Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Hur bär man sig åt för att justera slaglängd nedåt på en fox float performance grip 34 från 2017, är det krångligt, vad krävs?

Jag kollar på enduranceräser med skivor och funderar lite på hjulen. De flesta verkar vara 23mm höga och väga ungefär 1650g på standardcyklar runt 25-30k. Får man liksom vara nöjd med det? Känns som mtbvikt och profilen är ju ändå låg liksom.

NickPick sa:
Jag kollar på enduranceräser med skivor och funderar lite på hjulen. De flesta verkar vara 23mm höga och väga ungefär 1650g på standardcyklar runt 25-30k. Får man liksom vara nöjd med det? Känns som mtbvikt och profilen är ju ändå låg liksom.

Det är väl inte så illa? Skivbromsade hjul blir lite tyngre, men 1600g är ju ändå hyggligt. Klart att det finns lättare hjul, men dyrare och troligen sämre praktisk livslängd blir nog priset då.

NickPick sa:
Det är i stort sett alltid hjulen som får stryka på foten när priset ska trimmas.

Henrik_E sa:
NickPick sa:
Det är i stort sett alltid hjulen som får stryka på foten när priset ska trimmas.

Åas vill man väl ändå för det mesta ha fler än ett hjulpar och bättre då att få robusta regnhjul medlevererat så köper man finhjul separat efter intresse, ekonomi, tänkt användning och kanske även egen vikt. Standardhjulen skall ju hålla för en 100+ ryttare.

Låter ju logiskt iofs. Kolalr ju främst på BMC roadmachine men måste ju jämföra med den stora fultysken, men skillnaden blir för min del ganska marginell om man bortser från vikt. Däremot är (i detta fall) en canyon endurace ganska _ful_ cykel, den känns lite som att ha en vw passat i Sverige.
Trökig men förträfflig, typ. Har inte åldern inne för sådant tänk än.

NLC sa:
Nej, Canyon är cykelvärldens Skoda. För förnuftiga människor, typ :-P

Min bil är just en Skoda, så det kanske passar? Iofs är det tjejens bil då jag helst cyklar.

Börjar tveka på roadmachine när det är runt 30mm som max för däck. Kanske bättre att köpa en ren "gravel" och behålla min caad12?
Förslag mottages. Focus Paralane har jag också kollat på.

NickPick sa:
Låter ju logiskt iofs. Kolalr ju främst på BMC roadmachine men måste ju jämföra med den stora fultysken, men skillnaden blir för min del ganska marginell om man bortser från vikt. Däremot är (i detta fall) en canyon endurace ganska _ful_ cykel, den känns lite som att ha en vw passat i Sverige.

BMC gör ofta snygga cyklar. Canyon är väl lite... Tråkiga kanske, men sådär jättefula brukar de väl sällan vara? Mest lite lätt slätstrukna och oförargliga.

Bengt-re sa:
NickPick sa:

BMC gör ofta snygga cyklar. Canyon är väl lite... Tråkiga kanske, men sådär jättefula brukar de väl sällan vara? Mest lite lätt slätstrukna och oförargliga.
Näe, deras cyklar väcker aldrig några passioner.
https://happyride.se/forum/read.php/1/3208049

Henrik_E sa:
Bengt-re sa:
NickPick sa:

Näe, deras cyklar väcker aldrig några passioner.
https://happyride.se/forum/read.php/1/3208049

Usch - den var ju faktist ful på riktigt... Hade glömt den...

Sa göra full dämparservice på Reba solo air. Köpte hem servicekit och oljor, men glömde sram fettet som ska sitta i vänstra nedre ben.
Funkar det med vilket fett som helst? Har Biltema lithiumfett. Funkar det eller är det dumt att inte köra med the real deal?

I manual och YT-klipp använder de något sprit på sprayflaska för rengöring av gaffelbenen och air shaft m.m. Vad rekommenderas här? Vill inte använda någon typ av avfettning som kanske lämnar rester kvar.

Lithiumfett skulle jag inte använda, något vanligt fett duger nog gott däremot, kan heta universalfett?

Isopropanol brukar man rengöra med. Ett alkohol typ sånt vissa bakterierädda smörjer händerna med.

Jimel sa:
Lithiumfett skulle jag inte använda, något vanligt fett duger nog gott däremot, kan heta universalfett?

Isopropanol brukar man rengöra med. Ett alkohol typ sånt vissa bakterierädda smörjer händerna med.

Vanligt fett är normalt litiumförtvålat mineraloljefett.

Koncentrerad spolarvätska duger bra att rengöra med.

Ang fett så den där gröna lilla fettuben weldtite tf2 som finns på typ alla cykelbutiker är ju för "suspension".

Rattnalle sa:
mikipedia_ sa:
Ytdesinfektionen hade jag inte använt. Dels är den mer än hälften vatten dens är det tensider i den. Den andra är bra. Motsvarande finns hos Kjell som sitt eget namn och hos Biltema som elektronikrengöring.

