Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Jonte H sa:
Om det står 622x17 på 29" fälgen, hur breda däck kan man kränga på då?
Hur brett som helst, fördelen är att de sedan kränger av sig själva så att du slipper.
17 mm fälg passar bäst med 25 mm däck, men även 28 mm funkar hjälpligt. Sedan blir det bara sämre och sämre med ökad bredd på däcket. Enligt lag är bredare än 50 mm däck förbjudet, minns inte om det är 6 lr 8 års fängelse.

Tappat den ena ringen (nere åt höger på bilden) och har således bara en kvar.

Vad fyller den för funktion?

Klarar jag mig med en?

Bilagor

• IMG_20170711_092037.jpg
    IMG_20170711_092037.jpg
    190.7 KB · Besök: 42
Troligtvis en idiotisk fråga, men då passar ju tråden. Jag har en 1x11 Shimano XT med en Race Face Oval chainring där framme och helt plötsligt har kedjan börjat hoppa vid högre växlar och den är märkbart slapp (dinglar när man inte trampar). Kedjan hoppar inte vid lägre växlar (antar p.g.a. högre kedjespänning eftersom det är fler kuggar på de lägre växlarna) och pedalerna rör sig med cykeln när man går med den. Det har aldrig varit så här förut. Hur löser jag det?

fungerar frihjulsmekanismen som den ska?
Vet inte varför det skulle gör att kedjan blir slak men kan ju få pedalerna att rotera.

Jag har haft problem med att fjädern inne i bakväxeln som spänner den hade hoppat ur hålet som höll den spänd en gång, då fick jag problem med kedjespänningen.

Behöver eventuellt köpa en ny bakväxel, nu sitter det en Deore XT 780 på cykeln.
Jag hittar inte exakt samma modell i lager, den verkar vara utgående, men det funkar med valfri 10-speed XT växel antar jag?

Det funkar med valfri 10-delad Shimanoväxel. Slx duger alldeles utmärkt och om du har max 11-36 bak och singel fram är Zee ett jättebra val. På ht funkar det garanterat och på fs får man kolla hur mycket kedja länkaget drar vid full kompression.

Har så smått börjat fundera på att framöver byta ut HT:n mot en FS. Eftersom jag har ett par kilometers asfaltcykling till en del av mina stigar så tänker jag mig att bakdämparen bör kunna låsas på motsvarande sätt som framdämparen, helst med remote från styret. Är det normalt så eller är det olika beroende på dämpare och/eller prisklass?

Vid normal sitt cykling tycker jag inte man behöver kunna låsa dämparen, ska man stå och bröta däremot så gör det stor skillnad.
Sen om du "bara" ska låsa under transport så är det ju inte svårt att släppa styret och pilla på en spak, det gör man utan att titta.

oatp1b1 sa:
Troligtvis en idiotisk fråga, men då passar ju tråden. Jag har en 1x11 Shimano XT med en Race Face Oval chainring där framme och helt plötsligt har kedjan börjat hoppa vid högre växlar och den är märkbart slapp (dinglar när man inte trampar). Kedjan hoppar inte vid lägre växlar (antar p.g.a. högre kedjespänning eftersom det är fler kuggar på de lägre växlarna) och pedalerna rör sig med cykeln när man går med den. Det har aldrig varit så här förut. Hur löser jag det?

Har du gjort nåt med cykeln eller blev det plötsligt så? Kanske du kommit åt clutchspaken på växeln när du tvättat!

Jimel sa:
Vid normal sitt cykling tycker jag inte man behöver kunna låsa dämparen, ska man stå och bröta däremot så gör det stor skillnad.
Sen om du "bara" ska låsa under transport så är det ju inte svårt att släppa styret och pilla på en spak, det gör man utan att titta.

Ja det har du ju rätt i - jag har ju en hisspinne med spak och det funkar helt ok.

Det som gör att jag känner mig osäker är att jag idag låser framdämparen rätt ofta också i skogen, t ex vid vissa klättringar.

Men det kanske är så att remote för bakdämpare är lite överkurs och innebär att man får gräva extra djupt i plånboken och då finns bättre saker på cykeln att lägga pengarna på...

Gandalf sa:
Jimel sa:

Ja det har du ju rätt i - jag har ju en hisspinne med spak och det funkar helt ok.

Det som gör att jag känner mig osäker är att jag idag låser framdämparen rätt ofta också i skogen, t ex vid vissa klättringar.

Men det kanske är så att remote för bakdämpare är lite överkurs och innebär att man får gräva extra djupt i plånboken och då finns bättre saker på cykeln att lägga pengarna på...

Fast låser du gaffeln ofta vill du nog kunna låsa dämparen. Jag låser så gott som aldrig något men när det händer så är det dämparen.

Jag ska på onsdag titta på en begagnad cykel. Jag har en racer och den köptes i butik så har dålig koll på hur jag kan förvänta mig att det går till. Är okunnig kring cyklar och mekanik rent generellt (utöver det mest grundläggande underhållet har jag alltid lämnat in min på service istället för att trixa själv) men det är dags att byta ut min racer och vill helst hitta en begagnad utan att bli lurad. Älskar att cykla, men inte att mecka! :) All hjälp mottages tacksamt!

Kommer mina cykelskor passa till pedalerna? (är de universala? Har bara haft en uppsättning och aldrig tänkt på det. Ska testa en triathloncykel..)
Ber jag säljaren ställa in den någorlunda efter mig eller ska jag mecka? (den är mininställd idag och jag tror att jag kommer vara i den andra änden av skalan)
Hur långt kan jag be om att få cykla? Rör sig ändå om mycket pengar, vill inte bara trampa 20m ner på gatan och vända..
Vad bör jag tänka på? Den har gått 2 säsonger, vad slits mest/något jag ska kolla speciellt på?

När man ska installera nytt vevlager och vevparti behöver man ju köpa flera gånger dyrare verktyg än själva komponenterna.....

Först ska man mäta upp 12-14nm till själva prebolt till vevpartiet sedan om man ska installera nytt vevlager behöver man runt 40nm. Ingen monteringsnyckel fungerar till båda så du behöver minst 2 stycken, dessutom behöver du adaptrar för till vevlagret är det inte bara använda momentnycklen rakt upp och ner.

Har ni verkligen alla verktyg till detta?

Har köpt nya grejer men nu kan jag inte använda dem för behöver lägga ut flera tusen på momentnycklar?

Flera tusen måste man lägga för köper man billiga nycklar riskerar man att de visar fel.. Vilket även dyra kan göra men ja...

Senast ändrad:
Min cykel knakade idag under turen. Svårt att lokalisera exakt vart ljudet kommer ifrån, men det tycker det knakar ifrån styret. Kände igenom alla skruvar på styret och dom flesta sitter relativt löst. Löst är kanske att överdriva, men absolut inte åtdraget. Är det meningen att det inte ska sitta hårt eller borde jag dra i alla skruvar?

fredrik168 sa:
oatp1b1 sa:

Har du gjort nåt med cykeln eller blev det plötsligt så? Kanske du kommit åt clutchspaken på växeln när du tvättat!
Tack, ska försöka mig på att hitta den imorgon! Det var första turen sedan jag tvättade den så det kan ju ligga något i det. :-)

Senast ändrad:
OveTörnqvist sa:
När man ska installera nytt vevlager och vevparti behöver man ju köpa flera gånger dyrare verktyg än själva komponenterna.....

Först ska man mäta upp 12-14nm till själva prebolt till vevpartiet sedan om man ska installera nytt vevlager behöver man runt 40nm. Ingen monteringsnyckel fungerar till båda så du behöver minst 2 stycken, dessutom behöver du adaptrar för till vevlagret är det inte bara använda momentnycklen rakt upp och ner.

Har ni verkligen alla verktyg till detta?

Har köpt nya grejer men nu kan jag inte använda dem för behöver lägga ut flera tusen på momentnycklar?

Flera tusen måste man lägga för köper man billiga nycklar riskerar man att de visar fel.. Vilket även dyra kan göra men ja...

Momentnyckel för 40 Nm har väl alla, den behövs ju när man skall dra muttrarna till alufälgar på bilen ;-)
F.ö. är det inte så jäkla noga med precisionen där, dvs det funkar nog bra med en billig nyckel om man inte litar på armbågsmomentet.

12-14 Nm är ju inte alls lika lätt att känna så där är det nog vits att köpa nåt som är snäppet bättre än den billigaste på blå templet.

<messerschmittmode>
Nm - newtonmeter är mer rimligt än nm - nanometer i det här sammanhanget. Iofs fullständigt självklart genom sammanhanget men det stör ingenjörssjälen en smula ;-)
</messerschmittmode>

Bakdäcket som satt bak på min MTB när jag fick den är ett Conti X-King 2.2 RS. Loggan är helt vit. När jag beställde ett likadant för att ha fram så är loggan gulfärgad, i övrigt är de identiska. Hur kan det komma sig att de inte har samma färg på loggan?

Muyfa666 sa:
Bakdäcket som satt bak på min MTB när jag fick den är ett Conti X-King 2.2 RS. Loggan är helt vit. När jag beställde ett likadant för att ha fram så är loggan gulfärgad, i övrigt är de identiska. Hur kan det komma sig att de inte har samma färg på loggan?
Högst troligt för att Canyon är tillräckligt stor kund hos Conti för att själva kunna bestämma vilken färg de vill ha på loggan. OEM vs. retail.

Sixten Fors sa:
Muyfa666 sa:
Högst troligt för att Canyon är tillräckligt stor kund hos Conti för att själva kunna bestämma vilken färg de vill ha på loggan. OEM vs. retail.

Låter som en helt rimlig förklaring. Synd att de inte matchar i färg, men de har ju iaf samma fysiska egenskaper.

Muyfa666 sa:
Sixten Fors sa:
Muyfa666 sa:
Låter som en helt rimlig förklaring. Synd att de inte matchar i färg, men de har ju iaf samma fysiska egenskaper.
Om inte Canyon är en så stor kund hor Conti så att...

emmer sa:
...de bara får de bästa däcken som ingen annan har tillgång till. Så kan det förstås vara.
Men många andra "fincykelmärken" skickar med fuldäck i puckgummi vid leverans, troligtvis för att cyklarna ändå är så dåliga att det ändå inte spelar någon roll.

Sixten Fors sa:
emmer sa:
...de bara får de bästa däcken som ingen annan har tillgång till. Så kan det förstås vara.
Men många andra "fincykelmärken" skickar med fuldäck i puckgummi vid leverans, troligtvis för att cyklarna ändå är så dåliga att det ändå inte spelar någon roll.
Har du ens en susning om vad du dillar om?

Trist om man inte kan köpa "de bästa däcken som ingen annan har tillgång till" den dagen det är dags att byta...

NLC sa:
Trist om man inte kan köpa "de bästa däcken som ingen annan har tillgång till" den dagen det är dags att byta...
När man behöver en ny uppsättning av "de bästa däcken som ingen annan har tillgång till" är det bara att köpa. Kostar rätt mycket men man får med en ny cykel. :)

Tillbaka
Topp