Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

idiotwind sa:
jag har en kompis som känner en kille vars moster bor granne med en kille som har en kusin som är cykel intresserad. han har hört om något som kallas preload i samband med lager men inte kunnat förstå vad grejen är.
och hur han än har googlat och frågat runt så är det ingen som kan förklara så att han förstår (han ryktas inte ha alla flingor i paketet, om man säger så). kan någon här förklara?

Lite sent på bollen, men:

Preload för ett lager är mycket riktigt förspänningen för att lagret inte skall glappa (för då slits det ut i förtid)

http://www.skf.com/group/products/b.../bearing-basics/internal-clearance/index.html

Det finns som vanligt andra tillverkare som kan ge ungefär samma svar.

Jumperstumper sa:
Om man konverterar till tubeless däck slipper man ta med sig slang på sina turer, Eller behöver man det ändå i nödfall?

Du behöver ta med slang ändå. Eller behöver och behöver, du kan ju alltid gå. ;-)

Nä men du kan få ett hål i däcket som inte guckan klarar att täta och då behövs en slang för att kunna köra vidare.

Jumperstumper sa:
Om man konverterar till tubeless däck slipper man ta med sig slang på sina turer, Eller behöver man det ändå i nödfall?
Den dagen man behöver den kommer man att sakna den.. Jag har hittills i min TL karriär behövt använda reservslangen en gång som jag minns.

Rattnalle sa:
Jumperstumper sa:
Den dagen man behöver den kommer man att sakna den.. Jag har hittills i min TL karriär behövt använda reservslangen en gång som jag minns.

Man kan ju alltid tejpa fast den på tex ramen om man inte vill ha en sadelväska.

Man har väl den med för att inte få punka? :D Jag har också klarat mig utan att använda slang sen jag bytte till slanglöst. Pyspunka pga avsaknad av gucka har dock hänt...

NickPick sa:
Rattnalle sa:
Jumperstumper sa:

Man kan ju alltid tejpa fast den på tex ramen om man inte vill ha en sadelväska.

Man har väl den med för att inte få punka? :D Jag har också klarat mig utan att använda slang sen jag bytte till slanglöst. Pyspunka pga avsaknad av gucka har dock hänt...

Man kan också cykla i cykeltröja och ha den i fickan.

Konkret sa:
NickPick sa:
Rattnalle sa:
Jumperstumper sa:

Tack alla då har jag mer koll ;)! Dock har jag turen att ha en swat lucka i min hoj

Konkret sa:
NickPick sa:
Rattnalle sa:
Jumperstumper sa:

Tack alla då har jag mer koll ;)! Dock har jag turen att ha en swat lucka i min hoj, så slagen och pumpen får ligga kvar :)

Två frågor: Kan det stämma att mina tubelessventiler från dtswiss saknat o-ring?
Nummer två: Hittade en slang av något mjukt nere vid BB på min BMC. Är det något framväxelvajern kan ha löpt i för att slippa ligga och skallra i ramen? Ca 30cm lång.

Kan man montera baktrissorna fel på en Sram XX1 bakväxel? Missade att kolla hur dom satt när jag tog av dom och nu när jag satte på dom blev jag osäker om det var rätt eller ej.

ErikSi sa:
Kan man montera baktrissorna fel på en Sram XX1 bakväxel? Missade att kolla hur dom satt när jag tog av dom och nu när jag satte på dom blev jag osäker om det var rätt eller ej.
Nnja. Egentligen ska "U" vara där uppe och "L" där nere och vända så att bokstaven syns utåt. Sen kan en skyddsplåt ha ett större hål och då ska den sitta där uppe och mot cagens lagringen.

Tappade bort oringen tror jag. Verkade sitta en på andra hjulet, men tätt är det ändå!
Den har nog ingen funktion för själva tätningen heller.

ensamvarg sa:
idiotwind sa:
jag har en kompis som känner en kille vars moster bor granne med en kille som har en kusin som är cykel intresserad. han har hört om något som kallas preload i samband med lager men inte kunnat förstå vad grejen är.
och hur han än har googlat och frågat runt så är det ingen som kan förklara så att han förstår (han ryktas inte ha alla flingor i paketet, om man säger så). kan någon här förklara?

Lite sent på bollen, men:

Preload för ett lager är mycket riktigt förspänningen för att lagret inte skall glappa (för då slits det ut i förtid)

http://www.skf.com/group/products/b.../bearing-basics/internal-clearance/index.html

Det finns som vanligt andra tillverkare som kan ge ungefär samma svar.

Det är väl en sån här? (dricks bäst i ett lager)

Bilagor

• osmo-preload-hydration-mix.jpg
    osmo-preload-hydration-mix.jpg
    15.2 KB · Besök: 144
Förmodar att svaret är nej, men finns det inget sätt att bli av med postkodslotterietskiten? Blir förbannad varje gång och nu har de jävlarna dessutom börjat skicka ut plastbitar så de nöjer sig inte ens med att skövla skog i onödan.

Blev nyfiken på din fråga då jag själv avskyr deras jäkla reklam så jag googlade lite och vet du vad? Det går att spärra sig för reklamutskick på deras hemsida!!! Tjohoo, det ska vi göra nu på en gång!

Hmmm
Beställt klickpedaler nu när dom kom ser jag att det är med lång spindel, Varför och finns det en bra anledning??
(centrering?) Se bild

Bilagor

• pedal.jpg
    pedal.jpg
    206.5 KB · Besök: 88
Drosa sa:
Blev nyfiken på din fråga då jag själv avskyr deras jäkla reklam så jag googlade lite och vet du vad? Det går att spärra sig för reklamutskick på deras hemsida!!! Tjohoo, det ska vi göra nu på en gång!

Den där varianten gjorde jag ett par ggr utan att skiten slutade komma.
Det krävdes ett par riktigt uppröra telefonsamtal till deras kundtjänst innan de lyckades få in en spärr som fungerade.

Hatar skiten!!

Dina pedaler har en fullkomligt normal axellängd. Skon måste ju få rum på pedalen utan att ta i vevarmen och hälen skall gå fri från kedjestaget, vilket inte alltid är fallet.
Pedalen finns bara med en axellängd. Den har ett avstånd på 52 mm mellan vevarmen och mitten av klossfästet . Mina Shimano-pedaler ligger mellan 52 - 55 mm.

C-dale sa:
Dina pedaler har en fullkomligt normal axellängd. Skon måste ju få rum på pedalen utan att ta i vevarmen och hälen skall gå fri från kedjestaget, vilket inte alltid är fallet.
Pedalen finns bara med en axellängd. Den har ett avstånd på 52 mm mellan vevarmen och mitten av klossfästet . Mina Shimano-pedaler ligger mellan 52 - 55 mm.

Tackar o bockar :)

Noobonbike sa:
C-dale sa:

Pedalerna på bilden tycker jag ser ut som ett par Mallet E LS. Dvs de med 57 mm axel istället för standard 52mm. Jag bytte mina vanliga Mallet E till de längre axlarna då jag tyckte set blev för tight mellan vevarm och pedal. (Och van med längre axel från vanliga Mallet)
Så vill du ha kortare axlar har jag ett par som ligger.

Petter.T sa:
Noobonbike sa:
C-dale sa:

Pedalerna på bilden tycker jag ser ut som ett par Mallet E LS. Dvs de med 57 mm axel istället för standard 52mm. Jag bytte mina vanliga Mallet E till de längre axlarna då jag tyckte set blev för tight mellan vevarm och pedal. (Och van med längre axel från vanliga Mallet)
Så vill du ha kortare axlar har jag ett par som ligger.

Mäter och testar ?

Jag har bara hållit på med MTB några månader men har lyckats flyga över styret två gånger, senast igår. Tillhör det vanligheterna eller har jag bara otur ^^ ?

kolan sa:
Jag har bara hållit på med MTB några månader men har lyckats flyga över styret två gånger, senast igår. Tillhör det vanligheterna eller har jag bara otur ^^ ?
Vad har du för cykel och hur/vart cyklar du?

OTB (Over the bar) är inga konstigheter, det händer titt som tätt, men vissa cyklar tenderar att kasta av sina ägare oftare än andra. Brant gaffelvinkel och tuff terräng är ingen bra kombo. Likadant med avsaknad av dropper så att man inte kan röra sig fritt på cykeln för att skifta vikten när man ska ta sig över hinder. Eller dåliga framdäck som inte biter i löst/geggigt underlag.

Din cykel är inte på något sätt ovanligt kort och brant för att vara en instegs-HT så om du inte har en två nr för liten ramstorlek och 120 mm lång styrstam borde det gå att lära sig att hantera cykeln så pass att det blir färre OTB's. Men det finns förstås HT-cyklar som är ännu längre/flackare/snällare som t.ex. http://nukeproof.com/products/scout-290-comp/

Geo på din cykel nedan:
C_Trail2.jpg

Senast ändrad:
edvin_m sa:
Vad har du för cykel och hur/vart cyklar du?

OTB (Over the bar) är inga konstigheter, det händer titt som tätt, men vissa cyklar tenderar att kasta av sina ägare oftare än andra. Brant gaffelvinkel och tuff terräng är ingen bra kombo. Likadant med avsaknad av dropper så att man inte kan röra sig fritt på cykeln för att skifta vikten när man ska ta sig över hinder. Eller dåliga framdäck som inte biter i löst/geggigt underlag.

Jag har en Cannondale trail 2 (2017) Sixten kommer som vanligt med fakta ^^ (har en "M" är 1.76) plus nya däck Conti X-King 2.4
Cyklar mest i Delsjön i Göteborg. Första gången var när jag skulle ner för en liten drop (klippa) vette fan om jag tveka lite så och hamnade all tyngd fel så jag flög som en vante.

Igår var det ett fruset surhål direkt efter en spång där isen gick och framhjulet fastnade och flygtur två uppenbara sig.

Jag tänkte mer allmänt om det är vanligt.

Senast ändrad:
kolan sa:
För låg fart över hinder nedför eller och för lite vikt över bakhjulet genom löst underlag är väl inte så ovanligt i början :-)
Man får glädjas över att andra brukar glädjas över OTBer lite då och då (så länge man inte skadar sig).
Sånthär uppskattas alltid av kringstående :
lu.jpg

emmer sa:
För låg fart över hinder nedför eller och för lite vikt över bakhjulet genom löst underlag är väl inte så ovanligt i början :-)
Man får glädjas över att andra brukar glädjas över OTBer lite då och då (så länge man inte skadar sig).
Sånthär uppskattas alltid av kringstående :

Grejen var att det kom ett par gåendes precis efter vurpan igår, tänkte jag skulle dra på lite snyggt över spången men så slutade det med total fail :D
Naturligtvis kunde jag inte visa hur ont det gjorde i mina fingrar som klämdes på något konstigt sätt. Paret frågade lite chockat hur det gick, "det är lugnt, det är inte första gången" flina jag samtidigt som jag bara ville skrika rakt ut.
OTB, då har man lärt sig det. Hitta en video som beskrev hur man skulle undvika det. ^^

Tricket är att cykla mer. Du måste lära dig hitta balansen genom övning.

Slutar du ramla helt har du förmodligen slutat utvecklas också :-)

Rattnalle sa:

Jo i min första OTB där hade jag antagligen fel teknik , låg fart och tyngden för långt fram men när det gäller surhål, hur fan ska man veta om det är 10 cm djupt eller 40 cm? Det är ju omöjligt att veta om det kommer bli tvärstopp eller har ni med er ekolod på cykeln ^^

kolan sa:
Rattnalle sa:

Jo i min första OTB där hade jag antagligen fel teknik , låg fart och tyngden för långt fram men när det gäller surhål, hur fan ska man veta om det är 10 cm djupt eller 40 cm? Det är ju omöjligt att veta om det kommer bli tvärstopp eller har ni med er ekolod på cykeln ^^
Antingen vet man säkert och kan anpassa sig till det eller så utgår man från att det är avgrundsdjupt och kastar fram cykeln ordentligt för att skapa marginal.

Som tidigare nämnts är dropperstolpe världens grej för att skapa mer rörelsefrihet om du inte har en sådan. Att bara sänka sadeln och ståcykla är också bra träning.

Tillbaka
Topp