Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

emmer sa:
me.I.am sa:
Jo, det förslaget har jag redan fått.
Har du hittat någon handlare med Miche då? För det är väl nästan bara de som erbjuder lösa drev för att bygga en sats.

Nej, får googla på det.
Men om jag förstått NLC rätt så kan det vara svårt med växlingarna om jag håller fast vid 12-19 på 7 minsta, och sedan lite större hopp.

Men om det skulle funka, i Shimanos skiss så ser det ut som att på deras kassetter så sitter de 3 största ihop och resten lösa, är det så? Isf kan man kanske utgå från en sån.

Hur fotograferar man en cykel,jag läste någonstans att det är på drivsidan och pedaler vågrätt ??? vilken pedal ska vara framåt ? eller kan man fota lite hur som ;)

toysc sa:
Hur fotograferar man en cykel,jag läste någonstans att det är på drivsidan och pedaler vågrätt ??? vilken pedal ska vara framåt ? eller kan man fota lite hur som ;)

Drivsidans givetvis. Allt detta är mycket viktigt eftersom cykeln ofelbart kommer att gå sönder om den fotas med tex ventilerna inte rakt nedåt eller pedalerna rätt.

me.I.am sa:
emmer sa:
me.I.am sa:
Jo, det förslaget har jag redan fått.
Har du hittat någon handlare med Miche då? För det är väl nästan bara de som erbjuder lösa drev för att bygga en sats.

Nej, får googla på det.
Men om jag förstått NLC rätt så kan det vara svårt med växlingarna om jag håller fast vid 12-19 på 7 minsta, och sedan lite större hopp.

Men om det skulle funka, i Shimanos skiss så ser det ut som att på deras kassetter så sitter de 3 största ihop och resten lösa, är det så? Isf kan man kanske utgå från en sån.

Yes, så är det (oftast) med Shimano vilket kan betyda att du får större hopp mellan 19T -> minsta på klustret än inbördes på det samma.

toysc sa:
Drivsida. Fotoavstånd minst 5 meter, fota horisontellt. Ventiler kl. 12 och självklart logo på däck i synk med ventiler. Stora klingan fram, näst minsta bak. Höger vev kl 3:10, i linje med kedjestag, pedaler vågrätt, om logo på pedaler - åt rätt håll. Ta bort flaskor och sadelväskan. Ren cykel. Bra ljus. Väl avstämd bakgrund.

När allt ovan är ok kan du improvisera hur du vill, fritt fram alltså :)

Sixten Fors sa:
toysc sa:
Drivsida. Fotoavstånd minst 5 meter, fota horisontellt. Ventiler kl. 12 och självklart logo på däck i synk med ventiler. Stora klingan fram, näst minsta bak. Höger vev kl 3:10, i linje med kedjestag, pedaler vågrätt, om logo på pedaler - åt rätt håll. Ta bort flaskor och sadelväskan. Ren cykel. Bra ljus. Väl avstämd bakgrund.

Vem fan kör med sadelväska som har en cykel värd att fota?

Konkret sa:
Sixten Fors sa:
toysc sa:

Jag och t.ex. alla cyklister som cyklar TdF. När de tränar och följebilen är på service. Inte på race eller när det är fotodags.

Tack för svaren angående foto (kan nog tycka det är lite fjolligt ) men ventilerna kl 6 kan jag tycka är helt ok, men kl 12 är det helt rätt ?

toysc sa:
Tack för svaren angående foto (kan nog tycka det är lite fjolligt ) men ventilerna kl 6 kan jag tycka är helt ok, men kl 12 är det helt rätt ?
Fjolligt, men det säljer cyklar. Kolla Blocket, 90% av annonserna har kräksfoton och kassa beskrivningar. Säljer inga cyklar!
Dyr cykel = ventilerna kl 12, stdcykel = ventiler kl 6.

Trek tar bort sina ventiler i Photoshop, men så går cykelförsäljningen dåligt också... ;)

Sixten Fors sa:
toysc sa:
Fjolligt, men det säljer cyklar. Kolla Blocket, 90% av annonserna har kräksfoton och kassa beskrivningar. Säljer inga cyklar!

Trek tar bort sina ventiler i Photoshop, men så går cykelförsäljningen dåligt också... ;)

Och då frågar man sig orolig men nyfiket; hur gör Canyon???

Pfaff sa:
Sixten Fors sa:
toysc sa:

Exempel 1 https://www.canyon.com/sv/road/inflite/
Exempel 2 https://www.canyon.com/sv/road/ultimate/ultimate-cf-slx-9-0-pro.html

NLC sa:
Pfaff sa:
Sixten Fors sa:
toysc sa:

Exempel 1 https://www.canyon.com/sv/road/inflite/
Exempel 2 https://www.canyon.com/sv/road/ultimate/ultimate-cf-slx-9-0-pro.html
Exakt. När det är rea, ventiler kl 6, vid ordinarie pris kl 12.

Trek's marknadsavdelning verkar tro att slanglöst också innebär utan ventiler, för ventilen sitter ju fast i slangen. Så i ivern att modernisera deras gamla cyklar och modda till TL åkte ventilerna bort i Photoshop. Smart :)

Sixten Fors sa:
Trek's marknadsavdelning verkar tro att slanglöst också innebär utan ventiler, för ventilen sitter ju fast i slangen. Så i ivern att modernisera deras gamla cyklar och modda till TL åkte ventilerna bort i Photoshop. Smart :)
Är väl ingen fara men när de retuscherar bort styrstolpen börjar det bli en säkerhetsrisk.
Men bättre bra i verkligheten än på hemsidan...

Sixten Fors sa:
Konkret sa:
Sixten Fors sa:
toysc sa:

Jag och t.ex. alla cyklister som cyklar TdF. När de tränar och följebilen är på service. Inte på race eller när det är fotodags.

Alla cyklister alltså. Konstigt. När fan behöver man sadelväska på träningsrundor?
Vad är det som inte får plats i ryggfickorna?

Vad är det som skiljer cyklar från "struntmärken" och "kvalitetsmärken"? T'ex White från XXL eller Btwin från Decathlon och Canyon?

Växlar osv får man oftast mer för pengarna hos struntmärken, vad är helt enkelt bättre hos kvalitetsmärken såsom Canyon?

Slänger in några exempel på landsvägscyklar i runt 8000 kronor.
https://www.xxl.se/white-rr-pro-17-landsvagscykel/p/1132123_1_style
https://www.decathlon.se/landsvagscykel-triban-540-gra-id_8377756.html
https://www.canyon.com/en-se/road/endurace/endurace-al-5-0.html

me.I.am sa:
På min semesterhoj skulle jag vilja ha två-tre största på kassetten ganska stora, men ändå tätt på resten. Finns det? Har letat men inte hittat något.
Har idag: 105 10s, 12-25. de 7 minsta, 12-19, vill jag ha som de är (är extremt kadenskänslig), och sedan typ 22-27-32. Drog bara till med några siffror, men något sådant skulle jag vilja ha.

Några tips?
På min pendlar-gravel-cross har jag kombinerat två kassetter så att jag har 13-32. Visserligen 8-delat men principen är ju den samma. Minsta dreven från en junior-lvg-kassett och största från en mtb-kasset. Lite sketchy växling i skarven med ny kedja, men funkar tillfredsställande bra efter inte allt för många mil.

White är väl XXL's egna märke. Tanken är väl att köpa färdiga ramar från Asien, plocka på egna komponenter och sälja egna cyklar för att slippa betala marginal till någon annan cykeltillverkare. Därigenom hålla lågt pris på volymcyklar. Inget fel med det, kanske inte de senaste, mest avancerade och lättaste ramarna. Tror inte de testar ihjäl sig ang optimal styvhet/lagom flex/vikt så de kanske inte presterar på topp i Tour's ramtester. För att hålla nere kostnader/lagerhållning ytterligare kommer en racer t.ex. i 3 olika storlekar, bättre än Biltema som har 1 storlek men långt ifrån Canyon som kan ha upp till 8 olika storlekar från XXS til 3XL. Har inte kollat så noga på White's priserna är jmf. med topp-klass tillverkare som Canyon. White's dyraste cyklar kostar som Canyons billigaste, och Canyons dyraste är 10 ggr dyrare. Jag tror att man får vad man betalar för ang White, prisvärda och funktionella budgetcyklar.

Btwin är ungefär samma koncept som White, men från Decatlon. Btwin har ungefär 7 olika racers i 4 storlekar, Canyon har kanske 75 olika racers i 7 olika storlekar. Alltså 30 mot 530 olika modeller. En snabb jämförelse nedan. Jag skulle inte orka bry mig om Btwin, dessutom behöver jag stl. XL så det är kört i alla fall.

Bilagor

• btwin.png
    btwin.png
    7 KB · Besök: 44
B'twin/Decathlon drar sig dock inte för att sälja cyklar med väldigt tveksamma komponenter så som bockstyre med växelreglaget uppe på toppen och singelklinga och 7-delat tex.

Lykce sa:
Vad är det som skiljer cyklar från "struntmärken" och "kvalitetsmärken"? T'ex White från XXL eller Btwin från Decathlon och Canyon?

Växlar osv får man oftast mer för pengarna hos struntmärken, vad är helt enkelt bättre hos kvalitetsmärken såsom Canyon?

Slänger in några exempel på landsvägscyklar i runt 8000 kronor.
https://www.xxl.se/white-rr-pro-17-landsvagscykel/p/1132123_1_style
https://www.decathlon.se/landsvagscykel-triban-540-gra-id_8377756.html
https://www.canyon.com/en-se/road/endurace/endurace-al-5-0.html

Men vart har du kvalitetsmärket då? ;)

eketjall sa:
B'twin/Decathlon drar sig dock inte för att sälja cyklar med väldigt tveksamma komponenter så som bockstyre med växelreglaget uppe på toppen och singelklinga och 7-delat tex.
Jo, men då pratar vi tusenkronorscyklar vilket kanske fyller ett syfte på något sätt.
I övrigt brukar de anses (har ingen själv) vara mycket prisvärda och välgjorda med bra ramar.
[Även om Decathlon är en fransk XXL så att säga...]

Hittade ingen annan tråd som passade. Men skulle ni ge 1200 kr för denna hoj. Planerar då att renovera den.

Bilagor

• Screenshot 2017-05-30 at 21.29.23.png
    Screenshot 2017-05-30 at 21.29.23.png
    167.4 KB · Besök: 55
anjoh_01 sa:
Hittade ingen annan tråd som passade. Men skulle ni ge 1200 kr för denna hoj. Planerar då att renovera den.

Ser stor ut. Passar den? Är sadeln ställd för dig är det för stor.

Beror ju skicket och vad du vill ha. Finns ganska gott om gamla cyklar ute så skick och preferenser avgör om du tycker att den är värd det.

Styrlager till äldre stålram, hur svårt är det att hitta rätt?
Jag och min flickvän tänkte bygga ihop en single speed till henne, vi har hittat en liten go äldre stålram som skulle passa henne fint (dock ej inköpt än). Den har dock inget styrlager.
Hur och vad mäter en? Är jag rätt ute när jag är här och kikar? https://www.bikester.se/cykeldelar/styrsats/styrsats-gaenga.html
Hur många olika standarder finns det och vilka är de "viktiga måtten" som måste stämma? Går det att montera själv eller är det bäst att gå till någon gammal go cykelmeck som har grejer på hyllan från 40-talet?

På gammalt stål är frågeställningen densamma som på vevlagret, vilken standard? BSA, italiensk eller fransk?

Tillbaka
Topp