Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Efter premiärturen med nya cykeln. Känns inte oket ganska felplacerat mot skivan?

foto_no_exif2.jpg

djungelmyran sa:
Det stod att säljaren "kanske inte skickar till Sverige, kontakta denne för mer information", typ. Tyskarna blev dock galna med några minuter kvar på auktionstiden (det kanske är så ebay är, jag har inte använt det förut) så det blev inget köp.
Det är ju så det funkar...

djungelmyran sa:
Enligt något ebayforum så skulle det dock inte vara några problem om jag vunnit budgivningen, om säljaren inte hade gått med på att skicka gaffeln så skulle jag fått pengarna tillbaka.
Det värsta är väl om säljaren erbjuder sig att skicka för €5000 - för du har ju bundit upp dig för att köpa (då det är auktion).

1888 sa:
En liten undran, på vissa av Shimanos kedjor står det XT o 10 delat, på andra står det Ultegra 10 delat typ.
Har det någon som helst betydelse om den skall sitta på en lvg eller mtb?
Jag menar, det som betyder något är väl delningen på kassetten?

Frågan dök upp i skallen då jag skall byta på mtb:n (10 delad) och vid sökning kom det upp Ultegra (10 delad) till
ett mkt ok pris.

På 11-delat är det faktiskt samma kedja med både XT och ultegra på förpackningen. Och en 105 kedja som det står att den är för lvg fungerar även med mtb: http://www.artscyclery.com/Shimano_105_SLX_HG600_11_Speed_Chain/descpage-SHCNHG600.html

"Even though the HG600 11-speed chain is branded as a road component, it is compatible with Shimano 11-speed MTB drivetrains."

Men hur det är på 10-delat vet jag inte.

Rattnalle sa:
garfunkel sa:
Efter premiärturen med nya cykeln. Känns inte oket ganska felplacerat mot skivan?
Oket ser ut att behöva shimsas ut en aning.

Tack, misstänkte det. Går att det se på något sätt hur mycket eller man får höfta lite baserat på mönstret på skivan? (Ja, jag har aldrig pillat skivbromsar innan :)

Kan det vara så att det är fel adapter eller att den är felvänd? Enligt min erfarenhet är det väldigt ovanligt att det inte stämmer med t.ex. 20 mm distans på 180 mm skiva (om gaffeln har 160 mm fäste).

garfunkel sa:
Rattnalle sa:
garfunkel sa:
Oket ser ut att behöva shimsas ut en aning.

Tack, misstänkte det. Går att det se på något sätt hur mycket eller man får höfta lite baserat på mönstret på skivan? (Ja, jag har aldrig pillat skivbromsar innan :)
Motsvarande bredden på ytan som är oanvänd idag typ. Men kolla adaptern först.

Ser ju inte tokigt ut monteringsmässigt iaf, antar gaffeln har PM 160 mm (och därmed inte behöver någon adapter) medan bakramen har IS 140 mm och en SM-MA-R160P/S2 monterad (åt rätt håll vad det ser ut som). Måste hem och kika på hur mina 160 mm CL-skivor i Deore-ok ser ut...

OK, jag bjuder på denna men jag måste få ett svar.

Finns det rätt eller fel håll för montering av däck? Dvs vill tillverkaren att det skall rulla åt ett visst håll?

Jag har köpt ett par vanliga Conti Gatorskin.

Peach sa:

Finns det rätt eller fel håll för montering av däck? Dvs vill tillverkaren att det skall rulla åt ett visst håll?

Det varierar, de flesta har en liten liten pil på sig nånstans.

marr sa:
Peach sa:

Det varierar, de flesta har en liten liten pil på sig nånstans.

Svar nja, nog har Gatorskins en liten pil som indikerar "rätt" rotationsriktning - men är tveksam till hur viktigt det är.

Peach sa:

Är det radialdäck eller rullar det bortom 100 kmh i väta kan det nog ha betydelse för köregenskaperna.

F*n vad bra Happy är - stort tack alla er som hjälpte mig med rullriktningen på mina däck! Hittade en ganska osynlig pil som jag kommer följa även om det spelar mindre roll. Jag får helt enkelt bota min OCD med något annat än ett felvänt cykeldäck... :)

Vad menar man och hur ska man tänka sig växlar och kugghjul?

Singelklinga: En klinga
10-delat: 10 kugghjul bak

Så långt är jag med. Men när man skriver te.x 38/24T? Menar man då att man har två kugghjul fram där den stora har 38kugg och den lilla har 24kugg? T=tänder?

Och varför vill man ha singelklinga fram? Läst att man kan förbättra te.x CV tid markant med singelklinga? Är det kugghjulet storleksmässigt större eller mindre än den stora fram? Kan förstå att det beror på vad man vill ha..

Markus

markuse1 sa:
Vad menar man och hur ska man tänka sig växlar och kugghjul?

Singelklinga: En klinga
10-delat: 10 kugghjul bak

Så långt är jag med. Men när man skriver te.x 38/24T? Menar man då att man har två kugghjul fram där den stora har 38kugg och den lilla har 24kugg? T=tänder?

