Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

landen sa:
Ska det se ut såhär när jag spänt fast ett boost-framhjul med 15mm axel i en RS-Lyrik-gaffel. Ska inte end-caps vila mot urtaget i dropoutsen i gaffeln? Min första tanke va att det ska vara en 20mm axel, men icke. Den är för 15mm.

Gaffeln är kompatibel med såkallade torque caps, tror jag det heter. Ska gå att köra så som du har det med om jag förstått det rätt.

Gaffeln har uttag för Torque endcaps, dvs endcaps med större diameter vilket gör nav-gaffel passningen styvare. Har du vanliga endcaps på naven så funkar det självklart också men då får du lite glapp mot dropout kanten. Enda nackdelen är att det kan vara lite svårare att passa in axeln

andrewmtb sa:
emmer sa:
Menar du att det ser ut som om aluminiumstommen och kolfiberförstärkningen ser ut att släppa från varandra?

:D ingen aning! Jag menade själva svarta kolfibern är grå på vissa ställen (såg dammigt ut) och att den är svart på andra.

Men ser det ut som alustommen släppt alltså?

Ser onekligen så ut. Men rent krasst så tror jag nog att det är ofarliga att cykla på - förr eller senare så blir det väl värre, men hjul håller ändå inte i evigheter och nästa gång kan du ju köpa lite bredare fälgar. campagnolo zonda c17 exempelvis?

Bengt-re sa:
andrewmtb sa:
emmer sa:
Menar du att det ser ut som om aluminiumstommen och kolfiberförstärkningen ser ut att släppa från varandra?
:D ingen aning! Jag menade själva svarta kolfibern är grå på vissa ställen (såg dammigt ut) och att den är svart på andra.
Ser onekligen så ut. Men rent krasst så tror jag nog att det är ofarliga att cykla på - förr eller senare så blir det väl värre
Jo, speciellt som Shimano påstår att det är just kofiberlagret på den tunna aluminiumfälgen som ger strukturell styrka.
Men vad de påstår och vad som verkligen gäller vet jag inte :-)

Bengt-re sa:
men hjul håller ändå inte i evigheter och nästa gång kan du ju köpa lite bredare fälgar. campagnolo zonda c17 exempelvis?
Kanske inte just för bredden men Campa (zonda, scirocco och uppåt) / Fulcrum (3, quattro och uppåt) -hjul har jag personligen svårt att bli besviken på när jag köper sådana...

emmer sa:
Bengt-re sa:
andrewmtb sa:
emmer sa:
Ser onekligen så ut. Men rent krasst så tror jag nog att det är ofarliga att cykla på - förr eller senare så blir det väl värre
Jo, speciellt som Shimano påstår att det är just kofiberlagret på den tunna aluminiumfälgen som ger strukturell styrka.

Bengt-re sa:
men hjul håller ändå inte i evigheter och nästa gång kan du ju köpa lite bredare fälgar. campagnolo zonda c17 exempelvis?
Kanske inte just för bredden men Campa (zonda, scirocco och uppåt) / Fulcrum (3, quattro och uppåt) -hjul har jag personligen svårt att bli besviken på när jag köper sådana...

Visst, men kolfiberskalet sitter ju ändå där som stöd och det borde inte haverera tvärt även om det börjar släppa lite. Jag hade kört på dem till den dag det lossnat så att de inte längre sitter ihop. Så några hundra mil till gissar jag att de går att cykla på.

Och nä. Bredd är inte så viktigt som det ibland hävdas, men kör man med 26mm däck ser det lite trevligare ut om inte annat. Zonda hjulen är dessutom i mina ögon snygga - kanske oviktigt egentligen, men snyggt är bättre än fult?! ? Att man slipper fälgband skadar inte heller.

