Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Enligt magicshine skall batterierna laddas fullt innan man stoppar undan det. Sen bör det aldrig ligga oanvänt särskilt länge. 6 månader och det skulle bli kass i princip.

Jeppe_E sa:
Jeppe_E sa:
Om man inte tar kortaste vägen till och från jobb och dessutom inte samma väg, är det då fortfarande (jobb) pendling?

Om det dessutom blåser motvind, är det då pannbensträning eller jobbig jobbpendling?

Måste få svar nuuuu så jag vet om jag ska flagga som commute i Strava ;)

Jag svävar fortfarande i ovisshet här. Jag behöver Happys hjälp....

Jag skulle då inte flagga det som pendling utan som riktig träning.

Jeppe_E sa:
Jeppe_E sa:
Om man inte tar kortaste vägen till och från jobb och dessutom inte samma väg, är det då fortfarande (jobb) pendling?

Om det dessutom blåser motvind, är det då pannbensträning eller jobbig jobbpendling?

Måste få svar nuuuu så jag vet om jag ska flagga som commute i Strava ;)

Jag svävar fortfarande i ovisshet här. Jag behöver Happys hjälp....

På fråga 1 svarar vi jobbpendling
På fråga 2 svarar vi jobbpendling

Konkret sa:
Enligt magicshine skall batterierna laddas fullt innan man stoppar undan det. Sen bör det aldrig ligga oanvänt särskilt länge. 6 månader och det skulle bli kass i princip.

+1

Jag brukar "cykla" :-) mina lithiumbatterier (dvs ladda ur nästan helt-och sen direkt ladda fullt) ungefär en gång i månaden under hela sommarsäsongen, och det verkar hålla liv i dom under hittills två år iaf.

Johan Falk sa:
Konkret sa:

+1

Jag brukar "cykla" :-) mina lithiumbatterier (dvs ladda ur nästan helt-och sen direkt ladda fullt) ungefär en gång i månaden under hela sommarsäsongen, och det verkar hålla liv i dom under hittills två år iaf.

Nyare laddningsbara batterier ska inte gilla sån behandling, enligt uppgift.
Jag minns dock hur man kunde återuppliva gamla NiCD-batterier på så vis.
Edit: Men du menade säkert vanlig användning när du ger dig ut några timmar med ett batteripack och kör tills det slocknar. Det gör jag med. :)

Optimal behandling av litiumbatterier ska vara att ha det laddat till minst 70% alltid, och ladda upp det så snart som möjligt efter användning. Korta laddningar för att bättra på nivån ska också vara bra. Informationen kommer från olika produkter som levererats med laddningsbara litiumbatterier.

Senast ändrad:
qma sa:
Johan Falk sa:
Konkret sa:

+1

Optimal behandling av litiumbatterier ska vara att ha det laddat till minst 70% alltid, och ladda upp det så snart som möjligt efter användning. Korta laddningar för att bättra på nivån ska också vara bra. Informationen kommer från olika produkter som levererats med laddningsbara litiumbatterier.

Hoppsan! *janne långben-röst*

Då är det dags att börja uppdatera laddrutinerna ser jag! Tack för infon! :-)

Mina kinabatterier ligger orörda typ sju månader om året. Brukar bara behöva toppas upp lite innan användning. Blir tredje vintern med samma batteri nu tror jag.

Behöver köpa nya bromsbelägg (till Shimano XTR), hittills har jag använt en modell som heter J02A men vilka alternativ finns och vad passar till mina bromsar?

Hej alla! Jag kom precis hem från jungfrufärden med min första mountainbike och har således en fråga till er experter (som jag egentligen inte vågar ställa).

Jo det är såhär: jag märkte att höger och vänster växelreglage (deore XT ifall det gör skillnad) fungerar olika på så vis att när jag trycker på den närmre spaken (den man har tummen på) på höger reglage så växlar cykelns bakväxel till en lättare växel medans den vänstra fungerar tvärt om. Där växlar nämligen den närmre spaken till en tyngre växel på framväxeln. Förstod ni vad jag menade nu? Ska det vara så?

hirodeniro sa:
Hej alla! Jag kom precis hem från jungfrufärden med min första mountainbike och har således en fråga till er experter (som jag egentligen inte vågar ställa).

Jo det är såhär: jag märkte att höger och vänster växelreglage (deore XT ifall det gör skillnad) fungerar olika på så vis att när jag trycker på den närmre spaken (den man har tummen på) på höger reglage så växlar cykelns bakväxel till en lättare växel medans den vänstra fungerar tvärt om. Där växlar nämligen den närmre spaken till en tyngre växel på framväxeln. Förstod ni vad jag menade nu? Ska det vara så?

