Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

mikipedia_ sa:

Nicolai, skrivet spegelvänt av nån anledning :)

https://www.pinkbike.com/photo/14457376/

p6pb14457376.jpg

Ovan bak. Må vara en dum fråga men samtidigt har ju folk koll på allt möjligt konstigt idag. Mår den bäst av att vänta med nästa cykelrunda tills smärtan lagt sig eller bör man cykla hyfsat snart igen? Känns som det bör bli en van bakdel snabbare om man bara matar på, men jag klurar bara.

Senast ändrad:
Beror väl lite på vad det är. Ömmande är bara att köra på, men t.ex irriterade hårsäckar ska man kanske vänta lite. Blir det inte värre så kan du nog bara köra på.

Rattnalle sa:
Psyket är gränsen.
Stämmer nog rätt bra.

me.I.am sa:
Beror väl lite på vad det är. Ömmande är bara att köra på, men t.ex irriterade hårsäckar ska man kanske vänta lite. Blir det inte värre så kan du nog bara köra på.
Det handlade om lite ömmande i sittbenet. Cyklade igår, blev bättre efteråt. Idag inga problem alls.

En OT-fråga... Sannolikhetslära...

Hur funkar det egentligen med flera oberoende händelser på rad? Betraktar man varje händelse som en helt unik händelse eller tar man hänsyn till tidigare händelser i händelserummet?
Alltså... om vi tar krona eller klave som exempel. Vi kan ju vara överens om att om chansen är 50% om händelserummet är en (1) slantsingling. Men om vi tar hundra singlingar på raken och då är ju normalfördelningen 50% vilket ju innebär att vi kommer få ungefär lika många kronor som klavar (vi räknar bort högkanten).
Men säg att vi faktiskt har lyckats singla 74 kronor på raken... räknar man då att chansen är är större (med hänsyn till att det finns en normalfördelning) att man får en klave eller betraktar man fortfarande varje singling som unik och att chansen är fortfarande är 50% för varje ny singling?
Hur brukar man betrakta slumpen i ett sånt här läge?

Stalle

Du tar aldrig hänsyn till tidigare händelser vid beräkning av kommande händelser. I ditt fall så kan ju kronan aldrig veta att den har hamnat med 74 gånger uppåt utan chansen är fortfarande 50/50 vid nästa singling

http://www.bmc-switzerland.com/us-en/bikes/mountain/crosscountry-agonist-02-one/ bör inte modellerna large och xl ha 175mm-vevar?
Försöker att räkna ut hur mycket markfrigång man får. Herr Fors får gärna hjälpa till. :)

Lika lång stam och samma längd på vevar bör ju vara en felskrivning. Om ingen stoppar mig så köper jag en oavsett, men jag vill gärna ha lite mer markfrigång än min camber. Ungefär samma som anthem skulle vara trevligt.

Jag behöver byta headset, eller åtminstone lager på min MTB. Det är ett "tapered intergrated 1,1/8" to 1.5" ".

Det verkar vara mer standard att byta hela headset än bara lager. Vad kostar ett headset av rimligt kvalite? Ett Brand-X går för 165:- medans ett Hope går för 1000:- och givetvis bör det vara en hel del i kvalitets skillnad.

1000 spänn känns för dyrt, 165:- känns orimligt billigt? Någon som vill rekommendera ett hyfsat headset för under femhundringen? Byter jag "lagerkopparna" samtidigt som headset?

Senast ändrad:
mtb565 sa:
Jag behöver byta headset, eller åtminstone lager på min MTB. Det är ett "tapered intergrated 1,1/8" to 1.5" ".

Det verkar vara mer standard att byta hela headset än bara lager. Vad kostar ett headset av rimligt kvalite? Ett Brand-X går för 165:- medans ett Hope går för 1000:- och givetvis bör det vara en hel del i kvalitets skillnad.

1000 spänn känns för dyrt, 165:- känns orimligt billigt? Någon som vill rekommendera ett hyfsat headset för under femhundringen? Byter jag "lagerkopparna" samtidigt som headset?

Jah gillar aerozine styrlager. De har alltid funkat för mig. Kolla på www.kvalitetstid.net en happyit som driver shoppen och brukar skicka snabbt :)

edvin_m sa:
Du tar aldrig hänsyn till tidigare händelser vid beräkning av kommande händelser. I ditt fall så kan ju kronan aldrig veta att den har hamnat med 74 gånger uppåt utan chansen är fortfarande 50/50 vid nästa singling

Gött mos! Det var väl det jag tänkte. Tack!

Stalle

Kung Stalle sa:
edvin_m sa:

Stalle

Får du 74 kronor på raken kanske man skall utöka studien för att bevisa att chansen med det där myntet verkligen är 50/50. :)

Kung Stalle sa:
edvin_m sa:
Stalle
Eller som någon sade:
Om du drar ur en kortlek så är chansen 25% (13/52) att det är ett ruter.
Blev det ett ruter och du drar igen så är chansen 23.5% (12/51) att det blir ruter.
Blev det inte ruter och du drar igen så är chansen 25,5% (13/51) att det bli ruter.
Lägger du tillbaka kortet du drog och blandar så är chansen 25% (13/52) att nästa du drar är ett ruter.
Edit: Lett som en plett!

Senast ändrad:
Hittar ingen lämplig tråd och vill inte starta en ny eftersom det finns (för) många trådar redan :-)

Undrar om det går att ladda ett DI2-batteri med hjälp av en powerbank, äger ingen cykel med DI2 just nu så jag kan inte prova?

Vilken mall som innehåller innerbredd på fälgen och bredd på däcket skall man gå på?

Googlar men hittar lite olika. Är det Sheldon Brown som gäller?

Bilagor

• Screenshot_20170626-171209.png
    Screenshot_20170626-171209.png
    69.1 KB · Besök: 36
Konkret sa:
Vilken mall som innehåller innerbredd på fälgen och bredd på däcket skall man gå på?
ISO 5775 känns väl vettig eftersom det är en accepterad standard för just detta som de fälg och däck -fabrikörer som samarbetar med ETRTO jobbar utifrån..

emmer sa:
Konkret sa:
ISO 5775 känns väl vettig eftersom det är en accepterad standard för just detta som de fälg och däck -fabrikörer som samarbetar med ETRTO jobbar utifrån..

Det som Wikipedia sa som sammanfattar grejen är-

The inner width of the rim on which the tire is mounted should be about 65% of the tire's nominal section width for tires smaller than 30 mm and 55% for those larger.

Hur gör ni när det är plant men ojämnt? T.ex. massa rötter eller sten.
Sitter jag och trampar får jag ont där bak. Känns konstigt att stå och trampa när det är plant.

Crossmax sa:
Bek sa:
Sitter jag och trampar får jag ont där bak. Känns konstigt att stå och trampa när det är plant.
Varför känns det konstigt att stå och trampa på plan mark?
För lite motstånd. Eller så skulle det gå för fort.
Eller är det bara jag som behöver vänja mig?

Bek sa:

Jag sitter "mjukt" ?

Har sadeln kanske 1-2cm lägre så jag fortfarande kan vila baken mot den men inte lägger så mycket vikt på den.

Bek sa:
Crossmax sa:
Bek sa:
Växla upp så är det problemet löst. Och det går snabbare.

Bek sa:
Crossmax sa:
Bek sa:

Ja. Har man HT så man stå!

Har man liggcykel får man ligga!

Bek sa:
HT förmodar jag? Jag omväxlande står eller sitter beroende på hur stökigt det är. Lagom tryck i lagom breda däck och bra sadel gör stor skillnad, jag har fn. en 285 g tung Man Gel Flow på min HT. Den sväljer löjligt mycket av det som annars skulle skapa ont med annan sadel. Betydligt lättare, billigare och trampeffektivare än en FS :) https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=31046

Crossmax sa:
Bek sa:
Crossmax sa:
Bek sa:
Växla upp så är det problemet löst. Och det går snabbare.
Tror jag har lokaliserat felet till hur jag trampar när jag står.

Bengt-re sa:
Bek sa:
Crossmax sa:
Bek sa:

Ja. Har man HT så man stå!

Har man liggcykel får man ligga!

Om man får ligga när man har liggcykel måste jag skaffa en!

En liten fundering gällande skivbromsfästen, eller rättare sagt fästen för hydraulslangen på ramen. Kör Kona Pahoehoe o flyttade över deore 615 bromsarna från en annan cykel till Konan häromdagen o fick inte riktigt in i min skalle hur de tänkt sig att slangarna skall monteras på något smidigt sätt.
De sätt jag kan komma på som fungerar är att antingen koppla bort slangen från handtaget o sen dra den genom fästena o sen koppla tbx slangen igen med ny oliv o grejer. De andra sättet är att köpa ett fäste som jag vet man kan skruva fast i ramen o de fabriksmonterade fästena. Hur ser de ut på era cyklar? den cykeln jag flyttade över ifrån har större öppningar vilket gör att man kan bara trycka ner slangen i dessa. Känns som de borde finnas ett smidigt sätt o inte som de två jag gav förslag på. eller?

En noobig fråga. Skulle plocka av hjulen för första gången idag. Bak inga problem, bara att släppa releasen och snurra och sen dra ur.

Men fram händer ingenting, den bara snurrar och snurrar. Vad är tricket, vad är det jag har missat?

IMG_0171.JPG

simhall sa:
En noobig fråga. Skulle plocka av hjulen för första gången idag. Bak inga problem, bara att släppa releasen och snurra och sen dra ur.

Men fram händer ingenting, den bara snurrar och snurrar. Vad är tricket, vad är det jag har missat?

Du ser lilla skåran som pekar framåt i axeln? Använd spaken i skåran och skruva ut.

BjornR sa:
simhall sa:

Du ser lilla skåran som pekar framåt i axeln? Använd spaken i skåran och skruva ut.

En rätt dålig konstruktion enligt mig, men så är det.

BjornR sa:
simhall sa:

Jaha, det var det som var tricket, nu gick det bättre ? Tack!

Va upp o cykla i Flottsbro i helgen. Åkte på punka o ska nu byta slang. Tydligen har jag kört tubeless? Och har nu inte en aning hur jag gör?

Bilagor

• 20170708_182208.jpg
    20170708_182208.jpg
    200.6 KB · Besök: 24
I samband med att jag bytte hjul på min Genius 2013, så satte jag på Shimano SM-RT76M skivor. Dessa funkar bra på stig, men när jag är i fjällen blir det lite nedförsbackar och vid bromsande* blir de varma och lite skeva. Det går snabbt tillbaka när de kylts ned igen, men är lite irriterande. (180mm är det som gäller)

Jag gissar att RT76 är menade att vara lätta och för stig?
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/shimano-xt-rt76-6-bolt-disc-rotor/rp-prod39007
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-xt-disc-rotor-sm-rt76m2-180mm-6-hole-84311/wg_id-283

Nyligen uppgraderade jag bromssystemet från deore till SLX M7000, och funderar på om jag ska byta skivor till något annat.
Jag tror att RT86 är kraftigare och mer lämpade för mitt ändamål, lite nedförsåkning i fjällterräng. Stämmer det?
http://www.chainreactioncycles.com/...-rt86-ice-tech-6-bolt-disc-rotor/rp-prod67197
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-xt-disc-rotor-sm-rt86m-180mm-6-hole-64465/wg_id-283

(det verkar som om man vill ha mer kylning med flänsar så är det center lock som gäller?)

Jag tänkte då även passa på att byta de organiska orginal-padsen (G02S) till sintrade (J04C) med kylning?
http://www.chainreactioncycles.com/...x-alfine-j-type-disc-brake-pads/rp-prod130823
https://www.bike-discount.de/en/shop/brake-pads-282/l-24

*Ja, jag är feg och bromsar ibland, men jag bromsar så där "kort och ofta" som jag tror man ska göra :-)

purre sa:
Va upp o cykla i Flottsbro i helgen. Åkte på punka o ska nu byta slang. Tydligen har jag kört tubeless? Och har nu inte en aning hur jag gör?

Du sätter en vanlig lagningslapp över hålet från insidan ( är det snakebite är det nog 2 hål) fyll i lite mer gucka om det behövs och försök blåsa upp däcket på plats igen...

purre sa:
Det där ser inte tubeless ut om man ska döma av ventilen. Däcken är tubeless ready, men det betyder inte att de är installerade tubeless.

Tillbaka
Topp