Ja på båda.

markuse1 sa:
1. Och varför vill man ha singelklinga fram? 2. Läst att man kan förbättra te.x CV tid markant med singelklinga? 3. Är det kugghjulet storleksmässigt större eller mindre än den stora fram? Kan förstå att det beror på vad man vill ha..

1. För enkelhetens skull. Mindre prylar att bry sig om och gör det lättare att ha en hisspinne då vänster sida blir oanvänd vilket passar bra för hisspinnens reglage.
2. Nej, CV är landsvägscykling på grus. Kondition, aerodynamik, rullmotstånd, placering och pacing är det viktiga. Du får inte mer kraft i benen bara för att du byter till det sämre, dvs singelklinga. När det gäller effektivitet så är alltid fler växlar bättre då du kan ligga på mer optimal kadens. Vikten har så lite betydelse att vi snackar om sekunder långsammare över hela sträckan på 9mil.
3. Någonstans mellan och större omfång på kassetten för att kompensera för att man inte har en lätt klinga fram.

Peach sa:

Betydligt viktigare (kidding) är att märket continental är centrerat mot ventilen.

Peach sa:
F*n vad bra Happy är - stort tack alla er som hjälpte mig med rullriktningen på mina däck! Hittade en ganska osynlig pil som jag kommer följa även om det spelar mindre roll. Jag får helt enkelt bota min OCD med något annat än ett felvänt cykeldäck... :)

Den pilen hittade inte jag när jag typ fick ont i händerna för att kränga på dem, gick det lättare att följa riktningen? (de blev stulna i inbrottet som allt annat så inga fler försök med dem, gp 4k2 är betydligt lättare och typ lika bra punkaskydd). Självklart har man loggan vid ventilen, var annars? ;-)

AX3L sa:
Peach sa:

Betydligt viktigare (no kidding) är att märket continental är centrerat mot ventilen.

Fixade stavfelet.

Aliide sa:
Peach sa:

Den pilen hittade inte jag när jag typ fick ont i händerna för att kränga på dem, gick det lättare att följa riktningen? (de blev stulna i inbrottet som allt annat så inga fler försök med dem, gp 4k2 är betydligt lättare och typ lika bra punkaskydd). Självklart har man loggan vid ventilen, var annars? ;-)

Nu provade inte ens jag att kränga på dem åt "fel" håll. Men jag är ändå förvånad hur snabbt och enkelt det gick. Conti Gatorskin Hardshell vikbart tog mig under 15 min att byta både däck och slang på båda hjulen. Som vanligt var det svåraste att få på bakhjulet med kedjestrul och allmän tumme mitt i handen. Det gick så snabbt och enkelt att jag nu mest är sur på varför jag, i min egen skalle, hade skruvat upp detta till något svårt/jobbigt. Note to self: Sluta mindfucka dig själv så förbannat.

Hej!

Jag försöker hitta vilka mått ett Shimano Zee 12x150 mm baknav (M645) har för mått för att kunna beräkna ekerlängd.

Shimano skriver 'spoke hole' circle 44 mm, vilket borde vara samma som 'pitch circle' diameter enligt DT Swiss kalkylator.
Sen skriver Shimano 'center to flange' vilket DT Swiss kallar 'flange distance'.

Nu börjar det jag inte fattar; Center to Flange (Right) 53,8 mm (Left) 52,8 mm. På 150mm borde centrum vara 75 mm. 75-53,8=21,2 mm kräver då en extremt smal kassett eller så är måtten fel? Motsvarande vänster 22,2 ska då klara en CL-skiva...
Är måtten mellan flänsarna 150-53,8-52,8= 43,4mm? Känns också väldigt smalt om jag kollar på bilden på hemsidan?

Nån som kan förklara för mig?

http://bike.shimano.com/content/sac-bike/en/home/mtb1/wheels---hubs/rear-hubs/fh-m645.html

Edit: Bike24 skriver Flange distance 72.4mm, vilket via länkens bild ser ut att kunna stämma.
Edit2: till spoke hole circle

Senast ändrad:
Spoke hole brukar inte vara PCD utan just ekerhålens storlek (oftast runt 2,5 mm). Center to flange bör däremot vara PCD (vilket också ger rimliga resultat med de mått du anger). Måttet du letar efter heter just "flange distance" (L/R) eller "center to (L/R) flange"

NLC sa:
Spoke hole brukar inte vara PCD utan just ekerhålens storlek (oftast runt 2,5 mm). Center to flange bör däremot vara PCD (vilket också ger rimliga resultat med de mått du anger). Måttet du letar efter heter just "flange distance" (L/R) eller "center to (L/R) flange"

Shimano skriver ut spoke hole circle ca 44mm, därför tänker jag PCD.
jag förtydligar mitt inlägg.

Kan det vara så att de skrivet måtten tvärtom?
Att PCD ca 53mm, FD ca 44mm är det korrekta?