Ja

Dock fanns det en bakväxel som gick åt andra hållet förr, men det är väl nästan enbart historia numera.

Är på (mini)cykelsemester. Har två stora Ortlieb bak och är gammal och ovig. Måste lägga cykeln ner för att kliva på/av. På vanlig racer måste jag vika ner cykeln rätt mycket för att komma på.

Nu till frågan, tror att det skulle funka om inte sadeln var ivägen. Finns det någon enkel sänkstolpe som passar på typ en racer? Behöver bara två lägen, och inga finesser.

me.I.am sa:
Finns det någon enkel sänkstolpe som passar på typ en racer?
Det hänger väl mest på vilken diameter stolpen har.
Men är det 27,2; 30,9; 31,6; 34,9 så funkar ju en enkel "dropperpost" - och sen får man fråga sig om det är värt en tusenlapp och tre á fem hekto att slippa "lägga ner" hojen.
Sen går det ju ha en sadelklämmar med "snabbspänne" på men då är det ju svårt att hitta tillbaka till önskad sitthöjd. Så det är inte helt smidigt det heller

Ok, kostnad och vikt gör att det går bort, tack för svar.

Får fundera på snabbspänne.

Senast ändrad:
me.I.am sa:
Är på (mini)cykelsemester. Har två stora Ortlieb bak och är gammal och ovig. Måste lägga cykeln ner för att kliva på/av. På vanlig racer måste jag vika ner cykeln rätt mycket för att komma på.

Nu till frågan, tror att det skulle funka om inte sadeln var ivägen. Finns det någon enkel sänkstolpe som passar på typ en racer? Behöver bara två lägen, och inga finesser.

http://m.pinkbike.com/news/Tech-Tuesday--Make-a-Ghetto-Dropper-Post.html

?

"Grundläggande tekniker som att pumpa spåren och slippa trampa överallt gjorde att jag ofta rullade förbi folk som tittade snett på mig när de satt ner och trampade för kung och fosterland"

Snott ur tråden om cv16.
Vadå pumpa spåren, vad menas? Hur gör man?

qma sa:
Johan Falk sa:
Konkret sa:

+1

Edit: Men du menade säkert vanlig användning när du ger dig ut några timmar med ett batteripack och kör tills det slocknar. Det gör jag med. :)

För att få ut så många cykler som möjligt ur ett lithiumjon-batteri skall du:
- Inte ligga för högt i laddning (inte högt SOC, state of charge)
- Inte ligga för lågt i laddning
- Ta ut så lite energi som möjligt vid varje användning.

Så använd så lite energi som möjligt i mitten av SOC.

//Erik

Måste köpa ny vajer till min Pop-Lock på framgaffeln (Rock Shox)

Är det samma typ av "klump" i änden som en vanlig växelvajer? Eller är det special för gafflar?

AX3L sa:
me.I.am sa:

?

Hm, tja, varför inte?
Med snabbspänne är ju kruxet att snabbt få den till rätt höjd igen, så något liknande lösningen i länken skulle funka. Sen vet jag inte om även väskorna är i vägen, isf får jag fortsätta med min hoppa-på-cykeln-getto-stil, inte stilfullt att lägga den ner men det funkar.

Jag har lite problem med mina cantisar på crossen. Jag skulle behöva en bättre centreringsmoj för bromsvajern för att få jämn kraftfördelning mellan sidorna. Jag är rätt säker på att jag sett någon sorts våg eller ok-liknande modell förr. Vad kan en sån heta?

me.I.am sa:
AX3L sa:
me.I.am sa:

?

Hm, tja, varför inte?
Med snabbspänne är ju kruxet att snabbt få den till rätt höjd igen, så något liknande lösningen i länken skulle funka. Sen vet jag inte om även väskorna är i vägen, isf får jag fortsätta med min hoppa-på-cykeln-getto-stil, inte stilfullt att lägga den ner men det funkar.

http://mombat.org/MOMBAT/BikeHistoryPages/Images/HiteRite AD 1985 5M.jpg

Nu börjar vi snacka lite mer avancerad mekanik dock. Coolt, nevertheless. Men iof, är eventuellt den lilla kragen ivägen för väskorna är nog det där helkört.

dardos sa:
Jag har lite problem med mina cantisar på crossen. Jag skulle behöva en bättre centreringsmoj för bromsvajern för att få jämn kraftfördelning mellan sidorna. Jag är rätt säker på att jag sett någon sorts våg eller ok-liknande modell förr. Vad kan en sån heta?
Menar du något sånthär?
Hanger i så fall. En som man kan låsa på kopplings (straddle) vajern.

emmer sa:
dardos sa:
Menar du något sånthär?
Hanger i så fall. En som man kan låsa på kopplings (straddle) vajern.
Ja nu ordnar det sig. Tack för hjälpen!

