Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

edvin_m sa:
emmer sa:
edvin_m sa:
Varför korsar man inte ekrarna så de ligger emot varandra på straightpull hjul? De jag har sett har byggts med vanliga 3-kors men ekrarna har gått helt fritt från nav till fälg.
Finns ju inget värde i att de ligger mot varandra.
Så varför bygger man så med j-ekrar?
För att flänsen är så smal. Men bygger man runda J med få kors så kan de ligga fritt.
3,2mm är väl en normal fläns, och ligger ekernipplarna i linje med 2mm ekrar så går de fritt om yttersta korset är mindre än 35% från navet (ungefär).

emmer sa:
Miss Lycka sa:
På banhjul så lödde man korsen.
Det kan man allt få på CX-hjul från vissa hjulbyggare än idag.
(Lindat och lött i yttersta korset.)
Nyttan kan väl kanske diskuteras, eller?

Största finessen med "spoke ligature" är väl att den trasiga ekern inte hoppar in i drivlinan om man kör av en eker där ute. Vissa hävdar att hjulen blir styvare, men det har jag svårt att se att det skulle göra någon märkbar nytta.

Bengt-re sa:
emmer sa:
Miss Lycka sa:
Största finessen med "spoke ligature" är väl att den trasiga ekern inte hoppar in i drivlinan om man kör av en eker där ute. Vissa hävdar att hjulen blir styvare, men det har jag svårt att se att det skulle göra någon märkbar nytta.
Borde vara standard när man har skivbromsar med andra ord :-)

emmer sa:
Bengt-re sa:
emmer sa:
Miss Lycka sa:
Borde vara standard när man har skivbromsar med andra ord :-)

Det har jag inte tänkt på - iofs har jag om minnet inte sviker mig bara kört av ekrar i bakhjulet, men tvärlåst framhjul om man har otur låter ju läbbigt...

Vart cyklar man ett par dagar i Europa mellan v29 till 32 utan att dö av värme?

Letar semester med sambon... Jag blir trött på att ligga på en strand.

Cykla längs en lång strand: Jyllands västkust... (dvs Nationalled 1)
Fast det kanske inte är till fylles för hustrun :-)

Bilagor

• images-21.jpeg
    images-21.jpeg
    10 KB · Besök: 40
  • cycling-blog1.jpg
    cycling-blog1.jpg
    42.6 KB · Besök: 39
  • images-35.jpeg
    images-35.jpeg
    14.5 KB · Besök: 40
  • images-32.jpeg
    images-32.jpeg
    12.4 KB · Besök: 46
cbxTgty.png

Vilka verktyg behöver jag för att riva ner ovan vevar och vevlager? Sitter på mtb från sent 80 eller 90 tal (gissar jag).

Jag har ett par Fulcrum Racing 5 från 2010 som jag idag har 8-delat campa på. Nu vill jag byta till 10-delat shimano. Vad behöver jag göra med hjulen? Byta body? Hur vet jag vilken body som passar mina gamla hjul?

bearthefear sa:
Jag har ett par Fulcrum Racing 5 från 2010 som jag idag har 8-delat campa på. Nu vill jag byta till 10-delat shimano. Vad behöver jag göra med hjulen? Byta body? Hur vet jag vilken body som passar mina gamla hjul?
http://www.fulcrumwheels.com/area/download/download.php?tab=doc&rnd=2drfCVKMym&rnds=&rndc=1&rnts=1 sidan 27 dvs R5-020 som är utgången och ersatt av R5-120 som tar HG11 (Shimano/SRAM 8-11).
eller
Denna https://www.bike24.com/p246365.html

mtb565 sa:
Vilka verktyg behöver jag för att riva ner ovan vevar och vevlager? Sitter på mtb från sent 80 eller 90 tal (gissar jag).

En lagom stor hylsnyckel (15 mm?), en vevarmsavdragare och en haknyckel tror jag räcker. Ev nåt mer än haknyckeln för att få ur vevlagret?

skier sa:
mtb565 sa:

En lagom stor hylsnyckel (15 mm?), en vevarmsavdragare och en haknyckel tror jag räcker. Ev nåt mer än haknyckeln för att få ur vevlagret?

Hade inte tillgång till hylsnycklar när jag tittade på det men ögonmåttet säger att ytterdiameter är för stor på en vanlig hylsa för att komma in i vevarmen, är det nån special för cyklar eller finns det kanske bara hylsor med tunnare gods än standard?

mtb565 sa:
skier sa:
mtb565 sa:

Hade inte tillgång till hylsnycklar när jag tittade på det men ögonmåttet säger att ytterdiameter är för stor på en vanlig hylsa för att komma in i vevarmen, är det nån special för cyklar eller finns det kanske bara hylsor med tunnare gods än standard?

Det finns det! Går du in på tex momentum/tools kan du köpa "tunnväggiga hylsor". Såna har det behövts ett antal genom åren av bilmeck.

emmer sa:
bearthefear sa:
http://www.fulcrumwheels.com/area/download/download.php?tab=doc&rnd=2drfCVKMym&rnds=&rndc=1&rnts=1 sidan 27 dvs R5-020 som är utgången och ersatt av R5-120 som tar HG11 (Shimano/SRAM 8-11).
eller
Denna https://www.bike24.com/p246365.html

Tack!!

Jag har en fråga som jag nu vågar ställa pga den här tråden :)

Hur ser jag vilka däck som passar på vilken fälg? Jag är på g att köpa en mtb och vill ha tjocka breda däck med hög profil (till vintercykling). Kan någon berätta detta för mig lite pedagogiskt så att jag förstår hur jag ska kunna ta reda på det här själv :)

vincentjatko sa:

Hur ser jag vilka däck som passar på vilken fälg? Jag är på g att köpa en mtb och vill ha tjocka breda däck med hög profil (till vintercykling). Kan någon berätta detta för mig lite pedagogiskt så att jag förstår hur jag ska kunna ta reda på det här själv :)

I princip är det väldigt enkelt. Är det rätt tum så passar däcken, dvs 29 på 29 och 27.5 på 27.5 osv. Kör du med slang är det allt du behöver fundera på egentligen. Det som krånglar till det lite är bredden. Mig veterligen finns det inget jättebra sätt att veta hur breda däck du kan ha, mer än att mäta vid bakgaffeln och gissa sig till hur breda däck det får plats (typ). Adding insult to injury så blir däcken olika breda på olika fälgar.

Inte det svaret du ville ha känns det som.

vincentjatko sa:

Fokusera på mått i mm och skit i tum.

Fälgarna och däcken har typiskt diametern 559, 584 eller 622 mm (där de möter varandra). Skall vara samma mått på fälg och däck.

Däcksbredd i mm, för mtb typiskt 45-75 mm. Höjden anges inte men är oftast 93-98% av bredden.

För bästa passning av däckbredd mot fälgens inre bredd, håll dig till 45-55%. Alltså 50 mm breda däck på fälg med 25 mm inre bredd. 60 mm däck på 30 mm fälg. Du fattar.

Slangar har också mm mått t.ex 40-60 × 622.

Sixten Fors sa:
Fokusera på mått i mm och skit i tum.

Fälgarna och däcken har typiskt diametern 559, 584 eller 622 mm (där de möter varandra). Skall vara samma mått på fälg och däck.

Däcksbredd i mm, för mtb typiskt 45-75 mm. Höjden anges inte men är oftast 93-98% av bredden.

För bästa passning av däckbredd mot fälgens inre bredd, håll dig till 45-55%. Alltså 50 mm breda däck på fälg med 25 mm inre bredd. 60 mm däck på 30 mm fälg. Du fattar.
Tack så hemskt mycket för svaret, det var väldigt hjälpsamt! Tack även till AX3L. Då har jag ju i alla fall ett hum om hur jag ska tänka kring detta fenomen. Väldigt användbar information när man letar erbjudanden på nätet =)

LesGrossman sa:
C-dale sa:
Hur kan man döpa en cykelfirma till http://www.memil.se/ ?
Är det något slag av hipsterironi?
Som en äkta memil själv så undrar jag detsamma ?. Men det är i alla fall mannen som har cykelverkstan på Sportshopen i Båstad som driver Memil.
Tycker dom får ha hur fånigt namn dom vill så länge man plockar in MicroShift i Sverige :-)
Det behövs mer än Campas raceserie med multipel upp / multipel ner.
(Om än definitivt inte med Campakänsla i reglagen :-) )

Hej, skall köpa slang till mina 25-mm GP4000SII

Skall jag köpa 700 x 20-25 eller 700 x 25-32?

Senast ändrad:
Har överseende, är verkligen inget mekgeni.
Fick hem nya hjul till crossen, en Kona Jake med mekanisk skivbroms.
Visade sig såklart att att det var med centre lock, mina skivor är med 6- skruv...

Drog och skaffade en adapter från centre lock till 6 skruv då det inte är något fel på mina skivor men får dem inte att fästa.

Har plöjt igenom otaliga YouTube- klipp men ser inte vad jag gör för fel.
Mina skivor går inte över helt enkelt, de ligger löst på och antog att allt fanns med i paketet vid leverans.

Känns som något viktigt jag missat och det är första gången jag stött på centre lock. Har ingen lust att ta hjulen till meken i snöstorm. Fixar helst på egen hand. I sista hand nya skivor anpassade för hjulen, dumsnål som jag är.

Hjulen är Fulcrum racing 5 LG med Quick release. Skivorna Heyes CX 160mm.

DJ Internet sa:
Har överseende, är verkligen inget mekgeni.
Fick hem nya hjul till crossen, en Kona Jake med mekanisk skivbroms.
Visade sig såklart att att det var med centre lock, mina skivor är med 6- skruv...

Drog och skaffade en adapter från centre lock till 6 skruv då det inte är något fel på mina skivor men får dem inte att fästa.

Har plöjt igenom otaliga YouTube- klipp men ser inte vad jag gör för fel.
Mina skivor går inte över helt enkelt, de ligger löst på och antog att allt fanns med i paketet vid leverans.

Känns som något viktigt jag missat och det är första gången jag stött på centre lock. Har ingen lust att ta hjulen till meken i snöstorm. Fixar helst på egen hand. I sista hand nya skivor anpassade för hjulen, dumsnål som jag är.

Hjulen är Fulcrum racing 5 LG med Quick release. Skivorna Heyes CX 160mm.

Bild? Det finns några varianter på adaptrar.

Inte på något expert men var ska adapterns gängor greppa?

Passar adaptern på hjulet utan skivor? Om du har isär adaptern, menar du att skivan inte passar där emellan?

Gängorna till adapterna ska greppa invändigt navet och navet är gjort för adapter som ska greppa utvändigt.
Så det är fel adapter helt enkelt :-)
[Det finns lite olika på grund av att CL är framtaget för nav med QR och när det är thruaxel får det bli lite specialer :-) ]
[Och det där är Fulcrumhjul med AFS väl? Borde legat en mutter i låddan. Funkar det inte med halva shimanoadaptern och den møtrikken?]

Verkar inte vara med AFS enligt Fulcrum. Ingen skruv i lådan, endast QR

Tack för svar alla men har bokat tid på Cykloteket på fredag. Har gjort ett ärligt försök men behöver min Jake i väta, gillar inte bromsarna på racern i väta vid pendling i Stockholms innerstad i rusningstrafik.

Bör man byta ett gammalt däck, för att det just är gammalt?
Har en racer som är ca 5 år gammal med orginal däcken på, däcket ser fint ut men gummit bör väl torka och bli skörare, med tanke på att det ändå är relativt höga tryck så kanske man bör byta?

Tänkte kasta bort slangarna och köra tubeless istället för att spara några gram, har tubeless ready hjul och däck, men vad behöver jag mer än ventiler och tätnings-gegga? ^_^

Tillbaka
Topp