Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

BjornR sa:
Kristoffer sa:
Trampdynan sa:
Har verkstadskillen fått sig ett gott skratt efter att jag glad i hågen gått hem för att montera, eller är de helt enkelt inte nödvändiga..

SRAM har antagligen patent på just den utformningen av växlingsramper och tänder.. Bör bara vara att montera de nya dreven och trampa på.

Nä. tillägg: på båda påståendena.

Har stora klingan inga ramper på baksidan eller några nitar som kedjan ska upp på, då är det en singelklinga.

http://www.stronglight.com/stronglight/index.php/welcome/afficher_Produit?id=521

Hittade klingan. Definitivt en singelklinga; [position : 1]

Senast ändrad:
BjornR sa:
Kristoffer sa:
Trampdynan sa:
Har verkstadskillen fått sig ett gott skratt efter att jag glad i hågen gått hem för att montera, eller är de helt enkelt inte nödvändiga..

SRAM har antagligen patent på just den utformningen av växlingsramper och tänder.. Bör bara vara att montera de nya dreven och trampa på.

Nä. tillägg: på båda påståendena.
På a har jag nog lite rätt, enligt SRAMs beskrivning:

X-Glide™
Imagine being able to shift smoothly at any time, no matter what. We’re talking full-power shifts. Up, down, whatever the trail demands. The benefit of the X-Glide drivetrain is simple, yet, when you think about it, incredibly impactful to the way you ride. Flawless shifting means you’ll never again compromise your speed and power in unpredictable off-road terrain.
Har stora klingan inga ramper på baksidan eller några nitar som kedjan ska upp på, då är det en singelklinga.

Strorklingan kollade jag nog inte upp odrentligt, ser ju ut att sakna rampnitar..

Jag ska köpa ett par nya 29 tums hjul. Har ett par Mavic crossride där framhjulet är nytt men bakhjulet lider av navglapp och redan varit inne på service. (Detta funkade i tre månader). Vet att dom är straightpull men hjulen jag kollar på är jbend (ser ut så iallafall). Kommer jag märka någon skillnad (styvhetsvis)? https://www.actionsports.de/en/dt-s...2-os-comp-race-wheelset-29er-1580g-4230?c=401
Tack för svar!

Hej,
Hjulaxeln på min äldre wasa cykel med positronväxlar har gått av. Var kan jag köpa en ny hjulaxel och vilken hjulaxel passar min cykel(vad ska jag leta efter)?

Bilagor

• 20170731_120943.jpg
    20170731_120943.jpg
    258.7 KB · Besök: 43
Hej jag råkade köra sönder min bakväxel igår. Det är en deore xt m781 med lång arm. Har beställt en xt 786 med lång arm nu, men det står att den ska vara till 3 klingor fram. Har 2 på min cykel, så jag blev lite osäker. Så kommer detta funka eller bör jag avbeställa?

Ponta79 sa:
Hej jag råkade köra sönder min bakväxel igår. Det är en deore xt m781 med lång arm. Har beställt en xt 786 med lång arm nu, men det står att den ska vara till 3 klingor fram. Har 2 på min cykel, så jag blev lite osäker. Så kommer detta funka eller bör jag avbeställa?

Bara o köra, men en mellanlång arm hade räckt.

Senast ändrad:
Ja, med två klungor räcker det med mid cage som marr skrev. Den är inte lika ömtålig och växlar liite bättre. Åtminstone i teorin. ;)

Varför har vissa hundägare en dekal med "HUND I BIL" på bilen?
Är det viktig information att förmedla till medtrafikanter?

Lingon sa:
Jag brukar se det som en varning att här har vi en förare som inte har 100% fokus på körningen. Samma sak med de som har dekal "BARN I BILEN"... Det är även klokt att undvika att ställa sig bredvid såna bilar på parkeringar (om man är rädd om sin egen bil vill säga).

Men varför de själva sätter dit dekalen vet jag inte, de tycker antagligen att man ska "ta det lugnt" runt omkring dem.

Lingon sa:

Bra information till t.ex. Räddningstjänsten och Polis vid allvarlig trafikolycka, om inte bilförare eller passagerare är talbara. Om t.ex. en skadad hund i chock släpar sig till skogs och lider i onödan så kan polishund spåra den och antingen räddas, eller avlivas på plats om den är allt för sargad och skadad.

JTF sa:
Lingon sa:

Bra information till t.ex. Räddningstjänsten och Polis vid allvarlig trafikolycka, om inte bilförare eller passagerare är talbara. Om t.ex. en skadad hund i chock släpar sig till skogs och lider i onödan så kan polishund spåra den och antingen räddas, eller avlivas på plats om den är allt för sargad och skadad.
Tror inte det är så folk tänker..

ooms sa:
Jag brukar se det som en varning att här har vi en förare som inte har 100% fokus på körningen.

Jovisst...
Eller så är det tvärt om. En omtänksam hundägare (med hunden i hundbur) brukar oftast köra mjukare och med mer framförhållning än den vanliga enarmade Facebook-bilisten.

JTF sa:
Rattnalle sa:

Utveckla gärna.
Människan är generellt rätt ovillig att planera för olycka. Konsekvenstänk är ju inte kul. Därför tror jag få har den där klisterlappen av den anledningen.

Jag tror också att det är någon sorts sätt att försöka få mer hänsyn visad. Samma som med barnlapparna. Jag brukar också se det som en generell varning för det mesta ;-)

Rattnalle sa:
JTF sa:
Rattnalle sa:

Utveckla gärna.
Människan är generellt rätt ovillig att planera för olycka. Konsekvenstänk är ju inte kul. Därför tror jag få har den där klisterlappen av den anledningen.

Jag tror också att det är någon sorts sätt att försöka få mer hänsyn visad. Samma som med barnlapparna. Jag brukar också se det som en generell varning för det mesta ;-)

Bra, jag köper förklaringen. Oavsett bakomliggande motiv hos bilägaren/hundägaren är det ju ingen nackdel att dom finns. Det är väl mest "proffsen" inom brukshundsklubbarna samt Polis och Tull som har det seriösa motivet.

Senast ändrad:
ceel sa:
NickPick sa:
ceel sa:
NickPick sa:
Jag letar cykelhållare för att montera cykel ståendes i skåpbil. Framhjulet "måste" tas av så gärna ett som använder den genomgående axeln.
Blir det kanske meckigt med en boostcykel, en utan boost och två med qr?

Finns fästen på eBay för montering på flak. En som funkar för 15x100 borde oxå fungera för 15x110 och QR med adaptrar (en 15x10mm spacer för boost och ett rör med 15mm ytterdiameter och 9mm innerdiameter för QR) . För QR använder man sen en 9mm thru-bolt, vilken finns till bra pris hos rose.

Fäste: http://m.ebay.com/itm/152571512182?_mwBanner=1
QR-axel: https://www.rosebikes.se/artikel/dt-swiss-rws-thru-bolt-front-quick-release/aid:766219

Edit: lagt till länkar

Edit 2: Om du tänkte ta med alla cyklarna samtidigt så finns det såklart färdiga fästen för QR och Boost oxå. :)

Trevligt! Något med snabbfäste vore fint... Eller rentav någonstans i Sverige som säljer dylikt.

Vi har ju inte samma sug efter pick-up-trucks i det här landet. Kanske om du känner nån på Thule som kan få tag i en 8212 (samma typ av fäste, fast dyrare såklart).
Jag har inte sett någon shop i Europa ens som har dessa. Men jag tänkte själv beställa några från eBay någon dag, till min förvaringslösning hemma.

Ganska sjukt egentligen att det inte verkar finnas i eu. Hittade något på amazon.co.uk men dom skickar inte till Sverige https://www.amazon.co.uk/Delta-Unis...=1-1-fkmr0&keywords=bike+car+hitch+15mmx110mm .
Minoura Vergo verkar annars vara en fin lösning. Tyvärr blir det stök med 3 olika axelstandarder. Jag vill minst ha 15x100 och prio 1 15x110. Just nu lutar det åt att jag ställer cykeln på framgaffeln och spänner fast den. SKåpet på en caddy ska det vara till.

Rattnalle sa:
Ja det går att byta till valfritt men SLX och uppåt har banjo-koppling så då måste du byta slang också.

En ny slang kan jag nog klämma ihop på jobbet.
Någon som vet vad det är för dimension på SLX-banjon? 1/8"? M10? Eller har Shimano uppfunnit någon egen standard för att få kränga bromsslang?

Annars blir det nästan lika dyrt att köpa slang + ok, som kompletta kit med handtag också.

"gyllene kilometern" snackar Vacchi om på Binck Bank Tour.
Vad är det, nåt nytt el har jag sovit de senaste Eurosport-säsongerna?

* SKICKA PAKET *

Tjo!

Jag har ett par billiga hjul ute i köp/sälj. Har fått flera förfrågningar om att skicka de, och har kollat upp fraktkostnader på Schenker och bussgods.se.
Jag får fram priser på ca 500kr för ett så stort paket.
Självfallet så vill ingen betala sån frakt när hjulens pris är satt till 400kr.

En snubbe sa att han fick fram priset 180kr, men skickade ingen länk till var/hur han såg det priset.

Så, Hur gör ni för att skicka tex hjul till överkomliga priser?

pirx sa:
* SKICKA PAKET *

Tjo!

Jag har ett par billiga hjul ute i köp/sälj. Har fått flera förfrågningar om att skicka de, och har kollat upp fraktkostnader på Schenker och bussgods.se.

En snubbe sa att han fick fram priset 180kr, men skickade ingen länk till var/hur han såg det priset.

Här till exempel kan man beräkna paketpriser -> https://skicka.dbschenker.com/

Tillägg: Äh, läste slarvigt. Du hade tydligen redan kollat med Schenker.

Senast ändrad:
Har Shimano XT M8000-bromsar på cykeln just nu. Kan jag byta bromsok rakt av till Zee/Saint, eller måste jag byta även handtagen isåfall?

Egentligen funkar väl vilken (vev)lagerpress som helst givet att den trycker på kopparna och inte lagret. Jag fick kopparna på mitt Hope PF41 (i en stålram) monterat m.h.a en styrlagerpress, har funkat fint i över 1500 mil.

Har ju en vevlagerpress men det ser ut som man skruvar in ena lagret på instruktionerna, därav frågan. Kan ju gå att skruva på annat sätt.

Om jag minns rätt är det typ en stoooor insex och verktyget är väl på den sidan mest en lagom stor mutter.

Senast ändrad:
pirx sa:
* SKICKA PAKET *

Tjo!

Blocketpaket är det billigaste jag hittat
https://www.blocket.se/blocketpaketet/blocketpaketet.htm

/T

Känner ett litet glapp när jag lyfter sadeln på min Nerve. Känns som att det kommer från bakdämp/länkage. Vart ska jag börja leta? Är för övrigt en väldigt orutinerad mekare.

mandersson sa:
Känner ett litet glapp när jag lyfter sadeln på min Nerve. Känns som att det kommer från bakdämp/länkage. Vart ska jag börja leta? Är för övrigt en väldigt orutinerad mekare.
Kolla så att alla skruvar i länkaget är åtdragna, annars så kan du hålla fingrarna mot varje enskild rotationspunkt så att du känner båda sidorna med samma finger. Då brukar man upptäcka vart det glappar rätt fort. Dämparens infästning samt navet är första ställena jag skulle leta på.

marr sa:
zinkpasta sa:
Har Shimano XT M8000-bromsar på cykeln just nu. Kan jag byta bromsok rakt av till Zee/Saint, eller måste jag byta även handtagen isåfall?

Jag kör xt8000 handtag med zee ok, funkar prima.

Följdfråga: Uppenbarligen följde det inte med oliv et.c. för att installera dem, så vad behöver jag beställa mer? Kan jag fortfarande använda min XT-bromsslang, men kapa den innan "insert":en? Verkar inte vara samma koppling?

Tillbaka
Topp