Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Letar efter bra nybörjarspår/stigar till tjejen i Stockholmsområdet. Hon tycker det är läskigt så fort det kommer lite större rötter och stenar. Hon vill så gärna, men är rädd och osäker av sig. Grusvägar är dock för tråkigt.

Vi försökte på motionsspåret i Lida 7,5 Km. Det var stundtals okej men blev alldeles för avancerat för henne när det började bli bergscykling. Även de stora rötterna i skogen är för svårt. Jag vet att hon kan komma över rötterna, men hon har svårt att tro på sig själv. Hon behöver något mindre utmanande för att bygga självförtroende och lära sig cykeln. Fornstigen cyklade jag igår. Kändes stundtals okej för tjejen, men efter 5-6km blev det mycket klättring och berg som skulle innebära promenad för henne.

NICKs går bort det med. Har väl okej partier men tråkigt att behöva leda cykeln mycket.

Vi var en sväng på Järvafältet. Men kass skyltning och nedfallna träd överallt gjorde att även jag tröttnade. Försökte på Hansta och gröna milen. Gröna Milen cyklade vi dock fel och kom tillbaka till start ganska snabbt. Men det verkade generellt dåligt skyltat, och jäkla hinderbana med cykeln över stängsel och hagar.

Bogesund verkade lagom efter ha läst någon RR, men stämmer det att det är cykelförbud nu?

Så, vad finns det annars för spår? Behöver inte vara speciellt MTB-spår utan bara nå fina stigar någonstans så hon får bygga lite självförtroende.

Tack på förhand.

toga sa:
Letar efter bra nybörjarspår/stigar till tjejen i Stockholmsområdet. Hon tycker det är läskigt så fort det kommer lite större rötter och stenar. Hon vill så gärna, men är rädd och osäker av sig. Grusvägar är dock för tråkigt.

Vi försökte på motionsspåret i Lida 7,5 Km. Det var stundtals okej men blev alldeles för avancerat för henne när det började bli bergscykling. Även de stora rötterna i skogen är för svårt. Jag vet att hon kan komma över rötterna, men hon har svårt att tro på sig själv. Hon behöver något mindre utmanande för att bygga självförtroende och lära sig cykeln. Fornstigen cyklade jag igår. Kändes stundtals okej för tjejen, men efter 5-6km blev det mycket klättring och berg som skulle innebära promenad för henne.

NICKs går bort det med. Har väl okej partier men tråkigt att behöva leda cykeln mycket.

Vi var en sväng på Järvafältet. Men kass skyltning och nedfallna träd överallt gjorde att även jag tröttnade. Försökte på Hansta och gröna milen. Gröna Milen cyklade vi dock fel och kom tillbaka till start ganska snabbt. Men det verkade generellt dåligt skyltat, och jäkla hinderbana med cykeln över stängsel och hagar.

Bogesund verkade lagom efter ha läst någon RR, men stämmer det att det är cykelförbud nu?

Så, vad finns det annars för spår? Behöver inte vara speciellt MTB-spår utan bara nå fina stigar någonstans så hon får bygga lite självförtroende.

Tack på förhand.

Om du/tjejen finns på FB finns det en grupp för MTB i Järfälla. Jag har för mig att det finns några bra nybörjartips där. Om inte finns det många där som inte finns här (otroligt men sant).

Det finns ganska många bra stigar mellan Lövsta och Görväln med bara enstaka partier av rötter. Tyvärr behöver man reka rejält först för att hitta en kombination som inte innehåller rötter och då blir det i kombination med grus. Jag har ingen bra rutt att bjuda på men det är kanske läge att skapa en.

ceel sa:
NickPick sa:
Jag letar cykelhållare för att montera cykel ståendes i skåpbil. Framhjulet "måste" tas av så gärna ett som använder den genomgående axeln.
Blir det kanske meckigt med en boostcykel, en utan boost och två med qr?

Finns fästen på eBay för montering på flak. En som funkar för 15x100 borde oxå fungera för 15x110 och QR med adaptrar (en 15x10mm spacer för boost och ett rör med 15mm ytterdiameter och 9mm innerdiameter för QR) . För QR använder man sen en 9mm thru-bolt, vilken finns till bra pris hos rose.

Fäste: http://m.ebay.com/itm/152571512182?_mwBanner=1
QR-axel: https://www.rosebikes.se/artikel/dt-swiss-rws-thru-bolt-front-quick-release/aid:766219

Edit: lagt till länkar

Edit 2: Om du tänkte ta med alla cyklarna samtidigt så finns det såklart färdiga fästen för QR och Boost oxå. :)

Trevligt! Något med snabbfäste vore fint... Eller rentav någonstans i Sverige som säljer dylikt.

toga sa:

Tack på förhand.

Jag tyckte det kändes hopplöst när jag började köra MTB för 1,5 år sedan, jag tyckte jag gick mer än cyklade och när jag väl cyklade så ramlade jag så fort det gick brant nedför eller blev brötigt. Mitt självförtroende var helt bortblåst och jag funderade på om det inte var ett misstag att köpa en MTB.

Jag tror man som nybörjare nästan får räkna med att i mer eller mindre utsträckning gå en del i början, alternativet är annars att välja släta motionsspår men förutom att det är dödstråkigt så lär man sig inget - så kände jag i alla fall. Två saker var avgörande för min egen utveckling:

- Jag gick en endagars MTB-kurs i Hellas för att lära mig grundläggande teknik
- Jag bytte ut SPD-pedalerna mot plattisar

De första stapplande stigkörningarna gjorde jag på gröna 7,1 km MTB-spåret i LIda (men det vare kanske det du menade med "motionsspåret i Lida 7,5 Km"?). Första gångerna fick jag som sagt gå en hel del, men för varje gång så klarade jag mer och mer. Nu när jag är lite mer varm i kläderna och kört lite andra spår så tycker jag att gröna i Lida är rätt enkelt (röda är fortfarande utmanande för mig).

Ett annat spår som är hyfsat enkelt är korta Rudan i Haninge.

NickPick sa:
ceel sa:
NickPick sa:
Jag letar cykelhållare för att montera cykel ståendes i skåpbil. Framhjulet "måste" tas av så gärna ett som använder den genomgående axeln.
Blir det kanske meckigt med en boostcykel, en utan boost och två med qr?

Finns fästen på eBay för montering på flak. En som funkar för 15x100 borde oxå fungera för 15x110 och QR med adaptrar (en 15x10mm spacer för boost och ett rör med 15mm ytterdiameter och 9mm innerdiameter för QR) . För QR använder man sen en 9mm thru-bolt, vilken finns till bra pris hos rose.

Fäste: http://m.ebay.com/itm/152571512182?_mwBanner=1
QR-axel: https://www.rosebikes.se/artikel/dt-swiss-rws-thru-bolt-front-quick-release/aid:766219

Edit: lagt till länkar

Edit 2: Om du tänkte ta med alla cyklarna samtidigt så finns det såklart färdiga fästen för QR och Boost oxå. :)

Trevligt! Något med snabbfäste vore fint... Eller rentav någonstans i Sverige som säljer dylikt.

Vi har ju inte samma sug efter pick-up-trucks i det här landet. Kanske om du känner nån på Thule som kan få tag i en 8212 (samma typ av fäste, fast dyrare såklart).
Jag har inte sett någon shop i Europa ens som har dessa. Men jag tänkte själv beställa några från eBay någon dag, till min förvaringslösning hemma.

pme sa:
Om du/tjejen finns på FB finns det en grupp för MTB i Järfälla. Jag har för mig att det finns några bra nybörjartips där. Om inte finns det många där som inte finns här (otroligt men sant).

Det finns ganska många bra stigar mellan Lövsta och Görväln med bara enstaka partier av rötter. Tyvärr behöver man reka rejält först för att hitta en kombination som inte innehåller rötter och då blir det i kombination med grus. Jag har ingen bra rutt att bjuda på men det är kanske läge att skapa en.

Tack! Ska kika lite på facebook och se vad jag hittar.

Gandalf sa:
Jag tyckte det kändes hopplöst när jag började köra MTB för 1,5 år sedan, jag tyckte jag gick mer än cyklade och när jag väl cyklade så ramlade jag så fort det gick brant nedför eller blev brötigt. Mitt självförtroende var helt bortblåst och jag funderade på om det inte var ett misstag att köpa en MTB.

Jag tror man som nybörjare nästan får räkna med att i mer eller mindre utsträckning gå en del i början, alternativet är annars att välja släta motionsspår men förutom att det är dödstråkigt så lär man sig inget - så kände jag i alla fall. Två saker var avgörande för min egen utveckling:

- Jag gick en endagars MTB-kurs i Hellas för att lära mig grundläggande teknik
- Jag bytte ut SPD-pedalerna mot plattisar

De första stapplande stigkörningarna gjorde jag på gröna 7,1 km MTB-spåret i LIda (men det vare kanske det du menade med "motionsspåret i Lida 7,5 Km"?). Första gångerna fick jag som sagt gå en hel del, men för varje gång så klarade jag mer och mer. Nu när jag är lite mer varm i kläderna och kört lite andra spår så tycker jag att gröna i Lida är rätt enkelt (röda är fortfarande utmanande för mig).

Ett annat spår som är hyfsat enkelt är korta Rudan i Haninge.

Tack! Precis, det var 7,1 i Lida. Det stod motionsspår på hemsidan, så vi antog det var nybörjarspår. Mötte ett par till fots som gick tillbaka mot start. De hade köpt varsin FS-cykel och var ute på premiärtur i tron om att det var ett nybörjarspår.

Igår efter att ha demonterat framhjulet för biltransport så är hantaget på snabbkopplingen helt löst.
Det är alltså en through axle 15mm, där QR hantaget, efter att ha skruvat in axeln, inte spänner åt utan är helt slappt.

Är det trasigt, eller går att att fixa?

toga sa:
Igår efter att ha demonterat framhjulet för biltransport så är hantaget på snabbkopplingen helt löst.
Det är alltså en through axle 15mm, där QR hantaget, efter att ha skruvat in axeln, inte spänner åt utan är helt slappt.

Är det trasigt, eller går att att fixa?
Sitter det inte en liten insexa som spänner själva "spännmojängen", det gör det på min iallafall.

toga sa:
Har du testa Lovön? Fornstigen (blå) och bonusslingor runt denna, som Långa Fornstigen (vita, röda, orange markering i skogen). Bitvis lätta, bitvis lite mindre lättåkta. Jag brukar hålla mig uteslutande väster om Ekerövägen. Kolla via Trailforks. De flesta av lederna är mycket väl markerade och det är inte mycket trafik. Finns även grus- och asfaltvägar som förbinder stigarna, om man vill skippa/alternera stig och grusväg. Inga problem att få ihop 20-30 km stig att snurra runt på.

Bilagor

• FS.png
    FS.png
    209.9 KB · Besök: 101
Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
Har du testa Lovön? Fornstigen (blå) och bonusslingor runt denna, som Långa Fornstigen (vita, röda, orange markering i skogen). Bitvis lätta, bitvis lite mindre lättåkta. Jag brukar hålla mig uteslutande väster om Ekerövägen. Kolla via Trailforks. De flesta av lederna är mycket väl markerade och det är inte mycket trafik. Finns även grus- och asfaltvägar som förbinder stigarna, om man vill skippa/alternera stig och grusväg. Inga problem att få ihop 20-30 km stig att snurra runt på.

Vi gav det ett försök på Lovön igår kväll med gott resultat. Hon tyckte till en början att spåret var för svårt. Men efter lite pepptalk kom över en del hon inte vågat tidigare, fick upp självförtroendet och körde på bra när hon märkte att det inte var så farligt med rötter och sten. Så hon gjorde stora framsteg, vilket var roligt. Ska tillbaka efter helgen och nöta lite.

xdr sa:
Sitter det inte en liten insexa som spänner själva "spännmojängen", det gör det på min iallafall.

Hm. Det har jag missat i sådana fall. Får kika efter jobbet om det är som du säger.

Är det någon idé att försöka handla en ny sadel online och hur går man tillväga?

Original sadeln på första cykeln, har inte testat nått annat så vet inte "vad jag vill ha".

Känns inte så enkelt att mäta sig till? LBS nästa?

mtb565 sa:
Är det någon idé att försöka handla en ny sadel online och hur går man tillväga?

Original sadeln på första cykeln, har inte testat nått annat så vet inte "vad jag vill ha".

Det var nog 18 år sedan jag köpte en sadel hos LBS senast. Jag trivs med de sadlar jag köpt on-line. LBS brukar inte ha så många sadlar att välja mellan, jämfört med t.ex. Bike24 som har ca 1800 olika sadlar (om man inkluderar olika färger). Så ja, det kan vara en god idé att handla on-line.

mtb565 sa:

Många LBS har provapåsystem där man mot handpenning kan prova en sadel och se om den är bra. Vet man vad man ska ha så funkar nätet men vet man inte finns det hur många möjligheter som helst att köpa fel.
(Sen kan man ju köpa beg på k&s och prova sig fram på egen hand med lite billigare grejor. Jag kommer lägga ut en annons på ett knippe när jag får tummen ur och städar lite i lådorna.)

Jag har en fråga.
På mitt lokala liftburna cykelställe (Gesunda) så hänger man cykeln i sadeln under liftkorgen.
Är det bäst att låta stolpen vara uppe eller nere om man har en höj/sänkbar sådan.

mtb565 sa:
Hur går man tillväga?
Börja med att ställa lite frågor till dig själv:
Är jag man eller kvinna?
Min längd & vikt?
Typ av cykel/cykling?
Hur många timmar i sadeln?
Hur framåtlutad sittposition?
Hård eller mjukare sadel?
Hål i mitten, eller inte?
Önskemål om vikt?
Pris?
Läder eller konstmaterial?
Finväder eller åretruntsadel som kan stå ute i regn utan att suga upp vatten?
Färg?

Senast ändrad:
Xtramember sa:
Jag har en fråga.
På mitt lokala liftburna cykelställe (Gesunda) så hänger man cykeln i sadeln under liftkorgen.
Är det bäst att låta stolpen vara uppe eller nere om man har en höj/sänkbar sådan.
Uppe. Då belastar du ändläget, inte hydraulik och liknande.

toga sa:
Sixten Fors sa:

Vi gav det ett försök på Lovön igår kväll med gott resultat. Hon tyckte till en början att spåret var för svårt. Men efter lite pepptalk kom över en del hon inte vågat tidigare, fick upp självförtroendet och körde på bra när hon märkte att det inte var så farligt med rötter och sten. Så hon gjorde stora framsteg, vilket var roligt. Ska tillbaka efter helgen och nöta lite.

I stort sett alla stigar från Lövsta ut mot Görväln är lättare cyklade än det jag minns från Fornstigen ;-)

Maakus sa:
Bengt-re sa:
Maakus sa:
En EKER, (jävla autocorrect) har gått av, vad gör jag nu. :P

Enklast är väl att byta ut den emot en hel eker?

Kan ju köpa min polares hjul, som han har köpt av en annan polare. Samma framhjul som jag har och använda det som donator?

https://happyride.se/annonser/ad.php?id=34107
Varför flytta en eker från ett likadant friskt hjul när det är enklare att bara köra på det friska?

tinkerbell sa:
Maakus sa:
Bengt-re sa:
Maakus sa:

Kan ju köpa min polares hjul, som han har köpt av en annan polare. Samma framhjul som jag har och använda det som donator?

Varför flytta en eker från ett likadant friskt hjul när det är enklare att bara köra på det friska?

Blir det inte svårt att trampa runt på två framhjul? :P
Eller har du någon lösning på det? :D

(Kanske skulle skrivit att det är bakhjulet det har gått en eker på...)

Maakus sa:
tinkerbell sa:
Maakus sa:
Bengt-re sa:
Maakus sa:

Blir det inte svårt att trampa runt på två framhjul? :P
Eller har du någon lösning på det? :D

(Kanske skulle skrivit att det är bakhjulet det har gått en eker på...)
Det var ju den lilla detaljen också... Nja, det är ju inte samma nav fram och bak, så troligen är det inte samma längd på ekrarna heller. Baknavet är ju bredare och beroende på om det är utsida eller insida som gått (från kassetten räknat) så är det definitivt olika avstånd mellan fläns och fälg.

Ta av en till eker från ditt trasiga hjul (samma sida). Gå med den till din lbs och köp två nya. Köp gärna nya nipplar också. Montera tilbaka och spänn så att det är ungefär samma ton i ekrarna på samma sida och hjulet är rimligt rakt. Cykla

tinkerbell sa:
Maakus sa:
Bengt-re sa:
Maakus sa:

Och hur ska man veta vilken eker man ska flytta? Tänk om inte hålet för ventilerna sitter på samma ställe.

emmer sa:
tinkerbell sa:
Maakus sa:
Bengt-re sa:
Maakus sa:

Och hur ska man veta vilken eker man ska flytta? Tänk om inte hålet för ventilerna sitter på samma ställe.

Men usch va jobbigt det låter.
Det här verkar lättare.
https://www.actionsports.de/en/fun-...-35-comp-race-wheelset-650b-1810g-13172?c=729

Maakus sa:
C-dale sa:
Köp två ekrar och en ekernyckel eller är du bara ute o trollar?

Sixten Fors sa:

Satt ändå och funderade på nya hjul.
De som actionsports.de har, är ju 6 bults på naven.
Har ju två fina skivor med cl.
Är ju snållänning.

Som jag skrev i tråden om din HT. Alltid bra att ha ett reservhjulpar. Köp ett extra hjulpar och lämna in det du har nu på lagning. Nästa gång ekrar ryker eller fälg blir en halvmåne så har du ett i reserv.

Disclaimer "amatör mek"
Fick äntligen mod till mig för att byta kransar fram på min MTB då jag tyckte att de ogrinala var aningen små.
Eftersom jag är lat och detta med cykeldelar är en djungel så gick jag till allas vår cykelbutik Sport och son för att be dem ta hem ett par som passade min tre år gamla Canyon. Vi pratade en del om det ena och andra. Verkstadskillen berättade att det kanske inte blir samma "tandtal" mellan växlings tänderna på de nya kransarna..
Öööh moped tänkte jag och tät det bero. Inser efter en okulär besiktning utav mina ogrinalkransar att det finns mindre kuggar på kransen (som kanske är till) för att få kedjan att klättra upp/ned på enklast möjligast vis.
Min fråga är denna, om det inte existerar dessa "trekvartständer", kommer det bli trångt för kedjan att växla krans?
Mina nya framdrev, som jag skulle montera nu ikväll, har inga småtänder för detta ändamål (höger par)
kransar.jpg

Har verkstadskillen fått sig ett gott skratt efter att jag glad i hågen gått hem för att montera, eller är de helt enkelt inte nödvändiga..

Trampdynan sa:
Har verkstadskillen fått sig ett gott skratt efter att jag glad i hågen gått hem för att montera, eller är de helt enkelt inte nödvändiga..

SRAM har antagligen patent på just den utformningen av växlingsramper och tänder.. Bör bara vara att montera de nya dreven och trampa på.

Kristoffer sa:
Trampdynan sa:

SRAM har antagligen patent på just den utformningen av växlingsramper och tänder.. Bör bara vara att montera de nya dreven och trampa på.

Nä. tillägg: på båda påståendena.

Har stora klingan inga ramper på baksidan eller några nitar som kedjan ska upp på, då är det en singelklinga.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp