sen tar det säkert en liten tid/sträcka i rörelse innan den startar för att den inte ska stå och pausa och starta konstant beroende på täckningen.

Edomondo eller vad den heter är väl också ett alternativ, liksom runkeeper. De flesta av de tjänsterna tror jag kan autosynka till strava om du loggar in med dina inloggningsuppgifter i Strava.

emmer sa:

Eftersom "half-link" används för att benämna såna speciallänkar, med en rulle per enhet, så kan man tycka att de inre/yttre "länkarna" i diagrammet också ska kunna kallas halvlänkar.

I så fall kan man säga att en hel länk är ett narrow/wide par med två ihopnitade "länkar" (inre och yttre) och två rullar.
Men jag gissar att orden för det hela bara är lite löst definierade.

qma sa:
emmer sa:
Eftersom "half-link" används för att benämna såna speciallänkar, med en rulle per enhet, så kan man tycka att de inre/yttre "länkarna" i diagrammet också ska kunna kallas halvlänkar.
I så fall kan man säga att en hel länk är ett narrow/wide par med två ihopnitade "länkar" (inre och yttre) och två rullar.
Men jag gissar att orden för det hela bara är lite löst definierade.
I så fall kan man lika gärna tänka att ingen kedja är svagare än sin svagaste länk och därför är det bara en länk i en kedja.
Och det är lika tokfel det...

emmer sa:
I så fall kan man lika gärna tänka att ingen kedja är svagare än sin svagaste länk och därför är det bara en länk i en kedja.
Och det är lika tokfel det...

Ööh, OK. :)
Ja om analogin är till vilka sorters kedjor som helst så är en hel länk den minsta enheten längsleds, och ofta av samma typ längs hela kedjan. Men löst bruk av ordet länk funkar bra för mig. Kalla hela kedjan en länk om du vill, som vissa gör när de pratar om halsband.

Orwar sa:
ceel sa:

Jag måste ha varit trött igår, var ju inne på bl.a. bike-components och kollade. Då löser det sig säkert. Tackar!

Det är ju lätt att missa då det finns en del olika modeller att välja mellan. RT3 och även RL fanns i ditt mått, fast RL var 2-7 dagar väntetid på.

Fortfarande tjat om länkar. Hat en kedja med säg 110 länkar. Är det fattigt att förlänga med en länk och ha två kedjelås?

Det kanske är bättre att pressa tillbaks en länk med kedjebrytaren.
Tror till och med att man fick med ett löst stift med xtkedjan. Det ska man nog använda!

En anthem med shimano slxreglage och xt shadow plusbakväxel blir tyngre och tyngre att växla med... Bytt höljen två gånger, reglage en gång, vajer en gång. Hur gör djur? Tänkte köpa ett xtreglage då dom är i metall motför slx, men det ska ju inte gå tungt för det!
Finns det något superbra vajerhölje?

Jag postade detta i "visa din misär" men tänkte prova här också och se om jag kan få lite råd och argument nu när jag kontaktar Evans cycles om skadan.

När jag växlade ner på lilla fram så hoppade kedjan förbi lillklingan och ramlade ner och fastnade mellan ramen och vevpartiet.
Min gissning är att varken framväxeln eller stoppskruven var rätt justerade/inställda.

Som man ser på bilderna så är skyddlacken, färgen och kolfibreramen skrapat nästan hela vägen runt:

IMG_4173.JPG

IMG_4175.JPG

IMG_4176.JPG

IMG_4177.JPG

IMG_4179-001.JPG

IMG_4180.JPG

Jag har tagit en första kontakt med Evans, dom har svarat och efterfrågat bilder.
Jag har skickat dessa bilder och frågat vad dom tycker.

Med tanke på vad jag läst på nätet och grundat på min allmänt negativa och pessimistiska livssyn så förutsätter jag att jag kommer få ett ganska skralt gensvar från Evans.

Detta är min första kolfiberhoj och jag skulle verkligen uppskatta lite råd och tips från er.

Är ramen så pass skadad att den måste repareras/kasseras? Eller räcker det att lägga på ett lager med skyddslack?

Självklart (så här i efterhand) inser jag att jag borde ha kollat igenom hojen ordentligt innan jag körde iväg.

Men som Evans skriver själva:

"
How your bike will arrive

Bike manufacturers send us new machines in bits and pieces – far from being ride-ready. And while some bike retailers are happy to just send this box onto you, we get your bike fully assembled and tested by one of our qualified mechanics BEFORE we send it. After all, you’ll be like a kid at Christmas when it arrives and probably won’t want to spend hours piecing it together (that’s even if you’ve got the right tools for the job).

So we’ll fit the forks, wheels, seat-post and other components for you. We’ll also adjust the gears and brakes (bleed disc brakes if necessary) and we’ll true the wheels, pump the tyres, and make sure that everything is tightened. Finally, we’ll turn the handlebars 90 degrees and remove the pedals (if supplied) for even more security during shipping. Only then will we pop it into one of our custom oversize bike boxes ready for collection. Hey presto."

Hjälp mig gärna med lite argument när lilla jag ska kämpa mot den stora elaka internationella draken...

Evans är en snäll drake som säljer billiga cyklar.
Jag skulle se det som läropengar och cykla vidare bara. Givetvis efter en justering.

Stewe sa:
...
Är ramen så pass skadad att den måste repareras/kasseras? Eller räcker det att lägga på ett lager med skyddslack?
...

Lite genomskinligt nagellack så är du redo att nöta väg igen. Förstår att det känns surt, men den där skadan är bara kosmetisk. Justera stopskruvarna innan du ger dig ut igen bara.

Tack Nickpick och ceel, det låter som jag hoppades, att det bara är kosmetiskt.
Jag drar på lite klarlack och kör vidare.

Frågan är vad för sorts ersättning man kan/bör förvänta sig från Evans?

För visst borde dom erbjuda någonting?

Stewe sa:
Tack Nickpick och ceel, det låter som jag hoppades, att det bara är kosmetiskt.
Jag drar på lite klarlack och kör vidare.

Frågan är vad för sorts ersättning man kan/bör förvänta sig från Evans?

För visst borde dom erbjuda någonting?

Jag råder dig att skaffa en chaincatcher för framtiden.
Tex: http://k-edge.com/shop/chain-catchers/road/road-braze-chain-catcher/
Exakt modell beror lite på hur din framväxel ser ut. Mest så det inte händer igen.

Vad är en vettig vikt och andra saker att tänka på för en instegs-MTB åt en 165 cm, typ 65 kg lite cyklist? Tänkte köpa begagnat runt 5-6k.

Halloj!
Har läst lite grann om kläder man ska ha och inte ha. Hur noga är det eg?
Fick ju cykelkläder i present, se länk men har läst att man inte ska ha "teamkläder", fick matchande tröja och Bib-brallor.
Tycker de är riktigt sköna och själv bryr jag mig inte alls.
Vita strumpor har jag även sett att man "måste" ha?

https://www.skistar.com/sv/Shop/Kla...ortarmat/rc-team-ssl-m-whitefiery-red-178206/

//Noobmtb

MarieboMTB sa:

Kläder minskar risken att åka dit för förargelseväckande beteende. Ett skäl som kan tala för att ha kläder.

Har du kläder som funkar för dig och är behagliga att använda så är det bara att köra. Stilpoliser kan dra dit pepparn växer. Är det snyggt så är det snyggt oavsett hur det ser ut.

Ska man tävla finns det dock regler, exempelvis är ärmlösa linnen förbjudna på landsvägstävlingar och inom downhill får man inte ha för tighta kläder.

pkarlsson sa:
åberg sa:
MarieboMTB sa:

Kläder minskar risken att åka dit för förargelseväckande beteende. Ett skäl som kan tala för att ha kläder.
På riktigt? Eller är jag bara korkad nu? :)

Ja, cyklar du omkring spritt språngande naken så finns nog risken att du åker dit för förargelseväckande beteende. Spontant mer så om du är man, och kanske framförallt om du visar upp paketet noga och väl för dina medtrafikanter.

Men allvarligt talat, cykelbyxor är ändamålsenligt utformade och mycket skönare för cykling än andra byxor så det kan jag rekommendera. Hängslebyxor (kallas ofta bibs) är imho bättre än resår-i-midjan-byxor.

AX3L sa:
pkarlsson sa:
åberg sa:
MarieboMTB sa:

På riktigt? Eller är jag bara korkad nu? :)

Ja, cyklar du omkring spritt språngande naken så finns nog risken att du åker dit för förargelseväckande beteende. Spontant mer så om du är man, och kanske framförallt om du visar upp paketet noga och väl för dina medtrafikanter.

?
Jag är rätt säker på att Åberg blandar in en stor portion ironi.
Men jag hade ju såklart kunnat formulera frågan bättre.
Jag är inte ute efter att cykla utan kläder utan undrar vad folk säger om dessa Teamkläder.

Tillbaka
Topp