Efter två punkteringar på en runda upptäckte jag att det är en 4mm lång genomgående reva i sidoväggen på mitt Schwalbe One. Är det bara att kassera däcket eller går det att laga? Däcket har gått 10 mil så lite surt att bara slänga det ?

LesGrossman sa:
Efter två punkteringar på en runda upptäckte jag att det är en 4mm lång genomgående reva i sidoväggen på mitt Schwalbe One. Är det bara att kassera däcket eller går det att laga?
Skadar väl inte att prova limma hålet? Upplever att jag får extremt mycket skärsår fyllda med småsten på mina landsvägsdäck, brukar rensa ut dem och limma igen med Loctite PowerFlex. OBS! Måste vara flexande lim, håller garanterat inte med vanligt superlim.

http://www.clasohlson.com/se/Superlim-Loctite-Power-Flex/25-1705

Söker en tråd här på forat från i år som handlade om lätta rulltrissor till bakväxel.
I den tråden länkades det till en internetbutik som jag tror har "teknik" i namnet men trots mina googlings-skills så hittar jag den inte.

Senast ändrad:
Grodanboll sa:
Hur vet vad vilken freehub body man skall ha/som passar?!?!? (Jag har en Giant Trance 2 Ltd 2015)

Gå in på din närmsta Giantåterförsäljare och fråga. Annars kan du nog maila jaguarverken.

Cyclestore hade ett passande till giant egna skitnav i våras när jagkollade. Hittar tyvär inte den nu.

Sitter 2x10 eller 2x11 på min hoj. Hur är växlarna på en 1x11 i jämförelse? Alltså lättaste växeln på en singelklinga kan jämföras med vadå på en t.ex. 2x10? Kan tänka mig att det kanske är olika beroende på komponenter, men ett ungefär?

pkarlsson sa:
Sitter 2x10 eller 2x11 på min hoj. Hur är växlarna på en 1x11 i jämförelse? Alltså lättaste växeln på en singelklinga kan jämföras med vadå på en t.ex. 2x10? Kan tänka mig att det kanske är olika beroende på komponenter, men ett ungefär?

Tänk dig 34/50 i fram (svensonutväxling) och 11-28 (11-12-13-14-15-17-19-21-23-25-28) bak (svensonutväxling) för 2x11
Jämfört med 44 i fram och 11-32 (11-12-13-14-16-18-20-22-25-28-32) bak för 1x11.
För 1x11 är lägsta växel 44/32 (1.375) och högsta 44/11(4)
För 2x11 motsvara det 34/24,7 och 50/12,5 - dvs i princip en 12-25 (12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-25) bak.

Så med samma omfång får du n+1 i stort sett hela vägen istället för n+2 over största delen av registret.
Vad det innebär när det är lite motvind eller motlut och man vill komma fram fort är väl uppenbart - om man inte har ett enormt omfång på "trivselkadenser".

Jonte H sa:
Vernersson sa:
Jonte H sa:
Söker en tråd här på forat från i år som handlade om lätta rulltrissor till bakväxel.
I den tråden länkades det till en internetbutik som jag tror har "teknik" i namnet men trots mina googlings-skills så hittar jag den inte.

Det är inte Kvalitetstid du tänker på?
http://www.kvalitetstid.net/Webshop/catalog/index.php?cPath=35&osCsid=6gv610dakk67s7kcd3619f7ri6

Där har vi det! Tackar.

Vassego! :-D

hirodeniro sa:

Haha, förlåt.
Men detta måste ju vara en av få frågor här inne som faktiskt är "som man egentligen inte vågar ställa".
För oss som cyklat är det ju en självklarhet. Men kanske inte för alla.

Om du tänker dig så här: För att dra mot ett större drev behövs kraft att dra växeln uppåt mot det större drevet. Därmed dras vajern in. På den bakre växeln innebär mindre drev högre växel (släpp på vajern) medan där fram betyder större drev högre växel (dra åt vajern).

När jag spännde upp mitt bakhjul idag så sprack en nippel på mitten. Själva fattningen för nyckeln vart bara smul☹

Hur mycket sämmre hållbarhet är det, behöver jag oroa mig? Har nya nipplar å montera men slipper gärna tejpa om på ett tag.

Tillbaka
Topp