Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jeppe_E sa:Jeppe_E sa:Om man inte tar kortaste vägen till och från jobb och dessutom inte samma väg, är det då fortfarande (jobb) pendling?
Om det dessutom blåser motvind, är det då pannbensträning eller jobbig jobbpendling?
Måste få svar nuuuu så jag vet om jag ska flagga som commute i Strava ;)
Jag svävar fortfarande i ovisshet här. Jag behöver Happys hjälp....
Jeppe_E sa:Jeppe_E sa:Om man inte tar kortaste vägen till och från jobb och dessutom inte samma väg, är det då fortfarande (jobb) pendling?
Om det dessutom blåser motvind, är det då pannbensträning eller jobbig jobbpendling?
Måste få svar nuuuu så jag vet om jag ska flagga som commute i Strava ;)
Jag svävar fortfarande i ovisshet här. Jag behöver Happys hjälp....
Konkret sa:Enligt magicshine skall batterierna laddas fullt innan man stoppar undan det. Sen bör det aldrig ligga oanvänt särskilt länge. 6 månader och det skulle bli kass i princip.
Johan Falk sa:Konkret sa:Enligt magicshine skall batterierna laddas fullt innan man stoppar undan det. Sen bör det aldrig ligga oanvänt särskilt länge. 6 månader och det skulle bli kass i princip.
+1
Jag brukar "cykla" :-) mina lithiumbatterier (dvs ladda ur nästan helt-och sen direkt ladda fullt) ungefär en gång i månaden under hela sommarsäsongen, och det verkar hålla liv i dom under hittills två år iaf.
qma sa:Johan Falk sa:Konkret sa:Enligt magicshine skall batterierna laddas fullt innan man stoppar undan det. Sen bör det aldrig ligga oanvänt särskilt länge. 6 månader och det skulle bli kass i princip.
+1
Jag brukar "cykla" :-) mina lithiumbatterier (dvs ladda ur nästan helt-och sen direkt ladda fullt) ungefär en gång i månaden under hela sommarsäsongen, och det verkar hålla liv i dom under hittills två år iaf.
Nyare laddningsbara batterier ska inte gilla sån behandling, enligt uppgift.
Jag minns dock hur man kunde återuppliva gamla NiCD-batterier på så vis.
Optimal behandling av litiumbatterier ska vara att ha det laddat till minst 70% alltid, och ladda upp det så snart som möjligt efter användning. Korta laddningar för att bättra på nivån ska också vara bra. Informationen kommer från olika produkter som levererats med laddningsbara litiumbatterier.
NLC sa:(varför) är det olika versioner av 15 mm thru-axle beroende på gaffelmärke?
hirodeniro sa:Hej alla! Jag kom precis hem från jungfrufärden med min första mountainbike och har således en fråga till er experter (som jag egentligen inte vågar ställa).
Jo det är såhär: jag märkte att höger och vänster växelreglage (deore XT ifall det gör skillnad) fungerar olika på så vis att när jag trycker på den närmre spaken (den man har tummen på) på höger reglage så växlar cykelns bakväxel till en lättare växel medans den vänstra fungerar tvärt om. Där växlar nämligen den närmre spaken till en tyngre växel på framväxeln. Förstod ni vad jag menade nu? Ska det vara så?
Det hänger väl mest på vilken diameter stolpen har.me.I.am sa:Finns det någon enkel sänkstolpe som passar på typ en racer?
me.I.am sa:Är på (mini)cykelsemester. Har två stora Ortlieb bak och är gammal och ovig. Måste lägga cykeln ner för att kliva på/av. På vanlig racer måste jag vika ner cykeln rätt mycket för att komma på.
Nu till frågan, tror att det skulle funka om inte sadeln var ivägen. Finns det någon enkel sänkstolpe som passar på typ en racer? Behöver bara två lägen, och inga finesser.
qma sa:Johan Falk sa:Konkret sa:Enligt magicshine skall batterierna laddas fullt innan man stoppar undan det. Sen bör det aldrig ligga oanvänt särskilt länge. 6 månader och det skulle bli kass i princip.
+1
Nyare laddningsbara batterier ska inte gilla sån behandling, enligt uppgift.
Jag minns dock hur man kunde återuppliva gamla NiCD-batterier på så vis.
Edit: Men du menade säkert vanlig användning när du ger dig ut några timmar med ett batteripack och kör tills det slocknar. Det gör jag med. :)
Optimal behandling av litiumbatterier ska vara att ha det laddat till minst 70% alltid, och ladda upp det så snart som möjligt efter användning. Korta laddningar för att bättra på nivån ska också vara bra. Informationen kommer från olika produkter som levererats med laddningsbara litiumbatterier.
AX3L sa:me.I.am sa:Är på (mini)cykelsemester. Har två stora Ortlieb bak och är gammal och ovig. Måste lägga cykeln ner för att kliva på/av. På vanlig racer måste jag vika ner cykeln rätt mycket för att komma på.
Nu till frågan, tror att det skulle funka om inte sadeln var ivägen. Finns det någon enkel sänkstolpe som passar på typ en racer? Behöver bara två lägen, och inga finesser.
http://m.pinkbike.com/news/Tech-Tuesday--Make-a-Ghetto-Dropper-Post.html
?
me.I.am sa:AX3L sa:me.I.am sa:Är på (mini)cykelsemester. Har två stora Ortlieb bak och är gammal och ovig. Måste lägga cykeln ner för att kliva på/av. På vanlig racer måste jag vika ner cykeln rätt mycket för att komma på.
http://m.pinkbike.com/news/Tech-Tuesday--Make-a-Ghetto-Dropper-Post.html
?
Hm, tja, varför inte?
Med snabbspänne är ju kruxet att snabbt få den till rätt höjd igen, så något liknande lösningen i länken skulle funka. Sen vet jag inte om även väskorna är i vägen, isf får jag fortsätta med min hoppa-på-cykeln-getto-stil, inte stilfullt att lägga den ner men det funkar.
Menar du något sånthär?dardos sa:Jag har lite problem med mina cantisar på crossen. Jag skulle behöva en bättre centreringsmoj för bromsvajern för att få jämn kraftfördelning mellan sidorna. Jag är rätt säker på att jag sett någon sorts våg eller ok-liknande modell förr. Vad kan en sån heta?
Ja nu ordnar det sig. Tack för hjälpen!emmer sa:Menar du något sånthär?dardos sa:Jag har lite problem med mina cantisar på crossen. Jag skulle behöva en bättre centreringsmoj för bromsvajern för att få jämn kraftfördelning mellan sidorna. Jag är rätt säker på att jag sett någon sorts våg eller ok-liknande modell förr. Vad kan en sån heta?
Hanger i så fall. En som man kan låsa på kopplings (straddle) vajern.
Skadar väl inte att prova limma hålet? Upplever att jag får extremt mycket skärsår fyllda med småsten på mina landsvägsdäck, brukar rensa ut dem och limma igen med Loctite PowerFlex. OBS! Måste vara flexande lim, håller garanterat inte med vanligt superlim.LesGrossman sa:Efter två punkteringar på en runda upptäckte jag att det är en 4mm lång genomgående reva i sidoväggen på mitt Schwalbe One. Är det bara att kassera däcket eller går det att laga?
Grodanboll sa:Hur vet vad vilken freehub body man skall ha/som passar?!?!? (Jag har en Giant Trance 2 Ltd 2015)
Grodanboll sa:Hur vet vad vilken freehub body man skall ha/som passar?!?!? (Jag har en Giant Trance 2 Ltd 2015)
Jonte H sa:Söker en tråd här på forat från i år som handlade om lätta rulltrissor till bakväxel.
I den tråden länkades det till en internetbutik som jag tror har "teknik" i namnet men trots mina googlings-skills så hittar jag den inte.
NLC sa:Funkar det att hänga cyklar med hydrauliska skivbromsar i en http://www.chainreactioncycles.com/bbb-parkinglot-storage-hook-btl19/rp-prod60751 utan att riskera å behöva lufta om stup i kvarten?
Vernersson sa:Jonte H sa:Söker en tråd här på forat från i år som handlade om lätta rulltrissor till bakväxel.
I den tråden länkades det till en internetbutik som jag tror har "teknik" i namnet men trots mina googlings-skills så hittar jag den inte.
Det är inte Kvalitetstid du tänker på?
http://www.kvalitetstid.net/Webshop/catalog/index.php?cPath=35&osCsid=6gv610dakk67s7kcd3619f7ri6
pkarlsson sa:Sitter 2x10 eller 2x11 på min hoj. Hur är växlarna på en 1x11 i jämförelse? Alltså lättaste växeln på en singelklinga kan jämföras med vadå på en t.ex. 2x10? Kan tänka mig att det kanske är olika beroende på komponenter, men ett ungefär?
Jonte H sa:Vernersson sa:Jonte H sa:Söker en tråd här på forat från i år som handlade om lätta rulltrissor till bakväxel.
Det är inte Kvalitetstid du tänker på?
http://www.kvalitetstid.net/Webshop/catalog/index.php?cPath=35&osCsid=6gv610dakk67s7kcd3619f7ri6
Där har vi det! Tackar.
hirodeniro sa:Hej alla! Jag kom precis hem från jungfrufärden med min första mountainbike och har således en fråga till er experter (som jag egentligen inte vågar ställa).
Jo det är såhär: jag märkte att höger och vänster växelreglage (deore XT ifall det gör skillnad) fungerar olika på så vis att när jag trycker på den närmre spaken (den man har tummen på) på höger reglage så växlar cykelns bakväxel till en lättare växel medans den vänstra fungerar tvärt om. Där växlar nämligen den närmre spaken till en tyngre växel på framväxeln. Förstod ni vad jag menade nu? Ska det vara så?