Sixten Fors sa:
andrewmtb sa:
Fälgarna är Shimano RS80 C24. Ska det se ut så, eller är det något fel på fälgarna?
Största felet är väl att fälgarna är 15 mm smala invändigt ;) vilket iofs funkar med 23 mm däck. Vilket i sin tur kanske är onödigt smalt.
Jag lever farligt :-O med 559x17 -fälgar till mina Suomi 2.2"-dubbisar på ca 55 mm. Men det funkar tillräckligt bra med den däckprofilen. Var uppe i strax över 50 km/h på asfalt en gång...

JTF sa:
Sixten Fors sa:
andrewmtb sa:
Fälgarna är Shimano RS80 C24. Ska det se ut så, eller är det något fel på fälgarna?
Största felet är väl att fälgarna är 15 mm smala invändigt ;) vilket iofs funkar med 23 mm däck. Vilket i sin tur kanske är onödigt smalt.
Jag lever farligt :-O med 559x17 -fälgar till mina Suomi 2.2"-dubbisar på ca 55 mm. Men det funkar tillräckligt bra med den däckprofilen. Var uppe i strax över 50 km/h på asfalt en gång...

Pröva detta med däcken så kan du säkert känna fördelen med smala fälgar :)

JTF sa:
Sixten Fors sa:
andrewmtb sa:

Jag kör också på 17mm innerbredd till mina vinterhjul på mtb. Det fungerar bra. Iofs hade jag väl inte köpt nya hjul med smal fälg, men eftetsom de ändå fanns i huset och man inte vill fräta sönder några finare hjul på vintetern så duger det gott. Har gått så i fem år faktist.

Bengt-re sa:
emmer sa:
Bengt-re sa:
andrewmtb sa:
emmer sa:

Bengt-re sa:

Visst, men kolfiberskalet sitter ju ändå där som stöd och det borde inte haverera tvärt även om det börjar släppa lite. Jag hade kört på dem till den dag det lossnat så att de inte längre sitter ihop. Så några hundra mil till gissar jag att de går att cykla på.

Och nä. Bredd är inte så viktigt som det ibland hävdas, men kör man med 26mm däck ser det lite trevligare ut om inte annat. Zonda hjulen är dessutom i mina ögon snygga - kanske oviktigt egentligen, men snyggt är bättre än fult?! ? Att man slipper fälgband skadar inte heller.

Hur ser man att kolfibern har släppt? Är det de ljusare partierna i kolfibern som indikerar detta?

Och vilka däck skulle jag ha använt egentligen till fälgarna? Tycker de har fungerat hur bra som helst.
Är det fel däck som förstört fälgen?

andrewmtb sa:
Bengt-re sa:
emmer sa:
Bengt-re sa:
andrewmtb sa:
emmer sa:

Bengt-re sa:

Hur ser man att kolfibern har släppt? Är det de ljusare partierna i kolfibern som indikerar detta?

Och vilka däck skulle jag ha använt egentligen till fälgarna? Tycker de har fungerat hur bra som helst.

Ja att det ser grått ut kan inte gärna vara något annat än att kolfibern släppt ifrån aluminiumet. Nä. Inte däckens fel att det släppt - det är nog mest konstruktionen, åldern och användningen som orsakat det.

Och jo - visst fungerar det bra med normalbreda/smala fälgar, men sedan bredare däck blev vanligare på lvg så har tendensen gått emot bredare fälgar vilka ger bättre aerodynamik och kanske bättre form på däcket. Det går utmärkt än idag att cykla på smala fälgar, men kör man 25-28 mm däck och ändå skall köpa nytt kan det vara klokt att titta på någon mm till i innerbredd.

andrewmtb sa:
Då rakt inte :-)
Det är tiden och temperaturvariationerna.
Även om Shimano betar aluminiumen så blir inte vidhäftningen på kolfiberepoxin hundraprocentig.
Lägger man till det att kolfiber och aluminium är en kombination med risk för korrosion (kolfiber leder ju oftast ström, vilket premierar galvanisk korrosion).
Så det är tiden som tagit dem helt enkelt.

Bengt-re sa:
tendensen gått emot bredare fälgar vilka ger bättre aerodynamik
Söker man aerodynamik så har man nog inte 24mm hög box section...
Och ska man vara petig så är det ytterbredden som ger aerodynamik (105-115% bredare än däcket ~30% fån ändan - funkar ju bara på ungefär på 30% av hjulomkretsen) - varför smala däck och liten innerbredd har vissa fördelar.
[Dvs 23:or trivs på en fälg som är 15-16 invändigt, 24-25 utvändigt och åtminstone 50 höga : Så långt från RS81-24C man kan komma förutom innerbredd :-) ]

andrewmtb sa:
Du har ett 23 mm däck till en 15 mm fälg, vilket passar utmärkt. Även 21 mm däck passar fälgen. Men WH-RS80 hjulen har väl funnits i 10 år och nuförtiden är racerdäck typiskt 25 mm, eller 28 mm om det får plats, men då oftare på cyklar med skivbroms. Bredare däck med lägre tryck brukar rulla lättare och bjuda på bättre komfort, grepp, väghållning.

Moderna hjul (fälgar) för fälgbroms är typiskt 18-19 mm invändigt, men det säljs fortfarande en hel del 17 mm smala fälgar, konstigt nog. Eftersom smalare är sämre :)

andrewmtb sa:
Tack :-)
Jo de köptes 2013 så de har väl gjort sitt nu.
Mest rädd om fälgen "exploderar" under färd och man får åka ambulans.
Explodera lär dom inte göra utan de blir bara lite svajiga och blir vinda lätt, blir perfekta pendlarhjul för någon.
Kanske skulle passa mig som träningshjul för mig när det är smala CX-däck och sandfållor :-)
(Allvarligt - de vore nog inte så dumma alls ihop med 30mm CX Pro...]

Sixten Fors sa:
Bredare däck med lägre tryck brukar rulla lättare och bjuda på bättre komfort
Snicksnack.
Man kan välja samma rullmotstånd och lägre tryck eller samma tryck och lägre rullmotstånd.
Grepp och väghållning blir bäst vid rätt tryck och för lågt tryck ger riktigt otrevliga kurvegenskaper.

andrewmtb sa:

Rent logiskt så spänner ekrarna aludelen av fägen mot kolfiberbananen så det *borde* inte bara tvärt haverera.

emmer sa:
Bengt-re sa:
tendensen gått emot bredare fälgar vilka ger bättre aerodynamik
Söker man aerodynamik så har man nog inte 24mm hög box section...
Och ska man vara petig så är det ytterbredden som ger aerodynamik (105-115% bredare än däcket ~30% fån ändan - funkar ju bara på ungefär på 30% av hjulomkretsen) - varför smala däck och liten innerbredd har vissa fördelar.
[Dvs 23:or trivs på en fälg som är 15-16 invändigt, 24-25 utvändigt och åtminstone 50 höga : Så långt från RS81-24C man kan komma förutom innerbredd :-) ]

Jag kom till ungefär samma slutsats när jag övervägde de hjulen förr. Köpte DT hjul istället...

Behöver tips på mtbfälgar som är minst 60cm breda och ska fungera till xc-däck på 2,25 i bred. Behöver även tips på tillverkare som gör däck med stommar för bredare däck än 2-2,3 som många av dagens däck. Vill inte heller åka ambulans. Mvh nybörjare som bara cyklar ca 900 mil per år.
Pun intended :)

Trevlig lördag :D

NickPick sa:
Behöver tips på mtbfälgar som är minst 60cm breda och ska fungera till xc-däck på 2,25 i bred. Behöver även tips på tillverkare som gör däck med stommar för bredare däck än 2-2,3 som många av dagens däck. Vill inte heller åka ambulans. Mvh nybörjare som bara cyklar ca 900 mil per år.
Pun intended :)

Trevlig lördag :D
60 cm är inte bredden, det är fälgens ERD. DT Swiss och Newmen t.ex. har fina fälgar med ERD runt 60 cm. Tips på tillverkare av stommar är Conti och Schwalbe, men de säljer inte lösa stommar till nybörjare som inte vill åka ambulans, de säljer bara kompletta däck där stommen ingår.

emmer sa:
andrewmtb sa:
Explodera lär dom inte göra utan de blir bara lite svajiga och blir vinda lätt, blir perfekta pendlarhjul för någon.
Kanske skulle passa mig som träningshjul för mig när det är smala CX-däck och sandfållor :-)
(Allvarligt - de vore nog inte så dumma alls ihop med 30mm CX Pro...]

Aha. De är faktiskt inte ens lite vinda. Ser helt raka ut om man kollar när de snurrar så det är nog lugnt :)

Vilket styrlager skall man ha till en landsvägshoj, Chris King eller Cane Creek 110? Bästa pris jag hittat är typ samma (~$110 USD) så det är ingen faktor i valet. Just nu lutar det åt 110 eftersom CK nästan kräver matchande vevlager och nav vilket inte kommer bli av denna gång…

Senast ändrad:
Går i tankarna att införskaffa en "dropper post" som tydligen är det nya "måstet". Görs en invändig vajerdragning via hål för växelvajer? Har ju en plats över då framväxel inte används, eller är det något annat som måste tas i beaktning?

AddeKvark sa:
Går i tankarna att införskaffa en "dropper post" som tydligen är det nya "måstet". Görs en invändig vajerdragning via hål för växelvajer? Har ju en plats över då framväxel inte används, eller är det något annat som måste tas i beaktning?

Invändigt behöver du ju en dragning upp i sadelröret, där går sällan framväxeln.

Det där D-Pro som Campagnolo kör med på endel hjul.
Ska det utläsas 'Differentiated Profile' eller är det något annat?

marr sa:
AddeKvark sa:

Invändigt behöver du ju en dragning upp i sadelröret, där går sällan framväxeln.
Har ju ett litet hål bakom sadelröret vid vevlagret där framväxeln är tänkt att sitta
, om en wire kan dras dit borde jag väl kunna välja att istället fortsätta upp genom sadelröret..? ?

AddeKvark sa:
marr sa:
AddeKvark sa:

Har ju ett litet hål bakom sadelröret vid vevlagret där framväxeln är tänkt att sitta
, om en wire kan dras dit borde jag väl kunna välja att istället fortsätta upp genom sadelröret..? ?

Testa :)

Fått hem en kolfiberram. Jättesnygg men när jag kollade in i ramen så såg jag som ett tunnt tunnt fjäll av kolfiber som lossnade när jag pillade på den lite.
Är det normalt att det är så?

andrewmtb sa:
Fått hem en kolfiberram. Jättesnygg men när jag kollade in i ramen så såg jag som ett tunnt tunnt fjäll av kolfiber som lossnade när jag pillade på den lite.
Är det normalt att det är så?

Titta inte så blir det bra.

Tack för svar.
Nej det känns inte som något problem.
Hittade givetvis nu en youtuber som sågat isär kolfiberramar och hjul för att lära sig hur de var byggda :O.
Det ser helt normalt ut om man jämförde med ramarna han såg isär som tur är.

Edit
hans kanal jag fann om någon är intresserad :)

Senast ändrad:
Alu sadelpost i kolfiberram, ska man ha något fett mellan kolfiber och alu?
Läst så mycket olika om detta.. kolfibret kan skadas av fettet eller svälla upp etc

ok tackar, jag beställde en pasta ifrån rosebikes. Får hoppas den fungerar som tänkt, lät bra enligt recensionerna iaf :)
Tandkräm låter inget bra om man vill ha en matt lack på cykeln, den blir väl skinande vit då?.

Tillbaka
Topp