Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

emmer sa:
Rattnalle sa:
Är cantibromsar mindre jävliga att justa bra med belägg för landsväg snarare än V-broms?
Det är ju samma arbetsmoment så så sett är det ingen skillnad, men då de är kortare kortare så blir ju samma fel inte lika mycket i millimeter :-)
Men det viktigaste är väl att gänga och sfärbrickor är väl smorda så man kan dra åt i "bromsat läge, med lite kartongpapper mellan för toe-in" utan att det rör sig.
Kostar ju inte många tjugofemöringar att prova men biltemas 60mm 27282 (vilket är mitt mellan i längd).
Ja det var framförallt längden jag tänkte på skulle göra det en aning lättare. Men är det ingen jätteskillnad skiter jag i det. Jag har ju lyckats förut med lite svordomar.

Nästa fråga då:
Hur sliten vågar man låta en fälgbromsad fälg bli innan man byter? Det kändes jäkligt tunt i fälgsidan nu när jag bytte till vinterdäck. Dessutom inbillade jag mig att kanten mot däcket var längre ut än kanten nedtill.. Kanske bäst att låta bli att bromsa på det hjulet och byta fortast möjligt?

NickPick sa:
18T ratchet verkar ju stämma. Boost har jag koll på såklart... Men just "spline" var oklart och är det nu också.
Varför skiljer sig detta 350-nav mot det jag postade på förra sidan i denna tråd? Kan det vara så enkelt att det förra INTE är boost men detta är boost? Tyst och fint frihjular det iaf (det på förra sidan, detta hjulset används inte pga vikt...) :)
Vad jag förstår är skillnaden mellan det silverfärgade navet i X1700 hjulet och det vita navet i M1700 hjulet rent kosmetisk. Precis som DT350 för hemmabygge har annan design och färg. Samma innehåll och funktion i alla naven.

Bortsett från ev. andra uppenbara skillnader som olika axelstandard, CL eller 6-bult disc, HG eller xD body etc.

Rattnalle sa:
Nästa fråga då:
Hur sliten vågar man låta en fälgbromsad fälg bli innan man byter? Det kändes jäkligt tunt i fälgsidan nu när jag bytte till vinterdäck. Dessutom inbillade jag mig att kanten mot däcket var längre ut än kanten nedtill.. Kanske bäst att låta bli att bromsa på det hjulet och byta fortast möjligt?

Min fälg gav sig när jag pumpade upp däcket till maxtryck, i brottet var det ganska mycket gods kvar. Det kanske funkar att "provtrycka" på det viset?

andho sa:
Rattnalle sa:
Nästa fråga då:

Min fälg gav sig när jag pumpade upp däcket till maxtryck, i brottet var det ganska mycket gods kvar. Det kanske funkar att "provtrycka" på det viset?
Har maxtrycket i nu. Kommer bara att sjunka nu ett tag. Men det känns lite konstigt i cykeln ibland. Nästan som att ha tomt bakdäck...

Ska beställa hem brickan för att sätta tiodelad kassett på elvadelat hjul så blir det byte sen. Har nya hjul stående. För att slippa gå lär jag inte röra bakbromsen mer än jag måste till dess.

Mitt gav alltså med sig efter nån timma i vårsolen, stillastående. Med tanke på hur mycket gods det var kvar tror jag inte ett par bromsningar gjort varken till eller från.

Däck har nabb eller dubb.

Men har skor som inte är fotbollsskor också dobb? Eller är det spik? Som en MTB-sko alltså (som ju också kan ha både gummidobb och skruvdobb).

Planerar att införskaffa komponenter för att kunna köra 11-delat. Kan en bakväxel för 11-delat även användas på en 10-delad kassett? Tänkte köra den 10-delad kassetten på vinterhjulen om det är möjligt. Vet att det är olika kedjor för 10 resp. 11-delat......

Ubbe73 sa:
Planerar att införskaffa komponenter för att kunna köra 11-delat. Kan en bakväxel för 11-delat även användas på en 10-delad kassett? Tänkte köra den 10-delad kassetten på vinterhjulen om det är möjligt. Vet att det är olika kedjor för 10 resp. 11-delat......
Eftersom bredden mellan dreven skiljer kommer indexeringen inte stämma. Så nja, kanske går att få det att fungera hjälpligt men räkna inte med det.