Tog fel ytdesinfektion. Den här https://www.apotea.se/dax-ytdesinf-70-plus-1000ml har iaf funkat för mig utan bekymmer trots tensider, vad gör dom?

mikipedia_ sa:
Rattnalle sa:
mikipedia_ sa:
Ytdesinfektionen hade jag inte använt. Dels är den mer än hälften vatten dens är det tensider i den. Den andra är bra. Motsvarande finns hos Kjell som sitt eget namn och hos Biltema som elektronikrengöring.

Tog fel ytdesinfektion. Den här https://www.apotea.se/dax-ytdesinf-70-plus-1000ml har iaf funkat för mig utan bekymmer trots tensider, vad gör dom?
Tänk diskmedel.

Å andra sidan är mängderna så små att det kanske kvittar i praktiken.

Händer det för er ibland att kedjan fastnar mellan stora klingan fram och kedjestaget när man "flyger omkring" i skogen? Finns det något skydd man kan köpa eller tillverka på något sätt?

kolan sa:
Händer det för er ibland att kedjan fastnar mellan stora klingan fram och kedjestaget när man "flyger omkring" i skogen? Finns det något skydd man kan köpa eller tillverka på något sätt?
Följer den med upp för att den inte släpper från drevet nertill som den ska eller hur fastnar den?

kolan sa:

Bakväxel med clutch. Rätt längd på kedjan. Med singelklinga kan man ha styrare.

Rattnalle sa:
Följer den med upp för att den inte släpper från drevet nertill som den ska eller hur fastnar den?

Jag vet inte varför den fastnar eller vad som händer egentligen, det sker för sällan för att jag ska få grepp om det hela. Det är inte i samband med att jag använder framväxeln i alla fall. Tänkte om det kunde ske pga kedjan flyger lite när man kör bland rötter och stenar, cykeln studsar osv?

art001 sa:
toga sa:
...
I manual och YT-klipp använder de något sprit på sprayflaska för rengöring av gaffelbenen och air shaft m.m. Vad rekommenderas här? Vill inte använda någon typ av avfettning som kanske lämnar rester kvar.

Jag använder den, köpt sprayhandtag separat.
https://www.kjell.com/se/sortiment/...luxorparts-ipaclean-isopropanol-500-ml-p18357

När jag jobbade som printeroperatör så köpta jag in isopropanol i 20-litersdunkar...
Fast det var smidigare med sprayflaskor från Elfa.

Jag har en SKS Airworx 10.0 och provade för första gången att pumpa en slang med en prestaventil och det fungera bra förutom att jag inte kan se trycket på mätaren. Är det någon som har koll på om det ska gå? Det går ju när man pumpar med den andra ventilen (shrader?).

kolan sa:
Jag har en SKS Airworx 10.0 och provade för första gången att pumpa en slang med en prestaventil och det fungera bra förutom att jag inte kan se trycket på mätaren. Är det någon som har koll på om det ska gå? Det går ju när man pumpar med den andra ventilen (shrader?).

Satt slangen i ett däck?

När skivbromsar blev poppis på MTB så vände de flesta QRn så armen hamnade på höger sida fram (men fortfarande vänster sida bak). Sen kom thru axle och tillverkarna av dämpade framgafflar fortsatte på den inslagna vägen och lät axeln skruvas i från höger. Men när LVG/CX fick skivor och framgafflar med thru axle så är man tillbaka på att ha båda iskruvade från vänster sida...

Varför är det så?

NLC sa:
När skivbromsar blev poppis på MTB så vände de flesta QRn så armen hamnade på höger sida fram (men fortfarande vänster sida bak). Sen kom thru axle och tillverkarna av dämpade framgafflar fortsatte på den inslagna vägen och lät axeln skruvas i från höger. Men när LVG/CX fick skivor och framgafflar med thru axle så är man tillbaka på att ha båda iskruvade från vänster sida...

Varför är det så?

Fox skruvar sina QR15 (genomgående) från vänster.

Anar att NLC har en släktbakgrund som härstammar från brittiska öarna:-) -"Jaha, sade engelsmannen. Skruvar man i en skruv medsols i övriga världen? Då måste vi göra tvärtom. Kör man på höger sida av vägen? Då kör vi på vänster sida"! Och så vidare. Och så vidare.

Jag kör med Etap och 11-28 kasset om jag skaffar ett hjulsett till och sätter en 11-23 kasset på den behöver jag justera växlarna varje gång jag bytar hjulsett då ?

Hogren sa:
Jag kör med Etap och 11-28 kasset om jag skaffar ett hjulsett till och sätter en 11-23 kasset på den behöver jag justera växlarna varje gång jag bytar hjulsett då ?

Inte växlarna men möjligtvis måste du ha en kortare kedja.

Köp connex kedjelås så är saken biff.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp