Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Jimel sa:
mikipedia_ sa:
Jimel sa:
emmer sa:
Vad är vevhusbredden? Spec har ju endel uddalängder både på aluramar men ffa på plastramar. Är det när du drar ihop lagren med hylsan eller när du drar ihop veven det börjar nypa?

Bra fråga, får mäta när jag kommer hem, det är när jag drar ihop veven som det börjar gå trögt.
Efter att ha funderat inatt så känns marr´s gissning ganska vettig, måste ha en 2,5mm distans på icke drivsidan för att inte förspännings prylen skall ta i koppen och utan 2,5mm distans på drivsidan så kommer drevet väldigt nära bashen som det passat med innan. Så vette tusan hur man ska få till det :)

Hur går det med lagret??

Jo provade lite mer efter marr´s idé och har fått det att funka, inte perfekt men klart dugligt, har SRAM vevar och skruvar förspänningen åt fel håll så den större delen trycker utåt istället för inåt.

Ahaa, vad skönt det det verkar funka iaf.

Ska göra full service på sambons Reba gaffel. Den sitter på en cykel av årsmodell -13, så jag var lite snabb och beställde ett extra servicekit för Rebor 2013-2017 då jag skulle ha till min egna med. Tänkte även att hon kunde ta mig 100mm Air shaft då jag bytt till 120mm, då även den var 2013-2017. Ser jag nu på serienumret på hennes gaffel är det en 2012, vilket verkar vara av ett mellanår.

Det är en Reba RL Solo Air 29" 80mm. Jag hittar inga manualer eller servicekit för 2012or. Allt jag finner är till och med 2011, och sedan från 2013. Ingenting för 2012.
De som är till och med 2011 verkar endast vara Dual Air gafflar.

Kan man räkna med att allting passar som att det vore en 2013?

Vad behöver jag för något när jag byter gaffel respektive bakdämpare? (Utöver dessa två komponenter dvs)
Är sugen på att byta min Fox mot en Mattoc Pro och min DPS till en McLeod.

Maakus sa:
Vad behöver jag för något när jag byter gaffel respektive bakdämpare? (Utöver dessa två komponenter dvs)
Om du menar delar: Till gaffeln, inget. Star nut följer med. Till bakdämparen behöver du köpa monteringsdelar i rätt storlek för ramen.

toysc sa:
Vad är skillnad mellan en gravel och cx cykel ?

En äkta klassisk CX cykel är en tävlingsmaskin för att cykla på leriga gräsmattor och för att springa med på axeln. Så det är en bockstyrecykel utan flaskhållare och med slät undersida på toppröret.

En gravel är en regellös cykel i teorin optimerad för snabb cykling på grusvägar. Troligen är den utrustad med bredare däck än en cx och har högs troligt flaskhållare.

toysc sa:
Vad är skillnad mellan en gravel och cx cykel ?
En CX är en tävlingsanpassad hoj för vägcyklister och XC-åkare som behöver ha roligt under vinterhalvåret.
En Gravel är en MTB för de som gåttvilse i slaglängd och däcksbredd och behöver en cykelbar cykel.

Bästa tipset att fräscha upp dessa blad?

Eggen löser jag utan problem.

Har bara fixat rostiga yxor innan men här vill jag att det skall blänka lite.

Bilagor

• DSC_1545.JPG
    DSC_1545.JPG
    153.6 KB · Besök: 111
Konkret sa:

Bäst vet jag inte, men att maskinpolera med Autosol eller liknande kan funka fint.

Konkret sa:
JTF sa:
Konkret sa:

Bäst vet jag inte, men att maskinpolera med Autosol eller liknande kan funka fint.

Har ej maskin, kan man näts länge och väl med näven annars?

Autosol och gamla lakan brukar fungera bra. Det tar lite tid, men blir snyggt. Dock smakar autosol illa så låt bli det på knivar till mat...

Rattnalle sa:
Maakus sa:
Om du menar delar: Till gaffeln, inget. Star nut följer med. Till bakdämparen behöver du köpa monteringsdelar i rätt storlek för ramen.

YOU LIED!
nallen_ljuger.PNG

:P

Maakus sa:
Rattnalle sa:
Maakus sa:

YOU LIED!

Kasst.

Har följt med de två Mattocs jag köpt. Följde nog med den gamla Revelationen också.

http://www.fairlightcycles.com/wp-content/uploads/2016/09/Fairlight_Strael_geometry-drawing-2.pdf Vilken storlek bör jag ha? Ska orka cykla långt på den. 184cm lång med 90cm långa ben. Just nu har jag egenuppmätt stack 620 och reach 390 på min caad12. Har 10,5cm drop så det blir 45mm distanser under styret (inklusive originalkonan). 58R med ett gäng spacers (konan är säkert 15mm på nya cykeln också..?) med ev 10mm kortare stam eller en 58T där det börjar på 620mm stack plus eventuell headsetkona.

Den blir inte "putty" utan "deep gray", men frågan är svart rätt igenom eller silverdetaljer som på denna bild? https://www.instagram.com/p/BeGvqHJFcAK/?taken-by=fairlightcycles

Är det någon som sett en tv-tablå för OS?
Eller kanske snarare ett tävlingsprogram där det är noterat i specifikt vilken kanal resp gren sänds i.
Det enda jag hittar är lite luddigt att "det mesta" ska sändas i kanal 5 och 9.
Vore ju bra att veta innan om man ska skaffa player eller om man klarar sig utan liksom.
Misstänker att det finns en tanke av Eurosport att inte ange specifik kanal på sin OS-site...

Konkret sa:

Skicka till GBO Sliperi i Grycksbo! Grymt fint blir det och billigt är det. Sök på GBO Sliperi på Instagram eller skicka pm för kontaktuppgifter. (Det är inte jag som driver det ;))

UrTomas sa:
Konkret sa:

Skicka till GBO Sliperi i Grycksbo! Grymt fint blir det och billigt är det. Sök på GBO Sliperi på Instagram eller skicka pm för kontaktuppgifter. (Det är inte jag som driver det ;))

Pm!

Rattnalle sa:
Maakus sa:
Rattnalle sa:
Maakus sa:

YOU LIED!

Kasst.

Har följt med de två Mattocs jag köpt. Följde nog med den gamla Revelationen också.

Har aldrig följt med när jag köpt gafflar.. Som tur är kostar dom ju inte många kronor =)

toga sa:
Ska göra full service på sambons Reba gaffel. Den sitter på en cykel av årsmodell -13, så jag var lite snabb och beställde ett extra servicekit för Rebor 2013-2017 då jag skulle ha till min egna med. Tänkte även att hon kunde ta mig 100mm Air shaft då jag bytt till 120mm, då även den var 2013-2017. Ser jag nu på serienumret på hennes gaffel är det en 2012, vilket verkar vara av ett mellanår.

Det är en Reba RL Solo Air 29" 80mm. Jag hittar inga manualer eller servicekit för 2012or. Allt jag finner är till och med 2011, och sedan från 2013. Ingenting för 2012.
De som är till och med 2011 verkar endast vara Dual Air gafflar.

Kan man räkna med att allting passar som att det vore en 2013?
Lite sent svar, du kanske redan hunnit ta isär gaffeln.

Är du säker på att den är av modellår 2012 och inte bara tillverkad 2012? vad jag vet är tillverkningsår det enda man kan få ut av serienumret tyvärr. Vill man vara helt säker verkar det som att man måste maila Sram och fråga vilket modellår sin gaffel tillhör.

Precis som med cyklarnas modellår så tjuvstartar man i slutet av året med att tillverka nästa års modeller så en 2013-Reba kan vara tillverkad 2012. Är cykeln av årsmodell 2013 borde tillverkaren satt på 2013 års modell av gaffeln.

Mina googlingsträffar verkar få fram att även 2012 skulle vara av dual air-typ så har du en solo air är det en till indikation på att det är en 2013-gaffel.
Enligt den här artikeln verkar solo air komma till Reba 2013: https://dirtmountainbike.com/news/2013-avid-sram-rockshox.html
Där nämns även att PushLoc-remoten verkar vara ny för 2013 så har du den remoten borde du vara väldigt säker.

Precis som du säger var det tillverkningsåret som var 2012. Servicekittet för 2013-modeller passade utmärkt, likaså air shaften.
Så full service samt 100mm konvertering är gjort. Tack för googlingarna. Hade jag inte redan plockat isär den hade det varit guld värt!

Vet inte vilka fälgar jag ska ha,hilfe!
De ska sitta på en Surly cross check.
32håls för fälgbroms. Däck mellan 32mm upp till 42mm ungefär.
Har kollat på H plus son archetype. De verkar ju bra men jag vill gärna komma billigare undan. Är det någon som har nåt bra tips?

Hittar dom på bikehubstore, från USA misstänker jag? Ser bra ut men det kanske blir lika dyrt i slutändan. Tack för tipset! Har även spanat på Velocity A23, är det något att ha?

Storleksbekymmer igen. Bör jag ta cykeln med högre stack (dvs mer "rätt" stack utan en spacerstack) men ca 10-15mm kortare reack, eller den med några spacers under stammen och längre reach med 10mm och eventuellt kortare stam (90mm eller kanske 100mm)?

S/R
600/380
583/402

NickPick sa:
Storleksbekymmer igen. Bör jag ta cykeln med högre stack (dvs mer "rätt" stack utan en spacerstack) men ca 10-15mm kortare reack, eller den med några spacers under stammen och längre reach med 10mm och eventuellt kortare stam (90mm eller kanske 100mm)?

S/R
600/380
583/402

Är det racer vi talar om?

Jag hadr valt lägre stack och längre reach för jag vill inte bli en ostbåge.

Konkret sa:
NickPick sa:

S/R
600/380
583/402

Är det racer vi talar om?

Jag hadr valt lägre stack och längre reach för jag vill inte bli en ostbåge.
Ja det är racer.
Ostbåge och ostbåge. Ska man cykla långt och trivas med det så ska man sitta bekvämt. Jag sitter på 90cm så det blir sånt jäkla drop, därför högre stack för att kompensera, men då är reach också marginellt kortare för att kompensera förmodat kort överkropp. Genialiskt egentligen... Med min nuvarande 56a sitter jag med alla distanser under stammen och ändå -10,5cm i drop. Ligger hellre mittimellan så man har justermån åt båda håll.

Och apropå reachen så kan den tweakas med styrstam. 110mm(max 120mm) som längst är inte ovanligt långt.
http://www.fairlightcycles.com/wp-content/uploads/2016/09/Fairlight_Strael_geometry-drawing-2.pdf pds med geometri.

Förvirrad och vilken. Ska boka ramen imorgon.

Lägger även in lite mått jag har tagit. Caad12 i storlek 56 äger jag för stunden.
s / r
caad12 56 567/393
caad12 actual 620/390 (till undersida stam)
caad12 58 584/399
roadmachine 56 574-590/393-388
roadmachine 58 593-609 /400-395
Strael 2.0 56r 564/394
Strael 2.0 56t 600/380
Strael 2.0 58r 583/402
Strael 2.0 58t 619/389
Sequoia 56 584/397
Sequoia 58 604/406

NickPick sa:
Bör jag ta cykeln med högre stack (dvs mer "rätt" stack utan en spacerstack) men ca 10-15mm kortare reack, eller den med några spacers under stammen och längre reach med 10mm och eventuellt kortare stam (90mm eller kanske 100mm)?
Fråga tillverkaren/ramdesignern vilken kombination av ramstorlek och längd på styrstam som de tror kommer ge cykeln bäst vägegenskaper?

Visst är det så, men med tanke på hur lång stam proffsen kör med (ibland) så är det nog ingen fara med upp till 120mm.
Det här blir nog bra. Nackdelen är att det är snabbast leverans på strael 58r medans jag nog beställer 56t... Jag bör få ungefär 11,5cm drop om det är slammat.

Jag vill flacka ut min gaffelvinkel med ett angle headset men har interna lager, dvs. maskinlager som ligger direkt i ramen. Finns det lösningar på detta?

ok, dum fråga kanske men iaf:

Jag tänkte köpa en Stages wattmätare till min gamla landsvägscykel.
Det enda bekymmret är att det idag sitter FSA CK-6020 172,5mm vevarmar på den, och ett FSA MegaEXO BB-8000/6000 BC137X24 vevlager på den.

Jag kan inte hitta någon information om jag kan köra med en Stages Shimano 105 vev på denna cykel?.

NickPick sa:
Visst är det så, men med tanke på hur lång stam proffsen kör med (ibland) så är det nog ingen fara med upp till 120mm.
Det här blir nog bra. Nackdelen är att det är snabbast leverans på strael 58r medans jag nog beställer 56t... Jag bör få ungefär 11,5cm drop om det är slammat.
Att proffsen kör med 12-15 cm stam har nog att göra med att ramen är kort och hög. Alltså, hade det funnits längre cykel med kortare styrhuvud hade det varit bättre. Många felkonstruerade cyklar, likt Trek Émonda SLR, är i princip lika korta oavsett storlek, det är bara höjden som skiljer. Därför blir det långa stammar, trots att det i sig är kass. Men det finns alternativ. Ultimate CF SLX t.ex. som är olika långa beroende på ramstorlek.

Bilagor

• Reach1.png
    Reach1.png
    7.6 KB · Besök: 61
Sixten Fors sa:
NickPick sa:
Att proffsen kör med 12-15 cm stam har nog att göra med att ramen är kort och hög. Alltså, hade det funnits längre cykel med kortare styrhuvud hade det varit bättre. Många felkonstruerade cyklar, likt Trek Émonda SLR, är i princip lika korta oavsett storlek, det är bara höjden som skiljer. Därför blir det långa stammar, trots att det i sig är kass. Men det finns alternativ. Ultimate CF SLX t.ex. som är olika långa beroende på ramstorlek.

Länka gärna till en bild på ett proffs i nutid som kör med en stam på 150mm på en uci tävling.

Tillbaka
Topp