Rattnalle sa:
Ubbe73 sa:
Eftersom bredden mellan dreven skiljer kommer indexeringen inte stämma. Så nja, kanske går att få det att fungera hjälpligt men räkna inte med det.

Indexeringen sitter väl i reglaget?

Kupa sa:
Rattnalle sa:
Ubbe73 sa:

Indexeringen sitter väl i reglaget?

Så är det ju, men samtidigt låter det sannolikt att frågeställaren avser köra de två olika hjulseten med 11 resp 10 drev på kassetten utan att byta reglage (även om vissa bakväxlar för 11-delat även går att köra med 10-delat reglage och kassett).

Rattnalle sa:
Nästa fråga då:
Har fälgen haft slitagemarkering av något slag och markeringen inte finns kvar så vet du ju vad tillverkaren rekommenderar. Inte för att man ska låta sånt styra alltid. Hörselskydd på, vänd ansiktet åt andra hållet och pumpa på till mycket högre tryck än du brukar köra på så kanske det visar sig om fälgen är ok.

Eller dr0pa till plat. :)

Shimano ändrade utväxling på bakväxeln när de gick över till 11-delat (samt tiagra 4700 och ev 4600(?)). Därför är tex bakväxlarna 6700 och 6800 inte kompatibla med varandra, men det går utmärkt att använda t ex tourney som 10-delad bakväxel eller en 6700 tillsammans med 8-delade reglage etc.

Sram (också landsväg) ändrade när de gick över till 10-delat och därför spelar det där ingen roll om man har en bakväxel som anges vara för 10 eller 11 växlar.

Har en Focus raven med PF30 73mm. Tänkte ha Truvativ 6k Stylo vevparti men hittar ingen Bottom Bracket som stämmer in på detta?

Vad jag förstår behöver jag:
PF30 för GXP? Det jag hittar är ofta 86mm bredd?

emmer sa:
Filipod sa:
Har en Focus raven med PF30 73mm. Tänkte ha Truvativ 6k Stylo vevparti men hittar ingen Bottom Bracket som stämmer in på detta? Vad jag förstår behöver jag: PF30 för GXP? Det jag hittar är ofta 86mm bredd?
GXP är ju 86, så?

Så här står det på spec för vevpartiet:

Bottom Bracket: BB30/PF30-68/73mm , GXP/PF GXP 68/73mm

För att följa upp på vad alla delar på ramen kallas på svenskt lingo...
Vad kallar ni de olika delarna på däcket? Sidväggar? Slityta? Kontaktyta? Gummilager? Undergummilager? Corden/Stommen är väl rätt given (eller?)

Bilagor

• däck genomskärning.gif
    däck genomskärning.gif
    37.3 KB · Besök: 181
Gömmer mig bakom denna tråd:
Är tillbaka till mtb pedaler från lvg. Har SH51
cleats och XTR m9000 pedaler. Jag är väldigt ovan vid att det är så mycket ”float” i Xtr pedalerna.

Ska det vara så? Har jag rätt cleats?

Ove-Rall sa:
Gömmer mig bakom denna tråd:
Är tillbaka till mtb pedaler från lvg. Har SH51
cleats och XTR m9000 pedaler. Jag är väldigt ovan vid att det är så mycket ”float” i Xtr pedalerna.

Ska det vara så? Har jag rätt cleats?

Japp. Finns sh56 men det är multirelease på dom som är livsfarligt.
Vet inte om det finns andrahandstillverkare som har mindre float än shimano. Googla runt!

Ska beställa lite saker ifrån Wiggle och kom på jag behöver byta styrlager, står så här om min cykel Headtube 1.1/8 1.5" for tapered Press-Fit
Cykeln är en Ktm scarp prestige med rs1 gaffel. Någon som kan förklara vad jag ska ha eller hjälpa mig hitta det på Wiggle? :)

Cykeln00ben sa:
Vad kallar ni de olika delarna på däcket? Sidväggar? Slityta? Kontaktyta? Gummilager? Undergummilager? Corden/Stommen är väl rätt given (eller?)

