Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Henrik_E sa:
Miss Lycka sa:
De bästa däcken betalar däcksponsorn för att få leverera.
Inte för Sky. De vurpade ju så mycket i vått väglag att de bytte däckleverantör.
Nja, det stämmer ju inte riktigt då Sky aldrig var sponsrade av Veloflex. Någon i teamet tyckte faktiskt att deras däck var bäst och valde att betala för dem istället för att ha en däcksponsor. Nu när de kör på Continental är de dock officiell sponsor..

Kan man på något snyggt och enkelt sätt ställa in så den officiella TdF-youtubekanalen bara visar videor med engelska? Eller ska man bara ge upp och avbryta prenumerationen...

Shimano Pedalling Dynamics står det för, osäkert vad SL står för i landsvägsversionen. Ursprungligen hette ju Shimanos landsvägssystem SPD-R och då var det ju lätt att förstå att R stod för Road.

Senast ändrad:
Eller Shimano Pedaling Dynamics :) inte så noga. Tillägget SL står för Shaved Legs, trots att vissa felaktigt tror att det står för Standard Look eller något annat fånigt.

Skaffat extra hjul till crossen och på den satt det center lock-fäste. Skivor (RT-54) införskaffades och nu när jag monterade dem stod det att man bara skulle använda Resin Brake Pads till dem. På crossen sitter TRP HY/RD-bromsar och vad jag kan utläsa på deras site så är deras bromsbelägg "semi-metallic", men att de är kompatibla med nån Shimano-platta också. Min dumma fråga är alltså om jag måste byta belägg i samband med att jag byter hjul, eller om Resin och semi-metallic är samma sak eller kompatibla på nån vänster...?

tinkerbell sa:
Skaffat extra hjul till crossen och på den satt det center lock-fäste. Skivor (RT-54) införskaffades och nu när jag monterade dem stod det att man bara skulle använda Resin Brake Pads till dem. På crossen sitter TRP HY/RD-bromsar och vad jag kan utläsa på deras site så är deras bromsbelägg "semi-metallic", men att de är kompatibla med nån Shimano-platta också. Min dumma fråga är alltså om jag måste byta belägg i samband med att jag byter hjul, eller om Resin och semi-metallic är samma sak eller kompatibla på nån vänster...?

Sökte på "resin and semi-metallic" och hittade denna pb-artikel:
https://m.pinkbike.com/news/brake-pad-information-2009.html

Tldr; resin är organiska och *metallic är sintered, verkar det som. Du ska inte använda semi-metallic om du ska följa rådet på skivan.

Senast ändrad:
Tsukuyomi sa:
tinkerbell sa:

Tldr; resin är organiska och *metallic är sintered, verkar det som. Du ska inte använda semi-metallic om du ska följa rådet på skivan.

Tack för svaret. Läste vidare och kunde konstatera att man visserligen kan köra med sintrade belägg på skivor som är märkta "resin only", men att de kan ändra färg och även bli skeva av värmeutvecklingen. Jag chansar och skulle skivorna bli kassa får jag helt enkelt köpa lite dyrare skivor nästa gång. Så mycket för att vara "kostnadsmedveten".

tinkerbell sa:
Tsukuyomi sa:
tinkerbell sa:

Tack för svaret. Läste vidare och kunde konstatera att man visserligen kan köra med sintrade belägg på skivor som är märkta "resin only", men att de kan ändra färg och även bli skeva av värmeutvecklingen. Jag chansar och skulle skivorna bli kassa får jag helt enkelt köpa lite dyrare skivor nästa gång. Så mycket för att vara "kostnadsmedveten".

Jag tyckte dock att det stod att sintrade skickar värmen bakåt mot kolven, inte mot skivan som resin gör. Borde det inte vara tvärt om då, att resin sliter skivan snabbare?

Ang. sintrade: "This happens because the heat is put back through your caliper, rather than your disc where you would get brake fade. Since these pads are made of a harder compound they will last longer than resin pads"

Metallbeläggen är hårdare och håller längre men nöter mer på skivan. Knappast ett problem på en cross som används till cykling i Sverige.

Är det vanligt och meningen att man ska få cykel som står monterad och framme när man köper cykel i butik?

Bakdämparen är trasig och ingenting som Sportson kan fixa själva. Bara cyklat några få mil. Köpt på Sportson och hittar ingenting om reklamation där. Någon som vet hur dom är med det?

Senast ändrad:
pkarlsson sa:
Är det vanligt och meningen att man ska få cykel som står monterad och framme när man köper cykel i butik?

Bakdämparen är trasig och ingenting som Sportson kan fixa själva. Bara cyklat några få mil. Köpt på Sportson och hittar ingenting om reklamation där. Någon som vet hur dom är med det?

Ja det är vanligt om du köper en cykel i butik.
Att en trasig dämpare lär skickas bort för reparation är väl inte särskilt konstigt? Kan ju vara något reklamationsrelaterat tex.

NickPick sa:
pkarlsson sa:

Att en trasig dämpare lär skickas bort för reparation är väl inte särskilt konstigt? Kan ju vara något reklamationsrelaterat tex.
Som kund är det mot Sportson man kan ställa krav, inte deras leverantör. Är cykeln helt ny och dämparen går efter bara några mil tycker jag inte att det vore orimligt att be dem lösa det bakom kulisserna och ge dig en dämpare från en annan cykel istället.

Sen är det inte alltid så intressant vad eventuella garantivillkor säger. Ganska ofta är det mer fördelaktigt att direkt hänvisa till Konsumentköplagen. Den gäller oavsett vad det står i garantin eller vad butiken själva säger.

NickPick sa:
pkarlsson sa:

Okej. Inte tänkt på färdigmonterat innan.

Den kommer skickas på service. Funderade på hur det funkade med reklamation av cykel bara och om sånt täckte ens rätt.

Rattnalle sa:
Som kund är det mot Sportson man kan ställa krav, inte deras leverantör. Är cykeln helt ny och dämparen går efter bara några mil tycker jag inte att det vore orimligt att be dem lösa det bakom kulisserna och ge dig en dämpare från en annan cykel istället.

Sen är det inte alltid så intressant vad eventuella garantivillkor säger. Ganska ofta är det mer fördelaktigt att direkt hänvisa till Konsumentköplagen. Den gäller oavsett vad det står i garantin eller vad butiken själva säger.
Det hade varit ett trevligt alternativ om dom kunde lösa det snabbt och lätt på det sättet. Känns svårt dock. Man vill ju gärna inte lämna in på service första veckan på semestern.

Nu har jag tur att dämparen är i öppet läge och kan således cykla, men ändå något som behöver fixas.

Senast ändrad:
Rattnalle sa:
NickPick sa:
pkarlsson sa:

+1 https://lagen.nu/1990:932#P20S3

Senast ändrad:
Min bror har tagit över min gamla gula mtb från -98 med GripShift-växelreglage, och senare i sommar ska jag byta växelvajer. Har inte cykeln där jag är nu, annars hade jag ju kunnat kolla själv men...
Fråga: Är det samma typ av fattning (metallklump) i änden av vajern på en sån gammal som på dagens mtb?

JTF sa:
Min bror har tagit över min gamla gula mtb från -98 med GripShift-växelreglage, och senare i sommar ska jag byta växelvajer. Har inte cykeln där jag är nu, annars hade jag ju kunnat kolla själv men...
Fråga: Är det samma typ av fattning (metallklump) i änden av vajern på en sån gammal som på dagens mtb?
Ja.

Rattnalle sa:
JTF sa:
Ja.

Perfekt. Tack! Då slipper jag handla och kan ta en från hyllan hemma :-)

Om man hyr en cykel i en bikepark för både xc och enduro körning , tex i Kanada. Får man välja mellan spd och plattisar eller är det plattisar som gäller?

Senast ändrad:
WSB sa:
Går det att köra på Biltemas gaffelolja SAE10 istället för Fox 10WT i en 36a med FIT4?
Förmodligen men då Fox inte anger exakt vilka egenskaper oljan ska ha finns det så klart en risk i det. Angiven och verklig viskositet skiljer sig också mellan olika oljor men är det till underben är det mindre viktigt.

Konkret sa:
Om man hyr en cykel i en bikepark för både xc och enduro körning , tex i Kanada. Får man välja mellan spd och plattisar eller är det plattisar som gäller?
Medtag egna skor och pedaler? Kan det vara något?

Orkar inte ringa runt till alla uthyrare i Kanada och fråga. Hur många finns det? Åtta va?

Sixten Fors sa:
Konkret sa:
Medtag egna skor och pedaler? Kan det vara något?

Orkar inte ringa runt till alla uthyrare i Kanada och fråga. Hur många finns det? Åtta va?

Det är just det.

Skor funderar jag på att ta med, men skall jag ta med pedaler så måste jag ha med mig vertyg också.

Verktyg kan du nog få låna i butiken om de inte skulle ha pedaler du vill ha. Ett par klickpedaler går ju att packa i skorna vid behov.

Bromsoken (Shimano M615) verkar läcka olja. Båda de inre belägen fuktiga, mycket tut, och lite broms.

Går det byta till valfritt tvåkolvs shimano-ok? Slx verkar gå att hitta för småpengar, men annars mest kompletta kit.

Senast ändrad:
Fråga nr.1
Den lilla skruvaktiga saken som sticker ut från ramen, vad är det?

Fråga nr.2
Vågar man slipa/kapa ner den utan att cykeln förstörs?

Fråga nr.3
Kan man cykla även om den tar i ytterst lite, det kommer ju slitas ner så det passar

Fråga nr.4
Måste jag bita i det sura äpplet och beställa ett nytt däck?

Kan ju montera framdäcket som har rätt storlek bak, men kommer ju bli 2.4 fram 2.2 bak en längre tid isåfall :(

Beställde hem 2.4 däck istället för 2.2 som det var original, lite trött och tänkte att det skulle gå.

Bilagor

• IMG_20170724_193947.jpg
    IMG_20170724_193947.jpg
    294.5 KB · Besök: 50
  • IMG_20170724_194017.jpg
    IMG_20170724_194017.jpg
    274.8 KB · Besök: 46
Den är till att användas vid montering av skärmar. Är den ivägen så skruva ur den å cykla på!
Du kan dock få in lite vatten å skit i ramen genom hålet om det nu spelar någon roll.

frid!

Miracle sa:
Den är till att användas vid montering av skärmar. Är den ivägen så skruva ur den å cykla på!
Du kan dock få in lite vatten å skit i ramen genom hålet om det nu spelar någon roll.

frid!

Tack för snabbt svar, jag blev irriterad och tänkte inte ens tanken på att det kunde vara så enkelt som en skruv.
___
Det blev kniven, var en plastskruv så det som är kvar skyddar lite trots allt. Nu rullar däcket på bra

Senast ändrad:
Jag letar cykelhållare för att montera cykel ståendes i skåpbil. Framhjulet "måste" tas av så gärna ett som använder den genomgående axeln.
Blir det kanske meckigt med en boostcykel, en utan boost och två med qr?

NickPick sa:
Jag letar cykelhållare för att montera cykel ståendes i skåpbil. Framhjulet "måste" tas av så gärna ett som använder den genomgående axeln.
Blir det kanske meckigt med en boostcykel, en utan boost och två med qr?

Finns fästen på eBay för montering på flak. En som funkar för 15x100 borde oxå fungera för 15x110 och QR med adaptrar (en 15x10mm spacer för boost och ett rör med 15mm ytterdiameter och 9mm innerdiameter för QR) . För QR använder man sen en 9mm thru-bolt, vilken finns till bra pris hos rose.

Fäste: http://m.ebay.com/itm/152571512182?_mwBanner=1
QR-axel: https://www.rosebikes.se/artikel/dt-swiss-rws-thru-bolt-front-quick-release/aid:766219

Edit: lagt till länkar

Edit 2: Om du tänkte ta med alla cyklarna samtidigt så finns det såklart färdiga fästen för QR och Boost oxå. :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp