Miss Lycka
Ny medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
På banhjul så lödde man korsen.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
För att flänsen är så smal. Men bygger man runda J med få kors så kan de ligga fritt.edvin_m sa:Så varför bygger man så med j-ekrar?emmer sa:Finns ju inget värde i att de ligger mot varandra.edvin_m sa:Varför korsar man inte ekrarna så de ligger emot varandra på straightpull hjul? De jag har sett har byggts med vanliga 3-kors men ekrarna har gått helt fritt från nav till fälg.
Det kan man allt få på CX-hjul från vissa hjulbyggare än idag.Miss Lycka sa:På banhjul så lödde man korsen.
emmer sa:Det kan man allt få på CX-hjul från vissa hjulbyggare än idag.Miss Lycka sa:På banhjul så lödde man korsen.
(Lindat och lött i yttersta korset.)
Nyttan kan väl kanske diskuteras, eller?
Borde vara standard när man har skivbromsar med andra ord :-)Bengt-re sa:Största finessen med "spoke ligature" är väl att den trasiga ekern inte hoppar in i drivlinan om man kör av en eker där ute. Vissa hävdar att hjulen blir styvare, men det har jag svårt att se att det skulle göra någon märkbar nytta.emmer sa:Det kan man allt få på CX-hjul från vissa hjulbyggare än idag.Miss Lycka sa:På banhjul så lödde man korsen.
emmer sa:Borde vara standard när man har skivbromsar med andra ord :-)Bengt-re sa:Största finessen med "spoke ligature" är väl att den trasiga ekern inte hoppar in i drivlinan om man kör av en eker där ute. Vissa hävdar att hjulen blir styvare, men det har jag svårt att se att det skulle göra någon märkbar nytta.emmer sa:Det kan man allt få på CX-hjul från vissa hjulbyggare än idag.Miss Lycka sa:På banhjul så lödde man korsen.
NickPick sa:Vart cyklar man ett par dagar i Europa mellan v29 till 32 utan att dö av värme?
Letar semester med sambon... Jag blir trött på att ligga på en strand.
NickPick sa:Hon pratar om mallorca nu. Hm.
Bengt-re sa:NickPick sa:Hon pratar om mallorca nu. Hm.
Oki.... inte lika grönt. Och varmare.
http://www.fulcrumwheels.com/area/download/download.php?tab=doc&rnd=2drfCVKMym&rnds=&rndc=1&rnts=1 sidan 27 dvs R5-020 som är utgången och ersatt av R5-120 som tar HG11 (Shimano/SRAM 8-11).bearthefear sa:Jag har ett par Fulcrum Racing 5 från 2010 som jag idag har 8-delat campa på. Nu vill jag byta till 10-delat shimano. Vad behöver jag göra med hjulen? Byta body? Hur vet jag vilken body som passar mina gamla hjul?
mtb565 sa:Vilka verktyg behöver jag för att riva ner ovan vevar och vevlager? Sitter på mtb från sent 80 eller 90 tal (gissar jag).
skier sa:mtb565 sa:Vilka verktyg behöver jag för att riva ner ovan vevar och vevlager? Sitter på mtb från sent 80 eller 90 tal (gissar jag).
En lagom stor hylsnyckel (15 mm?), en vevarmsavdragare och en haknyckel tror jag räcker. Ev nåt mer än haknyckeln för att få ur vevlagret?
mtb565 sa:skier sa:mtb565 sa:Vilka verktyg behöver jag för att riva ner ovan vevar och vevlager? Sitter på mtb från sent 80 eller 90 tal (gissar jag).
En lagom stor hylsnyckel (15 mm?), en vevarmsavdragare och en haknyckel tror jag räcker. Ev nåt mer än haknyckeln för att få ur vevlagret?
Hade inte tillgång till hylsnycklar när jag tittade på det men ögonmåttet säger att ytterdiameter är för stor på en vanlig hylsa för att komma in i vevarmen, är det nån special för cyklar eller finns det kanske bara hylsor med tunnare gods än standard?
emmer sa:http://www.fulcrumwheels.com/area/download/download.php?tab=doc&rnd=2drfCVKMym&rnds=&rndc=1&rnts=1 sidan 27 dvs R5-020 som är utgången och ersatt av R5-120 som tar HG11 (Shimano/SRAM 8-11).bearthefear sa:Jag har ett par Fulcrum Racing 5 från 2010 som jag idag har 8-delat campa på. Nu vill jag byta till 10-delat shimano. Vad behöver jag göra med hjulen? Byta body? Hur vet jag vilken body som passar mina gamla hjul?
eller
Denna https://www.bike24.com/p246365.html
vincentjatko sa:Jag har en fråga som jag nu vågar ställa pga den här tråden :)
Hur ser jag vilka däck som passar på vilken fälg? Jag är på g att köpa en mtb och vill ha tjocka breda däck med hög profil (till vintercykling). Kan någon berätta detta för mig lite pedagogiskt så att jag förstår hur jag ska kunna ta reda på det här själv :)
C-dale sa:Hur kan man döpa en cykelfirma till http://www.memil.se/ ?
Är det något slag av hipsterironi?
Fokusera på mått i mm och skit i tum.vincentjatko sa:Jag har en fråga som jag nu vågar ställa pga den här tråden :)
Hur ser jag vilka däck som passar på vilken fälg? Jag är på g att köpa en mtb och vill ha tjocka breda däck med hög profil (till vintercykling). Kan någon berätta detta för mig lite pedagogiskt så att jag förstår hur jag ska kunna ta reda på det här själv :)
C-dale sa:Hur kan man döpa en cykelfirma till http://www.memil.se/ ?
Tack så hemskt mycket för svaret, det var väldigt hjälpsamt! Tack även till AX3L. Då har jag ju i alla fall ett hum om hur jag ska tänka kring detta fenomen. Väldigt användbar information när man letar erbjudanden på nätet =)Sixten Fors sa:Fokusera på mått i mm och skit i tum.
Fälgarna och däcken har typiskt diametern 559, 584 eller 622 mm (där de möter varandra). Skall vara samma mått på fälg och däck.
Däcksbredd i mm, för mtb typiskt 45-75 mm. Höjden anges inte men är oftast 93-98% av bredden.
För bästa passning av däckbredd mot fälgens inre bredd, håll dig till 45-55%. Alltså 50 mm breda däck på fälg med 25 mm inre bredd. 60 mm däck på 30 mm fälg. Du fattar.
Tycker dom får ha hur fånigt namn dom vill så länge man plockar in MicroShift i Sverige :-)LesGrossman sa:Som en äkta memil själv så undrar jag detsamma ?. Men det är i alla fall mannen som har cykelverkstan på Sportshopen i Båstad som driver Memil.C-dale sa:Hur kan man döpa en cykelfirma till http://www.memil.se/ ?
DJ Internet sa:Har överseende, är verkligen inget mekgeni.
Fick hem nya hjul till crossen, en Kona Jake med mekanisk skivbroms.
Visade sig såklart att att det var med centre lock, mina skivor är med 6- skruv...
Drog och skaffade en adapter från centre lock till 6 skruv då det inte är något fel på mina skivor men får dem inte att fästa.
Har plöjt igenom otaliga YouTube- klipp men ser inte vad jag gör för fel.
Mina skivor går inte över helt enkelt, de ligger löst på och antog att allt fanns med i paketet vid leverans.
Känns som något viktigt jag missat och det är första gången jag stött på centre lock. Har ingen lust att ta hjulen till meken i snöstorm. Fixar helst på egen hand. I sista hand nya skivor anpassade för hjulen, dumsnål som jag är.
Hjulen är Fulcrum racing 5 LG med Quick release. Skivorna Heyes CX 160mm.
Peach sa:Hej,
På fälgen står det 622 x 15C.
Passar mina 700 x 20C slangar samt mina 700 x 25 C däck?
ceel sa:Peach sa:Hej,
På fälgen står det 622 x 15C.
Passar mina 700 x 20C slangar samt mina 700 x 25 C däck?
Ja.