Kom igen nu då. Någon måste väl sig på det? Beads? Kallas alltid bara för kanttråd? Eller finns något annat ord för det, om det till exempel är TLR-däck?

Cykeln00ben sa:
lu.jpg

1. Slitbana 2. Mönster 3. Klackar 4. Spår 5. Sajpning 6. Skuldra 7. Skyddslager 8. Gördellager 9. Stomlager 10. Klinch enligt https://www.bythjul.com/dackskola
1 Slitbana, 7,8,9 Cord 10 Kanttråd, Tätning enligt mig (så det är det rätta :-) ).

Jag är sån gröngöling så jag vågar egentligen inte ställa några frågor alls. Håller på och lär mig lite cykelmek på en Scott Aspect 2012. Har bytt nästan allt på den och nu sist bytte jag till hollowtech-lager och satte dit nytt vevparti med singelklinga. Dock fick jag lite trassel vid injustering av växlarna. När jag ska växla ner från 4 till 3 drev så börjar kedjan hoppa ur nedre rulltrissan och det bråkar och har sig, fortsätter jag blir det värre och största drevet vill inte hoppa i alls. Tycker att jag gjort justering enligt konstens alla regler och det rullar fint växel 4-10. Någon som har någon teori? Är växeln sned och kan man fixa sådant eller är det att köpa ny växel som gäller?

Det sitter på 10delad SLX-kasett bak med Zee-växel och Zee-reglage.

(jag ska fortsätta mecka med detta ikväll om jag får tid men har någon input blir jag glad)

Hoppa ur nedre rulltrissan? En dum fråga kanske, men går kedjan på rätt sida om den där lilla förstärkningen på cagen? Det kan ställa till konstiga problem annars.

emmer sa:
Cykeln00ben sa:

1. Slitbana 2. Mönster 3. Klackar 4. Spår 5. Sajpning 6. Skuldra 7. Skyddslager 8. Gördellager 9. Stomlager 10. Klinch enligt https://www.bythjul.com/dackskola
1 Slitbana, 7,8,9 Cord 10 Kanttråd, Tätning enligt mig (så det är det rätta :-) ).

Klippa!!

Kedjan sitter där den ska (kollar det ändå kan ju fått hjärnsläpp), borde ju inte funkat bra på de mindre dreven om den gick fel. Innan jag bytte vevarna så funkade växlarna bra på originalpartitets mittenklinga med samma setup bak.

Bombmaestro sa:
Kedjan sitter där den ska (kollar det ändå kan ju fått hjärnsläpp), borde ju inte funkat bra på de mindre dreven om den gick fel. Innan jag bytte vevarna så funkade växlarna bra på originalpartitets mittenklinga med samma setup bak.

Nja, det kan fungera ganska hyfsat ändå (vet jag av egen erfarenhet).

Hur ser det ut med kassett och kedja? Någorlunda nya? Ny kedja på gammal kassett osv?

Bombmaestro sa:
Om du kikar bakifrån.
På vilket drev på kassetten är kedjan rak (fram till vevklingan).
Låter som om klingan fram hamnat mycket längre ut än den var tidigare.

emmer sa:
Cykeln00ben sa:

Men egentligen skulle man väl kunna bruka ordet skuldra även för MTB-däck. "Sido-nabben" som är till för kurvtagningen sitter ju knappast på däckets vägg (som för övrigt inte var med i denna lista).

Cykeln00ben sa:
emmer sa:
Cykeln00ben sa:

Men egentligen skulle man väl kunna bruka ordet skuldra även för MTB-däck. "Sido-nabben" som är till för kurvtagningen sitter ju knappast på däckets vägg (som för övrigt inte var med i denna lista).

Visst skulle man kunna det, men det är ju slitbana när/om man svänger

Står det Exact Actuation på den så gör den det.
Står det X-Actuation på den så gör den inte det.
Jag är i det närmaste bombsäker på att det står X-Actuation på den.

Tillbaka
Topp