Thomas

Tycker siffrorna verkar tossiga för räknar man baklänges så bör kassett ha fyra å enhalv centimeter och skivan tre å en halv centimeter.
Då borde avståndet mellan flänsarna bli runt sju centimeter.
Så uppgiften på 72.4 i flänsavstånd verkar vettig (i mitt lilla huvud :-) ) fördelat på tre centimeter centrum till drevsida och fyra centimeter centrum till skivsida. Men det går ju inte få till ekerlängd på så löst tillyxade gissningar :-)

På tal om ekerfrågor man inte vågar fråga: Är det verkligen sån precision att man behöver en produkt för varje mm (en 295, en 296...)? Varför kan man inte bara ha "tillräckligt långa" ekrar med mer gänga, för normalt sett är det väl inte så tight upp till fälgtapen? Alt kapa av ekern till rätt längd? (Alltså i princip ha en enda eker som är lång nog och gängad över hela ekern och sedan kapa till den till rätt längd).

emmer sa:
Du menar lite som skruvarna till dörrtrycken?
Borde funka men blir väl vare sig starkt eller lätt :-)

Ja antagligen :) Ur ett rent hållf-perspektiv vet jag inte hur stor skillnad det skulle göra eftersom man ändå ofta reducerar ekrarna för att göra dom elastiska, men visst! Att ha lite extra gängor (att gänga hela var ett extremt exempel) borde inte ha någon jättestor inverkan, men så var det ett tag sen jag läste de där kurserna också. Lika snyggt blir det iof inte heller, och bara det kanske är anledning nog :) Men det går inte att komma ifrån att det skulle underlätta både för konsumenter och butiker att slippa ha en miljon olika ekrar på lager!

emmer sa:
Tycker siffrorna verkar tossiga för räknar man baklänges så bör kassett ha fyra å enhalv centimeter och skivan tre å en halv centimeter.
Då borde avståndet mellan flänsarna bli runt sju centimeter.
Så uppgiften på 72.4 i flänsavstånd verkar vettig (i mitt lilla huvud :-) ) fördelat på tre centimeter centrum till drevsida och fyra centimeter centrum till skivsida. Men det går ju inte få till ekerlängd på så löst tillyxade gissningar :-)

Tack, då är det inte bara jag som tycker måtten är knas. Blir nog att maila till shimano...

Yo, någon som vet vilken storlek som brukar användas som referens när tillverkarna skriver ut vikten på ramar?
Ex Columbus stål-ramar?

Marren sa:
Yo, någon som vet vilken storlek som brukar användas som referens när tillverkarna skriver ut vikten på ramar?
Ex Columbus stål-ramar?

Min uppfattning är att det brukar växla mellan M och L, men att de ofta stämmer såpass dåligt att det ändå kan vara vilken som.

Marren sa:
AX3L sa:
Marren sa:
Ex Columbus stål-ramar?

Min uppfattning är att det brukar växla mellan M och L, men att de ofta stämmer såpass dåligt att det ändå kan vara vilken som.

M och L är 56 och 58 ung?

På racer, ja det låter rimligt! Min M Scott Cr1 kolfiberhoj är 54 som anekdotisk bevisföring.

AX3L sa:
Marren sa:
AX3L sa:
Marren sa:
Ex Columbus stål-ramar?

M och L är 56 och 58 ung?

På racer, ja det låter rimligt! Min M Scott Cr1 kolfiberhoj är 54 som anekdotisk bevisföring.
ok tackar

Har lamptrådarna kommit till koncensus om en värdig ersättare till philipslampan? Min sista håller på att ge upp och jag vågar inte titta själv i tråden, det blir för dyrt.

rikard skrev:
rikard sa:
Har lamptrådarna kommit till koncensus om en värdig ersättare till philipslampan? Min sista håller på att ge upp och jag vågar inte titta själv i tråden, det blir för dyrt.

Verkar som Biltema är en vinnare 10st lampor mot 1st B&M lampa

Rustar upp svärmors året-runt-pendlare inför vintern. Kudos till henne för allt är slitet med råge och stil!

Ska byta mellandrevet fram och hittar bara motsvarande 38T för 9-speed kassett. Hon har 8-speed. Kommer det funka?

rikard sa:

I så fall, nej.
Eller om 644,25 kr är för mycket (fast jag jag har ju inte testat philipslampan och kan ju inte säga om B+M Ixon IQ Premium är en värdig ersättare...

(det enda jag vet om den är att man inte ska tabba den i tex ett stengolv, tyvärr lite för plastig vilket är skitsynd på en så bra lampa! Men buntband finns ju tack och lov ;-) den är ju lätt i vilket fall)

slackie sa:
Rustar upp svärmors året-runt-pendlare inför vintern. Kudos till henne för allt är slitet med råge och stil!
Ska byta mellandrevet fram och hittar bara motsvarande 38T för 9-speed kassett. Hon har 8-speed. Kommer det funka?
Det kommer passa morsan finemang :-)

Tillbaka
Topp